Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Millä sormilla/sormella soitat bassoa?
1 2 3 4
matales
09.01.2010 16:12:08 (muokattu 09.01.2010 16:18:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etu- ja keskarillahan sitä enimmäkseen, +toisinaan nimettömällä jos tulee jotain maan mahottoman nopeita&isoja kieleltä kielelle-hyppelyjä tai semmosta tauotonta 16-osarullausta. Kynnelläkin tulee sointuja lyötyä aina enenevissä määrin, sillä saa aika paljon kuitenkin aikaan jos tarviaa enemmänkin tukevuutta jonkun jutun alle. Lisäksi oon nyt alkanut käyttää sitä ihan vaan yhdenkin äänen tekemiseen, se on mukavaa vaihtelua kun saa välillä semmosen plekumaisemman kolahduksen aikaan sinne peruspumputuksen sekaan.
Niin ja peukkukin on tietysti mukana, näitä släppihommiakin on aina kiva viljellä sinne tänne sekaan filleinä, vaikka tuota ei muuten suuremmin tarviakkaan.
 
I don't want to talk to you no more, you empty-headed animal food trough water! I fart in your general direction! Your mother was a hamster and your father smelt of elderberries! -Frenchman
2541
09.01.2010 16:15:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hirvi: Usein tulee huomattua, että soitan pelkällä etusormella
 
Sama juttu. Monesti keskisormi on siinä kimpassa, "vahvikkeena".
 
3108
09.01.2010 22:57:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soittelen pääasiassa etu- ja keskisormella. Tuli katsottua dvd nimeltä Standing in the shadows of MOTOWN ja selvisi, että suurin osa Funky Brothersin hiteistä on soitettu yhdellä sormella eli etusormella James Jamersonin toimesta. Biisejä kuunnellessa tuntuu välillä mahdottomalta ajatukselta moinen ja videolla hänen poikansa myöstää, ettei meinaa kahdellakaan sormella ehtiä soittamaan samaa.
Ei ehkä paras esimerkki, mutta laitetaan tämmönen http://www.youtube.com/watch?v=uCrO3iV
 
hollstro
09.01.2010 23:25:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

3108: Itse soittelen pääasiassa etu- ja keskisormella. Tuli katsottua dvd nimeltä Standing in the shadows of MOTOWN ja selvisi, että suurin osa Funky Brothersin hiteistä on soitettu yhdellä sormella eli etusormella James Jamersonin toimesta. Biisejä kuunnellessa tuntuu välillä mahdottomalta ajatukselta moinen ja videolla hänen poikansa myöstää, ettei meinaa kahdellakaan sormella ehtiä soittamaan samaa.
Ei ehkä paras esimerkki, mutta laitetaan tämmönen http://www.youtube.com/watch?v=uCrO3iV

 
Jamerson soitti nopeat kohdat niin että sormi pyyhkäisi kieltä molempiin suuntiin. kaikkein aikojan parhaita basisteja musiikillisesti.
 
Itse soitan kaikilla muilla paitsi pikkusormella. Ja Plekulla myös.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
miikargh
10.01.2010 20:37:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikilla sormilla, kuitenkin melko vähän pikkurillillä, jos ollenkaan. Plektralla lähinnä.
 
Demo Harrison
11.01.2010 11:44:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazbaz: Paluuta ekan kirjoittajan hämmästelyyn peuku käytöstä...Vanhat äijät muisteli, miten alkuaikoina (kultaisella 60-luvulla) bassoa rouhittiin nimenomaa peukalolla otetta tukien alla olevaan palikkaan. Olihan mullakin yksi semmoinen basso, jossa oli se nykyisin peukkutueksi kutsuttu palikka siellä alapuolella tukien tätä historiallista juttua.
 
No jopas, ihmettelinkin aikanaan tuota palikkatukea silloisessa Marchis-SG-kopiossani, että mikäs tuo on? Okei, täällä senkun kaiken aikaa viisastun bassojuttujen suhteen. Siitä musakaupan (Bändikeskus) sedästä kieltämättä tulikin fiilis että toi on soitellut twistit & merseybeatit jo 60-luvulla.
 
pekezu
11.01.2010 22:31:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etusormi ja keskari. Plekua myös. Joskus ajattelin opetella nimettömän matkaan kans, mutta ajattelin nyttemmin korvata sen paremmalla kahden sormen tekniikalla. Silläkin kykenee vauhdikkaisiin juttuloihin.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia."
sneaky snake
11.01.2010 23:54:00 (muokattu 12.01.2010 00:03:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rkellu: samoilla millä räplään vittua

Samat sanat. Ja samoilla sormilla myös ronkin nenää ja kaivan korvaa. Joskus tulee etu- ja keskisormien lisäksi tosin paukautettua peukulla, mutta siitä tulee niin pervot fiilikset ettei sitä kauaa kehtaa harrastaa. Kolmatta sormea ja plekuakin olen yrittänyt aivoille esitellä, vaan eipä tuolta ole ainakaan vielä tullut maarittelevaa viestiä takaisin niiden erinomaisuudesta . .
 
Ylivalottaja
Quusi
12.01.2010 08:32:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

etu ja keskisormilla pääasiassa, kun niillä kerkiää vähän nopeampaankin lätkytykseen, mutta eipä tuo nimettömän käyttökään mitenkään vierasta ole
 
Soitan, siis olen
sneaky snake
12.01.2010 10:15:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rkellu: entä työnnätkö koskaan sormeasi perseeseesi samalla kun runkkaat?
 
Relevantti, asiapohjainen kysymys. Minusta tämä lautakasa nostettiin nyt Ylen toimesta pinnalle, koska samaan aikaan eduskunnassa ajettiin Ylen mediamaksua läpi. Vanhasesta haluttiin tehdä selvä esimerkki niille, jotka eivät Ylen raippaveroon tahtoneet alistua. Nyt Ylellä ollaankin sitten voimalla läpi ajetun mediaveron nostattamassa suuruuden humalassa rakentamassa koko suomen televisiohistorian kalleinta päivittäissaippuaproduktioa, jonka luvataan levittävän lonkeronsa kaikkiin medioihin. Suhteessa kansalaisten määrään Ylellä on esim. BBC:hen verrattuna lähes kaksinkertainen määrä työntekijöitä ja viime vuosina käytännössä koko ajan negatiivinen tulos. Missä vika? Ping! Sinun siirto!
 
Vankeudesta ei tarvitse vapautua elääkseen ehdonalaisessa.
Teijo K.
12.01.2010 11:27:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etusormella eniten. Nopeimmissa kohdissa keskisormi tulee avuksi.
 
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Walker
12.01.2010 12:28:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etu- ja keskisormi, yritin ottaa nimettömän mukaan nopeuden lisäämiseksi, mut ei jotenkin tunnu hyvälle, pitänee vaan opetella nopeammin kahdella.
 
Ei skulaa ni ei skulaa.
Miggoz
12.01.2010 14:31:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Walker: Etu- ja keskisormi, yritin ottaa nimettömän mukaan nopeuden lisäämiseksi, mut ei jotenkin tunnu hyvälle, pitänee vaan opetella nopeammin kahdella.
 
Itellä sama juttu, nopeissa jutuissa tuntu siltä, että nimetön on vaan tiellä.
 
Basisti
Siderocks
12.01.2010 14:45:41 (muokattu 12.01.2010 14:47:04)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Walker: Etu- ja keskisormi, yritin ottaa nimettömän mukaan nopeuden lisäämiseksi, mut ei jotenkin tunnu hyvälle, pitänee vaan opetella nopeammin kahdella.
 
Mullon sen verran hassu tyyli kai sitte että tuntuu luonnollisemmalta vedellä nopeita tasasia etusormella ja nimettömällä. Välillä kolmella sormella jolloin keskari tulee messiin. Nopeet "ryöpsäytykset" jne setit myös kolmella sormella. Hitaammat, rytmikkäämmät ja groovaavammat setit tulee soitettua etusormella ja keskarilla.
 
Studion äijätkin kerran jos toisenki sanonu että "on sulla vittu outo tyyli!" mut tuntuu vaan parhaalta soitella tällä tavalla. Ehkä se on jollaki tavalla tekemisissä ton suht perkussiivisen soittotyylin kanssa. Tiedä häntä.
 
"Pullo viinaa päivässä vähentää merkittävästi riskiä kuolla vanhuuteen" -minä itse
Tappokirves
27.01.2010 15:10:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs onko pikkurilli miten turhake opetella soittamaan sen kanssa? Haittaa vai hyötyä? Pärjääkö kolmellakin opetellessa jos haluaa nopeutta ja puhtautta?
 
Olen soittanut bassoa vuoden mutta plektralla. Haluaisin nyt opetella soittamaan sormilla.
 
J.Nikkanen
27.01.2010 15:32:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tappokirves: Mitenkäs onko pikkurilli miten turhake opetella soittamaan sen kanssa? Haittaa vai hyötyä? Pärjääkö kolmellakin opetellessa jos haluaa nopeutta ja puhtautta?
 
Olen soittanut bassoa vuoden mutta plektralla. Haluaisin nyt opetella soittamaan sormilla.

 
Opettele sitten suoraan kolmen sormen tekniikka, ei siitä haittaa ole. Yleensä kuitenkin kahdellakin pärjää.
 
hollstro
27.01.2010 16:00:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tappokirves: Mitenkäs onko pikkurilli miten turhake opetella soittamaan sen kanssa? Haittaa vai hyötyä? Pärjääkö kolmellakin opetellessa jos haluaa nopeutta ja puhtautta?
 
Olen soittanut bassoa vuoden mutta plektralla. Haluaisin nyt opetella soittamaan sormilla.

 
Pikkurilli on aika lyhyt, joten soittoasento saattaa olla hankala. Opettele pyyhkäisemään mennen tullen, tuplaa nopeuden. Toi vasemman käden nopeus on kuitenkin yleensä se todellinen rajoite. Saman sävelen pärryyttäminen maksimivauhdilla nyt ei paljoa vaadi.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Davet
27.01.2010 17:15:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plektralla yleensä, mutta joskus etu- ja keskisormilla.
 
There is no way to peace, peace is the way to go.
Cooper_Alice
27.01.2010 20:34:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en tajua sitä, että ihmiset ottaa nimettömän käyttöön bassonsoitossa. Itse käytän etu-, ja keskisormea ja nopeus ei ole ollut este, esim laukkakompissa. Nimettömän kanssa soittoasennosta tulee kummallinen (sormet eri pituisia), joka vain vähentää nopeutta. Nimetön ja pikkurilli ovat hyviä sitten kikkailuun (tapping-pelleilyyn/slap) + Wilhelm Valloittaja käytti hyvin neljää sormea, soittaessaan Misirlouta. http://www.youtube.com/watch?v=0Sq8 … laynext=1&playnext_from=PL&index=13
 
"Mun puhetyyli sammaltaa. Mun elämäntyylikin kyllä vähän sammaltaa"
Sidewinder
27.01.2010 21:08:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä soitan kolmella sormella (etu, keski ja nimetön) mutta nopeaa soitettaessa nimetön ei pysy mukana, joten soitan vain etu- ja keskisormella. Nimetön on mahtava sormi laukkaa soitettaessa :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «