Aihe: Suosituksia M-Audio Keystation 61 es -setuppiin (Win 10) 1 | |
---|---|
![]() 18.06.2024 22:35:54 | |
Toistakymmentä vuotta kaapissa toimettomana ollut M-Audio Keystation 61 es -malli Laineen elektropuolen kaupaasta ostettuna alunperin, mutta liikettä ei ole enää ja vaikeuksia löytää enää sopivaa USB-B -kaapeliakaan muualta, kuin käytettyjen markkinoilta. Innostus MIDI-kiipparin käyttöön lakkasi, mitä en saanut toimimaan Windows 10-järjestelmässä, eikä ollut varmaan täysin oikea sofware-setuppikaan kaikilta osin. Suosituksia otan vastaan, mitä kävi mielessä, että voisi aloittaa back-tracking tms. tekemisen kitarasoiton harrastuksen osalta hyödyntää koskettimistoa, mitä Virtual Instruments on tuttu käsite, mutta tietoa kaipaisin äänenkäsittelyohjelmoistojen osalta, joku voinee kertoa kenellä tämä M-Audion sama malli jos on käytössä vielä. Oikeastaan ainoa, mihin oln käyttänyt, niin nuotinnusohjelmaaan Windows Vistan aikana syöttänyt dataa sisään, enkä muuta ole tehnyt aiemmin, joten olen todella keltanokka -rookie -tasolla tämän osalta. Mitä katsoin tuolta valmistajan sivulta, niin aika heikosti näytti olevan ajureitakaan saatavilla Win 10-järjestelmään, eikä Linux-puolellekaan näyttänyt kovin tuoreelta tarjonta. Kävi mielessä, että onko koskettimisto aikansa elänyt? Jere Sumell
https://jeresumell.munsivu.fi | |
![]() 19.06.2024 10:29:51 (muokattu 19.06.2024 10:42:29) | |
Onko sulla 32- vai 64-bittinen Windows 10? Lataa sen mukaan tuolta Window 7 32-bit tai 64-bit ajurit ja asenna, ei se MIDI stäkki Windowsista mihinkään ole hävinnyt. Korkeintaan urputtaa jostain asennuksen yhteydessä mutta ohita vaan kaikki sellaiset. https://m-audio.com/support/download/drivers/usb-midi-series-5.0.1 Softaksi käy kaikki MIDI-softat, Reaper puoli-ilmainen mutta ei ehkä MIDI-käytössä paras, Cubase varmaan siinä parempi ja varmaan PC-puolella käytetyimpiä MIDI sekvenssereitä. Ableton Livessä vähän toisenlainen lähestymistapa joka sekin sopii toisille paremmin kuin toisille. MOTU Digital Performer näyttää myös aika pätevältä softalta MIDI käytössä (https://motu.com/en-us/products/software/dp/). Noista kannattaa ladata demo-versiot ja kokeilla itse. Ongelmana ehkä se että vuosien mittaan nuo softat ja oppimiskynnys ja -aika sen mukana kasvaneet melkoisesti. | |
![]() 19.06.2024 10:42:13 (muokattu 19.06.2024 11:29:53) | |
Joskus on vain helpompi ostaa uudempi midikiippari, johon löytyy taatusti ajurit jokaiseen uuteen käyttöjärjestelmään (Win, Mac ja Linux). Rahaa siinä ei säästä, mutta hermoja voi säästää. Uusiin löytyy hyvät ohjeet ja monesti vielä youtubesta videoita miten ajurit asennetaan ja miten otetaan käyttöön eri DAW-ohjelmistoissa. Käsittääkseni 61es-malli on Win XP-ajan kampe? Jos haluaa vielä testailla nykyisellä vanhalla, niin voisiko Win7-ajurit toimia Win10:n kanssa sellaisenaan? Tai sitten vain ilman mitään ajureita, jos se win10 vain tunnistaa sen perus-midikiippariksi. Joskus voi olla ongelmana että on väärä midikanava valittuna sieltä kiipparista. Olen tavannut suositella DAW-softaksi Reaperiä, koska sitä voi käyttää ei-kaupallisessa käytössä ilmaiseksi (antaa mennä aina eteenpäin, kun katsoo 5s ilmoituksen että ostatko version vai jatkatko kokeilua). Niin ja hyvä lähtökohta on myös kunnollinen ulkoinen audiointerface: Focusrite, Motu, SSL, ... EDIT: Näyttipä mun vastaus pöljältä, kun kirjoittelin tätä pitkään pienen tauon kera. mhelin oli ehtinyt jo vastata sillä välin erittäin fiksusti liittyen ajureihin :D. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 20.06.2024 17:03:08 | |
iec: Olen tavannut suositella DAW-softaksi Reaperiä, koska sitä voi käyttää ei-kaupallisessa käytössä ilmaiseksi (antaa mennä aina eteenpäin, kun katsoo 5s ilmoituksen että ostatko version vai jatkatko kokeilua). Tämä mielipidehän on ollut bannien aihe Fb:n Reaper-ryhmässä: Moderator note: I've just given 7-day group suspensions to a dozen or so people who openly stated they're using Reaper well past the 60-day trial period. I've banned a few who say they are running cracked versions. More than that, I've banned several people who have advocated to other group members that they should use Reaper without paying, or that it is OK to use Reaper without paying for any reason. Reaper Is Not Free. If you choose to pirate this software, that's between you and your own conscience, but it's not a topic for this group. If someone comes into the group asking if they need to pay, just keep your fingers to yourself and let the grownups answer. 0.999-versio oli viimeinen ilmainen https://www.reaper.fm/download-old.php?ver=0x "Taivaassa perspillut meitä kaikkia odottavat." -Epämuusikko | |
![]() 20.06.2024 19:59:03 (muokattu 20.06.2024 19:59:44) | |
Juuri näin. Jos ei työkaluistaan maksa ja niistä ei ole olemassa ilmaisia versioita, silloin on rosvo, voro, pitkäkyntinen - rikollinen. Reaper ei ole ollut ilmainen kohta 20 vuoteen. Majid Kavousifar | |
![]() 20.06.2024 23:33:10 (muokattu 20.06.2024 23:42:30) | |
Henri Henri Olavi: Juuri näin. Jos ei työkaluistaan maksa ja niistä ei ole olemassa ilmaisia versioita, silloin on rosvo, voro, pitkäkyntinen - rikollinen. Reaper ei ole ollut ilmainen kohta 20 vuoteen. Kukin tehköön omatuntonsa mukaan. Minulta löytyy kyllä maksullinen versio, sillä itse en pidä Reaperin noin 60€ hintaa pahana harrastekäytössä ominaisuuksiin nähden ja en myöskään tue piratismia. Sitä myös hiukan ihmettelen miksi yritys antaa tuon ilmaiskäytön jatkua. Olisi äärettömän helppo muuttaa tuo sellaiseksi, että kokeiluajan jälkeen ei onnistu käyttää ilman virallista lisenssiä. Kenties tuo on helppo tapa saada isompi käyttäjäkunta ohjelmistolle ja sitten jossain vaiheessa tuo ilmaiskäyttöominaisuus vain poistetaan uusista versioista. Toki jos tekee yrittäjänä/kevytyrittäjänä/yrityksen työntekijänä musahommia, on Reaperin käyttö käyttöoikeustekstien mukaan selkeästi laitonta, ellei maksa lisenssiä. Ja on toki reilua ja oikeudenmukaista maksaa harrastekäytössäkin se Reaperin lisenssimaksu. Edit: Luna DAW on ainakin ihan täysin luvallisesti ilmainen ohjelmisto. Sitä voivat kaikki käyttää ilman minkäänlaisia tunnontuskia. https://www.uaudio.com/luna.html Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 20.06.2024 23:36:52 (muokattu 20.06.2024 23:38:17) | |
iec: Kukin tehköön omatuntonsa mukaan. Ehdottomasti. Myymälävarkaus, autovarkaus, softavarkaus jne. Omantunnon mukaan. Ei mulla ole mitään rikollisia vastaan. Majid Kavousifar | |
![]() 21.06.2024 00:12:43 (muokattu 21.06.2024 00:18:46) | |
Henri Henri Olavi: Ehdottomasti. Myymälävarkaus, autovarkaus, softavarkaus jne. Omantunnon mukaan. Ei mulla ole mitään rikollisia vastaan. Reaperin lisenssikäytäntö on aika erikoinen ja ovat tehneet itse veteen piirretyn viivan käyttäjille mahdollistamalla tarkoituksella ilmaiskäytön. Kyse ei voi olla vahingosta. Koska ohjelman lisenssiä ei tarvitse murtaa käyttääkseen sitä ilmaiseksi, on se vähän harmaalla alueella lakiteknisesti. Siinä mielessä on vissi ero myymälävarkauteen tai autovarkauteen. Filosofisesti asia taas onkin sitten monitahoisempi juttu. Joissakin paikoissa maaseudulla on ihmisillä ovi lukitsematta ja voi olla vaikka harja nojaamassa ovea vasten sen merkiksi, että ei olla kotona - ei saa mennä sisälle, ellei ole jokin suuri terveydellinen hätä että on pakko mennä. Ovi on jätetty lukitsematta siis sen takia, että jos jollakin ohikulkijalla on vaikka haava jalassa ja on pakko saada apua, niin pääsee helpommin sisälle. Ohjelmistojen osalta tällaista pakkotilannetta ei ehkä äkkiseltään ole olemassa. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 21.06.2024 00:21:31 | |
iec: Siinä mielessä on vissi ero myymälävarkauteen tai autovarkauteen. Joo, eroja löytyy, mä sanoin vain oman kantani asiaan. Majid Kavousifar | |
![]() 21.06.2024 09:03:15 (muokattu 21.06.2024 09:04:48) | |
Ykkösläppärissäni on 64.bittinen Windows. Muutoin tuon koskettimien lukumäärän ja kosketustouchin osalta koskettimella olisi muutoin ihan käypä peli, joskin tosiaan XP-ajoilta. Latasin nuo ajurit tuolta viralliselta sivulta, ja Fruity Loops trial-version, kyllä ubsi-portista vaikkakin USB-B, sekin kuvastaa laitteen ikää, niin on laitteen nimen osalta järjestelmä/softa löytää koskettimiston, mutta tuosa FL:ssä ja niin paljon eri vipstaakkeja, että voi olla jostain asetuksestakin kiinni kuten joku totesi, väärä midi-kanava tms. täytyy myöntää, että ohjelmistopiratismi on kaikkien alojen softien osalta valmistajan kannalta vähän ikävä asia, mitä nykyisin on jo tosi pitkään ollut nopeat nettiyhteydet siedettävällä hinnalla kotikäyttöön saatavilla.Ääripäänä voisi ajatella, että kaikki, mikä on digitaaliseen muotoon muunnettavissa ennen pitkää on kopioitavissa netistä jostain lähteestä, mikäli tuotteella on jokin selkeä järkevä funktio jollekin ihmisryhmälle. En varmaan ihan heti ole hankkimassa uutta MIDI-koskettimistoa, mitä koskettimistot on konellisesti korvattavisa ollut johonkin pisteeseen saakka jo todella pitkään, ja tekoällyn kehityksen osalta yhä enemmän noissa tekoälyllä tuottavissa ääniraita-palveluissa enimmäkseen sellaista ulostulo"laatua", mitä perinteisesti mahdolliesti jo alusta lähtien on hydynnetty digitaalisia vempaimia. Mitä tulee näihin "rikoksiin" tai rikollisuuteen, niin itse pidän yhteiskunnan välttämöttämättä lieveilmiönä peruisteiltaan kaikkea "rikollista" puuhaa, maailmankatsomuksia ja filosfoita ja ilmentymiä niistä varmaan yhtä lailla, kun on populaatiota maapallolla. Musiikkiteollisuudessa piratismi ja yleisesti viihdeteollisuudessa laajemmin on ollut aikakaudesta riippumatta piratismi ajaton teema. Jere Sumell
![]() 27.06.2024 07:04:47 | |
Multa loppui kärsivällisyys tämän laitteen osalta. Pistin koskettimistoni myyntiin tänne Muusikodien.netin Tori-palstalle. Tulkoot noutamaan 50€ hintaan sen, kenelle tällä on käyttöä. Jere Sumell
![]() 27.06.2024 07:56:12 (muokattu 27.06.2024 08:00:10) | |
Rokkipeikko: Multa loppui kärsivällisyys tämän laitteen osalta. Pistin koskettimistoni myyntiin tänne Muusikodien.netin Tori-palstalle. Tulkoot noutamaan 50€ hintaan sen, kenelle tällä on käyttöä. Uusi M-Audio keystation MK3 maksaa jotain 130 euroa ja siihen löytyy suurella todennäköisyydellä ajurit kaikille uusille käyttiksille. Samoin uusi Nektar SE61 on jotain 90 euron luokkaa uutena. Vähän on sellainen fiilis, että pitää olla melko hyvä tuuri, että saa todella vanhasta versiosta edes sen 50 euroa. Ja syynä juurikin nuo ajurijutut ja laitteen ikä. Toivotaan kuitenkin että menee kaupaksi, ja saat ostettua uudemman suoriltaan toimivan kamppeen. Uusissa tulee yleensä mukana jotain softia, kuten DAW-ohjelmistojen kevytversioita ja jotain synaplugareita jne jne. Itse päädyin aikoinaan Arturian Keylab Essentialiin, kun siinä tuli mukana hyvä paketti Arturian plugareita. Muilla merkeillä on myös hyviä oheissoftia. Joku muu varmaan osaa sanoa minkä midikeyboardin mukana tulee paras oheissoftasetti. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 27.06.2024 08:21:00 | |
iec: Vähän on sellainen fiilis, että pitää olla melko hyvä tuuri, että saa todella vanhasta versiosta edes sen 50 euroa. Ja syynä juurikin nuo ajurijutut ja laitteen ikä. 50€ voi olla tuolle hiema liian kova hinta, mutta kyllä tuo ilman ajureita luultavasti toimii Maceissa, koska Core Audio. Itse en ole koskaan joutunut asentamaan mitään ajureita millekään MIDI-laitteelleni. Majid Kavousifar
Vapaus on homouden keskeisin elementti. | |
![]() 27.06.2024 10:05:25 | |
iec: Joku muu varmaan osaa sanoa minkä midikeyboardin mukana tulee paras oheissoftasetti. Sanoisin, että ei niitä oheissoftien perusteella kannata ostaa, koska vaihtoehtojahan on maailma täynnä ja ilmaiseksikin saa nykyään viljalti hyvää softaa. Mut samaan hengenvetoon sanoisin, että Arturian Keylabit ja NI:n Komplete Kontrolit. On niillä toki hintaakin, mut tuskinpa sitä siitä kauheesti lisää tulee, että bundlataan omaa softaa mukaan. Enemmänhän ne on semmosia sisäänheittotuotteita, joilla halutaan sitouttaa asiakas käyttämään myös valmistajan softaa. Henri Henri Olavi: 50€ voi olla tuolle hiema liian kova hinta, mutta kyllä tuo ilman ajureita luultavasti toimii Maceissa, koska Core Audio. Itse en ole koskaan joutunut asentamaan mitään ajureita millekään MIDI-laitteelleni. Mulla on himassa joku ainakin 15 vuotta vanha jeesuksen vanha Taunus -merkkinen kiippari, jonka kaveri oli löytänyt kaapin perältä ja antoi mulle ilmaiseksi perävalotakuulla, kun satuin tarttemaan pöydälle jotain kuusykköstä KeyLabia pienempää. En tiedä pitäiskö siinä edes olla USB-midiä, mutta jos on, niin ainakaan se ei toimi, vaan ottaa vaan virtaa. Mut siinä on MIDI out ja Babyfacessa on MIDI in, joten problem solved. Alfons Åberg: "Otin piirroshaasteen vakavasti, koska panoksena kuitenkin sekä Heikki Kinnusen tyttäreen vaikutuksen tekeminen että tulevat ruskean viinan ottamiset." | |
![]() 27.06.2024 11:45:17 | |
Vessajono: En tiedä pitäiskö siinä edes olla USB-midiä, mutta jos on, niin ainakaan se ei toimi, vaan ottaa vaan virtaa. Mut siinä on MIDI out ja Babyfacessa on MIDI in, joten problem solved. Mä käytin vielä pari vuotta sitten pelkästään MIDI-väylää, koska se oli aina se varmin joskus kauan sitten. Nyttemmin menen vain USB:llä, eikä mitään häikkää siinäkään. Tästä syystä mun kaikissa interfaceissa on MIDI in ja out. Livenä kun tarvitsi joskus olla useampi kampe käytössä myös, niin myös MIDI through oli tarpeen joissakin tilanteissa. Majid Kavousifar
Vapaus on homouden keskeisin elementti. | |
![]() 30.06.2024 03:34:18 | |
Noi bundle-softat on juu tosi yleisiä, mitä tuli Fenderin kiitaravhvistimesskin mukana jotin softaa. Noi valmistajt näkevät, että se tuo lisäarvoa tuotteelle, jos on joko omaa sotaa, tai sitten niitten valmistajien kautta sopimuksella jokin ohjelmistofirma siihn tuotteeseen liitettävissä oleva hyötyohjelma. Pitkään ollut jo ohjelmistotuotteisssakin asennusohjelma tehty siinä määrin "koukku", että jos vain painelee seuraavaan vaiheeseen, niin sitten jotain ylimääräistä roskaa asentuu koneelle. Kannattaa aina tehdä kustomoitu asennus softille, kun lataa jotain hyöty tai huviohjelmaakin netistä. Pystyy itse vähän kontrolloimaan ja näkee sitten, mitä tulee asennettua. Kyllähän tinkivaraa aina jätän käytettyjen tavaraoiden tms. myynnissä, mutta ei toi 50€ musta nyt mikään kynnyskymysys hinnan puolesta ole, mitä kuitenkin laite on toimiva ja jos jollakulla on sellainen kone käytössä että tuon saa pelittämään niin voi ollakin, että hinta kohtaa ostajan ja myyjän tuossa viidessäkympissä. Kiitti kiiipparivinkeistä! Lähinnä kiinnostus alkanut nousemaan elektronisen musiikin osalta, miten itse soitettuja kitararitoja voisi hyödyntää, että ulostulo olisi hyvän kuuloista, mutta toisaalta tekoälykin kehittynyt niin paljon, että tekeekö se elektronisen musiikin noi laitteet "turhiksi", mitä konemusiikki koskaan ollut oikein mun juttu. Jere Sumell
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)