Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uusi äänityssysteemi (kone + rauta) -pulma
1 2
haspeli
09.12.2016 06:47:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pyydän arvon raadilta vinkkejä, miten ja millaiseen äänityssysteemiin minun kannattaisi päivittää ikivanha Win XP-pohjainen viritelmäni (P4 kone + Hoontech dsp2000 8+8 kanavaa / Presonus Firepod (=FP10) 8-kanavaa), jonka voi siis unohtaa.
 
Tavoite 1: 16 kanavainen äänityssysteemi (ei midi-tarpeita, vain ns. bändisoittimet). Tavoite ei jousta!!
Tavoite 2: tallennuslaatu semipro/pro(?)
Tavoite 3: miksaus/masteroinnista osa tapahtunee perinteisesti rautahärpäkkeissä
 
Budjetti 3 000 e (alustava)
 
Ongelmaksi näen mm. laitteistovaihtoehtojen runsaudenpulan. Mulla on ennestään kaksi identtistä Lenovo T400 läppäriä (win 7 ja 10, ks. alla specsit), joiden(jonka) pohjalle systeemin voisi rakentaa, mutta en tiedä olisiko niissä tarpeeksi potkua vaativampiin miksaus/masterointihommiin, kun audioraitoja 20-30 tms. ilman yhdistelyjä. Huom, voi olla, että saan keväällä lunastettua töistä nykyisen työkoneeni (Lenovo T440p läppäri, alla specsit), joka olisi specsien valossa jo reilusti parempi (sis. 2xUSB 3.0 ja muistin voisi nostaa 16 Gt:uun). Tai läppärin sijaan voisin hankkia tehokkaan pöytäkoneen, mutta se olisi pois budjetista, enkä mielelläni juuri nyt ottaisi sellaista, kun läppäriä on helpompi kiikutella paikasta toiseen. PS! Mac-maailman en kovin mielelläni siirry.
 
Periaatteessa voisin myös jahdata jostakin toisen Presonus Firepodin (käytetyn, koska valmistus lopetettu), jolloin saisin niistä ketjutettua 16 kanavaisen systeemin, mutta specsit ovat hieman alakanttiin, mitä olen miettinyt. Huom! Presonuksessa ei ole ADAT tms. liitäntöjä, sitä voi laajentaa vain samanlaisella firepodilla / FP10:lla. Lisäksi vain nykyinen vanhempi T400 läppäri sisältää Presonuksen vaatiman firewiren, T440p ei (eikä ole edes korttipaikkaa sille).
 
Kysymys 1: Kannattaako tähdätä 24 bit + 192 Khz vai 96 khz tallenteeseen?
Kysymys 2: Minkä paketin hankkisit em. kriteereillä? Mikä kone, vai ei uutta konetta? Mikä rauta ja millä liitännällä?
 
Onhan tätä jo vuosia lykätty, prk!
 
Lenovo T400
https://support.lenovo.com/fi/fi/documents/pd005598
Intel Core 2 Duo processor P8600 (2.40 GHz)
3 MB L2 cache, 1066 MHz front-side bus
64bit käyttöjärjestelmä, x64-suoritin
4 Gt muisti (4GB maximum memory)
3 x USB 2.0
Mini Firewire -liitäntä (IEEE 1394 connector)
 
Lenovo T440p
http://shop.lenovo.com/us/en/laptops/thinkpad/t-series/t440p/
4th Gen Intel_ Core i5-4200M (Up to 3.10 GHz, 3MB)
Järjestelmä sanoo: @2,50 Ghz
4 Gt muisti (max 4 / 8 / 12 / 16 GB)
64bit käyttöjärjestelmä
2 x USB 3.0 (1 x Powered) = " 1x always-on"
2 x USB 2.0
 
anapena
09.12.2016 22:37:23 (muokattu 09.12.2016 22:39:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haspeli: Pyydän arvon raadilta vinkkejä, miten ja millaiseen äänityssysteemiin minun kannattaisi päivittää ikivanha Win XP-pohjainen viritelmäni (P4 kone + Hoontech dsp2000 8+8 kanavaa / Presonus Firepod (=FP10) 8-kanavaa), jonka voi siis unohtaa.
 
Tavoite 1: 16 kanavainen äänityssysteemi (ei midi-tarpeita, vain ns. bändisoittimet). Tavoite ei jousta!!
Tavoite 2: tallennuslaatu semipro/pro(?)
Tavoite 3: miksaus/masteroinnista osa tapahtunee perinteisesti rautahärpäkkeissä
 
Budjetti 3 000 e (alustava)
 
Ongelmaksi näen mm. laitteistovaihtoehtojen runsaudenpulan. Mulla on ennestään kaksi identtistä Lenovo T400 läppäriä (win 7 ja 10, ks. alla specsit), joiden(jonka) pohjalle systeemin voisi rakentaa, mutta en tiedä olisiko niissä tarpeeksi potkua vaativampiin miksaus/masterointihommiin, kun audioraitoja 20-30 tms. ilman yhdistelyjä. Huom, voi olla, että saan keväällä lunastettua töistä nykyisen työkoneeni (Lenovo T440p läppäri, alla specsit), joka olisi specsien valossa jo reilusti parempi (sis. 2xUSB 3.0 ja muistin voisi nostaa 16 Gt:uun). Tai läppärin sijaan voisin hankkia tehokkaan pöytäkoneen, mutta se olisi pois budjetista, enkä mielelläni juuri nyt ottaisi sellaista, kun läppäriä on helpompi kiikutella paikasta toiseen. PS! Mac-maailman en kovin mielelläni siirry.
 
Periaatteessa voisin myös jahdata jostakin toisen Presonus Firepodin (käytetyn, koska valmistus lopetettu), jolloin saisin niistä ketjutettua 16 kanavaisen systeemin, mutta specsit ovat hieman alakanttiin, mitä olen miettinyt. Huom! Presonuksessa ei ole ADAT tms. liitäntöjä, sitä voi laajentaa vain samanlaisella firepodilla / FP10:lla. Lisäksi vain nykyinen vanhempi T400 läppäri sisältää Presonuksen vaatiman firewiren, T440p ei (eikä ole edes korttipaikkaa sille).
 
Kysymys 1: Kannattaako tähdätä 24 bit + 192 Khz vai 96 khz tallenteeseen?
Kysymys 2: Minkä paketin hankkisit em. kriteereillä? Mikä kone, vai ei uutta konetta? Mikä rauta ja millä liitännällä?
 
Onhan tätä jo vuosia lykätty, prk!
 
Lenovo T400
https://support.lenovo.com/fi/fi/documents/pd005598
Intel Core 2 Duo processor P8600 (2.40 GHz)
3 MB L2 cache, 1066 MHz front-side bus
64bit käyttöjärjestelmä, x64-suoritin
4 Gt muisti (4GB maximum memory)
3 x USB 2.0
Mini Firewire -liitäntä (IEEE 1394 connector)
 
Lenovo T440p
http://shop.lenovo.com/us/en/laptops/thinkpad/t-series/t440p/
4th Gen Intel_ Core i5-4200M (Up to 3.10 GHz, 3MB)
Järjestelmä sanoo: @2,50 Ghz
4 Gt muisti (max 4 / 8 / 12 / 16 GB)
64bit käyttöjärjestelmä
2 x USB 3.0 (1 x Powered) = " 1x always-on"
2 x USB 2.0

 
En nyt kauhean huolellisesti jaksa lukea, mutta jos läpärissä on tuo firewire, niin puhdas windows10-asennus, joku Motun käytetty firewire-rauta(motun supportti jaksaa tukea), jossa adat-väylä. siihen joku adat-pohjainen laajennuspurnu.
Ja vaikka joku Cubase.
Suurin piirtein tommone setuppi mulla on. VaraEkstrana mulla on vanha RME pcmcia-cardilla.
Niin no, mä käytän vain äänittämiseen, miksaamisesta en oikein tiedä, mehut loppuu tuollaisesta koneesta äkkiä. Toimii parhaiten ehkä oman aikansa softilla.
44.1kHz/24bit on vallan käypä asetus hyvään laatuun.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
-Q-
11.12.2016 00:21:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittaisin pohdinnan ensin muutamalla vastakysymyksellä.
 
Onko tosiaan koko budjetti nyt käytettävissä pelkkään interfaceen / etuasteisiin ja ehkä uuteen tietokoneeseen? Eli kaikki mikit, ständit, kaapelit, softat ja kuuntelut on jo?
 
Kuinka moni niistä 16 kanavasta pitää olla mikkietusia vs linja?
 
Puhut läppäristä ja helposta liikuttelusta, onko siis tarkoitus rakentaa mahdollisimman mobiili setti vai onko käyttöpaikka kuitenkin oma treenis tms. ja vain sitä konetta on kiva pitää matkassa?
 
Mitä noi kolmoskohdan rautahärpäkkeet on ja miten ne on ajateltu kytkeä, yms.?
 
Jos haluaa säästää niin kyllähän tuolla thinkpädillä äänittelee vaikka ikääkin jo on. Jossain vaiheessa projektia sitten toki puhti loppuu, riippuen raitamääristä ja plugareista mutta sitä ei tiedä kuin kokeilemalla. Käyttömukavuutta saa runsaasti lisää vaihtamalla levyksi SSD:n. Toisaalta jos nyt kerran laittaa vehkeet uusiksi niin kertarysäyksellä hoitais myös vehkeet tieturia myöten joilla tekee seuraavat kymmenen vuotta. Jos uutta rautaa lähtee ostamaan niin FW kannattaa unohtaa, tosin eipä niitä oikein löydykkään.
 
24bit / 44K olis mun valinta, harrastushommissa tuskin tulee pakottavaa tarvetta nostaa. Aika monta asiaa signaaliketjussa vaikuttaa enemmän kuin tuo näytteenottotaajuus.
 
smoltron
11.12.2016 09:56:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa mieltä tuosta 24bit / 44K:sta. Koneessa riittää tehoa paremmin eikä tarvitse turhaan taajuuksia muutella missään vaiheessa. Laatuongelma se ei ole.
 
haspeli
11.12.2016 16:02:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista, so far.
 
Vaikuttaa siltä, että taidan tyytyä resoon 24 bit / 48 tai 44 Khz. Mutta ihmettelen, että kuka ja missä noita 96 ja 192 Khz sitten käytetään? Vain todella isot ammattistudiot? Parin (audio)raidan tuotannoissa?
 
Q:lle vastauksia:
 
>Onko tosiaan koko budjetti nyt käytettävissä pelkkään interfaceen / etuasteisiin ja ehkä uuteen tietokoneeseen? Eli kaikki mikit, ständit, kaapelit, softat ja kuuntelut on jo?
 
Jep, kaikki muut laitteet mulla on jo. Jos jotain tulee vielä tarvis, ei tarvitse ottaa em. 3 000 euron budjetista.
 
>Kuinka moni niistä 16 kanavasta pitää olla mikkietusia vs linja?
 
Kaikki mikkietusia. (Oikeasti tarvitsen kerralla sisään vain n. 12-13 rumpuja varten. PS ! mulla on myös vanhempi Mackie VLZ1604 mikseri, jota voisi asiassa hyödyntään, mutta en halua esim. summailla kanavia etc.)
 
>Puhut läppäristä ja helposta liikuttelusta, onko siis tarkoitus rakentaa mahdollisimman mobiili setti vai onko käyttöpaikka kuitenkin oma treenis tms. ja vain sitä konetta on kiva pitää matkassa?
 
Tilana pienehkö treenis (toistaiseksi). Jatkossa ehkä oma talo tms. Systeemi tulee vain omaan käyttöön. Treeniksen ja kodin välillä raahattava malli siis nyt hakusessa.
 
>Mitä noi kolmoskohdan rautahärpäkkeet on ja miten ne on ajateltu kytkeä, yms.?
 
Tarkoitatko Presonuksen Firepod..? Se on tämä: https://www.presonus.com/products/fp10
En halua rakentaa enää mitään tuon varaan mm. koska dynamiikka-alue hieman alakanttiin. Laite on firewire, niitä voi kytkeä kaksi yhteen, jolloin saisi 16 kanavaisen. Ei enää myynnissä ja tuki vain win 7 asti.
 
>Jos haluaa säästää niin kyllähän tuolla thinkpädillä äänittelee vaikka ikääkin jo on. Jossain vaiheessa projektia sitten toki puhti loppuu, riippuen raitamääristä ja plugareista mutta sitä ei tiedä kuin kokeilemalla.
 
Juuri noin ajattelinkin, että varmaan loppuu teho myös siinä uudemmassa läppärissä (T440p), mutta että ostaisin uuden vasta sitten, kun tulee oikeasti tarve ja tietää, millainen tykki riittää. Alustavasti haluaisin muokata soundia eräillä jo omistamillani rautahärpäkkeillä, mikä helpottaa tietokoneen roolia.
 
>Jos uutta rautaa lähtee ostamaan niin FW kannattaa unohtaa, tosin eipä niitä oikein löydykkään.
 
Samaa mieltä.
 
Antti1
11.12.2016 16:04:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haspeli: En halua rakentaa enää mitään tuon varaan mm. koska dynamiikka-alue hieman alakanttiin.
 
Mitähän sä mahdat tällä tarkoittaa? Jos toi dynamiikka-alue ei riitä, niin sitten ei riitä oikein mikään digitaalimaailman kalusto.
Henri Henri Olavi
11.12.2016 16:11:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haspeli: Mutta ihmettelen, että kuka ja missä noita 96 ja 192 Khz sitten käytetään? Vain todella isot ammattistudiot? Parin (audio)raidan tuotannoissa?
 
Klasariäänityksissä käytetään useimmiten 96 KHz:iä ja joskus jopa 192:a.
 
K.F.S. is the Only Law
haspeli
11.12.2016 16:15:20 (muokattu 11.12.2016 21:41:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mm. tällaisia paketteja olen toistaiseksi hahmotellut. Olisiko puolesta vastaan kommentteja tai laatunäkemyksiä?
 
Presonus Studio 192, 699 e - USB 3.0!
Presonus DigiMax DP88, 799 e
Yht. 1 498 e
 
Focusrite Clarett 8Pre, 698 e (HUOM! vain Thunderbolt!)
Focusrite Clarett OctoPre, 739 e
Yht. 1 437 e
 
Presonus AudioBox 1818VSL, 333 e - USB 2.0
Presonus DigiMax DP88, 799 e
Yht. 1 132 e
 
Focusrite Scarlett 18i20 2nd Gen, 399 e - USB 2.0
Focusrite Octopre MKII Dynamic, 532 e
Yht. 931 e
 
- Presonus Studio 192 on USB 3.0, mutta SOS:n arvostelun mukaan siitä ei ole juuri lisäarvoa laitteen toiminnassa.
 
- Onkohan noissa presonuksen laitteissa (yhä) nappulat juotettu suoraan piirilevyyn kiinni ja siten helposti hajoavia? (Firepodissani on. Mutta olen käsitellyt herkästi, joten ei ole hajonnut.)
 
- Focusrite Clarett 8Pre on vain Thunderboltilla.
Jospa tulisi keväällä USB-malli... Vai toimisiko se jollakin "Thunderbolt to FireWire/USB Adapterilla"? Ilmeisesti kuitenkin vaatisi sen Macin, jota en välttämättä kaipaisi. - LISÄYS: Nyt onkin saatavilla ajurit Win 8 ja 10:iin, mutta edelleen vain Thunderina. https://global.focusrite.com/news/f … st-windows-driver-for-clarett-range
 
- Focusrite Scarlett 18i20 2nd Gen
Mielenkiintoinen, mutta alkaa olla vanha(?) ja dynamiikka jää kahden kalliimman vaihtoehdon alle.
 
haspeli
11.12.2016 16:32:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mitähän sä mahdat tällä tarkoittaa? Jos toi dynamiikka-alue ei riitä, niin sitten ei riitä oikein mikään digitaalimaailman kalusto.
 
Mitä noita arvosteluja olen lueskellut, niin mitä lähemmäs 120 dB päästään, sen parempi.
 
Hieman kehityskulkua:
 
Nykyiset laitteeni:
Hoontech DSP2000 C-Port dynamic range of 99.6dB
Presonus Firepod:
ADC Dynamic Range (Awtd, 48 kHz Sample Rate) 107 dB
DAC Dynamic Range (Awtd, 48 kHz Sample Rate) 107 dB
 
Ostoharkinnat:
Focusrite Scarlett 109dB analogue inputs and 108dB outputs
 
Presonus AudioBox 1818VSL:
ADC Dynamic Range 114 dB, 48 kHz, A-wtd
DAC Dynamic Range 114 dB, 48 kHz, A-wtd
 
Focusrite Clarett 118dB microphone inputs, 116dB line inputs, and 119dB line outputs
 
Presonus Studio 192 every input and output 118 dB
 
Antti1
11.12.2016 16:49:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haspeli: Mitä noita arvosteluja olen lueskellut, niin mitä lähemmäs 120 dB päästään, sen parempi.
 
Enemmän on enemmän, mutta mitä sä tolla dynamiikka-alueella oikein tavoittelet ja miksi sitä haluat? Parempi SNR? Sekin riippuu monesta muustakin asiasta kuin pelkästä muuntimen dynamiikasta. Sit taas jos mietit jotain soiton äänittämistä, niin dynamiikka ei pääse millään soittimella lähellekään laitteiden suorituskyvyn rajoja ja lopullinen miksaus vasta kapealla alueella onkin.
 
Mä olen kyllä vakaasti sitä mieltä, että dynamiikan puolesta Presonus ei ole ongelma missään käytössä. Muilta ominaisuuksiltaan sit taas voi ollakin.
haspeli
11.12.2016 21:10:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Enemmän on enemmän, mutta mitä sä tolla dynamiikka-alueella oikein tavoittelet ja miksi sitä haluat? Parempi SNR?
 
Kai mä sitä vaan enimmäkseen jonkinlaisena refensserinä pidän laitteen yleisen laadun suhteen. Eikä se nyt kai aivan metsään mene, jos katsotaan mitä eräs asiantuntija kirjoittaa aiheesta. (Tosin tässä konvertterien suhteen.)
 
http://www.soundonsound.com/reviews/behringer-ultragain-ada-8200
 
"A reasonably useful indication of converter quality is the AES17 dynamic-range figure, and in the case of the ADA 8200 my tests obtained values of 103dB (A-wtd) for the A-D stage, and 104.5dB (A-wtd) for the D-A stage. To be blunt, both are quite disappointing figures, since most modern mid-range interfaces achieve around 110-115dB, and the best high-end converters are delivering figures in the low- to mid-120s."
 
Jaava
12.12.2016 00:44:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haspeli: Kiitos vastauksista, so far.
 
Vaikuttaa siltä, että taidan tyytyä resoon 24 bit / 48 tai 44 Khz. Mutta ihmettelen, että kuka ja missä noita 96 ja 192 Khz sitten käytetään? Vain todella isot ammattistudiot? Parin (audio)raidan tuotannoissa?

 
Samaa ihmettelee monet muutkin. Mutta on tietysti kivempi myydä kun on isompia numeroita mitä myydä.
 
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
Jaava
12.12.2016 00:50:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haspeli: Kai mä sitä vaan enimmäkseen jonkinlaisena refensserinä pidän laitteen yleisen laadun suhteen. Eikä se nyt kai aivan metsään mene, jos katsotaan mitä eräs asiantuntija kirjoittaa aiheesta. (Tosin tässä konvertterien suhteen.)
 
Jos teet materiaalista CD:n, teoreettinen maksimidynamiikka on 96dB. Ja referenssinä voit pitää myös sitä, että maalman paras ja hienoin ja satoja tuhansia maksava analoginen äänitysjärjestelmä pääsee jonnekin 80-90dB lukemiin.
 
Tuo dynamic range ei lopputuotteessa tarkoita mitään muuta kuin sitä, millä tasolla pohjakohina on verrattuna hyötysignaaliin.
 
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
saastara
12.12.2016 09:11:02 (muokattu 12.12.2016 09:24:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten todettua, toi dynamic range on aika hyödytön speksi tuijotella, etenkin kun ollaan ostamassa kuitenkin halvemman tason harrastajaluokan laitetta. Speksit Neven ja Presonuksen välillä voi olla lähes identtiset paperilla, käytännön ollessa sitten oma juttunsa. Ja jos lopputuloksena tähdätään sitten kuitenkin tuotokseen jossa kanavat lyödään kattoon kiinni, niin paljonko siitä 20db dynaamisesta extrakohinasta siellä -100dbfs alueella on. :)
 
En oo itse koskaan törmännyt, että kukaan muu kuin klasari- ja soundstage-ymv-taideväki käyttäisi 192khz työskentelyssään. Jos koneen suorituskyky on jo valmiiksi epäilyksen alla, ja korkeiden näytteenottotaajuuksien erot ja edut kysymysmerkki, ehkä se 44.1/24 olisi ihan hyvä startti, ei jää varmasti siitä laatu kiinni. Mutta melkein mikä vaan moderni käpykone jaksaa ilman ongelmia pyörittää +100 raitaa audiota raakana, joten jos prosessointia, monitorointia ja äänitystä on määrä hoitaa vähän jo analogipäässä, on sekin kaikki kuorma pois koneelta.
 
E: Jos rahaa on kuitenkin määrä ja mahdollisuus polttaa ns perseettömästi, mitä jos vaihtaisi taktiikkaa toiseen suuntaan ja ostaisi valtavan kasan keskinkertaisuutta sijaan, jotain todella hyvää vähän sen sijaan..?
 
En nyt äkkiseltään keksi mitään esimerkki-comboa, mutta sun tapauksessa varmaan itse ostaisin pari todella hyvää kanavaa, ja lopuilla sitten 'ihan sama'. Tai sitten jonkun oikeasti hyvän pienemmän mikserin. Rumpuihin toki tarvii monta kanavaa, mutta siinäkin pointti on stereo/mono-överi, basari, snare. Se on aivan helvetin sama minkä etusen lyöt kiinni siihen riden under-mikkiin jota lyödään kaks kertaa per biisi. :) Ka sitten kun äänität käytännössä ihan mitä tahansa muuta maailmassa, ja siihen riittää se yks tai kaksi kanavaa, on sulla käytettävissä siihen oikeasti hyvä kanava ja setuppi, sen saman 16x keskinkertaisuuden sijaan, jota piti hommata kaikkien rumpukanavien takia.
 
https://www.patreon.com/soundslikefog
-Q-
12.12.2016 13:10:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enemmän ja isommat numerot on aina parempi. Ainakin ne näyttää paremmalta myyntipaketissa.. Ei toki ole kaukaa haettu ajatus että parempaan SNR:n pystyvä muunnin on kenties paremmin suunniteltu ja tehty mutta itse suhtaudun kyllä hieman varauksella näihin valmistajan ilmoittamiin arvoihin. Sama kuin vahvistinteho, ne on usein mitattu alamäessä myötätuuleen. Ja niinkuin jo sanottua, käytännön hyöty niistä viimeisestä viidestä db:stä on melko mitätön parhaassakin tapauksessa. Todellisuudessa se 16:sta bitin tarjoama dynamiikka riittää myös hyvin kuuntelussa, ei sitä kohinaa sieltäkään kukaan kuule. 24bittiä tuo äänitys ja miksausvaiheessa etua jolloin sitä samaa signaalia (ja kohinaa) pyöritetetään ja ynnätään moneen kertaan.
 
Korkeampien näytteenottotaajuksien käytöstä on samaisessa SOS:ssa puhuttu useampaan kertaan. Faktahan on että 44,1k riittää toistamaan kaikki taajuudet ihmisen kuuloalueella 20Hz-20kHz. Korkeamman näytteenottotaajuuden etu on että se Nyquistin taajuus siirtyy kauemmaksi kuultavalta alueelta ja näin ollen sen rajataajuuden yläpuolella mahdollisesti oleva signaali ja sen filtteröinti ei aiheuta murheita kuultavalle alueelle. Lisäksi useimmat plugarit taitaa hoitaa tehtävänsä myös 96k taajuudella johon signaali aina muunnetaan (upsampling) laskemisen ajaksi ja joidenkin näkemysten mukaan olisi kivempi jos tuota muunnosta ei tarvitsi tehdä. 192k sitten on aika fiksujen ihmisten mielestä jopa haitallista, tarkkuus kärsii ja helposti säröytyvät ultraäänet heijastuu häiriöksi myös kuultavalle alueelle. Mutta mun digitaalitekniikan ja signaalinkäsittelyn kursseista on sen verran aikaa että kannattaa ehkä itse tutkia aihetta jos se kiinnostaa.
 
Voiko joku interface kuulostaa paremmalta laukatessaan 96kHz taajudella vs 44, toki. Mutta se ei välttämättä tarkoita että se olisi myös parempi kuin kaikki muut laitteet 44k:lla. Isompi näytteenottotaajuus vaatii enemmän levypintaa ja ylipäänsä kuormittaa konetta enemmän, hyödyt varsinkin meillä harrastajaliigassa on aika kyseenalaisia.
 
Laitesuosituksen on vähän semmosia, kaikilla on suosikkimerkkinsä ja kaikilla kuitenkin onnistuu hommat. Ja kun kerran budjetti ei hirveästi rajoita niin sitten voi miettiä enempi myös mukavuutta. ite en tykkää kyhjöttää läppärin kanssa, haluan näppiksen, hiiren ja ison näytön. tai kaksi. Toki nämä saa kiinni myös kannettavaan mutta se on äkkiä melkoinen piuhaviidakko joista en myöskään tykkää. Samalla tulee maksaneeksi ylimääräistä siitä kannettavuudesta joka tuokin vain epäkäytännölisyyttä. Itse siis käyttäisin budjetista heti osan uuteen tieturiin mutta nämäkin on makuasioita. Mulla on tapana tehdä vain äänitykset kämpällä ja miksaus kotona. Himassa en tietenkään tarvitse niitä pariakymmenta kanavaa mihinkään, niinpä ainoastaa raidat liikkuu työpisteiden välillä. Pelkkään äänitykseen riittää mikä tahansa kone. Sulla nyt tulee eroa sitten tuon ulkopuolisen raudan myötä ja kysymkseni liittyikin juuri siihen että miten niiden kytkentä on otettu huomioon, siihen tarvii I/O:ta erikseen.
Asiaan hieman liittyen, taannoin oli linkkejä kotimaisten räppituottajien haastatteluihin ja samalla näkyi niiden pajoja. Toisilla on vehkeet ja ympäristöt ihan viimesen päälle StarTrekkiä ja toisilla läppäri pöydännurkalla, piuhaa ja donglea nilkkoihin asti ja pyyhkeet seinillä. Mahtaakohan erot näkyä levymyynnissä..
 
Saastaralla erinomainen pointti kanaviin käytettävistä rahamääristä, se on useimimten aika sama minkä läpi se basari tulee. Vaikea uskoa että se B:n tuote lisäkanavina ei riittäisi melko pitkälle niin kauan kun ihan kaikki muukin ei ole nashvilleä. Itsellä hyvät kokemukset Motusta ja Steinbergistä. Motu 828:n kaverina on Behringeriä, ADA8000. Toi Motu muuten sopii myös sun tarpeisiin aika hyvin, siihen saa ADATilla 16 kanavaa jotka vois olla sitten toiveista riippuen halvempaa tai kalliimpaa ja itsessään siinä on vielä 8 linjaa sisään/ulos joita käyttää noiden ulkolaitamoottorien kytkemiseen.
 
Thunderbolt ei muuten ole mikään Mac only liitäntä, kuten ei FW:kään mutta hirveän moni muu PC valmistaja ei tuolle tielle ole lähtenyt. Nythän tosin USB:n ja Thunderboltin raja alkaa hämärtyä kun molemmat käyttää samaa USB-C liitäntää ja toimii aika paljon ristiin. Aika näyttää.
 
mhelin
12.12.2016 20:18:33 (muokattu 12.12.2016 20:24:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laita audio-interfaceksi Tascamin US 16x08 (8 mikkietusta + 8 linjatuloa) ja käytä Mackieta etusena (direct out -> linjatulot).
 
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … 22/ftkjn/Tascam-US-16x08-aanikortti
 
Unohtaisin noi läppärit ja hommaisin pienikokoisen - VHS kasetin kokoisen suunnilleen - Intelin NUC:in rungoksi ja siihen sitten sopivan kokoisen näytön ja muut tilpehöörit (muistit ja SSD ym. levyt):
 
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … h/Intel-NUC-NUC6I7KY-tietokonerunko
 
http://www.pcworld.com/article/3074 … hes-all-mini-pc-preconceptions.html
 
haspeli
12.12.2016 22:43:10 (muokattu 12.12.2016 23:11:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara:
En nyt äkkiseltään keksi mitään esimerkki-comboa, mutta sun tapauksessa varmaan itse ostaisin pari todella hyvää kanavaa, ja lopuilla sitten 'ihan sama'. Tai sitten jonkun oikeasti hyvän pienemmän mikserin. Rumpuihin toki tarvii monta kanavaa, mutta siinäkin pointti on stereo/mono-överi, basari, snare. Se on aivan helvetin sama minkä etusen lyöt kiinni siihen riden under-mikkiin jota lyödään kaks kertaa per biisi. :) Ka sitten kun äänität käytännössä ihan mitä tahansa muuta maailmassa, ja siihen riittää se yks tai kaksi kanavaa, on sulla käytettävissä siihen oikeasti hyvä kanava ja setuppi, sen saman 16x keskinkertaisuuden sijaan, jota piti hommata kaikkien rumpukanavien takia.

 
Mahdollista toki. Ja oikeastaan rummuille riittäisi vain erinomaiset överit + snare, muille keskitason kanavat. Basari varmaan menee osin/kokonaan triggeröiden. Tomeista en tiedä vielä (vanhat rummut 1960/1970 vaihteesta, pitää tutkia soundeja ja niiden muokkaamista. Yläpään EQ-nosto ainakin tarpeen/parantaa tomien erotettavuutta, mitä olen kuulostellut). Tai ehkä ostan uudet rummut..
 
Kaiken kaikkiaan satsaisin mieluiten varman päälle, kun huomaisin jälkikäteen, että tunkkaista tuli, mut jee säästin tonnin tai pari!
 
haspeli
12.12.2016 22:48:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-:
Thunderbolt ei muuten ole mikään Mac only liitäntä, kuten ei FW:kään mutta hirveän moni muu PC valmistaja ei tuolle tielle ole lähtenyt. Nythän tosin USB:n ja Thunderboltin raja alkaa hämärtyä kun molemmat käyttää samaa USB-C liitäntää ja toimii aika paljon ristiin. Aika näyttää.

 
Jep, tämän huomasin itsekin jo eilen, ja laitoin ylle kolmanteen viestiini ao. lisäyksen:
 
LISÄYS: Nyt onkin saatavilla ajurit Win 8 ja 10:iin, mutta edelleen vain Thunderina.
https://global.focusrite.com/news/f … st-windows-driver-for-clarett-range
 
haspeli
12.12.2016 22:51:30 (muokattu 13.12.2016 01:03:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Laita audio-interfaceksi Tascamin US 16x08 (8 mikkietusta + 8 linjatuloa) ja käytä Mackieta etusena (direct out -> linjatulot).
 
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … 22/ftkjn/Tascam-US-16x08-aanikortti
 
Unohtaisin noi läppärit ja hommaisin pienikokoisen - VHS kasetin kokoisen suunnilleen - Intelin NUC:in rungoksi ja siihen sitten sopivan kokoisen näytön ja muut tilpehöörit (muistit ja SSD ym. levyt):
 
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … h/Intel-NUC-NUC6I7KY-tietokonerunko
 
http://www.pcworld.com/article/3074 … hes-all-mini-pc-preconceptions.html

 
Vaikuttaa ehkä hieman liian radikaalilta setiltä makuuni.
 
Tascamin US 16x08 (8 mikkietusta + 8 linjatuloa): "Kahdeksan Ultra-HDDA mikrofonietuastetta tuottavat uskomattoman puhtaan äänen todella hiljaisella melutasolla."
 
279,80 e
 
Hmm... Hinta ja laatu kohdanneet...? :DD
 
haspeli
12.12.2016 23:04:07 (muokattu 13.12.2016 01:03:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilasin firewire-muunninkaapelin "6 to 4-pin", jotta pääsen testaamaan toimiiko vanha Firepodini edes ja miten Lenovo T400:n kanssa. (Käyttänyt sitä vain P4/XP pöytäkoneessa.)
 
Jos toimii moitteetta ja laatu on lupaava, saatan ostaa toisen käytetyn Firepodin (150-200 e), ja testata sitten 16-kanavaa läppäriympäristössä. Olisi kyllä huokea vaihtoehto - mikä ei kuitenkaan ole se pointti tässä.
 
Siihen päälle voisi sitten ehkä ostaa esim. pari parempilaatuista kanavaa, jotka saisi SPDIF:n (2 kanavaa) digitaalisesti Firepodiin sisään. Tai jos useampi lisälaatukanava, sitten analogisesti, mikä tosin altistaisi tuotokset Firepodin muunninspecseille.
 
Tilanne hyvä siinä mielessä, että alustavasti suunnitellen äänityksiä vasta kesäksi. Mutta olisi hyvä päästä testaamaan kalustoa jo muutama kuukausi aiemmin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «