Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Helppiä: Bassolle VST-plugineja
1
silhouette
05.06.2017 17:46:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli tällaista asiaa olisi: menin tänään ostamaan itselleni basson siinä tarkoituksessa, että äänittäisin Cubasellani omaa musiikkiani (tai siis bassolinjoja niihin) ja koska en ole koskaan aikaiemmin äänittänyt mitään bassolla, niin ihmettelen, että mistä saisin hyviä basso VST-plugineja joita voisin käyttää? Osaisittko neuvoa mua tässä asiassa? Kaikki vinkit on tervetulleita, kiitos!
 
Aina voi yrittää.
Skeletor_
05.06.2017 19:49:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näitä on joku kehunut: http://masters-of-music.com/best-free-bass-amp-sim-plugins/
 
Tietoturvasta en osaa sanoa.
 
Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta.
mdgj
06.06.2017 00:12:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Eli tällaista asiaa olisi: menin tänään ostamaan itselleni basson siinä tarkoituksessa, että äänittäisin Cubasellani omaa musiikkiani (tai siis bassolinjoja niihin) ja koska en ole koskaan aikaiemmin äänittänyt mitään bassolla, niin ihmettelen, että mistä saisin hyviä basso VST-plugineja joita voisin käyttää? Osaisittko neuvoa mua tässä asiassa? Kaikki vinkit on tervetulleita, kiitos!
 
Cubasessa myös on ihan kelpo bassolle sopivia vst plugeja (en tiedä versio eroja mutta 8.5 on ainakin). Ja tuossa yllä tulikin listaa. Sitten voit käyttää basso IR:ä ja moni eq:lla pelaa aika paljon. Yks oiva on wavesin cla bass (mustaakseni:)...
 
MustaKissa
06.06.2017 07:09:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos Ignite Ampsin plugareja haluaa koittaa niin ne on sivujen remontin ajan osoitteessa https://www.kvraudio.com/developer/ignite-amps .
 
Kalusto...check. Riittävät taidot...check. Luovuus tekemiseen...uncheck.
smoltron
06.06.2017 09:19:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota olen käyttänyt, mutta ei ole ilmainen: http://overloud.com/products/mark-studio-2
 
penatuna
06.06.2017 10:54:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.studiodevil.com/products/virtual_bass_amp_pro/
 
Jaska1972
06.06.2017 13:59:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

smoltron: Tuota olen käyttänyt, mutta ei ole ilmainen: http://overloud.com/products/mark-studio-2
 
Mark Studio 2:lle plussa täältäkin. Oikein toimiva plugari.
 
"The brighter the flame the deeper the shadows."
Kasu-_-
12.06.2017 12:36:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TSE B.O.D. On aivan toimiva Sansamp-mallinnus. Kolinat sieltä ja rinnalle vähän DI-signaalista alapäätä niin hyvä tulee.
 
Torniojaws
18.08.2017 18:16:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos siis aiot äänittää oikean basson, etkä siis hae virtuaali-instrumenttia, niin basson on silleen perustasolla helppo miksata pelkällä EQ:lla, kompressorilla ja pienellä säröllä. Kokeiles näin ihan millä vain EQ+kompressorilla:
 
1) Äänitä basso raidalle
2) Tee kolme ryhmäkanavaa (Group channel) ja anna nimeksi vaikka "Basso Low", "Basso Mid" ja "Bassosärö"
3) Sitten laita prefade-sendi siitä äänitetystä bassoraidan kanavavasta kaikkiin kolmeen
4) Laita sitten sen äänitetyn bassoraidan volume nollille. Basso pitäisi kuulua vielä niistä kolmesta ryhmäkanavasta
 
5) Sitten ryhmässä "Basso Low", laita ensimmäiseksi efektiksi EQ ja laita siihen Lowpass-filtteri 350 Hz tienoille
6) Sen jälkeen lisää kompressori ja pistä homma ihan makkaraksi, eli tyyliin Attack: 1.0 ms, Threshold: esim. -35 dB (tai silleen, että Gain Reduction pyörii 10 dB tienoilla), Release: vaikkapa 10.0 ms, ja Ratio: ääretön:1 tai sitten jotain tyyliin 20:1
 
7) Sitten samanlainen operaatio ryhmään "Basso Mid", jossa EQ:ssa laitetaan Highpass kohtaan 500 Hz ja Lowpass kohtaan 900 Hz
8) Tänne kans kompressori samanlaisin asetuksin kuin kohdassa 6
 
9) Ja lopuksi EQ ryhmään "Bassösärö", laita Highpass kohtaan 1 kHz ja Lowpass kohtaan vaikka 4 kHz.
10) Sitten kompura vaikka alkuun samanlailla kuin kohdassa 6 ja 8, mutta säädä tarpeen mukaan.
11) Lisäksi tähän ryhmään voit laittaa tosi ärjyn särön musiikkityylistä riippumatta. Itse tykkään Fuzzeista enemmän kuin puhtaista säröistä, mutta maun mukaan. Tähän pitää siis saada paljon rätinää ja mekkalaa.
 
Sitten kun ym. ryhmät on valmiit, niin säädä niiden keskenäiset tasot sopivaksi. Ainakin itsellä tuo Basso Low on yleensä kovimmalla, esim. -4.0 dB, kun taas nuo kaksi muuta ovat huomattavasti hiljaisemmalla, esim. Basso Mid tasolla -20 dB ja Bassosärö karvan ylempänä esim. -16 dB.
 
Näillä pitäisi tulla oikein kiva bassosaundi. Voit kokeilla pistää jotain kevyttä overdriveä tuohon Basso Mid -ryhmään, jos haluat lisää Iron Maidenia / kolinaa.
 
Vortech Industrial Death Metal
lmu2002
01.09.2017 12:34:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torniojaws: Jos siis aiot äänittää oikean basson, etkä siis hae virtuaali-instrumenttia, niin basson on silleen perustasolla helppo miksata pelkällä EQ:lla, kompressorilla ja pienellä säröllä. Kokeiles näin ihan millä vain EQ+kompressorilla:
 
1) Äänitä basso raidalle
2) Tee kolme ryhmäkanavaa (Group channel) ja anna nimeksi vaikka "Basso Low", "Basso Mid" ja "Bassosärö"
3) Sitten laita prefade-sendi siitä äänitetystä bassoraidan kanavavasta kaikkiin kolmeen
4) Laita sitten sen äänitetyn bassoraidan volume nollille. Basso pitäisi kuulua vielä niistä kolmesta ryhmäkanavasta
 
5) Sitten ryhmässä "Basso Low", laita ensimmäiseksi efektiksi EQ ja laita siihen Lowpass-filtteri 350 Hz tienoille
6) Sen jälkeen lisää kompressori ja pistä homma ihan makkaraksi, eli tyyliin Attack: 1.0 ms, Threshold: esim. -35 dB (tai silleen, että Gain Reduction pyörii 10 dB tienoilla), Release: vaikkapa 10.0 ms, ja Ratio: ääretön:1 tai sitten jotain tyyliin 20:1
 
7) Sitten samanlainen operaatio ryhmään "Basso Mid", jossa EQ:ssa laitetaan Highpass kohtaan 500 Hz ja Lowpass kohtaan 900 Hz
8) Tänne kans kompressori samanlaisin asetuksin kuin kohdassa 6
 
9) Ja lopuksi EQ ryhmään "Bassösärö", laita Highpass kohtaan 1 kHz ja Lowpass kohtaan vaikka 4 kHz.
10) Sitten kompura vaikka alkuun samanlailla kuin kohdassa 6 ja 8, mutta säädä tarpeen mukaan.
11) Lisäksi tähän ryhmään voit laittaa tosi ärjyn särön musiikkityylistä riippumatta. Itse tykkään Fuzzeista enemmän kuin puhtaista säröistä, mutta maun mukaan. Tähän pitää siis saada paljon rätinää ja mekkalaa.
 
Sitten kun ym. ryhmät on valmiit, niin säädä niiden keskenäiset tasot sopivaksi. Ainakin itsellä tuo Basso Low on yleensä kovimmalla, esim. -4.0 dB, kun taas nuo kaksi muuta ovat huomattavasti hiljaisemmalla, esim. Basso Mid tasolla -20 dB ja Bassosärö karvan ylempänä esim. -16 dB.
 
Näillä pitäisi tulla oikein kiva bassosaundi. Voit kokeilla pistää jotain kevyttä overdriveä tuohon Basso Mid -ryhmään, jos haluat lisää Iron Maidenia / kolinaa.

 
Hyvä ja hieno ohje. Ehkä kannattaa alottaa kahdella ettei mene pää sekaisin. Eli alapää- ja särökanava riittää monessa tapauksessa. Jakotaajuutta kokeilemalla saa kaiveltua tilanteeseen sopivan ratkaisun. Kun niitä on kolme niin tilanne vaatii jo selvästi enemmän huomaavaisuutta miksausta kohtaan.
 
jannu
20.09.2017 19:20:29 (muokattu 20.09.2017 19:38:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torniojaws: Jos siis aiot äänittää oikean basson, etkä siis hae virtuaali-instrumenttia, niin basson on silleen perustasolla helppo miksata pelkällä EQ:lla, kompressorilla ja pienellä säröllä. Kokeiles näin ihan millä vain EQ+kompressorilla:
 
1) Äänitä basso raidalle
2) Tee kolme ryhmäkanavaa (Group channel) ja anna nimeksi vaikka "Basso Low", "Basso Mid" ja "Bassosärö"
3) Sitten laita prefade-sendi siitä äänitetystä bassoraidan kanavavasta kaikkiin kolmeen
4) Laita sitten sen äänitetyn bassoraidan volume nollille. Basso pitäisi kuulua vielä niistä kolmesta ryhmäkanavasta
 
5) Sitten ryhmässä "Basso Low", laita ensimmäiseksi efektiksi EQ ja laita siihen Lowpass-filtteri 350 Hz tienoille
6) Sen jälkeen lisää kompressori ja pistä homma ihan makkaraksi, eli tyyliin Attack: 1.0 ms, Threshold: esim. -35 dB (tai silleen, että Gain Reduction pyörii 10 dB tienoilla), Release: vaikkapa 10.0 ms, ja Ratio: ääretön:1 tai sitten jotain tyyliin 20:1
 
7) Sitten samanlainen operaatio ryhmään "Basso Mid", jossa EQ:ssa laitetaan Highpass kohtaan 500 Hz ja Lowpass kohtaan 900 Hz
8) Tänne kans kompressori samanlaisin asetuksin kuin kohdassa 6
 
9) Ja lopuksi EQ ryhmään "Bassösärö", laita Highpass kohtaan 1 kHz ja Lowpass kohtaan vaikka 4 kHz.
10) Sitten kompura vaikka alkuun samanlailla kuin kohdassa 6 ja 8, mutta säädä tarpeen mukaan.
11) Lisäksi tähän ryhmään voit laittaa tosi ärjyn särön musiikkityylistä riippumatta. Itse tykkään Fuzzeista enemmän kuin puhtaista säröistä, mutta maun mukaan. Tähän pitää siis saada paljon rätinää ja mekkalaa.
 
Sitten kun ym. ryhmät on valmiit, niin säädä niiden keskenäiset tasot sopivaksi. Ainakin itsellä tuo Basso Low on yleensä kovimmalla, esim. -4.0 dB, kun taas nuo kaksi muuta ovat huomattavasti hiljaisemmalla, esim. Basso Mid tasolla -20 dB ja Bassosärö karvan ylempänä esim. -16 dB.
 
Näillä pitäisi tulla oikein kiva bassosaundi. Voit kokeilla pistää jotain kevyttä overdriveä tuohon Basso Mid -ryhmään, jos haluat lisää Iron Maidenia / kolinaa.

 

 
Tässä oli ihan hyviä hommia. Muutama juttu kuitenkin tulee mieleen:
 
- ryhmien jakotaajuuksien kanssa kannattaa olla aika tarkkana ja miettiä myös esim. soittimen virettä ja biisin sävellajia. Jos alabasson lowpass on 350Hz ja middlen hipass 500Hz, siinä 350-500Hz välissä saattaa hyvinkin kadota jotain soundin kannalta oleellista. Tai sitten ei. Kokeilemalla ja kuuntelemalla pääsee pitkälle. EQ:n leikkureiden jyrkkyys vaikuttaa myös todella paljon.
 
- noita ryhmiä kun ajelee rinnan, kannattaa kiinnittää huomio raitojen signaalien polariteetteihin (maallikoille väärinsanottuna vaiheisiin). Kovin moni plugari mallintaa ihan oikeita laitteita, joiden ominaisuuksiin kuuluu mm. signaalin polariteetin kääntyminen ja näitä kun tällää rinnakkaisille kanaville useamman peräkkäin, saattaa lopputuloksena olla myös melkoista muljinkia tai kadonnutta taajuuskaistaa. Eli vaikka softan masterkanavaa joku vastavaiheesta kertova mittari, jos korvat eivät meinaa kertoa asioita ja sitten sitä kanavien polariteettinappeja vätkyttämään tarpeen mukaan.
 
- kompressorin lyhyt attack iskee ensimmäisenä sinne basson transientteihin, eli etenkin sitä basson middleä ja yläkertaa mutiloidessa kannattaa olla tarkkana, ettei häviä ne "hyvät" kolinat.
 
- nuo jakoryhmät kannattaisi ehkä lopuksi ajaa vielä yhteen "basso master"-ryhmään, jossa pakettia voi vähän liimailla kokoon vaikkapa miedolla kompuralla.
 
- riippuen softasta ja DAWin ominaisuuksista tuo jako saattaa olla myös järkevää kokeilla tehdä niin, että tekeekin kolmen ryhmän sijasta siitä bassoraidasta 2-3 duplicatea ja mutiloi sitten niitä ryhmien sijasta.
 
Itse jättäisin sen alkuperäisen basson alakerran mutiloimatta kokonaan ja tekisin rinnalle jollakin oktaaverilla tai vastaavalla "sub"-raidan, jonka kompressoisin alimpaan helvettiin noilla kohtien 5) ja 6) ohjeilla ja sen jälkeen nostaisin sitä sinne soivan basson rinnalle sekaan sen verran, että sen alkaa lähinnä tuntea, eikä niinkään kuulla. Basson alakerran voimakas kompressoiminen pelkiltään on mielestäni vähän huono tapa tasata dynamiikkaa, ellei soittosuoritus ole aivan täyttä timanttia ja itse basso soi suht tasaisesti kaikilta nuoteilta. Ihan jo pelkästään sama nuotti eri kieleltä soitettuna saattaa muuttaa sitä soivaa botnea varsin radikaalisti.
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «