Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyvä multiefekti bassolle
1 2
lehtomies
30.03.2009 18:33:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moro
 
mulla on tommonen Zoomin B2.1u ja se täyttää ainakin noi sun asettamat ehdot
ja sit se on ihan kivan kompaktin kokonen laitos.
 
miinuksina voisin luetella:
-en ite tykkää hirveesti kaikista saundeista esim. säröistä siksi hankin odb-3...
-jos vähänkin huonosti suunnittelee miten asettelee noi soundipaikat niin vähän hankala ruveta vaihtelemaan..
 
mut sitten kun mulla oli (on vieläkin) uskomattoman huonosoundinen vahvistin niin paikkailin noilla vahvistinmallinnoksilla sitä saundia ja sit rumpukoneella on ihan kiva leikkiä...
 
aika turhaks ostokseks osottautu kun huomasin että oon enemmänkin basso,piuha ja vahvistin-miehiä...en muuten suosittele muutakun että kannattaa testata tuo jos meinaa ton ostaa....
 
jaa ettäkämitäkä?
molder
30.03.2009 20:02:19 (muokattu 30.03.2009 20:03:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole omana ollut, mutta Bossin ME-50B, oon monesti testaillu ja lainaillu kaiffarilta. Se vois olla sun tarpeisiin best. Itse en tee Expressio-pedulla mitään ja oon käyttäny tätä himassa:
 
http://www.digitech.com/products/Bass/BP80.php
Siinä on ihan mulle välttävä simppeli rumpu kone ja aika hyvät mallinnukset ja siedettävä Whammy-simulaatio yms. mukavaa.
 
Aika muovinen, mutta en sitä paljo poljekkaan ja hintaansa nähden hyvä. Toimii kun PC:lle soittaa vallan mainiosti. Saattaa rankassa käytössä mennä palasiksi joten osta toi Bossi. Se on kestävä kyllä oikeesti ja runsas-saundivalikoima.
 
Liputtaisin silti vielä hyvien irto-spedujen puolesta :-) Esim: Ehx, Boss...
EBS-on kans kai tosi hyvä. Itse en oo kun kaupas kokeillu.
 
Tietty kaikkia noita Bossin Me- saundeja ei saa ihan irti juuri bassoille tarkoitetuilla polkusimilla.
 
Mutta sulle siis toi Boss Me-50b. On hyvä.
 

 

 
Leo Lindgren: Moi,
 
mua on ruvennu kiinnostamaan multiefekti lähinnä painon ja helppouden takia. Lautaa on kiva pyöritellä ja niin poispäin kun voi vaihdella speduja, mutta multsari vois olla kätevämpi ja hyvässä sellaisessa on kummiskin lähes *kaikki* efektit säätövaralla, joten sieltä saa taiottua about mitä haluaa. Mitähän parilla huntilla irtoaa? Nyt löytyy irtospeduina chorus, flanger, overdrive, tuner ja wah. Mietin että jos nuo pistäis torille niin saiskohan jonkun bassoefektorin joka riittäis ns. "lopunikää".
 
Kaipaamiani ominaisuuksia olis mm.
-viritin on aika must
-expression pedaali (wah, vola, effect blend tjsp)
-metallirunko, tukeva
 
Onko täällä joku siirtynyt tilapäisesti singleistä multiefektiin ja katunut valintaansa? Mihin juttu kaatui? Entäpä toisinpäin, menestystarinoita efektien myynnistä ja multilautaan siirtymisestä?
 
Kertokaa :)
 
"The SOUND of VOLUME"
L.Ruoska
30.03.2009 21:53:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, sainkin just tänään ton Boss ME-50B. Pari tuntia renkuttelin itekseni treeniksellä. Ihan noin vaan nopeasti pyörittelemällä sain pari käytännöllistä soundia siitä ja kun rumpali osui paikalle niin jamiteltiin ihan siistejä juttuja :) Kun vielä muutaman tunnin ihan pelaan niiden efektien kanssa niin löydän sieltä varmasti kaikki ne mitkä mulla on sinkkuina kun niin monesta kuulin nopeasti testaamalla sen potentiaalin :)
 
Eli kaikinpuolin olen toistaiseksi ihan iloinen hankinnastani. Nää on tietysti tälläsiä juttuja mitkä sitten pitkässä juoksussa sitä huomaa että mikä tässä vehkeessä on hyvää ja mikä huonoa. Bossin tukevuus ja mitat on ainakin erittäin mieleen. Istuu lattiassa kuin pultattu eikä wahin keinutteleminen heiluta laitetta ollenkaan. Todella kompakti myös tää ME-50B, ison läppärin kokoinen ja silti todella todella kestävän oloinen. Viritin on myöskin nopea ja tarkka, vaikkakin vähän ärsyttävä laittaa päälle. Soitetaan treeniksellä aina ilman kenkiä (nynneröitä..) joten sitä saa sukat jalassa vähän niinkuin poikittain polkea että saa kaksi spedua painettua samaan aikaan. Vehje toimii tavallisella speduvirta-adapterilla (9V DC), siitä suurta plussaa. Eli jos hajoaa niin joka nurkasta löytyy kyllä varatsibaleita. Ei oo mitään omia seitsenkulmion mallisia +22.6V positive tip meininkejä..
 
Heti huomattuna miinuksena voin sanoa että ekspressio-efektit vie "konetehoja" paljon, eli jos whammy- tai hold-moodi on edes päällä niin kaikki säröt ja muut tulee viiveellä. Lievästi berberistä, mutta täytyy elää sen kanssa.
 
Myynnissä mm. Peavey Cirrus USA custom. Kato mun ilmotukset!
bize
30.03.2009 22:11:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Joo, olen. Multiefektin kanssa saa olla jarkuvasti vatuloimassa eri bankkien ja menujen kanssa. Silti sitä just makeinta saundia ei niistä saanu millään.
 
Samaa mieltä, ja viive soundien vaihdon välissä on ärsyttävä, JOS käyttää esim tuosta me50b:stä sitä memorymodea, joka on siis se moodi miten multiefektit yleensä toimii - yhdestä nappulasta kaikki säädöt vaihtuu. "Normimoodissa" se toimii tosi hyvin kolmena "erillisenä" pedaalina, joissa kaikki säädöt on näkyvillä ja knobin takana. Lisäksi viritin, kompressori, toimiva EQ ja volume/ekspressiopedaali.
 
Itse olen täydentänyt tuota kattausta EBS:n oktaaverilla ja Phat-Hed -säröllä. Multiefektistä käytän viritintä, envelopefilsua, toista säröä ja chorusta. Kaikki tämä mahtuu kätevästi t-kaupan pod x3:lle tehtyyn caseen.
 
"Because, for me, the less faders you have to deal with, the better it sounds. You don't need 90 faders to make it happen." -C. Lord-Alge
molder
31.03.2009 15:10:13 (muokattu 31.03.2009 15:10:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelisin, että käytät yhtä efektiä kerrallaan. Olikos siinä vahvarimallinnus tai skobe-mallinnus tms.? Ota kaikki semmoset pois, EQ:t ja muut. Ne vaan sottaa saundia.. Kompuraa ja limitteriä säästeliäästi. Särö-vekka ja aja jollain "oikealla" basso-säröllä. ELi otat vaan flangerin, choruksen, vibrato-rotatorin, wahin, delayn tms. syna-simulaattorin yks kerrallaan ja pistät parhaat saundit heti siihen pankkiin ekaks. Saundi tulee paljon tykimmin ja on "läsnä". Ei tule sieltä "kaapin takaa" tai "kellarista".
 
Leo Lindgren: Juu, sainkin just tänään ton Boss ME-50B. Pari tuntia renkuttelin itekseni
Heti huomattuna miinuksena voin sanoa että ekspressio-efektit vie "konetehoja" paljon, eli jos whammy- tai hold-moodi on edes päällä niin kaikki säröt ja muut tulee viiveellä. Lievästi berberistä, mutta täytyy elää sen kanssa.
 
"The SOUND of VOLUME"
L.Ruoska
31.03.2009 16:19:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

molder: Suosittelisin, että käytät yhtä efektiä kerrallaan. Olikos siinä vahvarimallinnus tai skobe-mallinnus tms.? Ota kaikki semmoset pois, EQ:t ja muut.
Mallinnuksia ei ole, siinä yksi syy miksi kallistuin tähän kun en niitä mihkään tarvitse. EQ ei varsinaisesti ole efekti vaan oma alueensa laudan yläreunassa jossa ne säädöt on ihan nappuloina. Tässä ei ole mitään efektejä sillä tavalla "menujen takana", eli kaikki on numiskoina suoraan vehkeen kannessa. EQ näyttäis siis rautapohjaiselta.
 
Säröt ja muut samaan aikaan tuntuis toimivan ongelmitta, mutta käyn kaiketi tänään vielä pelailemassa laitteen kans. Ainoa miinus tulee siis expression-efekteistä ja niistäkin vain se whammy ja hold tekee lagia. Wahissa en huomannut mitään, mutta illalla sitten selviää paremmin :)
 
Myynnissä mm. Peavey Cirrus USA custom. Kato mun ilmotukset!
L.Ruoska
31.03.2009 23:04:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Whew, kävin just treenikämpällä spedeilemässä reilut 3 tuntia uuden leluni kanssa. Hieno laite! Extensiivisen säätämisen jälkeen laite ei tietenkään tunnu enää ollenkaan "rajattomalta" tai "tässähän on vaikka mitä". Siitä saa kummiskin puolentusinaa hyvää efektiä plus kompuran, EQ:n, virittimen ja muuta pikkulisää.
 
Osasyy mun hyvään fiilikseen on se että ostin kuukaus takaperin vanhan Warwick Fortress Mastermanin. Warren kaula on kuin söisi maitosuklaata, rakastelisi ja laskisi hillitöntä vesiliukumäkeä samaan aikaan...epätodellisen mahtavaa :D Mulla oli vaan ollut pieni epätasapaino soundissa joten yläpäät tuli aika kilinänä ja bottomia oli reippahasti liikaa. Tänään kun ei ollu treenejä (eikä siis muita mestoilla) niin mulla oli vaan koko ilta aikaa istua ja pelata systeemieni kanssa..vedin kaikki EQ:t flattiin ja rupesin ruuvailemaan. Loppujenlopuksi löysin parhaimman soundin ihan flat-EQ:sta (basso, lauta ja nuppi kaikki flatiksi) ja mikkitasapaino noin 80% tallamikin puolella. Hyvää murinaa ja puskua soundissa. Sitten pääsin vihdoinkin pelailemaan ME-50B:n kanssa.
 
Monesti ne latenssiongelmat loistivat poissaolollaan, eli esim. kompura, wah, flanger ja särö samaan aikaan päällä ei mitään ongelmaa. Jollain modulaatio (chorus)+whammy yhdistelmällä sain kummiskin lievää latenssia aikaiseksi ja jostain syystä tää latenssi vielä jäi päälle efektien sammuttamisen jälkeen joten jouduin ottamaan virrat pois.
 
Kompura on jees, ekaa kertaa elämässäni sain jotain oikeasti irti kompuroista. Spedukompuroista ei koskaan oo mulle mitään iloa ollut eikä nuppien integroiduistakaan. Vaihtoehtoja tässä on limitteri, dbx160 hard & soft, natural ja joku muu. Mulle parhaiten putoili dbx160 hard jolla sain varsinkin ylä-ääniin vähän lisätukevuutta ilman sitä pahinta plekunkilinää kyntäessä. En pystyisi sanomaan että onko kompura päällä vai ei jos sokkotesti tehtäis, mutta sen pienen parannuksen soundiin kuulee kyllä kun testaa päällä ja ilman.
 
Säröistä löytyi ihan hyvä liuta bass driverista ja metallisirkkeliin, itselle parhaiten toimi hi-band (ei särötä alataajuuksia yhtään), overdrive (Bossin skeidan ODB-3 pedaalin mallinus, toimikin hyvin) ja natural joka olikin aikalailla sama kuin mun GK600-nupin oma OD-kanava, ei sairain sihinä muttei vaatimatonkaan. Soitin tulpat päässä kun treenis-soundeja varten säädin, joten keikalla täytynee vähän ottaa trebleä veke jottei kuulosuojaamaton yleisö kuole ja/tai kuuroudu. Särössä hyvintä oli erinomaiset blendausmahdollisuudet: kaikkien säröjen kanssa voi säätää erikseen linjasoundia (kokonaan poieksesta kunnolla boostattuun) sekä säröefektin blendiä (efektittömästä erittäin reilusti särömaustettuun ja gainitettyyn). Tämän lisäksi on vielä näiden kahden säädön jälkeen spedun leveli.
 
Tästä uhkaa tulla oikein artikkeli, joten ehkäpä kirjoitankin joskus myöhemmin oikeasti laitteen tuntiessani ihan Artikkelin tänne mnettiin tästä. Sanon tosin vielä sen verran, että synasoundit oli todella syvältä. Jotain (kaiketi eri multsarinkin) YouTube-arvostelua lainatakseni "who would want to use that?!". Mulla on ehkä viel vähän säätämistä niiden kanssa, toistaiseksi sain niistä vain ääniä jotka kuulostaa niinkuin kerrostaloputkistojen läpi kaikuisi ääniä naapurin ripuloinnista tai jotain..
 
Myynnissä mm. Peavey Cirrus USA custom. Kato mun ilmotukset!
anzornos
01.04.2009 09:51:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No itse olen käyttänyt useamman vuoden Digitech BP 8 valve, potkulautaa. Erittäin helppokäyttöinen ja yksinkertainen. Sounditkin pelaa. Ainoat risut tulee puutteellisista liitännöistä (ei midiä, ei di/out) ja puuttuvasta virtakytkimestä.
 
UncleZ
03.04.2009 13:11:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä viikon aikana videokuvaan n. 100 bändin esiintymiset ja noista basso saundeista voiis sanoa, et basisteilla ei monesti ole kunnon käsitystä kuinka heidän saundi kuulostaa yleisön seasta kuunneltuna.
 
Pienillä lavoilla basisti seisoo yleensä lähellä kaappia, joka säteilee alemman bassoalueen yläpuolella kuin taskulamppu, ts. yleisö kuulee ne korkeat äänet, mutta basisti täysin vääristyneen saundin (no jos se kaappi ei ole vaikka 8x10 ja siten korvan korkeudella).
 
Isommissa paikoissa kaappi on mikitetty, joten ainakin PA saundi on hyvä, jos nuppeja vääntää mies joka tietää millaista saundia tarvitaan.
 
Joissakin tilanteissa käytetään direct boksia ja otetaan signaali suoraan bassosta tai vahvarin etuasteesta. Basisti kuiten säätää saundit sen mukaan mitä kuulee basso kamoista.
 
Noista 100 bändistä ehkä viidellä basistilla oli saundit kohdallaan ja balanssissa bändin kans, varmaankin ihan vahingossa. Viidessä minuutissa ei juuri kerkiä muuta kuin tökätä basson kiinni (Warwick 5.1 + 4x10), säätää volumi ja soittaa.
 
Vain yhdellä basistilla oli todella hyvät saundit ja käytössä oli Zoom B2.1 (merkillä ei ole niinkään väliiä, satuin vain huomaamaan kun poju tipautti sen lattialle niin suurella pamauksella, et kaikki säpinä pysähtyi lavalla).
 
Mitä tuo kaveri teki olikin aika fiksua, hän otti saundin ulos suoraan pedaalin direct out XLR liittimestä mikseriin ja käytti bassokamoja vain monitoreina. Biisissä oli 3 eri saundia: Jaco-mainen fretless, tiukka RHCP ja säröinen mörähtävä efekti, joka kävi päällä vain yhden nuotin ajan pari kertaa. Vaikka bändi oli huono tuo bassosaundi jäi mieleen.
 
Mitä tästä opimme. Kannattais tehdä niin, että ottaa sen basso pedaalin ja menee house mikserin viereen, tökkää pedaalin kiini, soittelee ja säätää saundit kohdalleen pedaalista. Sit vaan lavalle ja säätäämään backline kamat sillee et ainakin kuulee itsensä. Kitaristien kande tehdä samat jutut, suurimmalla osasta kitaristejä soolot ei kuuluneet, mutta komppi oli tietyillä preseteillä liian kovalla.
 
Jos on kaikki omat kamat ja miksaaja, tuohan hoituu treeneissä, mutta monilla ei ole valinnan varaa.
 
Toista oli ennen, PA oli vain laulajaa varten, meikän 4 x 12 (korkeampi basso malli) +250W vahvari väännettynä liki täysille oli hienoa kuunneltavaa (jos tykkäsi Jack Bruce soundista)
 
molder
03.04.2009 17:26:25 (muokattu 03.04.2009 18:00:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johtui varmaan myös siitä, että tuo Warwick 5.1 tarvii ehdottomasti 4x10 kaapin lisäks alle 1x15 skoben, jos meinaa saada saundin kohdalleen, varsinkin livenä ( ja P.A. ei ole käytössä ?) ja muualla kun soittokämppä tilassa; pelkällä backlinellä. En tiedä mikä 4x10 kaappi teillä siellä oli, mutta live-tilanteessa tosta yhdistelmästä ei saa bottnee kuulumaan ( jos ei aja P.A.sta lisää alapäätä) ja erottumaan yhdellä kaapilla; kohtuulllisestikaan. Siitä saa parhaan tehon ja jytkyn irti kun pistää 1x15 alle, sit piisaa kyllä ja tulee paljon enemmän erottuvuutta ja potkua. Fiksua olis varmaan ollu laittaa vahvistimen Direct-Outista takaa piuha kiinni mikseriin ja ajaa sieltä vähän jytkyä jo valmiiks niin ei olisi basisti raukkojen tarvinnu ihan sokkona tykitellä lavalla. Jos on 100 bändiä niin kannattais varmaan joku olla vähän kattomassa saundien perään vaikka balanssi onkin tärkeä.
Tai joku kultakorva sanonu basistille, että pistä vähän isommalle. Se auttaa jo yleensä.
Jos soittokämpällä vetelee jollain eri stygellä niin ei sitä osaa volumenamikkaa ja Equa just oikeeseen kohtaan sekunnissa vääntää. Lisäks siinä Warwickissa on parikin "tappo-kytkintä" jolla saat saundin muussattua aivan varmasti jos et tajua, että se on päällä. Master Volumessa on sitten "tyhjää" lopussa aivan älyttömästi. Muuten se on huokeeseen hintaansa nähden ihan kelpo peli.
Sympatiani ovat noiden 100 basistin puolella ;-)
 
Lavalle bassokamat saundaa ja jytisee ihan eri lailla kun yleisön sekaan. Paljon lujemmaltahan se stagella saundaa vaikka yleisöön ei jytkiskään. Jos pistää sellaisen saundin, että varmasti jytää yleisöön pelkällä backlinellä, niin sitten lavalle tuuttaa oma saundi jo liikaakin.
 

 
Noista 100 bändistä ehkä viidellä basistilla oli saundit kohdallaan ja balanssissa bändin kans, varmaankin ihan vahingossa. Viidessä minuutissa ei juuri kerkiä muuta kuin tökätä basson kiinni (Warwick 5.1 + 4x10), säätää volumi ja soittaa.
 
"The SOUND of VOLUME"
UncleZ
03.04.2009 20:39:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paikalla ollut PA setti (EAW) oli jotain 2000W luokkaa, joten backline hoiti yleensä hommat. Nää soitot tapahtuu neljässä yliopistossa ja salit on vaihtelevia akustiikaltaan (kapasiteetti 300-400 henkilöä). PA oli ihan selvästi sitä varten, että jos jokin banjo on auttamattomasti liian pienellä sitä voi säätää kovemmalle. Miksaajalla ei varmaan ollut joko taitoa tai sitten halua miksata. Toisaalta, kilpailussahan on aika paljon kyse juuri siittä miten bändi hoitaa hommat, eli luo oman saundinsa. Joukossa oli kyllä pari bändiä, joista näki heti, että he on soittaneet ennemminkin, kaikki oli heti hanskassa, öö, paitsi basso jäi vähän peittoon.
 
Henk. koht en saa Warwick 4x10 kaapista juuri mitään ulos, on pakko olla se 1 x 15" ja silloinhan myös vahvari antaa 500W kun kuorma on oikea. Jos mukana on PA, niin se kyllä peittää tuonkin alleen. En yhtään ihmettele miksi Deep Purplen basistilla oli semmoinen seinä bassokamoja takanaan, PA kyllä onnistuu hävittämään basson lavakuuluvuuden tehokkaasti. Hyvää tuossa DP keikassa oli, et olin n. 15m noiden kaappien edessä, balanssi oli kohdallaan :-)
 
Kilpailijoiden joukossa oli muuten yks basisti joka raakasti väänsi kaikki nupit kybälle (bassona joku presarin kopio), silloin kuului basso just niin lujaa kun sen pitikin, kaveri itse oli piilossa lavan toisessa reunassa. Saundi ei ollut paras mahdollinen, mutta sopi aika hyvin kovaa lyödyn bassarin ja virvelin väliin. Mistä muuten aina löytyy noita rumpaleita jotka hakkaavat niin S-----tanan lujaa, miksaajakin valitti, et feiderit ei mene miinukselle, muuten hän ois korjannut tilanteen.
 
Kuulin just tuomarilta joka on tehnyt noita hommia useamman vuoden, et 99% noista basistelsta kompastuu samaan kiveen, he ei arvaa kuinka kovaa basson on soitava lavalla. Treenikämpät ovat pieniä ja täyttyvät bassosta helposti, mutta isossa salissa ison ilmamassan liikuttelemiseen pitää olla paljon tehoa. Niin, just muistin, jotkut noista potkulautojen saundeista kuulostavat todella karmeilta, mutta soitas kunnon volymella ja bändin kanssa, ja ne kuulostavat juuri oikeita, botnea on ja basso leikkaa läpi kahden kitaristin, ja vielä kiipparinsa päällä makavan kosketinvelhon.
 
Ens viikolla on vielä yksi osakilpailu, sen yliopiston kaikki rakennukset ovat uusia ja oppilaat rikkaita. Miltei kaikki basistit/kitaristit soittavat bokseistaan suoraan PAhan. Tuotahan minä en tietysti usko, vaikka miksaaja sanoikin et niiden jätkien treenikämpissä on PAt valmiina ja sinne ei kannata/saa tuoda omia kamoja, harjoitus ajat ovat 1h ja nimen omaan yhteissoittoa varten.
 
Kyllä noitten efektipedaalien kans on vietettävä paljon aikaa ja mieluitten yleisön puolella. Merkillä ei ole väliä, mutta se boksi pitää tuntea, ja ymmärtää miten sen hyvän saundin saa.
 
metlica
31.08.2015 15:26:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 2340 päivää vanhaan aiheeseen!
 
En viitsi uutta aloittaa.. Zoom G5 löytyy himasta ja saa nähä kui skulaa bassolle. Tarpeena vaan boosteri "sooloille" ja tossahan semmonen putkietunen on. Säröt ja muut hässäkät hoitaa putkinuppi paremmin ku mallikkaasti. Vissii noi efektit muutenki syö alapäätä?
 
Get it fucking done.
metlica
31.08.2015 15:26:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En muista kuollaksenikaan oliko tossa viritin, olettaisin. Se on tärkeä. Ja wahi lähtee ehkä käyttöön
 
Get it fucking done.
metlica
16.09.2015 12:47:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja vitut... ZoomB3 tilaukseen. Yritin torilta ostaa, mutta myyjä ei halunnutkaan myydä x) kompressorin tarve siis ja tuolla saa sit muutakin tehtyä..
 
Get it fucking done.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «