Muusikoiden.net
17.10.2018

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson intonaatio
1
jari910
21.03.2009 19:31:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi! Huomasin tuossa hetki sitten kun otin basson käteeni, että intonaatio on 12. ja 24. nauhalta aika pahasti metsässä. Muutama päivä sitten tuli kanneskeltua bassoa ulkona suht kylmässä ja nyt mietinkin että onko mahdollista että kaula olisi mennyt noin lyhyessä ajassa propellille, vai pystyisikö tuon intonaation korjata säätämällä?

poppamies
21.03.2009 20:33:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jari910: ... onko mahdollista että kaula olisi mennyt noin lyhyessä ajassa propellille, vai pystyisikö tuon intonaation korjata säätämällä?

Kyllä kitara kestää kuljettaa kylmässäkin ei se kaula siitä ropelille mene. Intonaatio nimenomaan korjataan säätämällä.

G strings are for strippers!
T.Nick
22.03.2009 09:13:35 (muokattu 22.03.2009 09:15:04)

Basson intonaatio on sen takia pielessä, että joko

A: Bassoa ei ole ikinä säädetty kohdilleen tehtaassa eikä myymälässä, mistä se on kulkenut mutkien kautta kannettavaksesi pakkaseen. Intonaatio on ollut se ja sama koko ajan.

B: Intonaatio on ollutkin kohdillaan, mutta sitten on vaihdettu eri kielisetti, jolloin luonnollisesti intonaatio olisi tullut säätää kohdalleen, mutta ei ole säädetty.

C: Basso on pudonnut tai saanut muuten moukkua. Talla saattaa tärähtää niin, että palat liikahtelee, mutta ei se nyt tulisi ekana mieleen.

tai

D:Kaverit on tehny jäynää

"Tästä meidän ohjelmatoimistosta löytyy Viron ja Eestin asiantuntijat."
Seba
22.03.2009 10:46:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja ei tuohon intonaation kohdilleen saattamiseen ole paljoa muita vaihtoehtoja kuin säätäminen..

Jos kielet on muuten sopivalla korkeudella ja tatsi ok, niin ei muuta kun tallapaloista ruuvailemaan se kohdilleen. Kaularautaan ei tällöin ole pakko koskea jos on muuten hyvä ja säätövara riittää.

Ahti Tuumiainen
11.05.2018 08:40:15 (muokattu 11.05.2018 08:41:28)

Mulla kävi silleen, että bassossani oli kielet liian korkealla(raskas soittaa). No, ruuvailin sitten kaularautaa tajuamatta ollenkaan mitä teen. Ja nyt on intonaatio ihan v*turallaan. Pitäis tietysti opetella säätämään oma instrumentti, mutta kai mulla on joku häiriö päässä, kun en vaan millään opi.

Ja nuo tallaruuvien säädöt on mulle ihan hepreaa. Ei mitään hajuakaan mihin suuntaan niitä pitäisi pyöritellä.

okabass
11.05.2018 09:30:15

Ahti Tuumiainen: Mulla kävi silleen, että bassossani oli kielet liian korkealla(raskas soittaa). No, ruuvailin sitten kaularautaa tajuamatta ollenkaan mitä teen. Ja nyt on intonaatio ihan v*turallaan. Pitäis tietysti opetella säätämään oma instrumentti, mutta kai mulla on joku häiriö päässä, kun en vaan millään opi.

Ja nuo tallaruuvien säädöt on mulle ihan hepreaa. Ei mitään hajuakaan mihin suuntaan niitä pitäisi pyöritellä.

Toi maksaa 5 €, mutta on selkeä ja hyvä.
https://hazeguitars.com/sketchysetups#buysetupguide

J.Hollström
11.05.2018 10:11:38

Ahti Tuumiainen: Mulla kävi silleen, että bassossani oli kielet liian korkealla(raskas soittaa). No, ruuvailin sitten kaularautaa tajuamatta ollenkaan mitä teen. Ja nyt on intonaatio ihan v*turallaan. Pitäis tietysti opetella säätämään oma instrumentti, mutta kai mulla on joku häiriö päässä, kun en vaan millään opi.

Tästä ensiapuun: https://muusikoiden.net/artikkelit/610

Rämppy
11.05.2018 10:52:45 (muokattu 11.05.2018 11:01:31)

Intonaation tsekkaus on ihan normaalia basson ylläpitoa. Intonaatio menee pieleen kun kielet kuluvat riittävästi. Myös kaikki muutokset kaulan ja tallan säädöissä vaikuttavat intonaatioon, samoin vaihtaminen erilaisiin kieliin. Lisäksi kaulan normaali eläminen vuodenaikojen/ilmankosteuden mukaan vaikuttaa intonaatioon.

In Finland we have this thing called "diu diu".
Jeszse
11.06.2018 14:23:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ruuvit on siitä kivoja että ne liikkuu vaan kahteen suuntaan ja niiden kanssa näkee melko heti mitä tapahtuu. Ei se oo ku pyörittelee vaan.

timhak01
11.07.2018 17:24:36

okabass: Toi maksaa 5 €, mutta on selkeä ja hyvä.
https://hazeguitars.com/sketchysetups#buysetupguide

Laita viritin lapaan ja viritä vapaa kieli oikeaan korkeuteen. Paina sitten 12 nauhalta ja jos on liian matala ääni, siirrä tallapalaa kaulaa kohti. Liian korkea siirrä palaa kaulasta poispäin. Viritä kieli uudestaan ja toista niin kauan, että molemmat on vireessä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti