Muusikoiden.net
07.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Korvamonitorinapit
1
roax
01.12.2009 15:40:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kokemuksia erilaisista korvanapeista nimenomaan basistilla.
esim 1-,2- vai 3-way ja eristykset jne mitä mieleen juolahtaa.

magic
01.12.2009 22:12:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

roax: Onko kokemuksia erilaisista korvanapeista nimenomaan basistilla.
esim 1-,2- vai 3-way ja eristykset jne mitä mieleen juolahtaa.

Kokemusta tässä järjestyksessä:

AKG IP1 : Ei sovi basistille, bassotoisto on heikko, jäävät irti korvasta, lauluajalle aika mainiot, eivät eristä "ollenkaan"

Future Sonics: Tunkkainen soundi, epäherkkä

Sennheiser IE4 : Ihan ok soundi, ainakin minulla oli vaikeuksia saada pysymään korvissa.

Shure E2 : Melko keskialuepainotteinen soundi, hyvät laululle, ei niin hyvät bassolle.

Shure E5 : Katso yllä, mutta hiukan parempi bassotoisto, ei kuitenkaan miellyttänyt.

Westone UM2 : Tällä hetkellä käytössä, kaksitie, hyvä bassotoisto, selkeä yläpää, herkkyys riittää, sopivat korvaan.

Korvasovitteista sen verran että varsinkin basistille on olennaisen tärkeä että sopivat tiiviisti korvaan muuten bassotoisto katoaa kokonaan.
Paras on tietysti oman korvan mukaan valutut napit mutta minä olen saanut riittävän hyvän tuloksen Westonen mukana tulleilla hyvin pehmeillä silikoninapeilla.

MPU
02.12.2009 08:24:03

Mulla on ilmeisesti Shuren E2:n uudet versiot, SCL2 taitaa olla. Ei niissä mitään mahtavaa bassoa ole, mutta monitoroinnissa menee ihan täysin. En usko, että millään napeilla saa kunnolla välitettyä basson soittajalle, se tantereen tärinä ja lahkeen lepatus jää aina puuttumaan. Kaksi vuotta olen soittanut pelkillä napeilla soittokämpällä enkä ole muuta kaivannut. Oman soiton epätarkkuudet kyllä kuulee häiritsevän tarkasti.
Marko

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
seak
02.12.2009 10:58:35

Mites te korvamoniteroja käyttävät basistit hoidatte siis tarkalleen basson sinne monitoreihin? Entä miten muut soittimet?

A veteran of a thousand psychic wars.
MPU
02.12.2009 11:55:24 (muokattu 02.12.2009 11:55:44)

Kaikki soittimet ja laulut menee joko DI-boksien tai mikkien kautta pöytään ja sieltä kuulokevahvistimen kautta korviin.
Marko

Johannes_t
02.12.2009 12:40:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus joutuu/pääsee napeilla vetämään ja EBS:n microbass II on ollut aika supervehjes, saa equttaa itse oman kuuntelunsa ja siitä irtoo myös kaappi- sekä putkiemulointi. Ei tarvi ihan pelkkää kuivaa linjasoundia kärvistellä.

Etvi
02.12.2009 17:37:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

seak: Mites te korvamoniteroja käyttävät basistit hoidatte siis tarkalleen basson sinne monitoreihin? Entä miten muut soittimet?

Meillä homma hoituu siten, että interfacen DSP-mixeristä otetaan jokaiselle soittajalle oma mixi kuulokevahvistimen kautta korvanappeihin. Interfaceksi valittiin M-audion profire2626 juuri tämän ominaisuuden vuoksi. Interfaceen syötän linjatasoisen signaalin putkietusesta.

Shuren SCL-2-napit ovat hintaansa nähden hyvät, mutta kyllä omaa vahvistinta ja kaappia tuntuu vielä tarvitsevan. Omat soittovirheet kuulee ainakin kovin selvästi.

FFFFFFUUUUUUUUU......
Teijo K.
02.12.2009 19:02:50

Mulla oli joskus Shuren E1 napit. Mulla oli pikkumikseri mihin otin yleissoundia mikseriltä, jaoin omaa taustalaulua yhteen kanavaan ja sit asetin yhden oman mikin lavan toiselle puolelle poimimaan yleitä lavasoundia fiiliksen takia. Sitten jaoin vielä bassoa yhteen kanavaan ja metronomin yhteen kanavaan niitä biisejä varten mitkä jouduin aloittamaan.

Mä en kyllä luottanut missään vaiheessa pelkkiin luureihin, vaan mulla oli telineessä SWR Workingmans 15" pään takana, hyvin pienellä mutta kuitenkin. Nappeihin tuli bassostakin lähinnä selkeyttä, botne combosta. Nauhattoman kanssa auttoi kovastikin ne napit, mutta vielä enemmän stemmojen laulamisessa.

"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
MPU
03.12.2009 07:55:36

Teijo K.:Nappeihin tuli bassostakin lähinnä selkeyttä, botne combosta. Nauhattoman kanssa auttoi kovastikin ne napit, mutta vielä enemmän stemmojen laulamisessa.
Komppaan täysin, tosin nauhattomasta ei kokemusta.
Marko

Tatu great
07.12.2009 10:08:16

Itsellä oli pitkään nuo shuren e3:set. Ihan hyvin toimi, mutta ei mitenkään liikaa botnea. Sitten hankin tässä juuri UltimateEarsin SF-5 napit jotka todella potkii tärykalvoja. Eli siis nuo toimii basistillekin hyvin. Myös Shuren e5sia oon kokeillu ja nekin toimii hyvin.
Ehdottomasti pitää olla kakstie elementit jotta saa fiilistä. Sit tietty vielä lavalle sidefillit ja subbarit mistä sit saa sitä äänenpainetta, niin ei enää tarttekaan muuta kuin hyvän etuasteen.
Käytän fiilispohjalta Hartken bass-attackia ja SansAmpin bassdriveria.

Teijo K.
07.12.2009 14:07:57

Mun mielestä mistään napeista/luureista mistään ei lähde sellaista oikeaa botnea kuitenkaan, niinku bassokamoista että se basso tuntuu kehossa. Joten sitä lienee turha niiltä odottaakaan. Enemmän se nappien idea on että saa soitostaan ja ennenkaikkea laulustaan selvää.

Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Cathi777
07.12.2009 19:35:05

Teijo K.: Mun mielestä mistään napeista/luureista mistään ei lähde sellaista oikeaa botnea kuitenkaan, niinku bassokamoista että se basso tuntuu kehossa. Joten sitä lienee turha niiltä odottaakaan. Enemmän se nappien idea on että saa soitostaan ja ennenkaikkea laulustaan selvää.

Ei ihan täysin sovi topicin aiheeseen, mutta minkälaisia lähettimiä ym. olette käyttäneet omassa käytössänne? Voi olla, että jossain muualla on parempi keskusteltu juuri tästä aiheesta. Olisi tarkoitus meidän triolle hyvä setti hankkia keikkakäyttöön, mutta mikä olisi sellainen asiallinen? Jokainen varmaan sitten oman maun mukaan hankkii noita nappeja, mutta mitkät olisivat sellaiset perus hyvät kamat tuohon käyttöön. Mitään ihan kaikkein kalleimpia ei kannata suositella, että kokonaiskustannus jäisi alle 1000e.

Only pop music can break my heart...
Teijo K.
07.12.2009 21:32:59

Cathi777: Ei ihan täysin sovi topicin aiheeseen, mutta minkälaisia lähettimiä ym. olette käyttäneet omassa käytössänne? Voi olla, että jossain muualla on parempi keskusteltu juuri tästä aiheesta. Olisi tarkoitus meidän triolle hyvä setti hankkia keikkakäyttöön, mutta mikä olisi sellainen asiallinen? Jokainen varmaan sitten oman maun mukaan hankkii noita nappeja, mutta mitkät olisivat sellaiset perus hyvät kamat tuohon käyttöön. Mitään ihan kaikkein kalleimpia ei kannata suositella, että kokonaiskustannus jäisi alle 1000e.

Mä menin ihan narun kanssa. Tein semmosia stereopiuhoja joilla sain samassa piuhassa vietyö basson vahvarille ja kuuntelun korviin.

Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Cathi777
07.12.2009 22:14:02

Teijo K.: Mä menin ihan narun kanssa. Tein semmosia stereopiuhoja joilla sain samassa piuhassa vietyö basson vahvarille ja kuuntelun korviin.

Mut ajatus oli siis ihan tällaisesta yleisestä monitoroinnista, että saisi kaiken muunkin kuin pelkän basson itselleni kuulumaan. Ja tietysti sama muidenkin soittajien kohdalla. Ja kyllä se langaton systeemi ehkä se kaikkein näppärin kuitenkin olisi.

Teijo K.
07.12.2009 22:17:43 (muokattu 07.12.2009 22:18:44)

Cathi777: Mut ajatus oli siis ihan tällaisesta yleisestä monitoroinnista, että saisi kaiken muunkin kuin pelkän basson itselleni kuulumaan. Ja tietysti sama muidenkin soittajien kohdalla. Ja kyllä se langaton systeemi ehkä se kaikkein näppärin kuitenkin olisi.

Luepa tuolta ylhäältä mitä mulle tuli sinne monitoriin. Langaton tietty näppärä, jos on siis bassossakin langaton.

Tai no laitan tähän, kukaan noita vanhoja jaksa.

Mulla oli joskus Shuren E1 napit. Mulla oli pikkumikseri mihin otin yleissoundia mikseriltä, jaoin omaa taustalaulua yhteen kanavaan ja sit asetin yhden oman mikin lavan toiselle puolelle poimimaan yleitä lavasoundia fiiliksen takia. Sitten jaoin vielä bassoa yhteen kanavaan ja metronomin yhteen kanavaan niitä biisejä varten mitkä jouduin aloittamaan.

Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Cathi777
07.12.2009 22:46:29

Teijo K.: Luepa tuolta ylhäältä mitä mulle tuli sinne monitoriin. Langaton tietty näppärä, jos on siis bassossakin langaton.

Tai no laitan tähän, kukaan noita vanhoja jaksa.

Aa, sori mun moka, kun en tarkemmin lukenut. Tuohan voisi ollakin oikein aika hyvä idea tuon toteuttamiseen. Olisi oikeastaan välineetkin tuota toteuttamaan. Tulisi selkeästi halvemmaksi tuollainen systeemi. Kiitos vinkistä, tätä täytyykin alkaa suunnittelemaan enemmänkin.

Tatu great
11.12.2009 20:08:09

Puolustellakseni nappien käyttöä. Sitä alinta botnea ei ookkaan tarvis saada korviin kun se mukavalta tuntuva äänenpaine kuitenkin tulle kaapista. Napeissa on se hienous, että lavasaundi on kaikkialla sama riippumatta keikkapaikasta tai siitä että tulee juostua lavaa reunalta toiselle.

Omalla bändillä käytössä on Senkun G2 lähetin-vastaanotin setit stereona. Lavalta tarvittavat singaalit menee ensin siis x-track tistkiin joka ajaa monitoreja ja siitä haarotus sitten etupäähän.
Kätevästi yhessä casessa 4U räkki lähettimille, laatikko roinalle ja tiski kiinni päällä. Toimii missa vaan ja kivaa on.

MPU
11.12.2009 21:12:51

Lisäisin ylläolevaan että lisäksi se soundi on todella tarkka. Soittokämpällä ei tartte välittää tilan tuomista kaikutms ongelmista eikä toisen liian lujasta volumesta.
Marko

V-rtane
20.12.2009 20:58:23

Mitä mieltä porukka on tuommoisten korvamonitorinappien käytöstä ihan mp3 kuulokkeina? Hyvä soundihan niissä pitäisi olla, mutta onko hyvät korville? Tarkoitan siis sitä, että aiheuttaako ne mitään vaurioita korville kun ne kerran niin syvällä korvissa soi? Tarkoitus olisi saada hyväsoundiset napit työmatkoille yms yms. Itse olen miettinyt noita shuren scl2- nappeja.

MPU
20.12.2009 21:37:33

V-rtane: Mitä mieltä porukka on tuommoisten korvamonitorinappien käytöstä ihan mp3 kuulokkeina? Hyvä soundihan niissä pitäisi olla, mutta onko hyvät korville? Tarkoitan siis sitä, että aiheuttaako ne mitään vaurioita korville kun ne kerran niin syvällä korvissa soi? Tarkoitus olisi saada hyväsoundiset napit työmatkoille yms yms. Itse olen miettinyt noita shuren scl2- nappeja.

Sama kai se miten syvällä korvissa ne napit on, volume siinä niitä vaurioita aiheuttaa. Mun kokemuksen mukaan näitä vaimentavia nappeja voi soittaa paljon hiljempaa kuin niitä mistä kaikki ulkopuoliset äänet kuuluvat läpi. Olisin sitä mieltä, että vähemmillä vaurioilla kunnon vaimentavilla napeilla pääsee.
Marko

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti