Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Instrumentaalimusaa luomaan, millä alkuun?
1
Juha86
11.11.2018 22:03:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Haluaisin vähän kommentteja ja mielipiteitä siihen, mitä mahtaisin tarvita saadakseni aikaan haluamani kaltaista musaa. Tarkoitus on väsätä instrumentaalimusaa, vähän tämän tyylistä kuin tämä Nightwishin kipale: https://www.youtube.com/watch?v=wGWmgBcd3nY
 
Vaikka soittokokemusta onkin jo parikymmentä vuotta kitaran ja pianon osalta, niin äänittäminen ja tietotekniikan hyödyntäminen on minulle melko vierasta. En aio äänittää mikrofonien kautta mitään, vaan musiikki pitäisi pystyä tekemään tietokonesoftalla. Melodiat haluan kuitenkin tietokoneelle koskettimien kautta. Jos nyt olen oikein tajunnut, niin koskettimien avulla saan syötettyä esim. kitara/piano/jousi/basso/kuoro-melodiat MIDI-muodossa tietokoneelle, ja sieltä sitten saa sopivalla softalla valittua mieluisat soundit?
 
Ja edelliseen liittyen tulikin heti mieleen toinen kysymys: Jos "äänitän" melodian muuten onnistuneesti MIDI-muodossa tietokoneelle mutta isken esim. yhden nuotin hieman myöhässä tai soitan vahingossa jonkin väärän nuotin, niin saako niitä korjattua softalla? Haluan musasta täysin kliinistä, jossa ei luonnollisia virheitä / kotikutoisuutta ole.
 
Ohjelmista on paljon kehuttu Cubasea ja FL Studiota, mahtaisiko noista toinen olla passeli tarkoitukseeni? Oleellisinta on soundien monipuolisuus ja MIDIen luomisen helppous. Miksaus/masterointiominaisuudetkin saisi olla hyvät, mutta se on jo sitten toinen tarina..
 
Sitten ne koskettimet: siinä ilmeisesti pitää olla MIDI interface, että saa ne soundit MIDI-muodossa koneelle? Tätä ajattelin potentiaalisena vaihtoehtona:
- M-Audio Keystation: https://www.thomann.de/fi/m_audio_keystation_61_mkii.htm
(laitteessa pitää olla 61 kosketinta, kun käyttäisin sitä myös soittamiseen ja säveltämiseen)
 
Onko jotain muuta, mitä tähän projektiin tarvii? Tietokoneena käytän PC:tä, jossa on Windows 10. Budjetti on sen verran tiukka, että en mielelläni laittaisi kuin muutamia satasia koskettimiin ja tietokonesoftaan yhteensä.
 
Kiitos kommenteista jo etukäteen! Hinku tehdä musaa on kova, mutta soitin/ohjelmistovalinnoissa pitää osua nappiin ykkösellä, ettei rahaa pala turhaan hukkaan.
 
Sinä olet leija / Minä pitelen naruja -Sara/Narupatsaat-
t-termiitti
12.11.2018 08:01:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melodiat haluan kuitenkin tietokoneelle koskettimien kautta. Jos nyt olen oikein tajunnut, niin koskettimien avulla saan syötettyä esim. kitara/piano/jousi/basso/kuoro-melodiat MIDI-muodossa tietokoneelle, ja sieltä sitten saa sopivalla softalla valittua mieluisat soundit?
 
Kyllä saat valittua.
 
Ja edelliseen liittyen tulikin heti mieleen toinen kysymys: Jos "äänitän" melodian muuten onnistuneesti MIDI-muodossa tietokoneelle mutta isken esim. yhden nuotin hieman myöhässä tai soitan vahingossa jonkin väärän nuotin, niin saako niitä korjattua softalla? Haluan musasta täysin kliinistä, jossa ei luonnollisia virheitä / kotikutoisuutta ole.
 
Saat korjattua.
 
Ohjelmista on paljon kehuttu Cubasea ja FL Studiota, mahtaisiko noista toinen olla passeli tarkoitukseeni? Oleellisinta on soundien monipuolisuus ja MIDIen luomisen helppous. Miksaus/masterointiominaisuudetkin saisi olla hyvät, mutta se on jo sitten toinen tarina..
 
Soundien monipuolisuuteen vaikuttaa mm. se, että mitä vst plugineja käytät. Niistä saa muutakin kuin daw:n omista "soittimista". Eiköhän miksaus ja masterointi onnistu millä tahansa DAW:lla.
 
Sitten ne koskettimet: siinä ilmeisesti pitää olla MIDI interface, että saa ne soundit MIDI-muodossa koneelle? Tätä ajattelin potentiaalisena vaihtoehtona:
- M-Audio Keystation: https://www.thomann.de/fi/m_audio_keystation_61_mkii.htm
(laitteessa pitää olla 61 kosketinta, kun käyttäisin sitä myös soittamiseen ja säveltämiseen)

 
Kannattaa toimia myös USB:n kauttaa, niin on yksinkertaisempaa, etkä tarvitse äänikorttia, jossa on MIDI-sisääntulo. Noissa on USB - niin kuin useissa muissakin koskettimisssa.
 
Onko jotain muuta, mitä tähän projektiin tarvii? Tietokoneena käytän PC:tä, jossa on Windows 10. Budjetti on sen verran tiukka, että en mielelläni laittaisi kuin muutamia satasia koskettimiin ja tietokonesoftaan yhteensä.
 
LMMS on ilmainen DAW. Cakewalk/sonar bandlabilta on tai ainakin oli ilmainen.
 
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
Kalmo
12.11.2018 11:14:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vaatimuksesi ovat korkealla itse soundien suhteen, niin täytyy varautua myös sijoittamaan jonkin verran softasyntikoihin. Ilmaisissa/halvoissakin on kyllä valinnanvaraa. Parhaista pitää maksaa useita satasia. KVRaudio on hyvä paikka selailla tarjontaa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Juha86
12.11.2018 14:07:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista molemmille.
 
Ei tosiaan ole MIDI-liitäntää äänikortissa, joten USB:llä onkin parempi mennä.
 
Voisin ensin ehkä kokeillakin tuota LMMS:ää, jos sillä pääsisi alkuun. Katsoo sitten sen jälkeen, jos sijoittaisi maksulliseen ohjelmaan, jos niistä tuntuu mainittavaa lisähyötyä saavan.
 
Selailinkin jo hieman tuota KVRaudion saittia, ja noita pluginejahan on ihan saakelin paljon... Ehkä testaan nyt aluksi ilmaisia, ja katson sitten, jos ostaisi jonkun. Siinä pitää kyllä osua valinnan nappiin heti, kun kalliita tuntuvat olevan. Lähinnä kiinnostaisi joku soundipaketti, josta löytyy reilu määrä kaikkia mahdollisia soittimia.
 
Mulla on tässä nyt vielä vähän puurot ja vellit sekaisin, joten pakko kysyä pari tarkentavaa kysymystä teiltä paremmin tietäviltä:
- Toimiiko kaikki vst pluginit kaikilla DAW-ohjelmilla? Vai ovatko ne softakohtaisia?
- Onko vst pluginien joukossa siis ihan yksittäisiä soittimia (vaikka jokin yksittäinen pianosoundi) ja myös kokonaisia softasyntikoita, jotka sisältävät pakettina kaikkia mahdollisia soittimia sekä mahdollisuuksia muokata/säätää soundeja?
 
Katsoin että tuolla on esim. jollain sadalla eurolla myynnissä jotain kitarapluginia, mutta itse en kyllä pysty maksamaan tuollaisia summia yhden soittimen soundeista. Satasen voisin maksaa paketista, josta saan hyvän kokoelman eri soittimien soundeja.... olisiko jotain sellaista olemassa, tai osaatteko suositella jotain tiettyjä?
 
Sori jos kysymykset ovat tyhmiä, mutta oma kokemukseni tähän asti tosiaan rajoittuu ihan perinteiseen pianoon ja kitaraan. Mutta kyllä tässä koko ajan viisastuu...
 
Sinä olet leija / Minä pitelen naruja -Sara/Narupatsaat-
Vessajono
12.11.2018 14:22:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juha86: Katsoin että tuolla on esim. jollain sadalla eurolla myynnissä jotain kitarapluginia, mutta itse en kyllä pysty maksamaan tuollaisia summia yhden soittimen soundeista. Satasen voisin maksaa paketista, josta saan hyvän kokoelman eri soittimien soundeja.... olisiko jotain sellaista olemassa, tai osaatteko suositella jotain tiettyjä?
 
SampleTank Custom Shop on ilmainen, mukana tulee vähän jotain pianoa ja viulua ja lisää voi hankkia maksullisina lisäosina. Kannattaa kyttäillä ens viikolla tarjouksia, kaikilla isommilla puljuilla on ollut yleensä aika hyviä black friday -hintoja.
 
Bullitt: Sama kai se olisi sulkea tämä sivustokin tai ainakin potkia kaikki Vessajonoa ja Anssi Kelaa lukuunottamatta vittuun, kokolailla kaikki muut kun täällä taitavat olla amatöörejä.
t-termiitti
12.11.2018 14:27:30 (muokattu 12.11.2018 14:28:37)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tässä nyt vielä vähän puurot ja vellit sekaisin, joten pakko kysyä pari tarkentavaa kysymystä teiltä paremmin tietäviltä:
- Toimiiko kaikki vst pluginit kaikilla DAW-ohjelmilla? Vai ovatko ne softakohtaisia?

 
Ei välttämättä mutta yleensä kyllä. Yhteensopivuus tai muita ongelmia voi olla. FL:stä ja Reasonista en tiedä onko niissä tukea VST plugareille. (?)
 
- Onko vst pluginien joukossa siis ihan yksittäisiä soittimia (vaikka jokin yksittäinen pianosoundi) ja myös kokonaisia softasyntikoita, jotka sisältävät pakettina kaikkia mahdollisia soittimia sekä mahdollisuuksia muokata/säätää soundeja?
 
On molempia. Jälkimmäisessä on kyseessä yleensä sämplerit tai romplerit - voi säätää soundia enemmän tai vähemmän. Ensimmäisessä voi olla myös fysikaalinen mallinnus. Kannattaa myös huomata, että VST plugineja on myös efektejä instrumenttien lisäksi - niillä saa muokattua soundia - esim. lisättyä säröä.
 
Katsoin että tuolla on esim. jollain sadalla eurolla myynnissä jotain kitarapluginia, mutta itse en kyllä pysty maksamaan tuollaisia summia yhden soittimen soundeista. Satasen voisin maksaa paketista, josta saan hyvän kokoelman eri soittimien soundeja.... olisiko jotain sellaista olemassa, tai osaatteko suositella jotain tiettyjä?
 
Itse teen elektronista musiikkia, jossa en tarvitse juuri oikeankuuloisia soittimia, joten ilmaisissa on valinnan varaa vaikka kuinka. Jos tarvitsen oikean kuuloista niin käytän sämplejä. Mutta toimintatapoja on yhtä monta kuin tekjöitä. Yleensä noista maksullisista on demoversiot, joten kannattaa ensin kokeilla ennenkuin ostaa.
 
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
Serenity
12.11.2018 17:40:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juha86: Voisin ensin ehkä kokeillakin tuota LMMS:ää, jos sillä pääsisi alkuun. .
 
LMMS:n mukana asentuu (ainakin Linux-versiossa) softasyntikkaa, sampleria, soundeja ja sampleja vähän joka lähtöön, tietty efektejä myös. Niillä pääsee jo ihan hyvin kiinni musiikin tekoon. Ohjelman midi-ominaisuudet ovat myös muistaakseni aika hyvät (joskus tuli kokeiltua).
 
askomiko
12.11.2018 18:26:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vilkaise EastWest, sieltä saa kuukausimaksulla kaikki kirjastot käyttöön mitä ovat ikinä tehneet. Olen ostanut yhden kuukauden sillon kun tarvitsee ja sitten reuhannut nettipiuha punaisena 31 päivää. :) Hieno vaihtoehto jos haluat elokuvahenkistä tavaraa rakentaa, löytyy isot orkesteri+kuoro -jutut ja semmoista.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Juha86
12.11.2018 20:10:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kommenteista taas!
 
Latasin nyt tuon LMMS:n ja kokeilen seuraavaksi, kohtaako kemiat sen kanssa vai pitääkö ottaa jokin toinen kokeiluun rinnalle samantien :) Koskettimet on vielä hankkimatta, mutta saapa noita ohjelmia nyt testattua jo ennen sitäkin.
 
SampleTank Custom Shopin soundit pitää kans ehdottomasti ottaa kokeiluun kun ilmainen on, ja EastWestkin vaikuttaa kyllä todella laadukkaalta paketilta. Elokuvahenkisyys kyllä viehättää ajatuksena, isoa tunnelmaa olisi tarkoitus biiseihin saada.
 
No niin, sitten ohjelmaan tutustumaan (ja mahdollisesti hermoja menettämään, kärsivällisyys ei kuulu parhaisiin puoliini...)
 
Sinä olet leija / Minä pitelen naruja -Sara/Narupatsaat-
Juha86
04.12.2018 18:07:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo, tässä on nyt muutama viikko takana LMMS:n kanssa. Itse asiassa ehdin tykästyäkin ohjelmaan, MIDI toimii helposti ja biisejä saa rakennettua aika näppärästi.
 
...Mutta. Halusin ruveta kokeilemaan laadukkaampia soundeja, ja totesin, että ohjelma kaatuu melkein jokaisen VST pluginin kanssa, mitä netistä löysin. Toistaiseksi olen kokeillut vain ilmaisia. Ja ei ilmeisesti ole omassa laitteistossa/asetuksissa mitään vikaa, sillä googlettelin "LMMS crashes when using vst plugin" -tyyppisiä hakuja, ja löysin aika monta viestiä, missä samoja ongelmia kirottiin. Joidenkin pluginien kanssa käy niin, että ne saa kyllä avattua, mutta sitten kun projektin tallentaa ja yrittää avata myöhemmin uudelleen, ohjelma kaatuu.
 
Yksi VST, mitä paljon suositellaan LMMS:n kanssa, on Synth1, mutta sen käyttö ei näemmä ole niin yksinkertaista kuin muiden VST pluginien. Osaako joku jelpata, miten sen saa iskuun? Olen siis laittanut LMMS:ssä Song-Editoriin VeSTigen, avannut sillä Synth1-pluginin, ja sitten meneekin sormi suuhun - soundin nimenä lukee "Initial sound", enkä saa vaihdettua siihen oikeita soundeja tilalle. Eli jotenkin tuohon varmaan pitäisi osata asentaa käytettävät soundit, mutta nyt ei taito riitä.
 
Taidan kokeilla seuraavaksi tuota Cakewalkia, jos sen kanssa netissä ilmaiseksi tarjolla olevat pluginit toimisi vähän paremmin. Eihän tässä uskalla ainakaan oikealla rahalla plugineja ostaa, jos ei voi olla etukäteen varma, että ne toimii käytössä olevan softan kanssa...
 
Sinä olet leija / Minä pitelen naruja -Sara/Narupatsaat-
t-termiitti
05.12.2018 10:04:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noista LMMS:ssä toimivista plugineista löytyy yhteisön laatima lista.
 
Ilmaisilla kannattaa aloittaa - sitten kun tietää sen perusteella paremmin mitä haluaa, on helpompi lähteä testaamaan ja ostamaan...
 
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
Hanuriin
07.12.2018 12:42:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluat, että homma toimii, osta Macci + Logic. Ai niin, mutta kun piti saada mahdollisimman halvalla ja mieluiten ilmaiseksi ja silti kaiken sen sillisalaatin pitäisi toimia täydellisesti yhteen. Yleensä saa suunnilleen sellaista, mistä on valmis maksamaan. HAHAHAHAHAHAHA!
 
Tai sitten musakoneeksi Linux, nämä uusimmat distrot ei ole ollenkaan huonoja ja melkein kaikille winkkari-ohjelmille löytyy ilmainen vastine, joka toimii melkein samalla tavalla melkein yhtä hyvin. Ei mee aika suotta mihinkään turhaan nörttäämiseen. HAHAHAHAHAHAHA!
 
No niin läppä läppänä, valitse joku ympäristö ja DAW ja muutamat ydinplugarit, joita sit opettelet käyttämään. Yleensä ottaen niin saa paljon enemmän aikaan kuin sillä, että kelaa vaan että se ja se plugari niin sit mun musa varmaan kuulostaa tähtitaivaallisen hyvältä. Se vaan ei mee niin. Muutamalla raidalla ja hyvin minimalistisellakin plugarikattauksella saa hyvän kuuloista ja isoa soundia, jos ymmärtää, mitä tekee. Puhumattakaan siitä, että se luotu sävellys alunperinkin on (riittävän) omaperäinen ja laadukas.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «