Muusikoiden.net
03.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Perinteinen- vai "hifi" -basso?
1 2 3
Miikss
23.12.2009 23:19:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko se perinteinen presari tai jazzari se ainoa oikea basso jolla voi soittaa? Tai pitääkö bassosta löytyä säätövaraa ja erilaista soundia enemmän kuin vahvarista?

Olen ihmetellyt tätä ikiaikaista väittelyä perinteisten ja hifibassojen välillä. Tuntuu, että jokaisella basistilla on jyrkkä mielipide asiaan ja siitähän ei vahingossakaan poiketa. Osa vannoo presarien ja jazzarien nimeen ja toiset taas eivät suostu soittamaan muilla kuin aktiivisilla hifivehkeillä.

Nyt kiinnostaisi kuulla perusteluja, että miksi juuri ne passiiviset "tumppubassot" ovat niitä ainoita oikeita tai miksi presareihin ei kosketa pitkällä tikullakaan, kun on totuttu aktiivimikkeihin ja -elektroniikoihin.

Toki löytyy porukkaa, joille kelpaa molemmat. Itseni mukaan lukien. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta kuitenkin jos pitäisi valita hifibassojen ja perinteisten passiivien välillä, niin kyllä valinta kallistuisi hifiin. Niistä saa kuitenkin tarvittaessa hyvinkin "perinteisen" äänen, mutta soundi taipuu myös laajemmalla skaalalla metalliin ja muuhun "modernimpaan" musiikkiin.

Hannu A
23.12.2009 23:36:20

Siis joka basistilla "pitää" olla ainakin: Presari, Jatsari, Riku, TB, Musari, ei missään tietyssä järjestyksessä. Sit pitää olla nauhaton ja viiskielinen ja yks basso fläteillä, kontrakin pitää olla ja sit joku kuuskielinenki vois ehkä olla ja Aktiiveilla ja passiiveilla noitten variaatioita.

Lyhytskaalanenkin olis joskus hyvä olla jne... Joka tilanteeseen on joku basso parhautta yli muiden.

Itellä on tällä hetkellä kahdeksan bassoa, joista osa omatekemiä osa kaupasta ja osa (pilalle) modattuja kaupan tuotteita. Keikkalla oli viimeks 6-kielinen aktiivihärpytin sen monipuoliseuuden takia ja varalla omatekemä 4-kielinen PJ-mikeillä.

all you need to is five strings, two fingers and one asshole. - Keith Richards
PasiB
23.12.2009 23:44:54 (muokattu 23.12.2009 23:48:01)

Ei kai tuohon kysymykseen ole sitä yhtä oikeaa vastausta. Mutta jos pitäisi omista bassoista (hifi, jasso, presari, akustinen, jasso/presari sekasiitos) pitäisi valita vain yksi loppuelämäksi, niin valinta olisi aika helppo, 5-kielinen EMG mikeillä oleva JAK by Jussi Ala-Kuha. Siitä saa aika monenlaista soundia ulos.
Tosin jostain syystä nykyään käytössä on presari 98% soittoajasta. Sillä en ole vielä humppaa soittanut, mutta sekin pitää kokeilla kun saadaan tanssipumpun treenit pystyyn.

Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä.
Tympee Huttunen
23.12.2009 23:47:05 (muokattu 23.12.2009 23:47:57)

kraaps: Siis joka basistilla "pitää" olla ainakin: Presari, Jatsari, Riku, TB, Musari, ei missään tietyssä järjestyksessä. Sit pitää olla nauhaton ja viiskielinen ja yks basso fläteillä, kontrakin pitää olla ja sit joku kuuskielinenki vois ehkä olla ja Aktiiveilla ja passiiveilla noitten variaatioita.

Ja tietty tuplana, että voi eri vireissä soitella ilman sen suurempia virittelyjä.

Minua vähän ihmetyttää sellainen "anti-hifistely" soittimien suhteen. Jos kitaran tai basson mikit on liian kuumat johonkin hommaan, kitarassa on volume. Jos aktiiviEQ on kauhistuksen aihe jossakin tapauksessa, ei niitä potikoita tarvitse laittaa sille alueelle. Jos taas tilanne on toisinpäin, ei voi juuri tehdä mitään.

e: Itse olen 100% tyytyväinen Indonesiassa valmistettuun Ibanez ATK:n. Halpa peli ja omaan makuun todella hyvä ja monipuolinen.
Miikss
23.12.2009 23:56:38 (muokattu 23.12.2009 23:59:45)

Mäkrö: Minua vähän ihmetyttää sellainen "anti-hifistely" soittimien suhteen.

Pakko kyllä myöntää, että itse syyllistyn tuohon kitarapuolella. En voi sietää aktiivimikeillä ja elektroniikoilla olevia kitaroita. Tai sanotaanko näin, että itse saan helpommin miellyttävän soundin passiivikitaroista. Ei aktiiveissakaan mitään vikaa sinänsä ole, jos ne osaa säätää hillitysti.

Niin ja vielä huomio, että ei tämän ketjun ole tarkoitus olla niin vakava. Tarkoituksella tein aloitusviestistä aika "mustavalkoisen".

The Creepy Cardboard Camel
jazzitukka
24.12.2009 00:43:23

Mä ostin spector euro 6 lx:n justiin, on aktiivi emg:t ja sillai. Tykkään sikana
kaikesta jazzahtavasta ja nyt tuntuu, että soundi on näihin juttuihin kohillaan.
Onk tää nyt sit sitä hifiä? Jos on, ni tää on sitten on mun juttu.

Hullu basisti
24.12.2009 08:29:43

En karsasta aktiivipelejä, mutta itse olen tottunut passiivipeleihin, kun olen aina saanut mieleisen soundin aikaiseksi vahvarin sävynsäätimistä/EQ:sta. Hommaisin varmaan aktiivipelin jos tarttisin. Muutenkin olen arka ja huono noissa säätöhommeleissa ja siksi pitäytynyt keep-it-simple-stupid linjasta kiinni. Eli presarimikillä ja flättikielillä mennään. Basson omat vola ja tone nupit on riittäneet ihan hyvin omiin käyttötarkoituksiin.

"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
JudeJude
24.12.2009 11:05:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla kun sähköbasso on lähinnä sivusoitin kontran viedessä suurimman osan ajasta, tykkään soittaa presarilla koska sen käyttöliittymä on aikalailla samanlainen kuin kontrassa: mahd. vähän potikoiden yms. säätämistä, ja saundi lähtee näpeistä. Siinä on myös mahdollisimman vähän rikkimenemisen mahdollisuuksia kun elektroniikka on niin simppeliä. Ja tietty kun on yksinkertainen soittaja niin soittimenkin on hyvä olla yksinkertainen :)

"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Siderocks
24.12.2009 11:38:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihte oon mieltyny hifihommiin, koska tykkään että sieltä bassosta tulee ulos kaikki niin hyvä kuin pahakin: kilinät, kolinat, rahinat ja kaikki mitä bassosta kuuluu akustisenakin sekä koko skaala taajuuksia eli täysi soundi ja mahdollisuus vielä muokata saundia nopeasti lennosta. Metallihommissa tykkään enemmän modernista saundista ja siten vähemmän käyttöä perinteiselle saundille. Lisäksi aktiivivehkeessä on enemmän vaihtoehtoja vaikka esim. Warrella soitan tyyliin aina molemmat mikit päällä ja tietyt sävynsäädöt päällä. Rokki- ja muita paskoja työpaikan pikkujoulu jne vastaavia tapahtumia varten P-mikillinen vehe tai Epin Thunderbirdi lähteny messiin. Kaikista hifiaktiivivehkeistä en kyllä pidä. Iso osa lempparibasisteista soittaa kyllä passiivivehkeillä ja saa niillä upeat saundit aikaan. Vaikka soitin vaihtuisi ihan erilaiseen niin saundi säilyy silti samana. Maagista.

"Pullo viinaa päivässä vähentää merkittävästi riskiä kuolla vanhuuteen" -minä itse
J.Hollström
24.12.2009 11:47:31

Miikss: soundi taipuu myös laajemmalla skaalalla metalliin

Perinteinen riittää mulle kun en soita metallimusaa. Vaan enpä tiedä mitä väliä sillä bassolla on metallissa, kun ei se sieltä kokonaisuudesta juurikaan erotu, kun kaikki muutkin soittimet tuuppaa sitä samaa kaistaa. Yleistämisen maailmanennätys, mutta näin ihan metallista mitään ymmärtämätön asian kokee. Tarkeämpää lie saada se vire riittävän alas, joka onnistuu moderneimmalla malleilla, joissa on usein useampi kieli ja pidempi skaala. Ja jos hifisoundia hivottelee, niin toi perinteinen musari hoitaa mulla sen tontin.

aho
24.12.2009 19:32:34

Mielestäni kummassakin on puolensa ja omassa käytössä on molempia.

Taannoisissa studiosessioissa perinteinen Fender Precision oli lyömätön ja hifi-mailat seisoivat telineessä. Presarin soundissa oli jotain sellaista "luonnetta" tai "karaktääriä", joka sopi musiikkiin ja sitä ei muista mailoista saanut kaivettua, vaikka kuinka yritti. Toisissa sessioissa voisi olla toisin.

Hifimmät mailat mulla on olleet jonkinasteista huippuluokan käsityötä, jotka soivat kautta linjan todella hienosti, ovat äärettömän helpposoittoisia ja basson säätö yms on helppoa. Lisäksi aktiivielektroniikka mahdollistaa monipuolisen soundivariaatiot, verrattuna esim. varsin yksiulotteiseen presariin.

Jos autiolle saarelle lähtisi kanssani vain yksi soitin, se olisi silti Precision.

Ahjo -yhtyeen debyytti "talvi vasta tekee tuloaan" ulkona nyt! AHJO
IJarro
25.12.2009 00:55:58

aho: Jos autiolle saarelle lähtisi kanssani vain yksi soitin, se olisi silti Precision.

Yksi soitin, ni se olis kyl akustinen kitara!

Mut aiheeseen.
Mulla passiivipelit on ollu aina ihan ehdoton ratkasu. Hyvä perussoundi löytyy, eikä muusta väliä. Vaikka miten potikoita vääntelee, soundi on vähintäänkin siedettävä.

Voi olla (ja epäilemättä onkin), että en vaan osaa aktiiviEQuja ym säätää, mut aina jääny jotenkin semmonen olo, et vetelis jonkun synan kanssa tms. Siis että kun soittaa: "plom", ni kuulostaa että ääni tulee jostain aivan muusta kuin bassosta.
Perus fenkkujen kohdalla soundi on todella maanläheinen ja se styrkkarista tuleva soundi vaan tukee sitä masun päällä värähtelevää kaunokaista.

Aluks hei, väliin hei, loppuun hei hei...
JussiKoo
25.12.2009 11:37:25

Musan ja fiiliksen mukaan. Löytyy aktiivia ja passiivia. Muotoilupuolella olenkin sitten konservatiivisempi. Siinä mielessä hihipassot ei oo mun juttu.

"Who's Zed?" - "Zed's dead, baby, Zed's dead."
pekezu
25.12.2009 11:49:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Perinteinen riittää mulle kun en soita metallimusaa. Vaan enpä tiedä mitä väliä sillä bassolla on metallissa, kun ei se sieltä kokonaisuudesta juurikaan erotu, kun kaikki muutkin soittimet tuuppaa sitä samaa kaistaa. Yleistämisen maailmanennätys, mutta näin ihan metallista mitään ymmärtämätön asian kokee. Tarkeämpää lie saada se vire riittävän alas, joka onnistuu moderneimmalla malleilla, joissa on usein useampi kieli ja pidempi skaala. Ja jos hifisoundia hivottelee, niin toi perinteinen musari hoitaa mulla sen tontin.

Sun yleistäminen osui aika nappiin. Nykyään medaljissa leikellään bassoista juuri ne kriittiset taajuudet erottelevuuden kannalta veks. Hassua on sekin, että tosiasiassa sillä kaistalla ei ole edes sitten kitaroita mörssäämässä, kun niistäkin se alue on scoopattu.

Alkuperäiseen aiheeseen palaten, itse diggaan passiivivehkeistä, koska niiden saundissa on valmiina pikkuisen sellaista "rupea". Ei ihan suorat taajuusvasteet ja tarpeeksi kovaa louhiessa ne saa jopa hieman murolle. Toisaalta mulla on myös aktiivijasso, EMG:n mikeillä ja -etusella. Tosin olen jo pidempään yrittänyt vaihtaa nuo aktiivihimmelit passiiveihin. Nyt tuossa "hifi"-bassossa on flätit kiinni. Eli ei ne aktiivit sulje plättien käyttämistä pois.

"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia."
Miikss
25.12.2009 12:21:56

pekezu: Toisaalta mulla on myös aktiivijasso, EMG:n mikeillä ja -etusella. Tosin olen jo pidempään yrittänyt vaihtaa nuo aktiivihimmelit passiiveihin. Nyt tuossa "hifi"-bassossa on flätit kiinni. Eli ei ne aktiivit sulje plättien käyttämistä pois.

Nyt sivuttiin kysymystä, mikä itseeni on mietityttäny hetken aikaa. Eli ois tarkotus vaihtaa tuohon omaan aktiivi-Rockbassiin vähän murakammat passiivimikit aktiivien paikalle. En itse noiden härpäkkeiden tekniikan päälle pahemmin ymmärrä, niin pitääkö tehdä jotain "modauksia", että saa aktiivimikkien tilalle iskettyä passiivimikit vai onnistuuko jos iskee vaan suoraan piuhat kiinni mikkiin ja alkaa soittelemaan?

The Creepy Cardboard Camel
pehko
25.12.2009 12:24:33

joo..mä kyl tykkään passiivista enempi. enne oli yamahassa aktiivi-etunen ja vaikka siinä ei ollu kun ilmeisesti 2tie eq, niin oli vähän niin ja näin sen käyttö, toinen mikä häiritsi, olikin juuri se että se tuuttas niin perkeleesti. volaa tietysti voi vähentää, mutta sekin vaikuttaa soundiin. itellä on tuo soittotatsi vielä aika julmettu, niin tuppas vahvistin klippailemaan ja soundikin muuttu sitä myöten jäätäväks muhjuks (niinkun se nykyään olis jotain muuta, mutta...). kun vetäsin siitä EQ:n veks ni oon ollu tyytyväinen. Tiestysti, jos sais oikeen laatu hifin, niin se vois olla eri juttu...vaikka Ibanesin BTB sarjalaisen...metallia väännän kotona pudotetussa vireessä, eikä passiivin kanssa tuota ongelmia. soundin yritän aina vääntää eroamaan kitarasta, että sen basson oikeasti kuulee. sen pitää kuulua. ja offtopickiin kait...

"Kaikki järjestäytyneet dogmaattiset uskonnot ovat harhaanjohtavia, eikä itseään kunnioittavan ihmisen pidä hyväksyä niitä ehdottomina." - Hypatia Aleksandrialainen
calster
25.12.2009 12:47:51 (muokattu 25.12.2009 12:48:32)

jazzitukka: Mä ostin spector euro 6 lx:n justiin, on aktiivi emg:t ja sillai. Tykkään sikana
kaikesta jazzahtavasta ja nyt tuntuu, että soundi on näihin juttuihin kohillaan.
Onk tää nyt sit sitä hifiä? Jos on, ni tää on sitten on mun juttu.

OFFTOPIKKIA huolella!
JAZZITUKKA: Mistä sä sun EURO Spectorin ostit?.
Pääseekö niitä suomessa testaamaan jossain liikkeessä?

..zigafreno ..jiuuuuu u u !
Anarkiapurilainen
25.12.2009 15:11:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Passiivi riittää. Hyvä perussoundi, säätövara löytyy sormista.

Kamat mielellään sellaiset että soittotatsilla voi säätää soundia lämpimän pehmeästä putki-"kliiniestä" räkäiseen yliajoräyhään (pleku on mun särkijä).
upright
25.12.2009 19:07:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Linkissä vähän SAUNDIA... Ilman kuvaa luulis bassoa joksikin muuksi, tosin ei todellakaan "HiFi"-bassoks. Mua on termi vähän ärsyttänutkin, koska esim. kovimmissa HiFi-kotistereoissa ei sävynsäätöjä oo lainkaan, tai ne ainakin yleensä ohitetaan kytkimellä. Ilmeisesti myös hyvänä pidetyt putkivahvarit on tehty välttäen kaikkea ylimääräistä schaibaa. Makuasioitahan täs puidaan, eli oikeita vastauksia kai on yhtä monta, kuin basistejakin... Mun mielestä mikit ja vahvistin, sekä näpit on tärkeimpiä saundin muodostuksen kannalta. http://www.youtube.com/watch?v=UXty … PlayList&p=0E1A3823BBAD52D8&index=7

"Hanki parempi harrastus!" -RN
L.Ruoska
26.12.2009 00:03:01

Bassopuolella tykkäilen kyllä aktiiveista. Ei se että aina tarttis säätää vaan se että KUN tarttee säätää niin sitten on sitä säätövaraa. Jos nyt on jostain syystä jotenki skeida soundi jossain tilanteessa ni onpahan boostia jos tarvii.

Loppupeleissä mulle on oikeastaan ihan sama mitkä säädöt on, yksikin basso mulla oli kolvattu pitkään vaan mikit suoraan jakille ja teki sen mitä pitikin..laitoin aktiivipiirin siihen vain että kehtas myydä veke täydellä hinnalla.

Tärkeintä bassossa on että:
1) siitä tulee ääntä
2) kaula on tikku (Ibanez SR, wanhat wengekaulaiset Warwickit)
3) basso ei ole mustavalkoinen lapio (Fender-lookki on bannassa)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti