Muusikoiden.net
08.12.2016
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Livesoundi
1 2
FuguManiac
24.09.2009 15:23:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä siis, anteeks jos kuulostaa tyhmältä, mutta kun en oikeen mistään löytänyt kunnon vastausta..
 
Eli, mikä on yleisesti "paras" vaihtoehto hyvään livesoundiin? Mikittäminen (jos on hyvä kaappi/kaapit siis) vaiko jokin linjatulo? Ja vedetäänkö tuo linjatulo vahvarin linjatulosta ja sitten mahdollisen DI-boksin läpi, vaiko suoraan DI-boksiin bassosta? Kun ilmeisesti jotkut basistit tätäkin harrastavat ja käyttävät vahvistinta vain monitorina.
 
absqua
24.09.2009 15:30:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hevikangsta: Elikkä siis, anteeks jos kuulostaa tyhmältä, mutta kun en oikeen mistään löytänyt kunnon vastausta..
 
Eli, mikä on yleisesti "paras" vaihtoehto hyvään livesoundiin? Mikittäminen (jos on hyvä kaappi/kaapit siis) vaiko jokin linjatulo? Ja vedetäänkö tuo linjatulo vahvarin linjatulosta ja sitten mahdollisen DI-boksin läpi, vaiko suoraan DI-boksiin bassosta? Kun ilmeisesti jotkut basistit tätäkin harrastavat ja käyttävät vahvistinta vain monitorina.

 
Yksiselitteistä "parasta" ei ole. Yleensä toimitaan jollain noista sun jo tuossa maalailemista vaihtoehdoista. Pelkkä DI-boksi / vahvistimen oma DI-lähtö on yleisin. Mikitystäkin näkee ja tulee itsekin harrastettua. Parhaus riippuu sitten ihan kulloisestakin tarpeesta.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Johannes_t
24.09.2009 15:31:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hevikangsta: Elikkä siis, anteeks jos kuulostaa tyhmältä, mutta kun en oikeen mistään löytänyt kunnon vastausta..
 
Eli, mikä on yleisesti "paras" vaihtoehto hyvään livesoundiin? Mikittäminen (jos on hyvä kaappi/kaapit siis) vaiko jokin linjatulo? Ja vedetäänkö tuo linjatulo vahvarin linjatulosta ja sitten mahdollisen DI-boksin läpi, vaiko suoraan DI-boksiin bassosta? Kun ilmeisesti jotkut basistit tätäkin harrastavat ja käyttävät vahvistinta vain monitorina.

 
Jos on pakko valita vain toinen, niin DI.
 
FuguManiac
24.09.2009 15:33:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei kiitoksia, tää valaisi jo paljon... mutta mitä iloa bassokaapeista sitten ensinkään on?
 
JussiKoo
24.09.2009 15:35:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hevikangsta: Okei kiitoksia, tää valaisi jo paljon... mutta mitä iloa bassokaapeista sitten ensinkään on?
 
Se on makeen näköinen ja tuo tietty sitä lavasoundia ;)
 
leikkaa tästä -> --------------------------------------------------------------
absqua
24.09.2009 15:35:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hevikangsta: Okei kiitoksia, tää valaisi jo paljon... mutta mitä iloa bassokaapeista sitten ensinkään on?
 
Ne näyttävät hyvältä lavalla, etenkin jos ovat ampegin tuotantoa. :-) Siinä se.
 
Vakavasti puhuen: Ei bassovahvistinta mitenkään välttämättä tarvita mihinkään. Monesti ne ovat vain omina lavamonitoreina mukana. Mutta siinä puuhassa korvaamattomat.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Johannes_t
24.09.2009 15:39:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hevikangsta: Okei kiitoksia, tää valaisi jo paljon... mutta mitä iloa bassokaapeista sitten ensinkään on?
 
Lavamonitorina erinomainen kapistus ja aika monelle treenikämpällä suht tarpeellinen. Hyvin mikitetty hyvä kaappi hyvän DI-boksin kanssa tuottaa aika monen mielestä sen parhaan kattauksen äänimiehen ihmeteltäväksi ja yleisön kuultavaksi.
 
FuguManiac
24.09.2009 15:40:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista!
 
Jotenkin aika hassulta tuntuu että bassovahvarit maksaa maltaita ja hyvät vahvarit on kysyttyjä, ja sitten niitä tarvitaan vaan monitoreiksi? no, onhan monitorointikin tärkeetä, mutta joo...
 
Johannes_t
24.09.2009 15:45:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hevikangsta: Kiitoksia vastauksista!
 
Jotenkin aika hassulta tuntuu että bassovahvarit maksaa maltaita ja hyvät vahvarit on kysyttyjä, ja sitten niitä tarvitaan vaan monitoreiksi? no, onhan monitorointikin tärkeetä, mutta joo...

 
Onhan sillä todella suuri merkitys minkälainen soundi lavalla on. Paskimillaan ei pysty vetämään ollenkaan, parhaillaan, no, ei sen parempaa oikein olekaan. Ja kuten edellä tuli mainittua, kyllä se ihan viimeisen päälle paras soundi yleisöllekin vaatii hyvän kaapin.
 
absqua
24.09.2009 15:47:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hevikangsta: Kiitoksia vastauksista!
 
Jotenkin aika hassulta tuntuu että bassovahvarit maksaa maltaita ja hyvät vahvarit on kysyttyjä, ja sitten niitä tarvitaan vaan monitoreiksi? no, onhan monitorointikin tärkeetä, mutta joo...

 
Se miten oman soiton kuulee vaikuttaa soittofiilikseen ihan helvetisti. Jos hyvällä vahvistimella saa keikkafiilistä ja soiton tasoa ylöspäin, niin ei se raha ole hukkaan heitettyä. Minusta.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
FuguManiac
24.09.2009 16:08:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinniin eipä joo, monitorointihan on tärkeetä, en sitä kyllä kiistä. Ja fiilis myös! :D
 
absqua
24.09.2009 16:11:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hevikangsta: Niinniin eipä joo, monitorointihan on tärkeetä, en sitä kyllä kiistä. Ja fiilis myös! :D
 
Periaatteessahan lavalla ei tarvita mitään vahvistimia jos kaikki soittavat suoraan linjaan ja rumpalikin voi koputella menemään sähkörummuilla. ;-)
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
JussiKoo
24.09.2009 16:33:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja pienemmillä keikoilla ei tarvi PA:ta vastaavasti ollenkaan (joku pubin nurkka) vaan bassosoundi tulee juuri siitä omasta vahvistimesta ja kaapista.
 
leikkaa tästä -> --------------------------------------------------------------
Antti Takalo
24.09.2009 16:42:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuonpa omanikin näkemyksen aiheeseen joka edustaa sitten sitä toista laitaa. Siis että enemmin pelkällä mikitetyllä kaapilla kuin DI:llä. Oma mieltymys kun on siinä putkirutussa ynnä kolinassa. Sitä kun ei oikein muuten saa ilmoille kuin mikittämällä sen kaapin. Sitten kun ne omat efektit on myös säädetty sitä omaa vahvistin/kaappi yhdistelmää ajatellen, niin ei voi oikein tietää miltä ne sitten soundaisivat suoraan DI:n kautta yleisölle ammuttuna.
 
Tietysti DI:n kautta saa mukavasti varmistettua sen alakerran säilymisen, mutta en kyllä osaisi vetää ainoastaan sen varassa.
okabass
24.09.2009 18:55:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hevikangsta: Okei kiitoksia, tää valaisi jo paljon... mutta mitä iloa bassokaapeista sitten ensinkään on?
 
Minusta sähköbasso ja vahvistin ja kaappi ovat kokonaisuus: ikään kuin samaa soitinta.
Luulisin, että jos basisti saa valita, niin tuo kattaus olisi joka soittotilanteessa käytössä. Mutta aina ne tilanteet eivät ole ideaalisia basistin kannalta, ja joudutaan käyttämään muita tapoja.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
MPU
24.09.2009 20:34:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän samaa olen kokenut meillä treeneissä. Olis niin kauhean kiva vetää vahvarin ja kaapin kautta, mutta tila on sellainen, että menee turhan helposti puuroksi. Nappimonitoroinnissa DI:n kautta pöytään vedetty basso on hiukan munattoman tuntuinen kun ilma ei liiku eikä tanner tärise, mutta toisaalta soundi on erittäin (jopa tuskallisen) selkeä ja tarkka. Ehkäpä vielä saan aikaiseksi laittaa takanani olevan pinon soimaan ainakin sen verran että omat puntit hiukan heiluu.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
jars
24.09.2009 21:39:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reiska Saarisella oli taannoin erittäin hyvä artikkeli Riffi-lehdessä jossa käsiteltiin miksaajan näkökulmasta basson linjasignaalin ja mikityksen hyviä ja huonoja puolia live-hommissa. En nyt vaan tähän hätään muista kyseisen julkaisun numeroa eikä taida löytyä netistä...
 
Pähkinänkuoressa puhe oli siitä, että se DI + kaapin mikitys ei aina välttämättä ole oikotie onneen jos miksaaja ei ole kartalla signaalien keskeisestä vaiheesta, eq:n "oikeaoppisesta" käytöstä vaihevirheen minimoimiseksi, tai jos vaihetta ei ole mahdollista ruuvata käytössä olevalla laitteistolla. Koskaan ei ole omilla keikoilla tullut vastaan että miksaaja olisi vaiheistukseen sekaantunut...
 
Itse olen tapellut eniten noiden säröhommien kanssa, ne kun tuppaa usein kuulostamaan vähäsen rujolta DI:n kautta. Kerran kävin yksikseni PA:n kanssa leikkimässä pelkällä linjasoundilla kun se nyt tuppaa usein olemaan miksaajien näkemys basson kuuluville saamisesta. Vähiten huono vaihtoehto oli omilla kamoilla SansAmpin VT bass ja säröt ennen sitä. Mun mielestä pelkkä linjasoundi bassosta ilman etusta on aika paha. Ainakin omassa rouhinnassa.
 
Välillä oon vedellyt livehommissa silleen, että puhdas signaali DI:llä (tai Bassdriverilla) ja säröt kaapin kautta mikillä (57 it is!), tällä metodilla en vain ole aina vakuuttunut siitä tuleeko säröt ulospäin itse haluamallani balanssilla.
 
Olisi mielenkiintoinen kuulla miten erioten efektejä käyttävät basistit toteuttavat äänen ulostamisen keikalla ja ennen kaikkea olisi mielenkiintoista kuulla miksaajien näkemyksiä aiheesta. Ultimaalisen hienoa olisi kuulla miksaaja-basistien mietintöjä.
 
Aamen.
 
Ruumis päättyy kenkiin. - Anders 5v.
Maisteri
24.09.2009 22:12:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Ne näyttävät hyvältä lavalla, etenkin jos ovat ampegin tuotantoa. :-) Siinä se.
 
Ei vaan etenkin jos ovat Marshallin tuotantoa. Kyllä ne Marsut, etenkin legendaariset nelikakstoistaset, on myös komeimpia bassokomeroja. ;)
 
Mutta joo, minustakin sen oman vahvarin/kaapin-saundi on kovin tärkeä lavafiiliksen ylläpitäjä ja nostattaja. Vaikkei välttämättä sitten yleisölle menisikään juuri muuta kuin pelkkä DI-saundi bassosta.
 
Pikkupaikoissa ei välttämättä ole edes tarvetta/resursseja alkaa rääkkäämään jotain pikku-PA:ta bassolla jos/kun bassobacklinessa on hyvä saundi ja löylyä sen verran että riittää potkimaan hyvin salissakin.
 
Isompi PA ja tila kun on kyseessä, pyydän kyllä itse mikittämään omaa vahvarisettiäni. Putkivehkeitä kun omistan, niin tulee kaappisaundista sitten vähän röpöä ja karaktääriä kliinisen linjasaundin rinnalle. Seuraava keikka tuleekin olemaan mielenkiintoinen, kun on ekaa kertaa sitte livekäytössä 2 vahvaria. Uutena tuo 40W Voima-putkikone 115-kaapilla tuomassa kunnon putkirutinasäröä saundiin. Luultavasti silloin riittää kyllä tuon Voima-setin mikitys, eikä Marsuun liene tarvetta laittaa toista mikkiä kun sen funktio on sitten enemmänkin olla puhdasta, botnekasta putkisaundia lähinnä lavalle. Ja DI:llä toki sitten vielä botnet pöytään.
 
Parhaan kattauksen saa siis DI + mikitys -kombinaatiolla. Mutta jos pakko valita jompikumpi ja haluaa vain suht kliinisen, botnekkaan perussaundin, niin parempi kai se on sitten valita DI.
 
http://www.myspace.com/thegeorgedoubleuse http://www.thegeorgedoubleuse.com
Teijo K.
25.09.2009 00:15:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jars:
Olisi mielenkiintoinen kuulla miten erioten efektejä käyttävät basistit toteuttavat äänen ulostamisen keikalla ja ennen kaikkea olisi mielenkiintoista kuulla miksaajien näkemyksiä aiheesta. Ultimaalisen hienoa olisi kuulla miksaaja-basistien mietintöjä.
 
Aamen.

 
No miksaaja/basistina, (molempien amatööri) olen itte tehnyt aina niin, että selvitän mimmoista soundia se basisti tuuttaa. Jos on putkinuppia / muuten jotain erikoista, niin mikki kaapin eteen. Jos perus niinku plöm, niin DI-boksi basson jälkeen. En tykkää sekoittaa pakkaa kahdella linjalla jos ei ole pakko. Kertaakaan ei ole vielä botne loppunut bassosta kesken pelkällä mikilläkään, vaikka se olisi SM 57. Yleensä sieltä lavalta tulee sitä botnenmuhjua liikaakin. Mutta muutenkin tykkään rokkibändin kanssa "ratsastaa" sillä lavasoundilla. Mä annan basistin vääntää reilummin hanaa lavalla, ja vaan sitten vähän täydennän PA-kamoilla, vaikka olis isommatkin kamat.
 
En tosin ikinä vapaaehtoisesti miksaa mitään modernia heviä. Ei mulla mitään sitä vastaan ole, en vain osaa tehdä sille mitään. Perus rokit, vanhemmat hevit jne.
 
Itse soitan kontraa, ja siinä on kiertohommat aika isosti määräämässä hommaa. Jos on tosi hiljaista musaa, niin mikki kontran eteen. Jos äänekästä, niin mulla on oma DI-boksi/etunen mitä käytetään. Siinä on kierronestoa ja muuta mukavaa sisäänrakennettuna.
 
80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Kallekorvola
25.09.2009 01:21:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miksaan vakiosti kahta bändiä. toisen kanssa otetaan pelkkä DI-linja efektien perästä, ja se on siinä.
 
toisen bändin kanssa otetaan DI ennen pedaaleja, ja mikillä kaapista rosoa ja efektit. ja se on siinä.
 
eli: mitä tilanne sattuukin vaatimaan, sillä mennään.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti