Muusikoiden.net
07.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender jazz bass S-1 kytkimestä
1 2 3
oldbass
10.09.2009 14:22:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla tuollainen american standard vm 2008, käytän s-1 kytkintä oikeastaan koko ajan jolloin tulee vähän tukevampi soundi kuin normaalisti, tuolla engalnninkielisissä arvosteluissa sitä kehutaan toiset moittii, onko teillä kokemuksia, siinä mielessä ainakin lähenee precisionia, että koko äänialue kuuluu erottelevammin keikkatilanteessa mielestäni kuin ilman mikrofonien rinnankytkentää (oliko se nyt rinnankytkentää) tällä s-1 kytkimellä. Olisin ostanut muuten precisionin ehkä, mutta kaula oli mulle vähän kömpelö, ois kai siihen tottunut.

Mitä kokemuksia muilla, niin ja vahvistin on ebs gormet 350 combo, sävynsäädöt ovat kokolailla keskikohdissa kaikki, edes characteristics nappia en käytä joka boostaisi ala ja ylätaajuuksia----no joku tietenkin vastaa, että soita sillä tavalla miltä hyvältä kuulostaa säädöt :)

2541
10.09.2009 14:37:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oldbass: Mulla tuollainen american standard vm 2008, käytän s-1 kytkintä oikeastaan koko ajan jolloin tulee vähän tukevampi soundi kuin normaalisti, tuolla engalnninkielisissä arvosteluissa sitä kehutaan toiset moittii, onko teillä kokemuksia, siinä mielessä ainakin lähenee precisionia, että koko äänialue kuuluu erottelevammin keikkatilanteessa mielestäni kuin ilman mikrofonien rinnankytkentää (oliko se nyt rinnankytkentää) tällä s-1 kytkimellä. Olisin ostanut muuten precisionin ehkä, mutta kaula oli mulle vähän kömpelö, ois kai siihen tottunut.

Mitä kokemuksia muilla, niin ja vahvistin on ebs gormet 350 combo, sävynsäädöt ovat kokolailla keskikohdissa kaikki, edes characteristics nappia en käytä joka boostaisi ala ja ylätaajuuksia----no joku tietenkin vastaa, että soita sillä tavalla miltä hyvältä kuulostaa säädöt :)

Miulla on vanha jv-squier jazz missä käytän mikkejä sarjassa lähes koko, tykkään soundista kovasti, vaikka ei siitä precision miulle tuukkaan mieleen, lähinnä tuhdimpi jazzbasso, ja joo, ne mikit on normaalisti rinnan, kytkimellä ne saa sarjaan, ja soita niillä vahvistimen säädöillä mistä tykkäät, ei haittaa, vaikka ne olis keskikohdissa, ei pakko säätää, jos ei tarvi.

Björn E. Borg
10.09.2009 14:37:24

oldbass: Mulla tuollainen american standard vm 2008, käytän s-1 kytkintä oikeastaan koko ajan jolloin tulee vähän tukevampi soundi kuin normaalisti, tuolla engalnninkielisissä arvosteluissa sitä kehutaan toiset moittii, onko teillä kokemuksia, siinä mielessä ainakin lähenee precisionia, että koko äänialue kuuluu erottelevammin keikkatilanteessa mielestäni kuin ilman mikrofonien rinnankytkentää (oliko se nyt rinnankytkentää) tällä s-1 kytkimellä. Olisin ostanut muuten precisionin ehkä, mutta kaula oli mulle vähän kömpelö, ois kai siihen tottunut.

Jazz-bassossa on lähtökohtaisesti vähän enemmän tuota karaktääriä, eli siinä on aika radikaali taajuusprofiili.

Kyllä se varmaan neutraalimpi ja läpitunkevampi saundi tulee tuolla kytkimellä, mutta eikö se ole samalla vähän keinotekoinen.

Minkälainen teidän bändi on eli mitä musaa te soitatte ja paljonko on porukkaa?

oldbass
10.09.2009 15:33:14

niin siis normi bändi, koskettimet, sähkörummut, kitara, basso, soitetaan "rokkia" pääasiassa.

Jostain syystä saan vain parhaat saundit tällä s-1 kytkimellä, siis sarjassa mikit.
Kokeilin sitä perinteistäkin, että kaulamikki vähän vajaaksi auki ja talla mikki kokonaan auki ja ilman s-kytkintä, mutta ei vaan tule mielestäni niin hyvät saundit.
Kielet on olleet elixirejä viime aikoina.
Nyt tehdyistä äänityksistä vielä kuuntelin saundeja, niin erotteleva on, joskin ehkä vähän kova ja kolkko, ei negatiivisessa mielessä, mutta nää kai makuasioita. Äänitykset on siis tehty koko bändillä soittaen..

Björn E. Borg
10.09.2009 15:45:20

oldbass: niin siis normi bändi, koskettimet, sähkörummut, kitara, basso, soitetaan "rokkia" pääasiassa.

Jostain syystä saan vain parhaat saundit tällä s-1 kytkimellä, siis sarjassa mikit.
Kokeilin sitä perinteistäkin, että kaulamikki vähän vajaaksi auki ja talla mikki kokonaan auki ja ilman s-kytkintä, mutta ei vaan tule mielestäni niin hyvät saundit.
Kielet on olleet elixirejä viime aikoina.
Nyt tehdyistä äänityksistä vielä kuuntelin saundeja, niin erotteleva on, joskin ehkä vähän kova ja kolkko, ei negatiivisessa mielessä, mutta nää kai makuasioita. Äänitykset on siis tehty koko bändillä soittaen..

No varmaan kun on kvartetti se S-1 toimii hyvin ettei jää jalkoihin se bassosaundi. Luulen että toinen, hankalampi reitti sulle on sellainen, että yrität pilkuntarkalla ekvalisoinnilla saada se saundi sekä eläväksi että samalla erottelevaksi. Tilat ja paikat vain ovat erilaisia, ja bassossahan tatsi vaikuttaa kerta kaikkiaan mielettömästi tuohon saundiin.

Makuasioita on niin kuin sanoit. Itse olen nyt soittanut toisenlaisessa isommassa bändissä ja jos mulla olisi jassarissa tuo S-1 kytkin niin sille voisi olla käyttöä, koska saundissa on kyllä kova haku päällä.

JussiKoo
10.09.2009 15:50:58 (muokattu 10.09.2009 15:51:57)

Mä soittelin omassa Jazzissani aina S1:nen päällä. Tuli sopiva potku ja erottelua löytyi silti.

Presariin ei voi munsta verrata. Erilainen soundi selkeästi.

leikkaa tästä -> --------------------------------------------------------------
kallefuture
12.09.2009 09:27:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli vastaava kytkin Musitec jazzissa. Lindy F. mikit oli. Aina oli kans päällä.
Leon keksintö. Lainattu L-2000:sta veikkaan.
Kalle

"kananpaskaalahkeillaja jatkettuviskikaatukun kompastuinpihallakiikkutuoliin"-osastoa
mikama83
12.09.2009 17:49:25

Tyhmä kysymys tähän väliin että mikä toi s1 toiminto on ja onko semmoinen munkin bassossa?..mulla on american standart jazz bass joka on ostettu tämän vuoden alussa eli on sitä uusinta mallia.

En löytäny mitään tietoa tosta netistä enkä mistään muualtakaan:/

2541
12.09.2009 18:07:43

mikama83: Tyhmä kysymys tähän väliin että mikä toi s1 toiminto on ja onko semmoinen munkin bassossa?..mulla on american standart jazz bass joka on ostettu tämän vuoden alussa eli on sitä uusinta mallia.

En löytäny mitään tietoa tosta netistä enkä mistään muualtakaan:/

Se on kytkin millä saa mikit kytkettyä sarjaan (normaalisti ne ovat kytketty rinnan). Jos etumikin volumepotikan nupissa on sisällä alas painettava nabbula, niin silloin bassossasi on tämä kytkin. Nappulan ollessa alhaalla mikit ovat sarjassa.

Googlella löytyi tällaista infoa Fenderin sivuilta:
http://www.fender.com/products/s1/

JussiKoo
12.09.2009 19:04:04

2007 taisi olla viimeinen vuosimali, jossa S1 on.

leikkaa tästä -> --------------------------------------------------------------
mikama83
12.09.2009 21:11:08

Joo tuossa mun bassossa sitä ei enää ole. Onko sitten hyvä vai huono asia siitä en tiedä..

mr.bungle
13.09.2009 15:28:40

mikama83: Joo tuossa mun bassossa sitä ei enää ole. Onko sitten hyvä vai huono asia siitä en tiedä..

Mun vanhassa american series -presarissa se oli rikki. Volapotikka pätki välillä. Paskan möivät, sanoisin. Perinteinen kytkimetön ratkaisu ei oo ikinä pettänyt mulla.

bassolla hanuriin
jars
13.09.2009 16:42:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mr.bungle: Mun vanhassa american series -presarissa se oli rikki. Volapotikka pätki välillä. Paskan möivät, sanoisin. Perinteinen kytkimetön ratkaisu ei oo ikinä pettänyt mulla.

Mummielestä se on aivan turha presarissa. Sen kun laittaa päälle niin lähtee muna soundista.

Ruumis päättyy kenkiin. - Anders 5v.
Bassman 68
13.09.2009 17:48:59

jars: Mummielestä se on aivan turha presarissa. Sen kun laittaa päälle niin lähtee muna soundista.

Olen aivan samaa mieltä.Kotona yksin soitellessa ok,mutta ei bändin kanssa toimi.
Mulla 08 ostettu presari.

vesa2
16.12.2009 10:50:13 (muokattu 17.12.2009 10:25:48)

Ihmettelen mikit sarjassa-ajattelua. Käsittääkseni bassokitaran saundi ei riipu siitä ovatko mikit sarjassa tai rinnan. Volymi tietysti nousee sarjakytkennässä.Ehkä jotkut kuulevat volymin muutoksen sävyn muutoksena.Mielipiteitä?

2541
16.12.2009 11:17:57

vesa2: Ihmettelen mikit sarjassa-ajattelua. Käsittääkseni saundi ei riipu siitä ovatko mikit sarjassa tai rinnan. Volymi tietysti nousee sarjakytkennässä.Ehkä jotkut kuulevat volymin muutoksen sävyn muutoksena.Mielipiteitä?

Kyllä siinä esim. yläpäät hieman tippuu kun virta kulkee pidemmän matkan.

PasiB
16.12.2009 11:55:50

jars: Mummielestä se on aivan turha presarissa. Sen kun laittaa päälle niin lähtee muna soundista.

Aivan totta, en käytä koskaan.

Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä.
2541
16.12.2009 12:08:39

vesa2: Ihmettelen mikit sarjassa-ajattelua. Käsittääkseni saundi ei riipu siitä ovatko mikit sarjassa tai rinnan. Volymi tietysti nousee sarjakytkennässä.Ehkä jotkut kuulevat volymin muutoksen sävyn muutoksena.Mielipiteitä?

"One side-effect of this technique is that, when wired in series, as is most common, the overall inductance of the pickup is increased, which lowers its resonance frequency and attenuates the higher frequencies, giving a fatter and less trebly tone than either of the two component single-coil pickups would give alone."

vesa2
16.12.2009 17:27:43

2541: Kyllä siinä esim. yläpäät hieman tippuu kun virta kulkee pidemmän matkan.

Miksi käyttää sarjakytkentää jos yläpää vaimenee.Voihan yläpäätä vaimentaa tone-potikalla.

mr.bungle
16.12.2009 18:17:19 (muokattu 16.12.2009 18:17:43)

vesa2: Miksi käyttää sarjakytkentää jos yläpää vaimenee.Voihan yläpäätä vaimentaa tone-potikalla.

Ton ajatuksen mukaanhan ei olis sit mitään väliä mikä mikki kitarassa/bassossa on kii. Kunhan joku sähkömagneettinen vempura siinä poimii signaalin.

bassolla hanuriin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti