Muusikoiden.net
08.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Minustako bassonsoittajaksi?
1
-Music-
10.10.2009 14:07:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli, mää oon tämmöen 13v tyttö, joka on nyt tullut ihan hulluks aloittaa basson soitto. Mutta onko musta siihen. Meillä on iskällä basso, mut se ei voi opettaa, kun se ei ehdi, eikä osaa nuotteja kun on itse opetellut korvakuulolta soittamaan silloin joskus kun on ollut pakko saada yhtye pystyyn..
Mulla on noin 6 vuoden kokemus pianon soitosta, ja sitten soitan ensimmäistä vuotta klarinettia musiikkiopistossa, mutta en oikein pidä, joten ajattelin, että vaihtaisin soitinta ensi vuonna..
Mitä taitoja basson soittoon vaaditaan, voiko sitä aloittaa tämän ikäisenä, onko jotain outoa, että tyttö haluaa soittaa bassoa, ja miten voin aloittaa, kun en pääse mihinkään tunneille omalla tai sivupaikkakunnilla?

Sir Härö
10.10.2009 14:15:31

-Ikään nähden sulla on kohtuullisesti soitannollista pääomaa
-13-vuotiaana pystyy oppimaan uutta huimalla vauhdilla
-Sulla on basso käytettävissä
-Iskältä voi varmaan kysyä jos tulee jotain askarruttavaa bassoon liittyen

Tässä ei ole mitään ongelmaa. Basso vaan käteen ja soittamaan.

Pianon koskettimien ja basson otelaudan ero ei ole kummoinen.
Paksuin kieli vapaana soitettuna on E. F-sävel on E-kielen ensimmäisellä nauhalla. F#-sävel löytyykin jo heti kakkosnauhalta E-kielellä.
Toiseksi paksuin kieli on A, toiseksi ohuin on D ja ohuin on G.

Jos lähden kromaattisesti soittamaan pianolla A-sävelestä ylöspäin, sävelet on a,a#,h,c,c#,d,d#
Sama bassolla. Toiseksi paksuin kieli vapaana on a ja kun painat sormella a-kieltä ensimmäiseltä nauhalta on sävel a#, toiselta nauhalta h, kolmannelta c ja niin edespäin.

Suurin ongelma sulla kai nyt on se että aloitatko soittamaan plektralla vai sormin :)

If you can't convince them, confuse them
sartzan
10.10.2009 15:09:41

Mitä taitoja basson soittoon vaaditaan, voiko sitä aloittaa tämän ikäisenä, onko jotain outoa, että tyttö haluaa soittaa bassoa, ja miten voin aloittaa, kun en pääse mihinkään tunneille omalla tai sivupaikkakunnilla?

Otelautaan kannattaa tutustua Sir Härön ohjein, ja sitten vaikkapa korvakuulolta voi lähteä liikenteeseen. Pistä soimaan jokin kipale, josta tykkäät, koita etsiä biisistä korvilla mitä ja miten basso soittaa, ja kokeile tapailla basson osio itse vaikka mukana soittaen. Tuo on yksi hauska tapa harjoitella bassoa, koska pääsee heti soittamaan sellaista musiikkia jollaista haluaisikin soittaa. Ja mitä enemmän tuota tekee, sitä helpommaksi se käy, otelauta jää jonnekin sormimuistiin, ja soitto sujuvoittuu. Ylipäänsä biiseistä kannattaa kuunnella bassoa ihan muutenkin, jotta kasvaa käsitys siitä mitä basso kipaleissa soittaa ja millä tavalla.

Sellaisen huomion basson soittamisesta voisi vielä mainita ihan fyysisenä toimintana, että ergonomiaan ja käsien asentoon kannattaa kiinnittää hieman huomiota. Uskoisin, että pianon soiton opettaja on pianon tapauksessa opastanut musiikillisten asioiden lisäksi myös käsien asentoa, jottei soitto aiheuttaisi kipuja tai vaurioita. Samat asiat ovat huomionarvoisia myös bassolla soitettaessa. Nauhojen välit varsinkin kaulan alempien sävelten päässä ovat pitkiä, ja kielet paksuja, joten soitto voi tuntua raskaalta ja siten ei-hauskalta jos ergonomia-asiat ovat pielessä. Oikeaa käsien asentoa neuvotaan bassonsoitto-oppaissa, joita varmasti löytyy kirjastosta, tai sitten bassonsoitantaa käsittelevillä nettisivuilla, esim. http://www.adamnitti.com/bass_player_03.shtml . Ja jos alussa pyrkii jo kiinnittämään asiaan huomiota, niin huono soittoasento ei pääse muodostumaan tavaksi, josta on hankala oppia pois.

t. bassoa soittava tyttö (tai no vanaha akka jo pikkuhiljaa), joka ei ole käynyt bassonsoittotunneilla tai muutenkaan tiedä musiikkiteoriasta juuri hölökäsen pölähtämää..

"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
L.Ruoska
10.10.2009 20:52:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt rupea neuvomaan että miten sitä kannattaa soittaa, mutta 13 ikäisenä sulla on vielä iät ja ajat aikaa oppia "hyväksi" :) Itse soitin ekan kerran bassoa joskus noin 20-vuotiaana, kun olin muutaman vuoden takonut akustista kitaraa himassa ilman mitään päämäärää.

Basso on vähän niukan kuuloinen aluksi ihan akustisena, joten jos sulta ei löydy vahvaria niin pistä se kiinni vaikka stereoihin tai tietokoneeseen tai ihan mihin vaan mistä saat ääntä ulos. Faijasi pystyy varmasti kertomaan minkälaiset piuhat siihen tarvitsee.

Ei ole synti soittaa plekulla mutta saat vähän enemmän rispektiä jos soitat sormin. Kokeile soittaa muutamia biisejä molemmilla :)

Visakoivu
10.10.2009 21:59:39

Meikäläinen soitti bassoa ekan kerran 23-vuotiaana ensimmäisissä nykyisen bändin treeneissä. Kitaraa oli kyllä pohjalla melkein kymmenen vuotta, mutta ei se niin paljon auttanut kuin luulisi. Sanoisinkin itse, että koita päästä soittamaan elävän rumpalin kanssa niin pian kuin mahdollista. Siinä oppii paljon nopeammin ja enemmän basson paikasta ja merkityksestä bändi kontekstissa kuin vain yksinään kotona soittelemalla. Ja aloita soitto sormilla ja sitten soundi mieltymysten mukaan lisää plektra mukaan myöhemmin.

-"Mikäs mies te oikein olette?" -"Setämies."
jazzbass-74
12.10.2009 21:22:42

Hieno valinta. Basso siis. Sullahan on jo bassoklaavikin hallussa. Basson nuotithan kirjoitetaan yleensä samoin, kuin pianon alempi nuottirivi. Itse aloitin 12-vuotiaana ja mulla on edelleenkin vähän tyttömäisen pienet sormet vielä 35:n vuoden soittamisen jälkeen. Voimaa ja tekniikkaa tulee vain soittamalla. Suosittelen ihan normiskaalaisen, mutta ohutkaulaisen basson hankintaa. Oma tyttäreni aloitti myös bassolla 13-vuotiaana ja kehittyi bändikoulussa suurin harppauksin, kunnes bändikoulu lopetettiin kaupungin säästötalkoissa ja sit teini-ikä, pojat yms......... No pohjat on olemassa, jos vielä joskus innostuu.

Bassonsoiton salat on nopeat jalat!
Satis
14.10.2009 15:19:36

Eipä muuta kuin basso kätöseen ja kokeilemaan. Itse olin about samanikäinen tyttö aloittaessani bassonsoiton (nyt 26 v.) ja taustalla minulla oli muutaman vuoden kokemus viulunsoitosta sekä myös teoriapuolesta. Itse tosin alkuaikoina kävin myös soittotunneilla, musiikkiluokalla kun olin, mutta hyvin pitkälti olen oppinut tänäpäivänä osaamani asiat harjoittelemalla ihan itse. Neuvoksi annan sen, että oikeanlainen soittotekniikka on hyvä oppia jo alkuun, sillä se todennäköisesti säästää monilta vaivoilta ja harmeilta tulevaisuudessa, mikäli aiot vielä vaikka kymmenenkin vuoden päästä aktiivisesti soittaa. Muutama soittotunti alkuun voisi mielestäni olla siis oikein hyvä juttu, mutta ei toki välttämätön varsinkaan, jos niitä ei ole saatavilla. Myös erilaiset oppaat voivat ajaa saman asian ja netistäkin kaiketi löytyy opastusta. Esille tuotuun sormet/plektra-asiaan totean, että ihtehän en plektraa käytä kuin joskus todella harvoin. Mikäli sitä taas haluaa käyttää enempikin, niin ei varmaan kuitenkaan ole pahitteeksi harjoitella aluksi myös sormilla.

Lopuksi vielä: omasta mielestäni siinä ei ole mitään outoa, jos tyttö haluaa soittaa bassoa. Kyllä meitä naisbasisteja ja basistinaisia löytyy paljon sekä Suomesta että maailmalta ja sekaan mahtuu aina uusia. Tsemppiä vaan harjoitteluun.

"Go and boil your bottoms, you sons of silly persons"
Rantsula
15.10.2009 11:37:14 (muokattu 15.10.2009 14:22:08)

Itse aloitin basson soiton parikymppisenä, nyt on tullu 14 vuotta soitettua bassoa ja tekniikkaa kehitän vieläkin. Itse olen ottanut aika paljon tunteja niin soittotekniikasta kuin musiikin teoriastakin. Kävin myös pari vuotta klassisen kitaran tunneilla ja sen klasarisäestystekniikan olen siirtänyt pienillä modauksilla basson soittoon. Soitan kyllä aika paljon myös plegulla, koska en ole vieläkään kehittynyt niin nopeaksi tietyissä jutuissa. Normisoitto menee sormin jonnekin 220 nopeuteen asti kaseja soitellessa, mutta sitten kun pitää soittaa vaikkapa seitsämän nuotin arpeggio niin turvaudun pleguun. Mun mielestä molemmat soittotavat ovat tärkeitä, koska nyansseja on ihan erilailla sormin soitettaessa. Mutta suosittelen hyvän opettajan tunneilla käymistä, koska siellä toinen kattoo soittoasennon ja monta muuta asiaa oikeaksi heti alussa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti