Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Cubase ja riittävä PC
1
Appe79
31.10.2018 08:52:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen suunnitellut siirtyväni käyttämään Cubasea. Tähän mennessä lähinnä käyttänyt Garagebandia ja Logic Pro X. Macbook Pron tehot kuitenkin alkavat tulemaan ilmeisesti vastaan, ohjelmistot kaatuvat ja kone ilmoittaa olevansa ylikuormittunut.
 
Cubasea olen ajatellut käyttäväni PC:llä. Lähinnä mietin että riittääkö koneen tehot Cubasen ja pluggareiden sulavaan pyörimiseen.
 
Ja näitä olisi tarkoitus käyttää:
 
Cubase 9.5 Artist
EWQL Goliath
EWQL Symphonic Choir
EWQL Silk
Superior Drummer 3
 
PC:n speksit:
 
AMD Ryzen 5 2600 3.4 GHz 6-core
16GB Ripjaws V DDR4 3200MHz
GeForce GTX 1060 OC 6GB GDDR5
Asus PRIME X370-PRO
Samsung 860 Evo 500GB SSD
Windows 10 Professional
 
Olisiko syytä muistin määrää kasvattaa 32GB? Ja varmaankin ainakin toinen 500GB SSD ei olisi pahitteeksi kun taitaa nuo EWQL kirjastot syödä jonkinverran kovalevyltä tilaa.
 
Sitten vielä onko joku tietty audio interface Cubasen kanssa erityisesti hyvä? Nykyinen M-Audio Fast Track pitäisi muutenkin uusia.
 
Kiitos vastauksistanne!
 
anapena
31.10.2018 11:48:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutuilisin, että laita vähän enempi rammia kuin 16, eikös noi virtuaalisoittimet syö sitä mielellään?
Steinbergilla on myös interfaceja omalla brändillään, semmoisen voisi kuvitella toimivan hyvin Cubasen kanssa.
Cubasen hintaan sisältyy yleensä versiot sekä Windowsille että OSXlle=good.
Jotkut osaavat vertailla Intelin ja AMDn prossuja keskenään, että mikä olisi paras omaan käyttöön. Itse pitäisin mielessä myös mahiksen hackintoshin tekoon, ja valitsisin sitä kautta sopivat palikat.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Appe79
31.10.2018 20:47:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps.
 
Pitänee odotella Black Friday tarjouksia jos löytyisi sopivaan hintaan muistia toiset 16gb ja näemmä syö nuo äänikirjastot melko sujuvasti kovalevy tilaa että 500-1000gb SSD vielä lisäksi.
 
Sitten tälläinen mahdollisesti typerä kysymys:
 
Sitten tietysti vielä noiden Cubase versioiden välillä arvuuttelen. Kun muissa paitsi Pro versiossa on näitä rajoitteita, lähinnä mietin mitä tarkoittaa jos on rajoite: vst instrument slots 32. Siis tarkoittaako tämä että minulla voi olla vain 32 midiraitaa joissa on käytössä jokin vst plugin?
 
anapena
01.11.2018 00:10:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos itse kasaisin koneen, niin tosiaan valitsisin varmuuden vuoksi hackintosh-kelpoiset palikat, eli Intelit jne. Melko kallis Windowsin lisenssi vähän kyrpii. Ehkäpä siksi voisin harkita myös käytettyä tehokonetta, jossa olis jo lisenssit ja semmoiset, Windows tai OSX, aika samoihin menee jos vertaa suomalaisia pc-kauppoja ja brittiläistä mac-kauppaa.
Steinbergin äänirautojen mukana tulee jokin karvalakki-Cubase, jota voi sitten päivitellä. Näemmä Thomannilla oli myös bundle isoimmasta raudasta ja Cubase Proosta. Muista hommata tarvittaessa myös elicenser-usb-tikku!
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
lmu2002
01.11.2018 13:47:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PC:n speksit:
 
AMD Ryzen 5 2600 3.4 GHz 6-core
16GB Ripjaws V DDR4 3200MHz
GeForce GTX 1060 OC 6GB GDDR5
Asus PRIME X370-PRO
Samsung 860 Evo 500GB SSD
Windows 10 Professional

 
Jos ryzeniä harkitset niin emoksi varmaan mieluummin B450. Et ehkä tarvitse kahta näyttistä ja muuta bittihikihommaa musakoneessa. B450 on kuitenkin se uusin ja sillä selviää varmaan pidemmälle eikä tarvi välttämättä heti biospäivittää jne. Hintakin alempi. Ja siihen saa myös M.2 ssd:n jota voi myös varauksetta suositella.
 
Appe79
03.11.2018 10:50:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lmu2002: Jos ryzeniä harkitset niin emoksi varmaan mieluummin B450. Et ehkä tarvitse kahta näyttistä ja muuta bittihikihommaa musakoneessa. B450 on kuitenkin se uusin ja sillä selviää varmaan pidemmälle eikä tarvi välttämättä heti biospäivittää jne. Hintakin alempi. Ja siihen saa myös M.2 ssd:n jota voi myös varauksetta suositella.
 
Minulla siis on jo tämä yllä mainitsemani kokoonpano PC:ssä. Mutta joo, pitänee sitä muistia ostaa lisää toiset 16Gt ja toinen SSD joko 500gt tai 1 tera.
 
Kasu-_-
05.11.2018 21:04:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei tule kyllä 16 gigaa rammia täyteen ennen kuin kone kyykkää jo prossutehon puolesta. Kerran oon laajennetulla sinfoniaorkesteritemplatella päässy lähelle täyttä. Toisaalta jos halvalla saa ja emo tukee jo valmiiksi, niin mikäpäs siinä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «