Oiva 16.11.2024 15:55:30 | |
---|
Kolmekymmentä vuotta Windows-maailmassa kahlanneena (ja siihen usein vittuuntuneena) olen nyt koneenvaihdon lähestyessä miettinyt olisiko ruoho vihreämpää aidan takana. Mac mini M-prossulaisten tultua markkinoille pohdin, josko vaihtaisi toiseen leiriin. Alustavalla tsekkauksella kaikkien ostoplugareiden pitäisi wörkkiä. Ja koska olen pelkkä harrastelija, ei elanto ole kiinni siitä jos joku palikka ei toimi. Katse on nyt kokoonpanossa M4/24GB/1TB. Ja ulkoinen SSD projektien tiedostoille. Onko mäkkimiehillä (ja varsinkin sinne pc:stä hypänneillä) mitään mielipiteitä, mitä kannattaa huomioida, ennenkuin vaihdan leiriä? Tiedän että jokaisessa käyttiksessä on omat omituisuutensa, mutta microsoftin perseily menee vuodesta toiseen aina vain ärsyttävämmäksi. |
Henri Henri Olavi 16.11.2024 16:06:40 (muokattu 16.11.2024 16:07:32) | |
---|
Kovaa ajoa vaan! Kaikki toimii yleensä heittämällä, mitä audioon ja Maciin tulee. Käyttis toki voi tuntua jännältä alkuun, kun tulee Windowsista. Ainakin mulla kesti hetki tajuta sen logiikka kun siirryin vuosikausien DOSin ja Windowsin käytöstä Maciin vuonna 2008. Lopulta huomasin, että macOS on aivan kaikessa paljon mukavampi käyttökokemus kuin Windows. Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää |
telescope 16.11.2024 17:33:21 | |
---|
Henri Henri Olavi: Kovaa ajoa vaan! Kaikki toimii yleensä heittämällä, mitä audioon ja Maciin tulee. Käyttis toki voi tuntua jännältä alkuun, kun tulee Windowsista. Ainakin mulla kesti hetki tajuta sen logiikka kun siirryin vuosikausien DOSin ja Windowsin käytöstä Maciin vuonna 2008. Lopulta huomasin, että macOS on aivan kaikessa paljon mukavampi käyttökokemus kuin Windows. Maccia nyt jonkun 15v windowsin rinnalla käyttäneenä sanon että macin tiedostojen hallinta on aivan perseestä. |
Henri Henri Olavi 16.11.2024 17:35:41 | |
---|
telescope: Maccia nyt jonkun 15v windowsin rinnalla käyttäneenä sanon että macin tiedostojen hallinta on aivan perseestä. Millä tavalla? Kaikki on mulla just siellä missä kuuluukin, ja kaikki löytyy sekunnissa. Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää |
iec 16.11.2024 20:12:30 | |
---|
Henri Henri Olavi: Kovaa ajoa vaan! Kaikki toimii yleensä heittämällä, mitä audioon ja Maciin tulee. Käyttis toki voi tuntua jännältä alkuun, kun tulee Windowsista. Ainakin mulla kesti hetki tajuta sen logiikka kun siirryin vuosikausien DOSin ja Windowsin käytöstä Maciin vuonna 2008. Lopulta huomasin, että macOS on aivan kaikessa paljon mukavampi käyttökokemus kuin Windows. Komppia tälle. Olen ollut todella tyytyväinen Mac Miniin M-prossulla. Täysin meluton kone ja yksinkertaisesti kaikki vain toimii. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
Vessajono 16.11.2024 21:05:12 | |
---|
Henri Henri Olavi: Kovaa ajoa vaan! Kaikki toimii yleensä heittämällä, mitä audioon ja Maciin tulee. Käyttis toki voi tuntua jännältä alkuun, kun tulee Windowsista. Ainakin mulla kesti hetki tajuta sen logiikka kun siirryin vuosikausien DOSin ja Windowsin käytöstä Maciin vuonna 2008. Lopulta huomasin, että macOS on aivan kaikessa paljon mukavampi käyttökokemus kuin Windows. Aika lailla näin joo. En äkkiseltään keksi mitään, mitä ikävöisin Windowsista, mutta toisaalta edellinen Windows, jota aktiivisesti käytin oli Vista, joten se saattaa selittää aika paljon. Kannattaa opetella pikanäppäimet, koska macOS:ssä on pikanäppäimet about _ihan_ _vitun_ _kaikelle_. Duro: Veikkaan ettei Vessajono paljoo kysele miten missä ja kuinka Menneniä käyttää. |
soundmodel 17.11.2024 07:28:08 (muokattu 17.11.2024 07:35:13) | |
---|
Windows:ista saa ihan ok, jos opettelee käyttämään sitä eli tietää, mitä sulkee pois ja mitä asentelee. OS X ei ole minusta oleellisesti helpompi tai parempi. Windows:iin vaan joutuu asentelemaan joitain 3rd party -juttuja, jos haluaa esim. yhtä hyvän haun tai vaikkapa Unix-tyylisen komentorivin. Vakaudessa ihan samaa tasoa, jos on konffattu hyvin ja ei asentele kaikkea roskaa. Ei ole järkeä, elleivät kaikki käyttämäsi ohjelmat ole mac:lle ja haluat maksaa mac-omistamisen premiumia. Muuten kyllä. Mutta macin käyttäminen on huomattavasti kalliimpaa kuin PC:n. Eikä mac tue muiden käyttöjärjestelmien käyttöä juurikaan. Ultimaalikäyttöjärjestelmä on kuitenkin lopulta Debian tai FreeBSD. |
Humanoid 17.11.2024 07:48:26 | |
---|
-Fluky-: Windows:ista saa ihan ok, jos opettelee käyttämään sitä eli tietää, mitä sulkee pois ja mitä asentelee. OS X ei ole minusta oleellisesti helpompi tai parempi. Windows:iin vaan joutuu asentelemaan joitain 3rd party -juttuja, jos haluaa esim. yhtä hyvän haun tai vaikkapa Unix-tyylisen komentorivin. Vakaudessa ihan samaa tasoa, jos on konffattu hyvin ja ei asentele kaikkea roskaa. Ei ole järkeä, elleivät kaikki käyttämäsi ohjelmat ole mac:lle ja haluat maksaa mac-omistamisen premiumia. Muuten kyllä. Mutta macin käyttäminen on huomattavasti kalliimpaa kuin PC:n. Eikä mac tue muiden käyttöjärjestelmien käyttöä juurikaan. Ultimaalikäyttöjärjestelmä on kuitenkin lopulta Debian tai FreeBSD. Mihin tahansa mäkkiin saa asennettua myös Linuxin. |
soundmodel 17.11.2024 07:58:03 (muokattu 17.11.2024 07:59:44) | |
---|
|
Henri Henri Olavi 17.11.2024 10:19:10 | |
---|
Linuxista on aivan turha puhua samassa ketjussa kuin tosissaan tekeminen. Jätetään se lasten harrastus pois kun käsitellään aikuisten duunia. Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää |
soundmodel 17.11.2024 10:30:20 (muokattu 17.11.2024 10:31:53) | |
---|
Henri Henri Olavi: Linuxista on aivan turha puhua samassa ketjussa kuin tosissaan tekeminen. Jätetään se lasten harrastus pois kun käsitellään aikuisten duunia. Ei vaan siinä on heikosti musiikkiohjelmia. Tietyissä konteksteissa, kuten ohjelmoinnissa Linux on paljon suositumpi kuin OS X. Ja se on parempi, koska se saa esim. usein uudemmat paketit ja aikaisemmin kuin OS X. |
Henri Henri Olavi 17.11.2024 10:33:39 | |
---|
Jokainen tyylillään. Mä ainakin haluan tehdä duunini ilman mitään ylimääräistä säätöä tietokoneella. Siksi en edes vilkuile Linuxin suuntaan, tai oikeastaan edes Windowsin. Mut ei siinä jos haluaa harrastaa ohessa tietaria. Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää |
soundmodel 17.11.2024 10:39:12 | |
---|
Henri Henri Olavi: Jokainen tyylillään. Mä ainakin haluan tehdä duunini ilman mitään ylimääräistä säätöä tietokoneella. Siksi en edes vilkuile Linuxin suuntaan, tai oikeastaan edes Windowsin. Mut ei siinä jos haluaa harrastaa ohessa tietaria. Minusta Debianissa on saman verran säätöä kuin OS X:ssä, joka käyttää homebrewiä tms. custom-paketteja. Debianissa on vaan jopa parempia työkaluja kuin OS X:ssä. |
Vessajono 17.11.2024 10:45:46 | |
---|
-Fluky-: Minusta Debianissa on saman verran säätöä kuin OS X:ssä, joka käyttää homebrewiä tms. custom-paketteja. Debianissa on vaan jopa parempia työkaluja kuin OS X:ssä. Koodaushommissa voi ollakin. Nyt oli kuitenkin kyse musahommista ja niihin Debianissa ei mun tietääkseni oo ensimmäistäkään työkalua. Duro: Veikkaan ettei Vessajono paljoo kysele miten missä ja kuinka Menneniä käyttää. |
Henri Henri Olavi 17.11.2024 10:55:00 | |
---|
Vessajono: Nyt oli kuitenkin kyse musahommista Itsekin jotenkin näin oletin. Ehkä liittyy jotenkin foorumiin, palstaan ja ketjuun. Voin olla ihan hakoteilläkin. Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää |
soundmodel 17.11.2024 10:57:01 | |
---|
Vessajono: Koodaushommissa voi ollakin. Nyt oli kuitenkin kyse musahommista ja niihin Debianissa ei mun tietääkseni oo ensimmäistäkään työkalua. Mutta nyt on kyse siitä, että et saa välttämättä Linuxia mac-koneelle sitten kun onkin esim. Reaper ja jokin wrapperi VST:eille. |
Vessajono 17.11.2024 10:59:11 | |
---|
-Fluky-: Mutta nyt on kyse siitä, että et saa välttämättä Linuxia mac-koneelle sitten kun onkin esim. Reaper ja jokin wrapperi VST:eille. Minkä ihmeen takia kukaan haluais Maciin Linuxin Reaperin käyttämistä varten ku sitä Reaperia voi käyttää ihan yhtä hyvin macOS:lläkin? Duro: Veikkaan ettei Vessajono paljoo kysele miten missä ja kuinka Menneniä käyttää. |
soundmodel 17.11.2024 11:01:02 (muokattu 17.11.2024 11:02:32) | |
---|
Vessajono: Minkä ihmeen takia kukaan haluais Maciin Linuxin Reaperin käyttämistä varten ku sitä Reaperia voi käyttää ihan yhtä hyvin macOS:lläkin? Siksi, koska Linux:issa on muita hyviä puolia vrt. OS X. Oleellista on, että macit on tarkoitettu pääosin OS X:lle. |
Vessajono 17.11.2024 11:08:10 | |
---|
-Fluky-: Siksi, koska Linux:issa on muita hyviä puolia vrt. OS X. Joo, mutta musahommissa niitä hyviä puolia ei macOS:ään verrattuna oo tasan ensimmäistäkään. Joten jos nyt välttämättä haluaa Linuxin niin sit voi laittaa sellasen koneen, johon sen saa asennettua, mutta siitä huolimatta ei oo edelleenkään mitään järkeä käyttää Reaperia sillä Linuxilla ku se toimii aivan yhtä hyvin macOS:lläkin. Duro: Veikkaan ettei Vessajono paljoo kysele miten missä ja kuinka Menneniä käyttää. |
p130 17.11.2024 11:11:56 | |
---|
Vessajono: Joo, mutta musahommissa niitä hyviä puolia ei macOS:ään verrattuna oo tasan ensimmäistäkään. Joten jos nyt välttämättä haluaa Linuxin niin sit voi laittaa sellasen koneen, johon sen saa asennettua, mutta siitä huolimatta ei oo edelleenkään mitään järkeä käyttää Reaperia sillä Linuxilla ku se toimii aivan yhtä hyvin macOS:lläkin. Mäkki on ainoa asia maailmassa, joka on kaikin puolin parempi ollessaan yhtä hyvä, kuin muut. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |