Muusikoiden.net
06.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hiotut kielet nauhalliseen warwickiin?
1
Valkyrian
18.10.2009 21:55:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omistan Warwick STD streamerin jossa on nyt kiinni Ernie ballin super slinkyt kokoa 50-70-85-105 jotka sain lahjaksi aikoinaan. Tekisi kovasti mieli kokeilla hiottuja kieliä, mutta tuli tuossa mieleen että voiko sellaisia yleensä laittaa kyseiseen bassomalliin kiinni ilman komplikaatioita?

Muistan jonkun joskus puhuneen että joissakin bassomerkeissä jopa takuu mitätöityy jos niihin laittaa hiotut kielet kiinni. Omassa warwickissani ei tosin ole todellakaan mitään takuuta jäljellä, se on ainakin 10 vuotta vanha.

Nykyinen kielisetti on muutenkin mun makuun vähän turhan jäykkä, joten ajattelin harkita seuraavaksi vähän ohuempia kieliä, 45 tai jopa 40 -kokoa.

Arvostaisin kovasti neuvoja/kokemuksia/mielipiteitä. Olisi myös hienoa jos saisi suosituksia joistain tietyistä kieliseteistä.

Hain muuten kyllä keskustelualueelta kirjoituksia aiheesta mutta löytyneet threadit olivat vähän aiheen vierestä tai sitten useamman vuoden ikäisiä.

mr.bungle
18.10.2009 21:57:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voit pistää huoletta hiotut kielet. Ja se takuujuttukin on pötyä.

bassolla hanuriin
Heikki L.
18.10.2009 22:17:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen tykännyt kovasti Thomastikin flatwoundeista. Ne ovat hieman löysän tuntuiset, mutta tuntuvat soivan tosi hienosti. Omaa soittotekniikkaa pitää ehkä vähän keventää näiden kanssa.

Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Hullu basisti
19.10.2009 10:02:56

Jos medium slinky setti tuntui turhan jäykältä, niin fläteistä voin suositella vain yllämainittua Thomastik Infeld jazz flatwound settiä tai Daddarion Chromeseja. Rotosoundit ja Fenderit on flätteinä aikas jämäkät ja GHS siitä väliltä.

"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
aho
19.10.2009 11:58:39

Mä olen tykännyt LaBelloissa omassa Stingrayssani. Tuo mukavasti pyöreyttä aktiivibeisin soundiin ja aavistuksen vähentää "hifii-mäisyyttä". Uskon että toimii warressa samoin.

Ahjo -yhtyeen debyytti "talvi vasta tekee tuloaan" ulkona nyt! www.ahjo.org
kallefuture
19.10.2009 12:47:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thomastikin jazz on todella jazz bassossa ja hyvä tuntuma fenkun mensuurissa.
Chromes on enempi rouheampi ja tuntuma ei ihan niin löysä kun Thomastikissa. Mulla tosin lyhytskaalaisessa kiinni.
Kalle

"kananpaskaalahkeillaja jatkettuviskikaatukun kompastuinpihallakiikkutuoliin"-osastoa
Sax-pappa
19.10.2009 12:47:40

Hullu basisti: Jos medium slinky setti tuntui turhan jäykältä, niin fläteistä voin suositella vain yllämainittua Thomastik Infeld jazz flatwound settiä tai Daddarion Chromeseja. Rotosoundit ja Fenderit on flätteinä aikas jämäkät ja GHS siitä väliltä.

Kuinka hyvin nuo flätit säilyttävät saundinsa? Voisi kuvitella, että niihin ei niin helposti kasaannu p***kaa kuin tavallisiin kieliin, eli saundi ei niin nopeasti tummpuunnu.

Heikki L.
19.10.2009 12:49:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Kuinka hyvin nuo flätit säilyttävät saundinsa? Voisi kuvitella, että niihin ei niin helposti kasaannu p***kaa kuin tavallisiin kieliin, eli saundi ei niin nopeasti tummpuunnu.

Vuosikausia. Tuoreesta kielestä häviää se kirkkain yläpää melko nopeasti, mutta käyttöikä on muuten noilla todella pitkä.

Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
absqua
19.10.2009 12:49:36 (muokattu 19.10.2009 12:49:59)

Sax-pappa: Kuinka hyvin nuo flätit säilyttävät saundinsa? Voisi kuvitella, että niihin ei niin helposti kasaannu p***kaa kuin tavallisiin kieliin, eli saundi ei niin nopeasti tummpuunnu.

Hyvin säilyttävät, samoilla kielillä voi soitella vuosikaudet. Niin pitkään kunnes katkeavat.

Sitäpaisti flateissa kun ei edes ole mitään pieniä uomia pinnassa, niin ei se soundi siitä tummene vaikka vähän paskaa oliskin mukana.

absqua - heikki 0-1

Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
rtepeg
19.10.2009 13:44:49

Itse käytän sähkökitarassa hiottuja kieliä, 13-52 Pyramidejä. Nuo on huomattavasti "notkeammat" kuin vastaavan paksuiset modernit hiotut (esim. d'Addario Chromes).

Mutta se mistä pidän niissä erityisesti, on se kuinka hyvin ne soi ylänauhoille asti, yleisesti niiden kauniista saundista ja vaikka ovat kalliit, niin vastaavasti kestävät hyväsaundisina todella pitkään. Ja minua puhuttelee se silkkipunos...mene ja tiedä. Tykkään kovasti siitä, miten niillä saa tanakan ja rouhean äänen, mutta silti niissä on pianomaista klangia. Intonaation saa säädettyä täsmälleen omalle korvalle sopivaksi.

Mutta pointtina, että ymmärtääkseni Pyramidejä saa siis myös bassoille ja voisin kuvitella, että ovat hyvät soittaa. Saundi on tietysti aika vintage, eli jos siitä tykkää.

J.Horde
19.10.2009 14:04:13

Hullu basisti: Jos medium slinky setti tuntui turhan jäykältä, niin fläteistä voin suositella vain yllämainittua Thomastik Infeld jazz flatwound settiä tai Daddarion Chromeseja. Rotosoundit ja Fenderit on flätteinä aikas jämäkät ja GHS siitä väliltä.

Ja LaBellan Deep Talkin' 760FL mitä parhain!

One Love... B
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti