Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Millaisia ovat lyhytkaulaiset bassot?
1 2 3 4 5
Timo JM
29.11.2007 17:53:58 (muokattu 29.11.2007 18:09:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli siis tällaiset:
 
http://www.thomann.de/fi/lyhytskaal … id=969f96f4ff6f2c3497e8a08a7309b143
 
Tekeekö noilla mitään vai onko ne lasten pelejä? Entä miten on soundin ja kielten kireyden laita verrattuna pitkäkaulaisiin?
 
Jonkinlainen asiallinen halpisvehje pitäis saada tähän kotistudiokuvioon. En kuitenkaan tiedä saako noista halvemmista väännettyä hyvää ja toimivaa pop-rock soundia. Onko kenelläkään kokemusta esimerkiksi noista Thomannin Harley Bentoneista?
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
Pelsi
29.11.2007 18:38:26 (muokattu 29.11.2007 18:40:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli siis tällaiset:
 
http://www.thomann.de/fi/lyhytskaal … id=969f96f4ff6f2c3497e8a08a7309b143
 
Tekeekö noilla mitään vai onko ne lasten pelejä? Entä miten on soundin ja kielten kireyden laita verrattuna pitkäkaulaisiin?

 
Omakohtaisia kokemuksia ei ole, mutta olen käsittänyt, että nuo ovat lähempänä kitaran skaalaa ja näin sopivat lyhytsormisille basisteille hyvin. Kuulemma soundi on kirkkaampi eikä jytise samalla tavalla (ns. botne) kuin normiskaalaiset, mutta jos muutenkin hakee soittimeltaan enempi EQ:n yläpäätä, niin mikä ettei. Kielien kireydestä en tiedä, mutta tietty näille on eri kielisetitkin kuin normaaleille.
 
Jonkinlainen asiallinen halpisvehje pitäis saada tähän kotistudiokuvioon. En kuitenkaan tiedä saako noista halvemmista väännettyä hyvää ja toimivaa pop-rock soundia. Onko kenelläkään kokemusta esimerkiksi noista Thomannin Harley Bentoneista?
 
Yleisesti ottaen Harley Bentonia en ottaisi, vaan ehkä mieluummin tuon Epiphonen EB-0:n. Epiphone on merkkinä ainakin HB:tä laadukkaampi (ja onhan tuollainen SG-basso myös komea!). Tuo kaikista halvin HB näyttää kieltämättä kyllä ihan lasten peliltä.
 
E: Niin, ja ovathan lyhytskaalaisilla muistaakseni vedelleet ainakin herrat Jack Bruce ja Paul McCartney, joten kaipa niistä johonkin on...
 
The 11th Hourilla vain uusia biisejä. | >-)))>
Samu S.
29.11.2007 18:48:30 (muokattu 29.11.2007 18:52:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lyhytskaalaisia on monenlaisia ja -laatuisia, ihan niinkuin muitakin soittimia. Sinänsä se lyhyempi mensuuri ei tarkoita automaattisesti yhtään mitään. Kyllä esimerkiksi 30" mensuurilla varustetulla bassolla soittaa samat jutut kuin vaikka 34-tuumaisella.
 
Halpisluokassa soittotuntuman jämäkkyydessä ja soinnin toimivuudessa saattaa olla eroja pidempiskaalaisen eduksi.
 
e: Thomannin valikoimista Epihonen Viola Bass on peräti ellei mainio.
 
This code was generated by a tool. last.fm
potatomoto
29.11.2007 18:58:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miulla on ollut tollanen Ibanezin GAXB150 ja hyvinhän sillä soitteli, soundista en kauheasti osaa sanoa mutta ei se huono ollut.
 
Joo.
TommiW.
29.11.2007 19:13:01 (muokattu 29.11.2007 19:14:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lyhytskaalaisten bassojen soundi on samalla tavalla riippuvainen käytetyistä puista, elektroniikasta ym. kuin pitkäskaalaistenkin. Gibsonin EB-0 on soundiltaan täysin erilainen kuin esim. Alembicin Clarke-signature.
 
Yleensä lyhytskaalaiset mielletään helpommin soitettaviksi lyhyempien nauhavälien vuoksi, mikä voi helpottaa soittamista pienikätisillä ihmisillä. Jotkut suosivat lyhyttä skaalaa helpommin saavutettavan vibraton ja bendaamisen vuoksi, vaikka olisivatkin ns. "normaalikätisiä" soittajia.
 
E:
 
Suosittelisin tsekkaamaan Epiphonen Allen Woody-signaturen ja EB-sarjan bassot, Harley Bentoneissa laadunvalvonta on löyhempää ja käteen saattaa sattua mitä tahansa helmen ja kikkareen väliltä.
 
"sun bassokierto on osottanu että ei oo olemassa sunnäkösii bassoja, on vaa olemassa bassoja!" -Seak
2541
29.11.2007 19:28:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olenko nyt väärässä, mutta muistan lukeneeni, että lyhytskaalaiset eivät häviä botnessa vaan pikemminkin yläpäässä; harmonisia kerrannaisia on kielen lyhemmyydestä johtuen vähempi.
 
Yksi parhaista lyhytskaalaista mitä olen kokeillut on Danelectron Longhorn. Persoonallinen ulkomuoto ja soundi ja on edullinenkin, noin 400 euroa.
 
Toinen huippu oli Gibson Triumph.
http://www.gibsonbass.com/LPtriumph.php
(Älkää kuunnelko tuon sivun soundiklippejä, suhtellisen perseestä).
 
Timo JM
29.11.2007 19:40:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs nää halvat pitkäkaulaiset, onko niistä mihinkään?
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
2541
29.11.2007 19:41:00 (muokattu 29.11.2007 19:41:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halvoista yksi parhaimpia on Yamaha BB414. Pitkäskaalainen siis.
 
rattledad
30.11.2007 00:49:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olenko nyt väärässä, mutta muistan lukeneeni, että lyhytskaalaiset eivät häviä botnessa vaan pikemminkin yläpäässä; harmonisia kerrannaisia on kielen lyhemmyydestä johtuen vähempi.
 
Paul beatlesistä vahvistaa varmaan tämän näkemyksen.
 
Yksi parhaista lyhytskaalaista mitä olen kokeillut on Danelectron Longhorn. Persoonallinen ulkomuoto ja soundi ja on edullinenkin, noin 400 euroa.
 
Toiminee.
http://www.youtube.com/watch?v=TrdHmi-Uuts
 
Toinen huippu oli Gibson Triumph.
Muistan Kajaani-kvartetin basistin sooloilleen koulukonsertissa 70-l lopussa kovasti tuon näköisellä bassolla, liekö noista tehty kopioita vai oliko aito asia. Vaikutuksen teki joka tapauksessa.
fox
30.11.2007 01:54:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistan Kajaani-kvartetin basistin sooloilleen koulukonsertissa 70-l lopussa kovasti tuon näköisellä bassolla, liekö noista tehty kopioita vai oliko aito asia. Vaikutuksen teki joka tapauksessa.
 
Kaikistahan tehtiin 70-luvulla kopioita, mm. Ibanez (The King of Kopies) oli tuottelias, mallistosta löytyy niin LP Triumph kuin se edeltäjä LP Professional Bass..
Meidän basistilla on ollu vuosia tuollanen EB-3 "tyttöbasso", ei siis se pitkäskaalanen EB-3L.. Omakuvassani on siit kuva nyt.
Kyllä Suomesta toki ihan "aitoja" LP Triumph-bassojakin löytyy.. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
rattledad
30.11.2007 01:58:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä Suomesta toki ihan "aitoja" LP Triumph-bassojakin löytyy.. ;)
 
Kitarapajassahan taisi olla suht. äskettäin tuollainen. Jotenkin oli vahva mielikuva että Kajaani-kvartetin basso olisi ollut gibson... Eihän Saastamoisen kitarakirjassa ollut tuosta kuvaa vai oliko siinä vain svedekitaroita, aika kauan kun olen tuota katsellut...
fox
30.11.2007 02:51:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitarapajassahan taisi olla suht. äskettäin tuollainen. Jotenkin oli vahva mielikuva että Kajaani-kvartetin basso olisi ollut gibson... Eihän Saastamoisen kitarakirjassa ollut tuosta kuvaa vai oliko siinä vain svedekitaroita, aika kauan kun olen tuota katsellut...
 
Ehän minä muista, minkä kuvaa oli.. hyvin saattoi ollakin.
Ja aivan hyvin saatto ollakin orkkis.. hyvin hupaisa soitin kyllä moinen.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
okoranta
30.11.2007 09:50:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parhaita!
 
Mä tykkään noista lyhytskaalaisista bassoista, vaikka en mikään niin pienikourainen basisti olekkaan. Ne on yleensä sopivan keveitä ja helpposoittoisia, mikä sopii heikolle olkapäälleni mainiosti.
 
Lyhytskaalaisissa on sitten huimasti eroja. Mulla on ollut parikin Maya-bassin lyhytskaalaista. Liikkeessä on tullut testattua useampaakin lyhytskaalaista. Ne kaupan Bronco ja Junior bassot on kyllä minusta aikamiehille/naisille ihan turhan heppoisia, niin soitannollisesti kuin soundillisesti.
 
SG-bassot ja Mustang- bassoissa alkaa sitten olemaan soudissa ja soitettavuudessa suuria harppauksia verrattuna noihin Squier Bronco jne "pikkubassoihin".
 
Toisaalta, tällä hetkellä soittelen 5-kielisellä lyhytskaalaisella bassolla, joka on paras ikinä omistamani basso. Ns. Pitopeli. Lähtee murinat ja tilulilut vaikka mensuuri on "vaan" 30"..
 
Maksan mielummin hyvästä soittimesta kuin merkistä Phank-Faniklubi #1
weelie
30.11.2007 10:04:04 (muokattu 30.11.2007 10:08:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itse ihan vakavissani harkinnut hankkivani tällaisen lyhykäisen basson:
http://www.thomann.de/fi/harley_benton_beatbass.htm
 
Vaikka koko maailma tuntuukin olevan sitä mieltä että jos soittimessa lukee Harley Benton, niin se ei voi olla kelvollinen.
 
Squierin lyhkäisiä kun testasin, niin tuntuivat munattomilta ja tylsiltä, kehnoilta. Tämä silloin parhaalta skujulta tuntui: http://www.thomann.de/fi/fender_sq_mike_dirnt_precision_bass_w.htm (eikä siis lyhkäne)
 
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Timo JM
30.11.2007 10:18:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musta tää pikkumusta on aika söde muodoltaan ja hinnaltaan:
 
http://www.thomann.de/fi/harley_benton_hbp90bk_shortscale_ebass.htm
 
En sitten tiedä mahtaako olla täysin käyttökelvoton.
 
Tuolla toisessa ketjussa yritin innostaa ihmisiä mukaan kimppatilaukseen:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=156166&o=260
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
balzary
30.11.2007 14:37:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras halpislyhytskaalainen, mitä mä olen testannut on Hamerin Slammer-sarjalainen. Näitä näkyy aika usein torilla noin 150 euron pyynnillä.
Timo JM
30.11.2007 14:56:05 (muokattu 30.11.2007 14:57:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras halpislyhytskaalainen, mitä mä olen testannut on Hamerin Slammer-sarjalainen. Näitä näkyy aika usein torilla noin 150 euron pyynnillä.
 
Joo, myykää mulle tuommoinen punainen :-)
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
opa
07.12.2007 10:07:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras halpislyhytskaalainen, mitä mä olen testannut on Hamerin Slammer-sarjalainen. Näitä näkyy aika usein torilla noin 150 euron pyynnillä.
 
Olen samaa mieltä. Musiikki-Fazerilla joskus kokeilin ja Slammer kuullosti ihan oikealta bassolta huolimatta erittäin edullisesta hinnasta ja lyhyestä skaalasta.
 
stapani
10.12.2007 00:02:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yep
 
Multa löytyy Fender Precision (mex)
30" scale
Pirun kevyt ja nopea soittaa,
sopii hyvin tämmöiselle lyhytnakkisormi
rakenteelle...
 
Stapani
 
Hoddy Bully
10.04.2009 15:10:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

balzary: Paras halpislyhytskaalainen, mitä mä olen testannut on Hamerin Slammer-sarjalainen. Näitä näkyy aika usein torilla noin 150 euron pyynnillä.
 
Kuka noita tuo maahan? Haluaisin ostaa uutena.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «