Muusikoiden.net
04.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vireen lasku, Yamaha RBX bassojen kaulaongelmat
1
oldbass
11.02.2007 23:06:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko normaalia, että bassokitaran vire laskee aina jonkin verran, esim. viikon soittotauon jälkeen , joutuu virettä aina hieman nostamaan, oheinen ongelma yamaha rbx 374 bassossa. Vai liittyykö vastaus seuraavaan kysymykseen..

Toinen kysymys mainittujen bassojen kaulaongelmasta, ensimmäisen ostin(uutena) syksyllä -06, heti meni vaihtoon takuuna(samalla viikolla-vasta kotona huomasin vian) , kun e ja g kieli särähtivät ensimmäisestä nauhavälistä(siis virittimistä katsoen), kaula aalloilla.

Toinen samanlainen kesti puolivuotta, nyt meni se kaulanvaihtoon(takuuna), g-kieli särähtää ensimmäisestä nauhavälistä, yritin hiukan kiristää kaularautaa, vika vain paheni.

Myönsivät Jyväskylän Musikantissa, että näissä malleissa on ollut kaulaongelmaa, saas nähdä korjaantuuko ? tai kestääkö sitten suorana miten pitkään.

Mistäs se rbx sarjan kurabasso nimi johtuu, onko ne vaan niin huonoja ?

stragowa
12.02.2007 01:26:56

Mulla oli kanssa joskus 5-kielinen rbx765 basso. Kaularautahan siinä oli, mutta sen säätö käytännössä täysin mahdotonta. Jotenkin se rauta oli aivan niinkuin jumissa eivätkä miesvoimat riitäneet sen ruuvaamiseen. Kerranhan se kyllä raksahti, kun soitonopettajan kanssa sitä ihmeteltiin ja kuusiokoloavainta veivailtiin.. Mitään vauriota ei näyttänyt tulleen, kuului vain sellanen puun 'rasaus'. Ehkä olisi vaan silloin kannattanut uskoa että jossei se vähällä siitä käänny, niin ei sitten siitä käänny.

Eli myös omalta kohdaltani kyllä voin todeta että hyvinkin mahdollista että kyseisen sarjan bassoissa saattaapi hyvinkin ilmetä ongelmia kaulan kanssa (yleistystä, tiedän). Toisaalta voiko noin budjettiluokan peleiltä odottaakkaan mitään hi-end laatua?

"Erilaiset harrastuksetkin, kuten keräily, shoppailu ja muut intohimot voivat muuttua pakkomielteiksi, jotka ottavat ylivallan. Kontrolli riistäytyy silloin käsistä ja muuttuu RIIPPUVUUDEKSI." -Mielen maailma 1: Psykologian perustiedot
bize
12.02.2007 08:45:03

Mulla on yhdestä uudemmasta rbx:stä kaula mennyt propellille. Ei vaikuta kuitenkaan soittoon, eikä ole tällä hetkellä edes minulla kyseinen basso.

Vanhemmissa (kasari)rbx:issä lienee ok kaula, mulla oli yks joka oli aika tukeva punapyökkihalko. Sellainen alunperin mustaksi maalattu. Syykuvioita kannattaa tiirailla, yleensä tuo korkkiruuville meno seuraa melko loogisesti vinoja syitä.

"Mua vituttaa kaikenmaailman tumputtajat, joitten soundissa ei oo diskanttia ollenkaan." -unable
T.M
12.02.2007 09:51:12

Toinen samanlainen kesti puolivuotta, nyt meni se kaulanvaihtoon(takuuna), g-kieli särähtää ensimmäisestä nauhavälistä, yritin hiukan kiristää kaularautaa, vika vain paheni.

Eikö tuossa tapauksessa olisi pitänyt löysätä rautaa eikä kiristää jotta tulisi hieman enemmän relief:iä.
Esim:
http://www.athensmusician.net/archive/2001-05-01_geneimbody1.shtml

Itsellä ei ole särinäongelmia ollut basson kanssa mutta ostamani käytetty akustinen korjaantui yllä olevan ohjeen mukaisesti.

oldbass
12.02.2007 10:17:31

Niin siis, siinä rbx:ssä oli reliefiä ihan riittävästi jo muutenkin, löysäys olisi ehkä vienyt aaltomaisuutta(särinän g-kieleltä) pois, mutta reliefiä olisi tullut vielä lisää--huono soitettava.

Ja kyllähän kaularaudan pitäisi toimia niin, että ei kaula väänny s-mutkalle, kuten tässä tapauksesssa kävi.

---------

Kysyn vielä tässä, että on kaupan tuollainen Yorkville B200 bassocombovahvistin joltakin vuodelta -2000 (markka-ajalta), minkälaisia kokemuksia on siitä.

Soitin sillä jo kokeeksi yhden keikan, kyllä siitä ainakin ääntä lähtee, soundi on kovanpuoleinen, säädin mid-äänet lähes minimiin, sitten tuli koko lailla kunnollinen soundi. Sen sais 250-300 eurolla, ei ole juuri mitään soitettu, ehkä kannattaisi ostaa, kun ei parempaankaan ole vara..?

Leeni
12.02.2007 22:06:23

Itsellä ollu RBX 260L yli kuusivuotta ilman minkäänlaisia ongelmia. Olen käyttänyt sitä vielä hyvinkin erilaisilla virityksillä ja aina on pitänyt vireensä. En tiedä mikä tilanne on tuon 374:n kanssa, mutta ehkei se koko RBX linjasto silti kuraa ole.

Onko normaalia, että bassokitaran vire laskee aina jonkin verran, esim. viikon soittotauon jälkeen , joutuu virettä aina hieman nostamaan, oheinen ongelma yamaha rbx 374 bassossa. Vai liittyykö vastaus seuraavaan kysymykseen..

Toinen kysymys mainittujen bassojen kaulaongelmasta, ensimmäisen ostin(uutena) syksyllä -06, heti meni vaihtoon takuuna(samalla viikolla-vasta kotona huomasin vian) , kun e ja g kieli särähtivät ensimmäisestä nauhavälistä(siis virittimistä katsoen), kaula aalloilla.

Myönsivät Jyväskylän Musikantissa, että näissä malleissa on ollut kaulaongelmaa, saas nähdä korjaantuuko ? tai kestääkö sitten suorana miten pitkään.

Mistäs se rbx sarjan kurabasso nimi johtuu, onko ne vaan niin huonoja ?

maximi bassot kaikilla taajuuksilla.
Hullu basisti
13.02.2007 12:40:21

Itsellä ollu RBX 260L yli kuusivuotta ilman minkäänlaisia ongelmia. Olen käyttänyt sitä vielä hyvinkin erilaisilla virityksillä ja aina on pitänyt vireensä. En tiedä mikä tilanne on tuon 374:n kanssa, mutta ehkei se koko RBX linjasto silti kuraa ole.

Ittelläni on kans RBX 260L ja vieläpä suurinpiirtein saman ikäinen. Eikä oo ollu kummemmin kaulassa mitään ongelmaa. Perusvireessä oon muuten pitänyt, mutta kerran se oli jonkin aikaa HEAD vireessä. Satulan vaihdoin luiseen kun alkuperäinen oli niin kulunu syville urille että rupes rätiseen kielet nauhoihin, mutta ongelma poistui tosiaan satularempalla ja näin ollen ongelma ei ollut itsessään kaulassa.

"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
Jerrmu
28.05.2011 23:59:02

Nyt olis pieni probleema, kyllä, heti alkuun voi sanoa että olen aloittelija.
Keitin siis tässä kielet RBX-375 bassosta, ja nyt laitoin takaisin, ja tottakai kaula oli vääntynyt koholle keskeltä, nyt se ei tahdo vääntyä suoraksi ei millään, osaako kukaan auttaa?

MPU
29.05.2011 08:14:01

Jerrmu: Nyt olis pieni probleema, kyllä, heti alkuun voi sanoa että olen aloittelija.
Keitin siis tässä kielet RBX-375 bassosta, ja nyt laitoin takaisin, ja tottakai kaula oli vääntynyt koholle keskeltä, nyt se ei tahdo vääntyä suoraksi ei millään, osaako kukaan auttaa?

Jos vaikka hiukan löysäät kaularautaa.
Marko

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
pehko
29.05.2011 11:40:15

itellä vuonna 2005 ostettu RBX 374. Kaularaudan säätö on helppoa ku mikä, ja vire pysyy niin saatanan hyvin. treeneissäkin joka kerta yllättyy siitä, että basso on aivan vireessä, vaikka edellisestä virityskerrasta olis viikko.

ei sitte
Jerrmu
29.05.2011 13:09:55

MPU: Jos vaikka hiukan löysäät kaularautaa.
Marko

Kiitoksia, täytyhä se arvata että väänsin kokoajan väärään suuntaan.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti