Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sibelius 7.5 - nuotit ja sanat sekaisin
1
M-Sävel
10.04.2018 18:15:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen koko päivän lukenut ohjeita netistä tähän ongelmaa, mutta valitettavasti se ei ratkennut. Yritän kertoa, mistä on kyse.
 
Eli tekstit, nuotit ja sointutekstit menevät liian tiukkaan tahteihin. Toki tahteja voisi manuaalisesti laajentaa, mutta kun on tuhansia työvaiheita niin mieluummin automaattiseti. Tahteja tosiaan pitäisi saada levitettyä kaikkia yhtä aikaa.
 
Note Spacing Ruleksissa on jotain säätöjä, ja ne näyttävät tekevän vain niin, että koko nuotti ei yhtään pitene, eli se toisaalta vaikuttaa ja toisaalta ei. Koko nuotinhan pitäisi pidentyä, jotta säätämisestä olisi hyötyä. Nyt nuotti on vain noin 1,3 - 1,4 sivua pitkä, joten siis puolisivua olisi tilaa. Nuotti on pysyy noin puolitoistasivuisena vaikka tekisi mitä.
 
Olen klikkaillut kaikenlaisia resettejä, esim. reset note spacing, unlock format, reset spacing above, below jne. Siltikään, mitenkään en ole onnistunut levittämään koko nuottia pidemmäksi.
 
"Kova kulkemaan!"
Danko
10.04.2018 21:17:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siit on vuosia kun koulutehtäviä piti Sibbellä donailla, mut pakotetut rivinvaihdot oli ainakin silloin nopein tapa lapun selkeyttämiseen.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
M-Sävel
10.04.2018 23:32:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, mulla olen toi 4 tahdin asetus päällä. Ainaki 4/4 tahtilajissa kannattaa olla neljä tahtia per rivi. Siis rivinvaihto ei tässä tapauksessa auta, kun on jo vain se 4 tahtia per rivi, ja pitäisi myös se olla eikä vähempää.
 
"Kova kulkemaan!"
M-Sävel
12.04.2018 09:50:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään tietoa? Pitäis saada nuotti eteenpäin. Jos ei ole tietoa, niin on kai pakko pienentää nuottia sitten. Laiskan miehen ratkaisu. :(
 
"Kova kulkemaan!"
M-Sävel
12.04.2018 15:43:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko mitenkään huonoa käyttää kolmen tahdin rivejä? Laitoin sillä tavalla, kun ei nuotista saa mitään selvää, jos rivillä on 4 tahtia. Parempihan se olisi ollut laittaa se 4 tahtia per rivi, kun tahtilaji on kuitenkin 4/4.
 
Nuotit siis on pääosin kahdeksasosia ja sanat vielä alle, niin on pakko jotenkin saada väljemmäksi tuota. Mikään asetus ei vaikuta siihen, kuinka pitkä nuotti oikeasti on. Nytkin se on se noin puolitoistasivuinen, vaikka osa riveistä on kolmitahtisia, kun otin auto system break every 4 bars pois päältä.
 
"Kova kulkemaan!"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «