Muusikoiden.net
04.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Classic vibe Squier resonoi/rämisee, mitä tehdä?
1 2
munakorva
18.02.2010 12:50:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutama kuukausi sitten ostin Squjun Classic vibe jatsaritn. Aluksi basso soi akustisenakin hyvin, mutta n. kuukauden päästä soittimen ostosta alkoi huomattavan äänekäs resonointi varsinkin vapaata E-kieltä soitettaessa.
Mistähän tuota räminän syytä osaisi etsiä? Kuulostaa aika pitkälti samalta, kuin tallassa olisi jotain irti, mutta särinän ääni on kokonaisvaltaisempi ja tuntuu koko soittimessa. Talla on todella moneen kertaan tutkittu ja en vain käsitä, miten se voisi enää ääntään pitää, joten vika lienee muualla?

Jotain vinkkiä, jos saisi mahdollisista muista yleisistä räminänlähteistä ja vinkkejä, miten resonoinnin saisi kuriin? En vielä haluaisi heittää toivoa tuon soittimen kanssa!

Olisin jo vienyt soittimen asiantuntevaan huoltoon, mutta asun sen verta kaukana kaikista musiikkiliikkeistä, että tuntuu vähän huonolta viedä ainut edes vähän soittokelpoinen basso sinne odottelemaan pariksi viikoksi postien ja kikkailujen kautta.

isorokko
18.02.2010 13:05:25

munakorva: Muutama kuukausi sitten ostin Squjun Classic vibe jatsaritn. Aluksi basso soi akustisenakin hyvin, mutta n. kuukauden päästä soittimen ostosta alkoi huomattavan äänekäs resonointi varsinkin vapaata E-kieltä soitettaessa.
Mistähän tuota räminän syytä osaisi etsiä? Kuulostaa aika pitkälti samalta, kuin tallassa olisi jotain irti, mutta särinän ääni on kokonaisvaltaisempi ja tuntuu koko soittimessa. Talla on todella moneen kertaan tutkittu ja en vain käsitä, miten se voisi enää ääntään pitää, joten vika lienee muualla?

Jotain vinkkiä, jos saisi mahdollisista muista yleisistä räminänlähteistä ja vinkkejä, miten resonoinnin saisi kuriin? En vielä haluaisi heittää toivoa tuon soittimen kanssa!

Olisin jo vienyt soittimen asiantuntevaan huoltoon, mutta asun sen verta kaukana kaikista musiikkiliikkeistä, että tuntuu vähän huonolta viedä ainut edes vähän soittokelpoinen basso sinne odottelemaan pariksi viikoksi postien ja kikkailujen kautta.

Onko sulla siinä esim. schallerin hihnalukot? Itellä ainakin pariin otteeseen niiden kiristykset löystyneet niin, että alkavat rämistä varsin voimakkaasti.
Rämppy
18.02.2010 13:09:41 (muokattu 18.02.2010 13:18:38)

Se on varmaan tää pakkastalvi...
Ensiksi voit kokeilla, onko kielellä satulan kohdalla liikaa tai liian vähän kulmaa. Laita kieli uudelleen kiinni siten, että painat kieltä vähän alemmas tapin ympärille (tai jos mahdollista laita uusi kieli ja kierrä useampi kierros tapin ympärille). Jos ei auttanut, kokeile toisinpäin: lyhennä kieltä pikkuisen, yhden kierroksen verran. Yksi räminän syy voi olla kaulan liian suora reliefi, eli kaularautaa pitäisi tällöin löysätä pikkuisen. Räminää voi aiheuttaa myös löysät kiinnitysruuvit esim. virityskoneistoissa, hihnatapeissa, pleksissä...aika usein tallapalojen säätöjouset rämisee. Koita vähän "renkata" jousia vaikka ruuvarin terällä. Ja voihan sitä tarkastaa, että potikat ja muut sähkönippelit on kunnolla kiinni.
Jos kaikki säädöt on kunnossa, ruuvit ja mutterit tiukasti kiinni ja silti rämisee, voi syynä olla itse kaulan resonointi. Eli kaula alkaa väpättää kielen värähtelyn voimasta sen verran, että nauhakosketusta tulee. Ihan tunnettu ilmiö sirokaulaisessa jazzarissa. Tosin harvemmin tätä ilmenee vapaalla kielellä soitettaessa. Voi olla, että ankaran talven takia joku alimmista nauhoista on hieman noussut urastaan. Helppo korjaus ammattilaisella, samalla voi muutenkin plaanata nauhat tip-top-kuntoon. Voihan se satulaurakin kulua aika uutenakin liian väljäksi varsinkin näissä halpis-muovisatuloissa.

En sitten malttanut olla sanomatta.
PasiB
18.02.2010 13:10:57

Tarkista virityskoneistot, mulla oli kerrattain se lehdykkäosa löysällä ja rämisi.

Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä.
Swan
19.02.2010 02:56:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PasiB: Tarkista virityskoneistot, mulla oli kerrattain se lehdykkäosa löysällä ja rämisi.

Tätä veikkaisin itekin. Oma CV-Presari tekee samaa.

"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))> #26
S.M.A.K.
tauranen
19.02.2010 08:57:37 (muokattu 19.02.2010 08:57:56)

Mulla on BB yamahan E:n viritystapin lehdykkä resonoinut varmaan 15 vuotta. Akustisesti siihen tottuu, sähköisesti se ei kuulu. Mutta vois joskus kyllä päivittää koneistot.

Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
munakorva
01.03.2010 12:56:22

Kaikkea on kokeiltu ja mitään ei saa tehtyä. Luovutan ja pitää viedä joksikin aikaa tuo jonnekkin liikkeeseen odottelemaan.

Onneksi vanha loppumaton ibanetsi soi edelleen.

Sitten olisikin kysymys, että missähän päin oulussa olisi järkevä huollattaa tuo soitin? Vai kannattaisiko lähettä flight casessa postin tai matkahuollon kautta jonnekkin huoltoon?

J.Nikkanen
01.03.2010 13:01:01

munakorva: Kaikkea on kokeiltu ja mitään ei saa tehtyä. Luovutan ja pitää viedä joksikin aikaa tuo jonnekkin liikkeeseen odottelemaan.

Sitten olisikin kysymys, että missähän päin oulussa olisi järkevä huollattaa tuo soitin? Vai kannattaisiko lähettä flight casessa postin tai matkahuollon kautta jonnekkin huoltoon?

Toi vaan edelleen kuulostaa siltä, että se vapaa E kieli rämisee nauhoihin. Sehän oli kuitenkin jo tarkistettu, eikö? Oliko tuo "Basson säätö FAQ" luettu? Sielläkin on vinkkejä soittimen säätämiseen, jokaisenhan pitäisi opetella tekemään nuo pienemmät säätöhommelit itse. Säästyis tällöin aikaa ja rahaa, kun on perusperiaatteet hallussa.

munakorva
01.03.2010 13:17:22 (muokattu 01.03.2010 13:20:41)

Ei rämise nauhoihin.

On kaikenlainen luettu ja kokemuksella paljon opittu. Reilut 10 vuotta soittelua ja säätelyä kitara- ja bassopuolelle. Vastaavia ongelmia ei ole ennen ollut. Nyt on siis varmaan hyvä hetki säästää itseään, lyödä hanskat tiskiin ja maksaa vähän kunnollisesta säädöstä ja huollosta.

J.Nikkanen
01.03.2010 13:23:39

munakorva: Ei rämise nauhoihin.

On kaikenlainen luettu ja kokemuksella paljon opittu. Reilut 10 vuotta soittelua ja säätelyä kitara- ja bassopuolelle. Vastaavia ongelmia ei ole ennen ollut. Nyt on siis varmaan hyvä hetki säästää itseään, lyödä hanskat tiskiin ja maksaa vähän kunnollisesta säädöstä ja huollosta.

Jeps juu. Joskus ne on hieman mystisempiä. Pystytkö yhtään paikallistamaan ääntä? Talla, satula, kaula, body, viritinkoneisto? Tallan jouset, ehkä? Kaularauta?

munakorva
01.03.2010 13:43:51 (muokattu 01.03.2010 13:46:33)

Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan, että se on kaularauta. Kaulassa ja lavassa ääni kuuluu parhaiten.

Kokeilumielessä laitoin 85-paksuisen, eli A-kielen E- kielen tilalle virittäen sen kuitenkin E:hen. Silloin resonointi tietenkin lakkasi. En tiedä auttaako tämä mitään sanomaan, muta hyvä kuitenkin ilmoittaa.

Kaularautaa olen kuitenkin väännellyt mielestäni jo kaikkiin mahdollisiin soitettaviin ja järkeviin asentoihin, mutta mitään vaikutusta ei tunnu olevan.

edit. Ja särinä kuuluu myös vahvistimella soitettaessa. Kotioloissa varsin huomattavastikkin

PasiB
01.03.2010 14:07:34 (muokattu 01.03.2010 14:08:06)

munakorva: Kaikkea on kokeiltu ja mitään ei saa tehtyä. Luovutan ja pitää viedä joksikin aikaa tuo jonnekkin liikkeeseen odottelemaan.

Oulussa Härösen Rauno http://www.kitarakorjaamo.com/ tai sitten Amfisound Haukiputaalla.
edit. Häröseen saa yhteyden myös Oulun Soitin ja Tarvikkeen kautta.

Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä.
J.Nikkanen
01.03.2010 14:13:19

munakorva: Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan, että se on kaularauta. Kaulassa ja lavassa ääni kuuluu parhaiten.

Kokeilumielessä laitoin 85-paksuisen, eli A-kielen E- kielen tilalle virittäen sen kuitenkin E:hen. Silloin resonointi tietenkin lakkasi. En tiedä auttaako tämä mitään sanomaan, muta hyvä kuitenkin ilmoittaa.

Kaularautaa olen kuitenkin väännellyt mielestäni jo kaikkiin mahdollisiin soitettaviin ja järkeviin asentoihin, mutta mitään vaikutusta ei tunnu olevan.

edit. Ja särinä kuuluu myös vahvistimella soitettaessa. Kotioloissa varsin huomattavastikkin

Omituista. Jos ja kun vika joskus löytyy, niin kerro ihmeessä mikä moisen mystisen resonoinnin aiheutti.

Visakoivu
01.03.2010 15:36:05

Sen verran pitää kysyä, että jos basso on muutaman kuukauden sisään ostettu niin miksi et vie sitä takaisin myyjälle ja vaadi korjausta takuuseen?

-"Mikäs mies te oikein olette?" -"Setämies."
munakorva
01.03.2010 16:59:57

Olisihan sekin mahdollista, mutta ei tule sielläpäin niin käytyä ja bassoon tulisi muutenkin suorittaa perussäätö. Pitää nyt vielä hetki katsastella ja soitella, mitä tuon kanssa tekisi

J.Nikkanen
01.03.2010 18:42:35

munakorva: Olisihan sekin mahdollista, mutta ei tule sielläpäin niin käytyä ja bassoon tulisi muutenkin suorittaa perussäätö. Pitää nyt vielä hetki katsastella ja soitella, mitä tuon kanssa tekisi

Täh? No mutta whattafak? Mikä hemmetin perussäätö? Tää on hieman ristiriidassa tuohon aikaisempaan, jolloin totesit että vuosia on tullut kitaroita/bassoja ruuvailtua. Ite heitän soittimen huoltoon jos ja kun ei itse jaksa/ehdi syventyä. No mutta joo, menee hieman offtopiciksi, sorry.

Mä kokeilin muutamaakin erilaista "perussäätöä", kunnes tiesin minkälainen on se mun "perussäätö" mun bassossa. Kitarassa kerroin pääpiirteittäin mihin setuppiin laitetaan, kotona sitten säätöjen tarkastus kun oli pari viikkoa kotona ollut.

Mutta takaisin vikaan. Omituinen kerta kaikkiaan. Toivottavasti selviää mahd. pian mikä moisen aiheuttaa.

munakorva
01.03.2010 20:03:18 (muokattu 01.03.2010 20:08:21)

pahaeno: Täh? No mutta whattafak? Mikä hemmetin perussäätö? Tää on hieman ristiriidassa tuohon aikaisempaan, jolloin totesit että vuosia on tullut kitaroita/bassoja ruuvailtua. Ite heitän soittimen huoltoon jos ja kun ei itse jaksa/ehdi syventyä. No mutta joo, menee hieman offtopiciksi, sorry.

Mä kokeilin muutamaakin erilaista "perussäätöä", kunnes tiesin minkälainen on se mun "perussäätö" mun bassossa. Kitarassa kerroin pääpiirteittäin mihin setuppiin laitetaan, kotona sitten säätöjen tarkastus kun oli pari viikkoa kotona ollut.

Mutta takaisin vikaan. Omituinen kerta kaikkiaan. Toivottavasti selviää mahd. pian mikä moisen aiheuttaa.

Särinen pois saamisyritysten takia säädöt ovat nyt mitä on. Kyllä. Kuten aijemmin mainitsin, niin normaalit säädöt osaan kyllä tehdä. Mutta hetkellinen viha tuota instrumenttia kohtaan kasvoi perjantaisen työpäivän jälkeen niin, että jätin soittimen sinne omaan laukkuunsa odottamaan jonkun muun säätöä, kuin minun. Olenhan vain ihminen. Kuten itsekkin mainitsit: Joskus ei aina ehdi/jaksa enää syventyä siihen vekottimeen. Jos on rahaa ja joku sen osaa kuitenkin paremmin rahasta tehdä, niin maksan tässä tapauksessa hyvin mielellään. Ei riitä kiinnostus enää tuota soitinta useaan kertaan palasiksi purkaa.

Tiedän myös hyvin tarkalleen millaisella tuntumalla haluan soitella. Ja osaan siihen soittimeni säätä. Enkä mielelläni väittelisi tällaisesta turhasta vaan keskittyisin mieluummin itse ongelman etsintään ja ei-toivotun resonoinnin metsästämiseen

Mielenkiinnolla jään itsekkin odottamaan, mistä moinen voi tulla

J.Nikkanen
01.03.2010 20:12:09

munakorva: Särinen pois saamisyritysten takia säädöt ovat nyt mitä on. Kyllä. Kuten aijemmin mainitsin, niin normaalit säädöt osaan kyllä tehdä. Mutta hetkellinen viha tuota instrumenttia kohtaan kasvoi perjantaisen työpäivän jälkeen niin, että jätin soittimen sinne omaan laukkuunsa odottamaan jonkun muun säätöä, kuin minun. Olenhan vain ihminen. Kuten itsekkin mainitsit: Joskus ei aina ehdi/jaksa enää syventyä siihen vekottimeen. Jos on rahaa ja joku sen osaa kuitenkin paremmin rahasta tehdä, niin maksan tässä tapauksessa hyvin mielellään. Ei riitä kiinnostus enää tuota soitinta useaan kertaan palasiksi purkaa.

Tiedän myös hyvin tarkalleen millaisella tuntumalla haluan soitella. Ja osaan siihen soittimeni säätä. Enkä mielelläni väittelisi tällaisesta turhasta vaan keskittyisin mieluummin itse ongelman etsintään ja ei-toivotun resonoinnin metsästämiseen

Mielenkiinnolla jään itsekkin odottamaan, mistä moinen voi tulla

Jep jep. Näin itsekkin ajattelin jälkeenpäin että asia lienee. Viha soitinta kohtaan... Joo, niitä olotiloja tulee ja menee itselläkin...

TeroPee
02.03.2010 11:55:59

Oiskohan se kaularauta ihan poikki jostain kohtaa? tai sitten se kolo liian väljä? Eiks toi ohuempi kieli-kokeilu e:n paikala vedä kaulan jännitettä vähän tiukemmalle? Todella mystiseltä kuulostaa, kerro heti kun/jos vika selviää.

Muuten OT: monimillinen piippuavain tohon CV 60's jatsarin kaularautaan natsaa?

If ya gonna be dumb ya gotta be tough
pekezu
02.03.2010 11:59:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TeroPee: Oiskohan se kaularauta ihan poikki jostain kohtaa? tai sitten se kolo liian väljä? Eiks toi ohuempi kieli-kokeilu e:n paikala vedä kaulan jännitettä vähän tiukemmalle? Todella mystiseltä kuulostaa, kerro heti kun/jos vika selviää.

Muuten OT: monimillinen piippuavain tohon CV 60's jatsarin kaularautaan natsaa?

Se nimenomaan laskee kielten jännitettä.

Kandee tsekata, ettei se sun E-kieli ole ns. paskana. Mulla on ollut elämäni aikana valehtelematta 5-10 viallista kieltä, kaikki ihan hintavista seteistä. Tai sit olen vaan tarkka, mutta ne kielet on joko pitäneet outoa resonointia tai sitten ovat pärisseet nauhoja vasten jotenkin todella paljon.

"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti