Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sormet vai plektra?
1 2 3 4 513 14 15 16 17
Isotalo
05.10.2010 09:24:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

novo: Plekulla pääasiassa, koska eniten tulee sahattua punkkia, sit enemmän himmaavammat kohdat erittäin huonolla tekniikalla sormilla. Kitarankin kanssa synkat päin persettä ja tekniikka mitä sattuu niin ei sitä viihti ottaa enää taakakseen opetella sormetusta.
 
Varsinkin kun treenaamalla saa homman toimimaan hyvin viikossa....
 
J.Nikkanen
05.10.2010 10:08:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Varsinkin kun treenaamalla saa homman toimimaan hyvin viikossa....
 
Mä en osaa kyl vieläkään riittävän hyvin. Höh.
Isotalo
05.10.2010 10:14:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Mä en osaa kyl vieläkään riittävän hyvin. Höh.
 
No joo, ei kai kukaan ikinä mielestään. Mutta tarkoitin siis, että hyvillä treeneillä ja treenaamisella saa kyllä sormet jo viikossa pelaamaan ihan all right.
 
Ihminen?
06.10.2010 22:00:07 (muokattu 06.10.2010 22:00:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon alkanu tulee entistä riippuvaisemmaks plekusta. Ennen soittelin lähinnä sormilla, sit päätin kokeilla plekua ja huomasin et paljon nopeemmat biisit menee. Nyt sit sormet hidastunu entisestään ku plekuillu koko ajan. Silti sormien soundi iskee enemmän, mut musatyyli ei jätä tilaa mun hitaille sormille.
 
Rulliz
07.10.2010 15:22:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihminen?: Oon alkanu tulee entistä riippuvaisemmaks plekusta. Ennen soittelin lähinnä sormilla, sit päätin kokeilla plekua ja huomasin et paljon nopeemmat biisit menee. Nyt sit sormet hidastunu entisestään ku plekuillu koko ajan. Silti sormien soundi iskee enemmän, mut musatyyli ei jätä tilaa mun hitaille sormille.
 
Itsellä vähän sama ongelma, kun pääasiallinen musiikkityyli on tuo heavy meteli ja plektraa tulee käytettyä lähes aina... Sitten vielä, kun plekua käyttää niin sormet jotenkin jumiutuu entisestään... Puristan plekua ehkä liikaa? Harmituttaa vaan joskus esim. koulussa, kun pitäisi soittaa jotain kevyempää musiikkia ja sormilla soittaminen ei sujukkaan ihan toivotusti.
 
http://www.myspace.com/retaliationsyndicate
pekezu
07.10.2010 17:53:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rulliz: Itsellä vähän sama ongelma, kun pääasiallinen musiikkityyli on tuo heavy meteli ja plektraa tulee käytettyä lähes aina... Sitten vielä, kun plekua käyttää niin sormet jotenkin jumiutuu entisestään... Puristan plekua ehkä liikaa? Harmituttaa vaan joskus esim. koulussa, kun pitäisi soittaa jotain kevyempää musiikkia ja sormilla soittaminen ei sujukkaan ihan toivotusti.
 
Mulla on käyny oikeastaan päinvastoin. Melkein järestään soitan kaikki jutut nykyään sormilla. Plekulla vaan sellaset rokkilätkytykset jotka vaatii soundin puolesta lepraa.
 
Sormien treenaaminen nopeammaksi ei välttämättä vaadi järjestelmällisiä nopeustreenejä, mutta sitäkin enemmän soittamista. Itsellä vauhtia tuli ihan vaan sen kautta, että rupesin soittamaan enemmän päivittäin. Kannattaa myös etsiä sellaista rentoutta soitossa.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
Teijo K.
07.10.2010 18:32:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tokihan myös plektralla voi soittaa halutessaan myös kaiken. Kyllähän Carol Keyekin loi aika mittavan uran ihan pelkkänä plekubasistina. Ja kaikenlaista musaa.
poppamies
07.10.2010 18:43:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Tokihan myös plektralla voi soittaa halutessaan myös kaiken. Kyllähän Carol Keyekin loi aika mittavan uran ihan pelkkänä plekubasistina. Ja kaikenlaista musaa.
 
Jåå mutta äitee onki ensisijaisesti jazzkitaristi joka soittaa bassoa.
 
G strings are for strippers
Teijo K.
07.10.2010 18:49:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Jåå mutta äitee onki ensisijaisesti jazzkitaristi joka soittaa bassoa.
 
Siihen nähden tainnut se levytetty kataloogi kitaralla jäädä aika vähäiseksi bassoon verrattuna. Eikä sillä loppujenlopuksi ole mitään merkitystäkään. Se kuitenkin todistaa että plektralla voi soittaa "mitä vain". Ei ole bassonsoitto siitä kiinni.
 
Toki eipä siitä haittaa ole jos osaa vaikka molemmat tavat. Saapa useampia soundeja esille. Mutta ei se homma siihen kaadukaan.
Rulliz
07.10.2010 21:37:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Tokihan myös plektralla voi soittaa halutessaan myös kaiken. Kyllähän Carol Keyekin loi aika mittavan uran ihan pelkkänä plekubasistina. Ja kaikenlaista musaa.
 
Heh, rohkaisevaa puhetta. Kiitos siitä. Mutta kyllä mun kuitenkin tarttee noi sormet reenata soittokuntoon. Kyllä mä jotain Opethin kappaleita oon ihan menestyksellä soitellut sormilla.
Toi on itsellä jännä, kun joskus sormilla kyllä soitto sujuu ihan siinä missä plektrallakin, mutta toisena päivänä ei taas sormet pelitä yhtään. Voisikohan kylmyydellä ja/tai sormien verenkierrolla olla osuutta asiaan? Joskus nimittäin kylmää sormia aika paljon.
 
http://www.myspace.com/retaliationsyndicate
BassoSisko
07.10.2010 22:04:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rulliz: Joskus nimittäin kylmää sormia aika paljon.
 
Kannattaa varmaan pitää pieniä taukoja soiton lomassa ja jumpata & venytellä.
Yks mikä auttaa heti on kun nostat käden sydämmen yläpuolelle hetkeksi muutaman kerran. Ja mene hierojalle, se yleensä auttaa.
 
anapena
07.10.2010 22:12:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieroja tarjoaa yleensä väliaikaisen helpotuksen. Kannattaa ruveta harrastaan jotain sopivaa liikuntaa, mikä pistää veret liikkeelle halutussa kohdassa.
 
Kappas, tämänkin ohjeen voi nähdä vähintään kaksmielisenä...;)
 
Rulliz
07.10.2010 22:13:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Kannattaa varmaan pitää pieniä taukoja soiton lomassa ja jumpata & venytellä.
Yks mikä auttaa heti on kun nostat käden sydämmen yläpuolelle hetkeksi muutaman kerran. Ja mene hierojalle, se yleensä auttaa.

 
Joo, kyllä noita sormia tulee jotenkin itse hierottua/jumpattua ja kyllä se tuntuis auttavan... Joskus vaan käsiä kylmää ja hikoiluttaa samaan aikaan... mutta sitten se loppuu taas. Tuo käsien hikoilu on kanssa kyllä viheliäistä, sen kun saisi jotenkin loppumaan... Heikko verenkierto ehkä käsissä? Täytyy koittaa seuraavan kerran tuota "sydämmen yli" jippoa.
 
http://www.myspace.com/retaliationsyndicate
Ihminen?
07.10.2010 23:21:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rulliz: Itsellä vähän sama ongelma, kun pääasiallinen musiikkityyli on tuo heavy meteli ja plektraa tulee käytettyä lähes aina... Sitten vielä, kun plekua käyttää niin sormet jotenkin jumiutuu entisestään... Puristan plekua ehkä liikaa? Harmituttaa vaan joskus esim. koulussa, kun pitäisi soittaa jotain kevyempää musiikkia ja sormilla soittaminen ei sujukkaan ihan toivotusti.
 
Koulussa musanope valittaa mulle aina ku kaivan mun 1.14mm dunlopin taskusta ja käskee käyttää sormia. Aotin oikeestaan just koulun bassottelujen kautta pelkällä etusormella, kohta tuli keskisormi mukaan, vuorotellen ja nyt plekuriippuvainen. Tosin kaivan sen plekun esiin nykyään joka kerta enkä enää kuule asiasta kovin usein.
 
BassoSisko
08.10.2010 07:12:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rulliz: Joo, kyllä noita sormia tulee jotenkin itse hierottua/jumpattua ja kyllä se tuntuis auttavan... Joskus vaan käsiä kylmää ja hikoiluttaa samaan aikaan... mutta sitten se loppuu taas. Tuo käsien hikoilu on kanssa kyllä viheliäistä, sen kun saisi jotenkin loppumaan... Heikko verenkierto ehkä käsissä? Täytyy koittaa seuraavan kerran tuota "sydämmen yli" jippoa.
 
Tarkoitin sillä jumpalla ihan kunnollista niska-hartia seudun jumppaa.
 
Etvi
08.10.2010 09:35:42 (muokattu 08.10.2010 09:36:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Yks mikä auttaa heti on kun nostat käden sydämmen yläpuolelle hetkeksi muutaman kerran.
 
Haetaankohan tässä nyt jotain tällaista?
 
http://upload.wikimedia.org/wikiped … seinf%C3%BChrung_Arthur_Greiser.jpg
 
Ei välttämättä kyllä sovellu kaikkiin keikkatilanteisiin. Suosittelisin harkitsemaan moisien temppujen välttämistä.
 
"Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?"
BassoSisko
08.10.2010 11:36:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etvi: Haetaankohan tässä nyt jotain tällaista?
 
http://upload.wikimedia.org/wikiped … seinf%C3%BChrung_Arthur_Greiser.jpg
 
Ei välttämättä kyllä sovellu kaikkiin keikkatilanteisiin. Suosittelisin harkitsemaan moisien temppujen välttämistä.

 
Eikäkö tällaista.
http://www.bengtskar.fi/images/bsk100_1.jpg
 
Rulliz
08.10.2010 15:13:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Eikäkö tällaista.
http://www.bengtskar.fi/images/bsk100_1.jpg

 
Kyllähän pienet kupit laittaa veren kiertämään :) mutta joo... Tänään taas sujui sormisoitto ihan hyvin, toissapäivänä ei vaan onnistunut. Pitäis vaan reenata enemmän sormilla...
 
http://www.myspace.com/retaliationsyndicate
pekezu
08.10.2010 18:57:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rulliz: Kyllähän pienet kupit laittaa veren kiertämään :) mutta joo... Tänään taas sujui sormisoitto ihan hyvin, toissapäivänä ei vaan onnistunut. Pitäis vaan reenata enemmän sormilla...
 
Suosittelen hommaamaan salibandypelaajilta tutut rannehikinauhat. Ne ainakin mulla myös lämmitti käsiä.
 
Tosiaan kaikenlainen liikunta käsi-hartia-seudulle auttaa. Ihan pelkkä punttien nostelukin jeesii. Itse monesti lämmittelin käsipainoilla käsiä ennen soittamaan ryhtymistä, se kovasti sai veren kiertämään sormenpäitä myöten.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 513 14 15 16 17

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «