Muusikoiden.net
08.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Warwickin Hellborg-vahvistimet ym. Hellborg-höpinää
1
Boomer
31.07.2009 12:10:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hankin tuossa kesäkuun lopulla Warwckin Hellborg Pre Amp:in ja Hellborg Mono Block 250:n. GASsittelin näitä reilun vuoden, enkä löytänyt tältä foorumilta haulla juuri mitään, joten pistinpä oman hehkutukseni, jos vaikka joku muu ajautuu samaan jamaan.

Kalliitahan nuo ovat, tuli tilattua Music Smiddt:iltä, kantoivat kotiovelle asti vähän reiluun kahteen rahaan kuukauden palautusoikeudella. Olisin mielummin ostanut kotimaasta eli Musamaailmasta, mutta siellä oli tarjolla vain 2*250 W stereoversiota, jolloin nuppiyhdistelmälle olisi tullut painoa yli 25 kg, kun nytkin siunaantui 19 kg:tä. Myönnän, että nykyisten mini-nuppien keveys houkuttaisi kyllä, mutta MarkBass F1 käväisi hallussa (siitä lisää alempana) ja Aguilar AG500 ei kaupassa kolahtanut, DB750 sen sijaan kuulosti hyvälle.

Vehkettimen ulkonäköhän on makuasia, mulle tämä toimii, ja on siinä härskit valot. Namiskuukkeleita on juuri sen verran, kun osaan toivoa, ja niiden lay-out täys kymppi imho.

Olen tätä ennen soitellut himassa aina akustisesti, osin siksi, että aiemmissa vahvareissa on ollut jotain häiritsevää, mutta nyt soittelen jatkuvasti Hellboraattorin kautta. Kotisoitossa tykkään, kun tuo on niin hiljainen, että masterin ja levelin voi vääntää täysille (soitinpiuha irti tässä kokeilussa), eikä silti kuule onko päällä vai ei, onkin tullut ekaa kertaa soiteltua välillä myös niin hiljaisella hiplauksella, ettei akustisesti kuulisi käytännössä mitään. Bändisoitossa ei kohinaetäisyyden sitten olekaan niin kauheasti väliä.

Soundi on selvästi sieltä hifi-päästä, joku toinen voi olla vielä inan verran hifimpi, mutta sen ei ole mulle enää väliä. Viime kesän kokeiluni oli MarkBass:in F1, sekin kuulosti kotona alkuun hyvälle, tosin kohisi hyvin lievästi + flekti humisi vaimeasti, mutta treeniksellä tuntui, että soundin detskut jotenkin hukkuivat kitara- & rumputulen alle, vaikka tehoa riitti. Hellboraattori puolestaan on jollain tavalla jopa röyhkeä, eli vaikkei esim. ylä- tai keskiääniä ole määrällisesti buustattu, niin kaikenmaailman soittotatsin muutokset, pinch harmonics-kokeilut ym., kuuluvat hyvin tuplabasarimätön yms. läpi. Vehje taipuu silti hyvin myös perinteisemmille pitkille bassonuoteille, hiljaa tai kovaa. Kotona kaappina on MarkBass:in Traveller 121H ja treeniksellä Ampeg SVT 15E (tykkään molemmista).

EQ:n pitäisi olla hyvä, mutta en ole sitä muuta kuin satunnaisesti kokeillut, tarttis ehkä tutkia totakin maailmaa joskus.

Teho (250 W) on riittävä, mutten voi kehua hirvellä reservillä. Hain viimeksi treeniksellä vähän rajoja soittamalla kovaa etusen Master jossain +2 db:n (eli kello kolmessa) tietämillä (menee +10 db:hen), ja päätteen level täysillä. Tuolloin kovakätinen peukutus vilkutti päätteen clippi-valoa transienttien kohdalla. Äänessä en huomannut mitään säröytymistä tai kompressoitumista, ja kuulin sekä tunsin soittoni paremmin kuin hyvin, mutta mielummin kehuisin, ettei oltu edes lähellä rajoja. Toisaalta tuo voi olla tervekin merkki, että transientit tulevat etusesta kompressoitumatta läpi(?). Pitänee kokeilla vielä buustata alapäätä ja kokeilla pienemmällä dynamiikalla paljonko lahkeet lepattavat.

Sitten vielä huomio ko. päätevaffarin erikoisuudesta eli päätemuuntajasta. Käsittääkseni takapaneelin kaiutinimpedanssivalitsin (2, 4, tai 8 ohmia) vaikuttaa sen muuntosuhteeseen. Molemmat kaappini ovat kahdeksan ohmin nimelliskuormaisia, mutta olen kuulevinani vielä hivenen lisää lämpöistä läskiä matalissa nuoteissa ja pehmeyttä ylä-päässä, kun laitan ko. valitsimen neljän (tai kahden) ohmin asentoon. Sitä en ymmärrä miksi tuo tunnu vaikuttavan äänenvoimakkuuteen. Mun toisena nuppina on Traynorin YBA200 täysputki (harkitsen myymistä), ja tämä Helboraattorin väärässä asennossa ajaminen lisää soundiin mielelestäni jotain väitettyä putkimaisuutta (ei ole oma keksintöni) sikäli, kun osaan sanoa.

Yhteenvetona olen siis perin tyytyväinen, kenties toki vielä alku-huumassa sekä markkinoinnin uhri. Kommentoikaa ihmeessä, jos jotain mieleen juolahtaa.
.
.
.
Itse Jonas Hellborgista sen verran, että herran live-lätty 'Temporal Analogues of Paradise', jolla vain kaksi yli 20 minuuttista vahvasti vuorovaikutteista ja improvisoitua trio-jamia kolahti vahvasti kymmenisen vuotta sitten, ja sen jälkeen olen diggaillut hänen Intia- ym. proggiksistaan. Moni voi soittaa paremmin ja nopeammin, mutta arvostan herran valitsemia polkuja erittäin paljon.

T.Nick
01.08.2009 09:56:40 (muokattu 01.08.2009 09:57:08)

Vaikkei just oo mitään GASia päällä, varsinkaan noiden kamojen suuntaan, niin silti plussaa. Erittäin hienosti kerrottu tosta nipusta.

Kipu lisää kiimaa
Boomer
01.08.2009 21:19:27

Kiitos positiivisesta palautteesta, se lämmitti mieltä!

pasikaikkonen
22.08.2009 09:04:07 (muokattu 22.08.2009 09:27:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kävin itsekkin aikoinaan musamaailmassa testaamassa tuon setin.
todella hyvä soundinen, looginen käyttää ja maltillisen kokoinen setti.
kieltämättä aiheutti aikamoista omistamisen halua...

ainoa asia mikä mietitytti ja esti ostopäätöksen syntymisen oli setin hinta.
mutta myönnetään olenkin köyhä :)

SPINAL TZÄP !!! Kyllä, Olen osa ongelmaa !!!
TommiW.
24.08.2009 07:17:55

Kiitos Boomer käyttäjäarviosta!

Tuo setti kun julkaistiin niin kyllähän siinä vesi herahti kielelle. Erityisesti tuo etuaste kiinnostaisi kovasti itseäkin, tiedä sitten miten toimisi toisen päätevahvistimen kanssa.

BP:kin julkaisi läjästä arvostelun ja ylisti kovasti mentaliteettia jolla vahvistinosasto ja kaapit ovat rakennettu. Hellborgilla on selvästi ollut voimakas visio siitä, mitä oikein tahtoo. Warwickin sivuilla jonnin aikaa pyörittyäni huomasin että moni muukin basisti on sittemmin ottanut Hellborg-styrkat omikseen. Käytettynä kun etuastetta saisi jostain niin ostamalla testaisin, jos pelimerkit vaan riittäisi, jos ei muuta niin silkan taipumattoman JH-fanitukseni takia.

"Vaihtobasso on musiikillisen energian hienostunein ja puhtain muoto." -Heikki L.
Boomer
25.08.2009 16:37:23

Hiihoo hauskaa, että foorumilta löytyy muitakin Jonaksen fanittajia, kun ei ole oikein juttua aiemmin osunut silmiini.

Kalliita ovat juu, valitettavasti. omalla surfailullani tuolle etuselle paras hinta oli Musik Smidchtin 1219 eegeniä. Mahdoton sanoa, onko se absoluuttiseti sen väärti, mutta langettua tuli, ja tykännyt olen.

PS. Tommi W., ritsojen kierrätyslistasi on aivan ykkkönen, repeilin sille jo aikoinaan, mutten siis pahalla. :)

TommiW.
25.08.2009 19:01:25

Boomer: Hiihoo hauskaa, että foorumilta löytyy muitakin Jonaksen fanittajia, kun ei ole oikein juttua aiemmin osunut silmiini.

Kalliita ovat juu, valitettavasti. omalla surfailullani tuolle etuselle paras hinta oli Musik Smidchtin 1219 eegeniä. Mahdoton sanoa, onko se absoluuttiseti sen väärti, mutta langettua tuli, ja tykännyt olen.

PS. Tommi W., ritsojen kierrätyslistasi on aivan ykkkönen, repeilin sille jo aikoinaan, mutten siis pahalla. :)

Ko. lista on hyvin pahasti outdated, päivittelen sitä taas kun saan itseni istumaan ajan kanssa koneen ääreen. Hyvä jos teksti aiheuttaa hilpeyttä, niin sen (kai?) on tarkoituskin :)

Jos muuten tiedät mistä voi löytää Jonaksen 80-luvulla julkaisemat kirjat ihan kirjamuodossa, niin vinkkaile. Kaikki Hellborgiin liittyvä lehtijutuista alkaen kiinnostaa.

"Vaihtobasso on musiikillisen energian hienostunein ja puhtain muoto." -Heikki L.
Boomer
02.09.2009 10:23:03

^sori hidas reagointi, multa ei löydy mitään painotuotteita, mutta muistelisin silmäilleeni joskus Helsingin F-musiikin yläkerrassa Jonaksen sointu- & slappi-oppaita, mutta tästä on varmaan jo viisi vuotta. Sinne voi ainakin tilata nuotteja, joten voisit koittaa tota kautta.

Olet varmaan Youtubesta tsekkaillut, noista vahvareista pätkiä. Alla on yksi vähän vaikeammin löydettävä 'p-nut at namm 2009', jossa ihan svengaavaa basso- & rummut-jammailua.

http://www.youtube.com/watch?v=FxEQUxpJdW0

TommiW.
21.11.2011 11:36:01

Huom! Olet kirjoittamassa yli 810 päivää vanhaan ketjuun!

Joo, nostellaanpa vähäsen kun en viitsi uutta threadiä tätä varten pystyttää.
Onko porukalla lisää käyttökokemuksia / testisavukertomuksia tms. ko. Hellborg-läjästä?

Toinen kysymys;

Hellborgilla on ollut suht tuntemattomaksi basistiksi aika suuri määrä signature-roinaa. Onko kukaan kokeillut ikinä Statuksen / Arian / Sound of Swedenin miehelle valmistamia bassomalleja? Näillä skandinaavisilla leveysasteilla varmaan aika harvinaisia laitoksia, mutta kysymättä ei voi tietää.

Mies muuten julkaisee toivottavasti tämän vuoden puolella duo-levyn Selvaganeshin kanssa - julkaisuaikataulut ovat venyneet kerrasta toiseen, mutta levyn pitäisi tulla ennen vuodenvaihdetta pihalle. Levy voi olla joko A) nerokas tai B) ihan kukkua, en usko että platta voi sijoittua minnekään välimaastoon. Hellborgin levytetyn materiaalin ongelma on mun mielestäni epätasalaatuisuus, sekaan mahtuun todella suuri määrä helmiä mutta ne herkästi hukkuvat epäoleellisen pilipali-fuusion mereen.

www.verityofficial.com
Siderocks
22.11.2011 04:07:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TommiW.: Huom! Olet kirjoittamassa yli 810 päivää vanhaan ketjuun!

Joo, nostellaanpa vähäsen kun en viitsi uutta threadiä tätä varten pystyttää.
Onko porukalla lisää käyttökokemuksia / testisavukertomuksia tms. ko. Hellborg-läjästä?

Warwickin foorumilta löytyy paljon käyttäjäkokemuksia mm. etusesta. Warwick lähetti 2 etuastetta maailmankiertueelle koekäytettäväksi halukkaille. Käyttäjäkokemuksia tässä threadissa: http://forum.warwick.de/11-warwick- … 4-hellborg-preamp-tour-reviews.html

www.myspace.com/heavyspacehero
TommiW.
24.07.2014 17:56:32

Nostetaas taad, 975 päivää viime postauksesta.

Herra on lauantaina Keitele jazzissa soittamassa soolokeikan. YouTube-klipit soolokonserteista ovat paikoitellen aika rautaa, paikoitellen mennään väliläpsyttelyn puolelle. Onko kukaan menossa katsomaan herran show'ta? Itse onnistuin turaamaan keikan samalle päivälle ja hitusen harmittaa.

Jengi ei tajuu eikä tarttekaan.
rattledad
26.07.2014 10:02:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TommiW.: Nostetaas taad, 975 päivää viime postauksesta.

Herra on lauantaina Keitele jazzissa soittamassa soolokeikan. YouTube-klipit soolokonserteista ovat paikoitellen aika rautaa, paikoitellen mennään väliläpsyttelyn puolelle. Onko kukaan menossa katsomaan herran show'ta? Itse onnistuin turaamaan keikan samalle päivälle ja hitusen harmittaa.

Harkinnassa on kun sekä Bona että Hellborg olisi samana iltana. Dalindeo vois olla kiva nähdä myös.

Boomer
07.08.2014 17:00:51

Olis ehdottomasti kiinnostanut Keitele, mutta olin lomailemassa mulla mailla, niin meni tuo sivu suun. Ei löytynyt Youtubesta mitään pätkiä tuolta, kiinnostaisi kuulla vaikutelmia, jos joku sattui käymään paikalla.

Semmoista päivitystä, että uusi Jazz Raj-levy on aika asiallinen. Heti saatuani kuuntelin sen kymmenisen kertaa ja laitoin laitoin jäähtymään odottamaan seuraavia maisteluja. Levyn sävellettyt/sovitetut osuudet ovat ok, mutta mulle se varsinainen pihvi on se improvisoitu puoli.

Oon muuten viimeiset puolisen vuotta pitänyt Hellborg-etusen gain:in tosi kovalla, eli vain karvan alle rupeutumisen. soundi kuulostaa cleanille, mutta siinä on jotain extra-lämpöä, luultavasti input-muuntajan saturoitumista tai mitä lie. Ehkä palaan joskus takas vihreän ledin alueelle, mutta nyt miellyttää pieni väärinkäyttö.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti