Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Audiointerface ja minikoteloinen PC -> varokaa virtaongelmia
1
iec
11.02.2018 16:22:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varoituksen sana muillekin, että ette tee samaa virhettä kuin minä. Ostin pienikokoisen PC:n musahommiin (ja myös normikäyttöön). Koneessa oli ihan hyvillä spekseillä oleva Core i5, SSD ja kohtuullisesti muistia. Kaikki meni hyvin siihen asti kunnes huomasin, että kun koneen käynnistää uudestaan, ei Rolandin Quad-capture lähdekään päälle. Virrat vain vilahti laitteessa. Ainoa tapa saada audiointerface päälle oli ottaa usbikaapeli irti ja kytkeä uudelleen. Kävi ilmi että koneessa oli vai noin 200W virtalähde, jonka USB-virranantokyky kyykkää koneen käynnistyessä ja audiointerface ei siitä tykännyt. Itse en lähde mihinkään kaapelinirroittelupelleilyyn, sillä konetta käyttävät muutkin perheenjäsenet. Kokeilin monenlaisilla biosin asetuksilla ja kaikilla mahdollisilla USB-porteilla, mutta ei toiminut kunnolla millään.
 
Onneksi sain kaupan purettua ja ostettua toisen koneen jossa riittää jerkkua virtalähteessä (tällä kertaa sitten ihan normikotelolla ja reilulla virtalähteellä varustettu PC). Voi tietysti olla että kyseisessä yksilössä oli jotain ongelmaa virtalähteessä muutenkin, mutta en alkanut pelleilemään toisen samanlaisen yksilön kanssa (kova homma asennella kaikki tarvittavat softat jne jne.)
 
Että siis olkaapa tarkkana noiden minikoneiden kanssa. Katsokaa speksit tarkasti, ettei tule ylläripylläreitä. En edes ajatellut että audiointerface voi haukata käynnistyksessä melkein 0,5 ampeeria ja että koneen virtalähde voi kyykätä tuollaisesta. Mietin vain että mitenhän mahtaa olla tilanne joillakin läppäreillä kun pöytäkoneillakin voi käydä näin..
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
mhelin
11.02.2018 19:11:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo on aika normia kaikilla PC:illä ja monilla laitteilla, aktiivinen USB-hubi ulkoisella virtalähteellä on ainoa ratkaisu. USB 3.x -liitynnöistä saakin sitten enemmän virtaa ulos, muistaakseni pari ampeeria 5V jännitteellä.
 
iec
11.02.2018 20:04:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Tuo on aika normia kaikilla PC:illä ja monilla laitteilla, aktiivinen USB-hubi ulkoisella virtalähteellä on ainoa ratkaisu. USB 3.x -liitynnöistä saakin sitten enemmän virtaa ulos, muistaakseni pari ampeeria 5V jännitteellä.
 
Tässä kyseisessä epäonnisessa koneessa kyykkäsi myös usb3.0-portit, eli virtalähde alimitoitettu tai sitten siinä oli jokin piilevä vika. Itseäni kyllä kauhistuttaa ajatus ylimääräisestä latenssista ja potentiaalisista lisäongelmista hubin kanssa. Mutta on varmaan pakollinen ratkaisu tietyissä tilanteissa. Mulla oli sinänsä hyvä juttu, että sain vaihdettua todella helposti koneen toisen malliseen. Siitä kiitos kyseiselle tietokoneliikkeelle. Pahoittelivat vielä, että näin pääsi käymään (vaikka oli ihan mun oma vika. Olisivat suositelleet kyllä reilummalla virtalähteellä varustettua konetta jos olisin kertonut mihin käyttöön tulee.)
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
mhelin
12.02.2018 12:10:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei kyllä missään tapauksessa ollut oma vikasi, tuo konehan ei täytä mitään speksejä mitä noilta esim. noilta USB-liitynnöiltä vaaditaan. Niin paitsi jos itse valitsit komponentit...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «