Aihe: Uudet mikit Jatsariin? | |
---|
|
Peruskysymys lienee kuitenkin se, että miksi ostaa jasso jos sen perussoundi ei ole se mitä haluaa? Maailma on täynnään mitä hifimpiä ja räyhäkkäämpiä pöristimiä. |
|
poppamies: Nåkå mä vain luin eka viestin ja ajattelin että tämä on päivän epistola. Käsitin että tästä puhutaan . Mutta ainahan se menee siheen että aletaan tarjoamaan mielipiteitään vaikka ei olisi kysyttykään. Näin: "No niin, -89 Fenkun USA-Jatsari plakkarissa, mutta mikit on aika tumput. Pierevät isommalla volalla, ja dynamiikkatasapaino on niin ja näin. Yleissaundi melko surkea. Mistä uudet mikit asennuksineen? Suosituksia? Kitarapaja? Joku muu? Helsingissä saisi olla.". Suåkaamme sinullekin anteexiantå tästä erheestä. Kysymys vielä: Mikkejä vaihtamassa oleva herra voisi ehket vielä tarkemmin määritellä, että minkälainen soundi olisi enempi mieleen? Niinkö tarkemmin, että enempi yläpäätä, keskipäätä, alapäätä, yläalapäätä tms. yms. etc. Se volavahvistus tuli jo selkiäksi, mutta muuten tollanen lisäluonnehdinta vois olla okei. Jatsarihan on tosiaan tyypillisesti hieman nasaalisointinen vehjes. Ainakin oma jassari on jäänyt nyt vähemmälle käytölle just sen takia, että tossa GL Tributessa on leveempi soundi. Toisaalta mun mielestä jatsari sopii tonne meteliosastolle osittain juuri ton nasaaliuden takia, se poraa aikas hyvin lävitte. "Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun." |
|
Pauli Lappalainen: Peruskysymys lienee kuitenkin se, että miksi ostaa jasso jos sen perussoundi ei ole se mitä haluaa? Maailma on täynnään mitä hifimpiä ja räyhäkkäämpiä pöristimiä. Henkilöhän ei ole ostamassa bassoa, vaan modaamassa jo olemassa olevaa. Nyt on myöhäistä viisastella enää siitä että mitäs ostit jasson. Rahat on menneet, eikä kauppaa varmaan enää voi perua. Lisäksi jos jasso sopii käpälään, mutta musari taas ei, niin helpompi se sitä jassoa on modata kuin omia käsiään. Humbuckerit yksikelaisten tilalle niin varmasti räyhää ihan eri malliin. Tai vaikka ne EMG aktiivit. Sitten on basso joka sopii käteen ja soundaa toivotulta. Onhan nuo hevitelet ja stratotkin suosiossa. Mutta tähänhän tää juttu tuppaa aina menemään täällä muussinetissä, vaikka miten yksilöidysti yrittää kysyä mitä tahansa niin jengi puhuu ihan viereen. Joka palstalla toki samat kuviot. |
|
pekezu: Suåkaamme sinullekin anteexiantå tästä erheestä. Kysymys vielä: Mikkejä vaihtamassa oleva herra voisi ehket vielä tarkemmin määritellä, että minkälainen soundi olisi enempi mieleen? Niinkö tarkemmin, että enempi yläpäätä, keskipäätä, alapäätä, yläalapäätä tms. yms. etc. Se volavahvistus tuli jo selkiäksi, mutta muuten tollanen lisäluonnehdinta vois olla okei. Jatsarihan on tosiaan tyypillisesti hieman nasaalisointinen vehjes. Ainakin oma jassari on jäänyt nyt vähemmälle käytölle just sen takia, että tossa GL Tributessa on leveempi soundi. Toisaalta mun mielestä jatsari sopii tonne meteliosastolle osittain juuri ton nasaaliuden takia, se poraa aikas hyvin lävitte. Lisäluonnehdinta... Noh, keskiääntä saa tulla reilusti ja ehkä vähän kirkkaampi soundi vielä kiinnostaisi. Erottelevuutta nääs ja sitä ulostuloa. Alapäätä en kaipaa yhtään enempää, sitä saa vahvarista käännettyä, jos oikein kova hätä iskee, ja alavireillä vaan haittaa mokoma muutenkin. Jatsarista pidän juuri sen vuoksi, että siinä on vähän "ohuempi" soundi --> erotun sen bändin joukosta. PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE! |
|
Antti1: Lisäluonnehdinta... Noh, keskiääntä saa tulla reilusti ja ehkä vähän kirkkaampi soundi vielä kiinnostaisi. Erottelevuutta nääs ja sitä ulostuloa. Alapäätä en kaipaa yhtään enempää, sitä saa vahvarista käännettyä, jos oikein kova hätä iskee, ja alavireillä vaan haittaa mokoma muutenkin. Jatsarista pidän juuri sen vuoksi, että siinä on vähän "ohuempi" soundi --> erotun sen bändin joukosta. Keskiääntä yleensä taitaa passiivimikeistä saada helpommin kuin aktiivista. Itse ihan soundisyistä olen laskenut EMG mikin aika alas, silloin se ihan ylin yläpää vähän vaimenee ja keskiääntä tulee enemmän. Mutta kyllä tuossa Knet Armstrongissa ihan luonnostaan on ehkä enemmän keskialuetta kuin EMG:ssä. Noin esim. Ulostuloa on EMG mikissä 18v sähköillä kuitenkin silti enemmän kuin tuossa Armstrongissa joka on säädetty paljon lähemmä kieliä. |
|
Teijo K.: Keskiääntä yleensä taitaa passiivimikeistä saada helpommin kuin aktiivista. Itse ihan soundisyistä olen laskenut EMG mikin aika alas, silloin se ihan ylin yläpää vähän vaimenee ja keskiääntä tulee enemmän. Mutta kyllä tuossa Knet Armstrongissa ihan luonnostaan on ehkä enemmän keskialuetta kuin EMG:ssä. Noin esim. Ulostuloa on EMG mikissä 18v sähköillä kuitenkin silti enemmän kuin tuossa Armstrongissa joka on säädetty paljon lähemmä kieliä. Mites luonnehtisit tuota EMG:tä sitten, että onko se ennemminkin keskiäänipitoinen, vai kuoppaako mokoma noita? Tietty hankala arvioida, mutta oletko kokenut niiden kanssa keskiäänien uupuvan? PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE! |
|
Antti1: Mites luonnehtisit tuota EMG:tä sitten, että onko se ennemminkin keskiäänipitoinen, vai kuoppaako mokoma noita? Tietty hankala arvioida, mutta oletko kokenut niiden kanssa keskiäänien uupuvan? Enemmän niin että siinä on yläpäätä ja alapäätä enemmän. Se muodostaa toki kuoppaa keskelle, mikä helpottaa kyllä kun ruuvaa mikin mahdollisimman kauas kielistä. Varsinkin siis se yläpää tasoittuu ja alakeskiääni tulee enemmän esille. Mutta sitä yläkeskiäänten honotusta ei ainakaan tuosta miulla käytössä olevasta 45P mikistä niin helpolla saa. Yhdellä kaverilla oli tallamikkinä passiivi ja kaulamikkinä EMG ja tykkäsi siitä yhdistelmästä kovin. Voi olla toki vaikea bongata käytettynä torilta tuollaista yhdistelmää. |
|
Onko joku kokeillut Teslan jazzarimikkejä? Sopuhintaisia ainakin ja ainakin kitaramikit ovat hyviä. |
|
Kuunnelkaas tästä asiantuntijan komentti kitaran, ja samalla basson saundista. Se mitä se kitara/basso ei akustisesti tuota, sitä ei paraskaan mikki tai styrkkari saa aikaiseksi. Samoin hyvän saundin/soittajan tunnistaa huonommanikin signaaliketjun läpi. http://www.youtube.com/watch?v=22VMwptclIo&feature=related Olen 100% samaa mieltä. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
|
hollstro: Kuunnelkaas tästä asiantuntijan komentti kitaran, ja samalla basson saundista. Se mitä se kitara/basso ei akustisesti tuota, sitä ei paraskaan mikki tai styrkkari saa aikaiseksi. Samoin hyvän saundin/soittajan tunnistaa huonommanikin signaaliketjun läpi. http://www.youtube.com/watch?v=22VMwptclIo&feature=related Olen 100% samaa mieltä. Olen kyllä samaa mieltä. Se ei kuitenkaan poista sitä, että huono mikki voi hyvin poistaa sellaisia alueita mitä basso akustisesti tuottaa. Kun se vaihdetaan parempaan, niin saadaan kaikki basson akustinen tuotos sähköiseen muotoon kuultavaksi. |
|
Teijo K.: Olen kyllä samaa mieltä. Se ei kuitenkaan poista sitä, että huono mikki voi hyvin poistaa sellaisia alueita mitä basso akustisesti tuottaa. Kun se vaihdetaan parempaan, niin saadaan kaikki basson akustinen tuotos sähköiseen muotoon kuultavaksi. Näimpä. Tällä linjalla meikäkin on. Toisaalta usein esim. passiivimikkien hienoiset korostumat tai jonkinasteinen säröytyminen ovat haluttuja ilmiöitä. Tasaisemmasta taajuusvasteestaan huolimatta aktiivihimmelitkään ei kyllä sit aina kuulosta ihan 1:1 akustiselta soinnilta. Mutta hienosäätöä on mikkien vaihto. Aika vähän omat soittimet koskaan muuttuivat mikkejä vaihtamalla. Tietty aktiivista passiiviin muutos on suurempi (tai toistepäin), mutta sellaisia vivahde-eroja lähinnä niillä saa aikaan. Mutta jos tuo kielten lörinä häiritsee, kandee hommata paksummat kielet. Itse huomasin myös, että plektran vaihtaminen kevyempään (jos sillä soittaa) muutti soundia tasaisemmaksi. "Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun." |
|
hollstro: Kuunnelkaas tästä asiantuntijan komentti kitaran, ja samalla basson saundista. Se mitä se kitara/basso ei akustisesti tuota, sitä ei paraskaan mikki tai styrkkari saa aikaiseksi. Samoin hyvän saundin/soittajan tunnistaa huonommanikin signaaliketjun läpi. http://www.youtube.com/watch?v=22VMwptclIo&feature=related Olen 100% samaa mieltä. Aloittajan kirjoituksesta oletin että basso on hyvä. Siis soi myös akustisesti ja on muuten miellyttävä soittaa. Jos ei niin ei muuta kuin kiertoon. G strings are for strippers |
|
Teijo K.: Olen kyllä samaa mieltä. Se ei kuitenkaan poista sitä, että huono mikki voi hyvin poistaa sellaisia alueita mitä basso akustisesti tuottaa. Kun se vaihdetaan parempaan, niin saadaan kaikki basson akustinen tuotos sähköiseen muotoon kuultavaksi. Ei se mikki voi mitään poistaa. Korkeintaan vaimentaa tai korostaa. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
|
hollstro: Ei se mikki voi mitään poistaa. Korkeintaan vaimentaa tai korostaa. Kyllä ne jotkin jättää ihan taajuuksia poiskin. Itsellänikin ollut eräässä halpisbassossa sellainen, että iso kaista botnea jäi ihan kokonaan pois. Toiset taas jättää selkeästi yläpäätä veke. |
|
Teijo K.: Kyllä ne jotkin jättää ihan taajuuksia poiskin. Itsellänikin ollut eräässä halpisbassossa sellainen, että iso kaista botnea jäi ihan kokonaan pois. Toiset taas jättää selkeästi yläpäätä veke. Jos mikki on ehjä niin tuohon ei ole tieteellistä selitystä vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Teijo K. 17.10.2010 23:03:47 (muokattu 17.10.2010 23:05:20) | |
|
hollstro: Jos mikki on ehjä niin tuohon ei ole tieteellistä selitystä Ei tarviikaan. Löysästi käämitty / liian vähän kierroksia / heikot magneetit / huono käämilanka yms. selitykset riittää. Halvoissa soittimissahan näihin törmää. Se ei tarkoita etteikö peli muuten saattaisi olla ihan käyttiskamaa. |
|
Mulla ois ehkä tarvetta vaihtaa jazzariin potentiometrejä, mutta ei ole oikein käsitystä, että miten ne kandeis valita. Syynä vaihtoon on, että tone ei leikkaa, ja volatkin vähän rohisee käännettäessä ja ei meinaa mennä nollille. Josko saisin vastauksen näihin muutamaan kysymykseen: - Onko normaalia / tarkoituksen mukaista ottaa kaula- ja tallamikeille samanarvoinen potikka? Ja minkäarvoisia on yleensä keskimäärin käytetty? - Mikä on lyhyesti tone-potikan toimintaperiaate ja millainen sen tarviis olla? Nopea katsaus Thomannin valikoimaan kertoi, että arvot on pääosin jotain 250kOhm-500kOhm ja sitten oli tone-nappuloita 250kOhm. |
|
Thominisk: Mulla ois ehkä tarvetta vaihtaa jazzariin potentiometrejä, mutta ei ole oikein käsitystä, että miten ne kandeis valita. Syynä vaihtoon on, että tone ei leikkaa, ja volatkin vähän rohisee käännettäessä ja ei meinaa mennä nollille. Josko saisin vastauksen näihin muutamaan kysymykseen: - Onko normaalia / tarkoituksen mukaista ottaa kaula- ja tallamikeille samanarvoinen potikka? Ja minkäarvoisia on yleensä keskimäärin käytetty? - Mikä on lyhyesti tone-potikan toimintaperiaate ja millainen sen tarviis olla? Nopea katsaus Thomannin valikoimaan kertoi, että arvot on pääosin jotain 250kOhm-500kOhm ja sitten oli tone-nappuloita 250kOhm. Nyrkkisääntönä käytetään: 250k ykskelasille ja 500k humppareille. Tonelle sitten joko tai. Tärkeätä tonessa on käyttää hyvälaatuisia konkkia, esim. orange-drop. Potikoita on lineaarisia ja logaritmisia. Lineaarinen on tasaisemmin säätyvä ja logaritminen on aika jyrkkä. Mm. Unskis osaa kertoa enempi... |
onde 13.11.2010 18:59:39 | |
|
Ite vaihdoin 62-vintageen Lindy Fralinit. Ei hirveesti soundillisesti eroo orkikksiin mut output kovempi But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever |
|
onde: Ite vaihdoin 62-vintageen Lindy Fralinit. Ei hirveesti soundillisesti eroo orkikksiin mut output kovempi Outputin säätöön on halvempikin konsti: korkeuden säätö. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|