Muusikoiden.net
05.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tee-se-itse ramppi
1
j4kk1
21.10.2009 15:14:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kukaan värkkäillyt itse tällaista Gary Willis -tyylistä ramppia mikkien väliin tai otelaudan jatkeeksi? Tuo kai helpottaa vähän soittoa ja pakottaa käyttämään kevyempää tatsia, kun sormet vastaa siihen, eikä mene liian syvälle. Tuon hyödyllisyydestä ja tarpeellisuudesta en itsekkään ole niin varma, mutta kokeiltuani bassoa jossa tuollainen oli heräsi mielenkiinto ruveta virittelemään ihan vaan tesatimielessä.

http://www.garywillis.com/pages/bass/bassmanual/theramp.html

Kiinnostais, että mitähän materiaalia tuo kannattais olla? ja kun melkeen kaikissa bassoissa on suorat mikit, niin kannattaako rampista tehdä otelaudan mukaisesti kaareva, vai mikkien mukaan suora?

tauranen
21.10.2009 15:20:41

j4kk1: Onkos kukaan värkkäillyt itse tällaista Gary Willis -tyylistä ramppia mikkien väliin tai otelaudan jatkeeksi? Tuo kai helpottaa vähän soittoa ja pakottaa käyttämään kevyempää tatsia, kun sormet vastaa siihen, eikä mene liian syvälle. Tuon hyödyllisyydestä ja tarpeellisuudesta en itsekkään ole niin varma, mutta kokeiltuani bassoa jossa tuollainen oli heräsi mielenkiinto ruveta virittelemään ihan vaan tesatimielessä.

Kiinnostais, että mitähän materiaalia tuo kannattais olla? ja kun melkeen kaikissa bassoissa on suorat mikit, niin kannattaako rampista tehdä otelaudan mukaisesti kaareva, vai mikkien mukaan suora?

No puustahan tommoisen veistelee puhdetöinä iltasella, eikä maksa paljon.

Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
J.Nikkanen
21.10.2009 15:22:17

j4kk1: Onkos kukaan värkkäillyt itse tällaista Gary Willis -tyylistä ramppia mikkien väliin tai otelaudan jatkeeksi? Tuo kai helpottaa vähän soittoa ja pakottaa käyttämään kevyempää tatsia, kun sormet vastaa siihen, eikä mene liian syvälle. Tuon hyödyllisyydestä ja tarpeellisuudesta en itsekkään ole niin varma, mutta kokeiltuani bassoa jossa tuollainen oli heräsi mielenkiinto ruveta virittelemään ihan vaan tesatimielessä.

Mä tein tohon mun iban ATKoohon pleksin 6mm polycarbonaatista ja se ehti olla kiinni about 10 min ennekuin otin sen pois "viimeisteltäväksi". Muutaman viikon päästä laitoin normipleksin takaisin ja heitin viimeistelemättömän käikäleen roskiin.

Olihan siinä ihan ideaa, mutta ei niin paljon että olis soittimeen jäänyt.

Jos itse ramppipalan tekee vaikkapa puusta johon liimaa araldiitilla vaikkapa 1mm pleksin (akryyli tai polycarbonaatti) pintaan niin luulisi kestävän.

Joskus vielä keksin tähän jotain nasevaa.
j4kk1
21.10.2009 15:29:59

tauranen: No puustahan tommoisen veistelee puhdetöinä iltasella, eikä maksa paljon..

pahaeno: ...Muutaman viikon päästä laitoin normipleksin takaisin ja heitin viimeistelemättömän käikäleen roskiin.

Taitaa olla tosiaan viisainta protoilla ensin jollakin helposti saatavalla ja halvalla materiaalilla. Voi olla settä se innostus loppu yhtä nopeasti kuin alkoikin.

Typhus
21.10.2009 15:33:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on yhessä bassossa tommonen. Kyllähän se pakottaa keventään tatsia ja ehkä hiukan helpottaa soittoa sillä tavalla.(Ei silti pelasta sysipaskaa tekniikkaa:)... Mutta kun kävin äänittelemässä vähän raskaampaa musiikkia kyseisellä bassolla oli ramppi otettava pois koska ei voinut "röytää" kunnolla. Mulla oma ramppi on tehty puusta (pähkinäpuuta) ja siinä on kevyt lakka päällä. Se on bassossa kiinni kaksipuoleisella teipillä.
En oo tullu vielä n.puolen vuoden soittelun jälkeen päässyt oikeen minkäänlaiseen lopputulokseen että onko toi "MUST" vai "sysipaskaa". Hyvät ja huonot puolet löytyy.
Kannattaa silti testata! aika moni pro-luokan bassomaakari omistaa tommosen bassossaan.

Tissit, bassot, perse, kalija.
J.Nikkanen
21.10.2009 15:38:42

j4kk1: Taitaa olla tosiaan viisainta protoilla ensin jollakin helposti saatavalla ja halvalla materiaalilla. Voi olla settä se innostus loppu yhtä nopeasti kuin alkoikin.

Haluukko suorakaiteen muotosen muovinpalan? Mä voisin pistää tulemaan. 1-6mm löytyy. Se teipillä kiinni ja testaukseen. Sää maksat kuiteskin postit. Tulee varmaan kirjeenä?!

j4kk1
21.10.2009 16:30:44

pahaeno: Haluukko suorakaiteen muotosen muovinpalan? Mä voisin pistää tulemaan. 1-6mm löytyy. Se teipillä kiinni ja testaukseen. Sää maksat kuiteskin postit. Tulee varmaan kirjeenä?!

Joo, olis tosi kätevää! Pystytkö leikkaamaan valmiiks tarkkoihin mittoihin? Mulla ei ole oikeen hääppösiä työstövehkeitä. Oon vielä duunissa, joten en pysty nyt kattomaan mittoja, mutta pitää palailla asiaan myöhemmin.

Normi kirjemaksu on kai jotakin euron luokkaa, riippu kai painosta. Pistäppä vaikka sitten tilinumeroa pikaviestillä.

J.Nikkanen
21.10.2009 16:36:54

j4kk1: Joo, olis tosi kätevää! Pystytkö leikkaamaan valmiiks tarkkoihin mittoihin? Mulla ei ole oikeen hääppösiä työstövehkeitä. Oon vielä duunissa, joten en pysty nyt kattomaan mittoja, mutta pitää palailla asiaan myöhemmin.

Normi kirjemaksu on kai jotakin euron luokkaa, riippu kai painosta. Pistäppä vaikka sitten tilinumeroa pikaviestillä.

No joo, suht tarkkoihin. Pienet palat on aina hankalia, se kun on semmonen aikas saatanan iso tasosirkkeli missä yleensä leikkaillaan hieman isompia muovin kappaleita, mutta joo onnistuu. Laitat vaan paksuuden ja mitat milleissä niin voin semmosen askarrella vaikka huomenissa. Ei siinä kauaa mene, ja pala on niin pieni että varmasti löytyy silppulaatikosta niin ei tartte täyttä levyä pilkkoa.

j4kk1
21.10.2009 18:29:10

pahaeno: No joo, suht tarkkoihin. Pienet palat on aina hankalia, se kun on semmonen aikas saatanan iso tasosirkkeli missä yleensä leikkaillaan hieman isompia muovin kappaleita, mutta joo onnistuu. Laitat vaan paksuuden ja mitat milleissä niin voin semmosen askarrella vaikka huomenissa. Ei siinä kauaa mene, ja pala on niin pieni että varmasti löytyy silppulaatikosta niin ei tartte täyttä levyä pilkkoa.

Nafti mitta mikkien keskelle jäävälle palikalle näyttäis olevan 95 X 65 X 7,5 mm mutta kun rungon ja palikan väliin tulee sitten vielä paksua 2-puolista teippiä niin 6 milliä on varmaan just sopiva. Kun mulla sattuu olemaan kaks identtistä bassoa, niin jos sattuu että tämä onkin mahdollisesti iso parannus niin viitsisitkö tehtailla kaks tuommosta palikkaa?

J.Nikkanen
21.10.2009 19:01:19

j4kk1: Nafti mitta mikkien keskelle jäävälle palikalle näyttäis olevan 95 X 65 X 7,5 mm mutta kun rungon ja palikan väliin tulee sitten vielä paksua 2-puolista teippiä niin 6 milliä on varmaan just sopiva. Kun mulla sattuu olemaan kaks identtistä bassoa, niin jos sattuu että tämä onkin mahdollisesti iso parannus niin viitsisitkö tehtailla kaks tuommosta palikkaa?

Joo, onnistuu. Pistäppä pikaviestiä mihin lähetän.

j4kk1
24.10.2009 16:27:00

Nonni, nyt kaikki tehtailemaan ramppeja, niin jopas alkaa lähteä Fuusio-nypläilyt:

http://muusikoiden.net/dyn/users/65223.jpg
http://muusikoiden.net/dyn/users/65224.jpg
http://muusikoiden.net/dyn/users/65225.jpg

Maisteri
24.10.2009 16:53:05 (muokattu 24.10.2009 16:58:59)

Ehkä se on ergonomisesti kiva kädensija. Muuta järkeä en tuollaisessa tasapaksun sormihiplailun edistäjässä näe.

Ja tämä tuolta linkin tekstistä löytyvä lainaushan on ihan täyttä paskaa mun mielestä:

"The more force you use to play a note on electric bass, the more the tone suffers."

Itellä ei pidä paikkaansa ollenkaan, vaan mitä jämäkämmin lyö kieltä, sen parempi saundi. Parhaat rokkibassomurinat, surinat, rohinat ja saundit ylipäätään soitetaan kovalla kädellä, hyvällä attackilla. Niin se vaan menee. Ei millään hiplailumeiningillä, josta seuraa lähinnä vain ympäripyöreää muminasaundia. Toki nuo jatsit, fuusiohommat yms. ei-rock meiningit on sitte erikseen ja niissä voi olla välillä hyväkin soittaa pikkusen pehmeämmällä attackilla, jotta saadaan sitä höyhenenpehmeää saundia. Mutta kyllähän se on ihan sääntö, että bändikontekstissa toimivan saundin saa lähes poikkeuksetta mieluummin reilulla hyvän attackin komppitatsilla, kuin tasaisella, hyvin pehmeällä sormihiplailulla. Se mumina vaan meinaa hukkua sinne bändin sekaan botne-mudaksi, kun ei siinä oikein meinaa olla erottelevuutta.

EDIT: Niin ja se vielä unohtui, että kun basson soitossa on hyvin attackia, on se myös rytmikkäämpää ja siten tukee paremmin rumpujen luomaa rytmiikkapohjaa.

http://www.myspace.com/thegeorgedoubleuse http://www.thegeorgedoubleuse.com
J.Nikkanen
24.10.2009 19:31:40

Maisteri: Ehkä se on ergonomisesti kiva kädensija. Muuta järkeä en tuollaisessa tasapaksun sormihiplailun edistäjässä näe.

Ja tämä tuolta linkin tekstistä löytyvä lainaushan on ihan täyttä paskaa mun mielestä:

"The more force you use to play a note on electric bass, the more the tone suffers."

Itellä ei pidä paikkaansa ollenkaan, vaan mitä jämäkämmin lyö kieltä, sen parempi saundi. Parhaat rokkibassomurinat, surinat, rohinat ja saundit ylipäätään soitetaan kovalla kädellä, hyvällä attackilla. Niin se vaan menee. Ei millään hiplailumeiningillä, josta seuraa lähinnä vain ympäripyöreää muminasaundia. Toki nuo jatsit, fuusiohommat yms. ei-rock meiningit on sitte erikseen ja niissä voi olla välillä hyväkin soittaa pikkusen pehmeämmällä attackilla, jotta saadaan sitä höyhenenpehmeää saundia. Mutta kyllähän se on ihan sääntö, että bändikontekstissa toimivan saundin saa lähes poikkeuksetta mieluummin reilulla hyvän attackin komppitatsilla, kuin tasaisella, hyvin pehmeällä sormihiplailulla. Se mumina vaan meinaa hukkua sinne bändin sekaan botne-mudaksi, kun ei siinä oikein meinaa olla erottelevuutta.

EDIT: Niin ja se vielä unohtui, että kun basson soitossa on hyvin attackia, on se myös rytmikkäämpää ja siten tukee paremmin rumpujen luomaa rytmiikkapohjaa.

Joo-o. Samaa mieltä ja erimieltä. Jazzi ja fuusiojutuissa kun ei yleensä muutenkaan räimitä menemään kuten räkenroulassa tai hevissä. Mites tuo pop musiikki? En usko että rampista on haittaa. Tai tanssimusa. Eihän nyt noita ramppeja kovin usein näe missään rokkibassoissa juurikin mainitsemistasi syistä. Aikalailla siis samaa mieltä mitä tulee rampin käyttöön rankemmassa bassoveivailussa. (toki joku jolla on hyvät vehkeet joissa on riittävästi headroomia ja woimaa kumoaa tämänkin väittämän perustelujen kera)

Mutta kovin vahvasti leimasti koko homman pelkäksi paskaksi. Tässä kohtaa olen erimieltä. Kevyellä ja rennolla tatsilla soitto on tarkempaa, ja se tukee rumpujen luomaa rytmiikkapohjaa. Mitens dynamiikka? Nyanssit? Ei kai aina voi räimiä menemään täysillä? Botne-muta? Sitä saa mitä tilaa, eli näkisin tämän enemmänkin vahvistinpuolen säätöjen kanssa pelaamisena. Saahan rankallakin tatsilla soitetun tavaran vahvistimella kuraksi jos namiskat välttämättä haluaa niin väännellä.

Maisteri
24.10.2009 23:00:37

pahaeno: Mutta kovin vahvasti leimasti koko homman pelkäksi paskaksi. Tässä kohtaa olen erimieltä. Kevyellä ja rennolla tatsilla soitto on tarkempaa, ja se tukee rumpujen luomaa rytmiikkapohjaa. Mitens dynamiikka? Nyanssit? Ei kai aina voi räimiä menemään täysillä? Botne-muta? Sitä saa mitä tilaa, eli näkisin tämän enemmänkin vahvistinpuolen säätöjen kanssa pelaamisena. Saahan rankallakin tatsilla soitetun tavaran vahvistimella kuraksi jos namiskat välttämättä haluaa niin väännellä.

Itellä on kyllä niin päin, että soitto on rytmillisesti tarkempaa silloin kun soitetaan "tosissaan" ja lyödään napakasti, kunnolla. Vrt. esim. olohuonesohvajamittelu. Esim. kunnon studiotarkkuutta vaativia juttujakaan en soita istualtaan, kun tatsi on niin paljon huonompi mulla siten. Komppitatsi ja -taimi selvästi heikompaa tasoa kuin seisaallaan vetäessä.

Tottakai soitossa pitää olla dynamiikkaa. Ja jos osaa käyttää perushyvänä rokkitatsina sitä lujaa ja jämäkkää atakkimeininkiä, niin tokihan siitä sitten on hyvin helppo pehmentääkin kun pitää olla enemmän "poppis", eikö vaan? Kyllä itellä ainakin on aika monta eri voimakkuutta siinä plekran iskussa, joita tulee soitossa käytettyä, eikä aina läheskään mennä ihan täysillä. Toki sitä saundia ja volumea tulee käden lyöntivoimakkuudella kontrolloitua ihan biisin sisälläki paljon, osasta ja sen luonteesta riippuen.

Botne-mudasta ja vahvaripuolen säädöistä... Semmoisesta hiplailuatakilla touteutetusta saundista on hankala saada moniakin erottelevuuden ja bändin selkeäsaundisuuden kannalta tärkeitä juttuja kaivettua, vaikka kuinka vääntelisi. Siksi puhun botne-mudasta, kun tuntuu että noissa tapauksissa ei sitten oikein alakerran ohella ole tarjolla sitä niin tärkeää laadukasta keskikaistaa, preesensiä bassosaundissa. Toki lähtökohtaisesti selkeän ja erottelevan, hyvä-atakkisen saundin saa myös pilattua vääntelemällä, jos ihan TAHALLAAN haluaa. Mutta kukapa niin viitsii vahvistimella/mikserillä tehdä, jos vähänkään on korvaa eikä ole älyttömän ilkeä miksaaja?

Siksi tuo eka viestini oli noinkin kärkäs, kun väkisilläkin rupesi ärsyttämään kun tuolla sivustolla esitetään ikään kuin yleisenä "totuutena" tuon bassogurun nimissä väitettä, että mitä kovempi attack soitossa, sitä enemmän saundi kärsii. Mun näkemyksen mukaan se kun on suurimmassa osassa eri bändiyhteyksiä täysin toisin päin, joten toki hieman kärkevä kirjoitus sikisi.

http://www.myspace.com/thegeorgedoubleuse http://www.thegeorgedoubleuse.com
J.Nikkanen
25.10.2009 09:28:31

Maisteri: Itellä on kyllä niin päin, että soitto on rytmillisesti tarkempaa silloin kun soitetaan "tosissaan" ja lyödään napakasti, kunnolla. Vrt. esim. olohuonesohvajamittelu. Esim. kunnon studiotarkkuutta vaativia juttujakaan en soita istualtaan, kun tatsi on niin paljon huonompi mulla siten. Komppitatsi ja -taimi selvästi heikompaa tasoa kuin seisaallaan vetäessä.

Jops, jotenkin näin. Tuo tatsijuttu on vähän niin ja näin. Tuntuu että tarkkuus on enemmän kiinni fiiliksestä, hyvällä fiiliksellä onnistuu kaikki. (tai ainakin itse niin luulee) Jos soittaa, niin soittaa seisaaltaan. Istuskellen voi tapailla jotain juttuja, mutta seisoahan se pitää kun aletaan hommiin. ;)

Tottakai soitossa pitää olla dynamiikkaa. Ja jos osaa käyttää perushyvänä rokkitatsina sitä lujaa ja jämäkkää atakkimeininkiä, niin tokihan siitä sitten on hyvin helppo pehmentääkin kun pitää olla enemmän "poppis", eikö vaan? Kyllä itellä ainakin on aika monta eri voimakkuutta siinä plekran iskussa, joita tulee soitossa käytettyä, eikä aina läheskään mennä ihan täysillä. Toki sitä saundia ja volumea tulee käden lyöntivoimakkuudella kontrolloitua ihan biisin sisälläki paljon, osasta ja sen luonteesta riippuen.

Joo. Kyllä kyllä.

Botne-mudasta ja vahvaripuolen säädöistä... Semmoisesta hiplailuatakilla touteutetusta saundista on hankala saada moniakin erottelevuuden ja bändin selkeäsaundisuuden kannalta tärkeitä juttuja kaivettua, vaikka kuinka vääntelisi. Siksi puhun botne-mudasta, kun tuntuu että noissa tapauksissa ei sitten oikein alakerran ohella ole tarjolla sitä niin tärkeää laadukasta keskikaistaa, preesensiä bassosaundissa. Toki lähtökohtaisesti selkeän ja erottelevan, hyvä-atakkisen saundin saa myös pilattua vääntelemällä, jos ihan TAHALLAAN haluaa. Mutta kukapa niin viitsii vahvistimella/mikserillä tehdä, jos vähänkään on korvaa eikä ole älyttömän ilkeä miksaaja?

Tjaah, ainakin toisen bassoni saan aikas kirkkaille saundeille hiplaustatsillakin. Toista en ole edes kokeillut, se kun on lähtökohtaisesti jo enemmän Rock & Roar.

Siksi tuo eka viestini oli noinkin kärkäs, kun väkisilläkin rupesi ärsyttämään kun tuolla sivustolla esitetään ikään kuin yleisenä "totuutena" tuon bassogurun nimissä väitettä, että mitä kovempi attack soitossa, sitä enemmän saundi kärsii. Mun näkemyksen mukaan se kun on suurimmassa osassa eri bändiyhteyksiä täysin toisin päin, joten toki hieman kärkevä kirjoitus sikisi.

Ymmärrettävää ja siten myös hyväksyttävää. Rok rok!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti