Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä musiikinteko-ohjelma täysin noviisille?
1
Heikki68
06.12.2016 15:54:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähtöspeksit näin: En ole koskaan käyttänyt mitään musiikintekosoftaa. Latasin pari päivää sitten Sonar Artist-demon, mutta en pääse ollenkaan eteenpäin. Netti on pullallaan ohjeita, joista viiden tunnin etisimisen jälkeen en löytänyt ohjetta kyseiselle versiolle, joka sopisi aloittelijalle. Mikään X-1 ohje ei auta pätkääkään. Myöskään Cakewalkin sivut eivät näköjään tarjoa mitään täysin ruukielle. Aika paljon ketuttaa tämä homma, miten voit ostaa jonkun softan kun ei ole noviisiohjeita.
 
daredevil
06.12.2016 17:23:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaista musiikkia haluat tehdä? Haluatko äänittää laulua tai jotain instrumenttia?
 
Neljä kanavaa riittää musiikin tekemiseen
Heikki68
06.12.2016 22:10:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

daredevil: Minkälaista musiikkia haluat tehdä? Haluatko äänittää laulua tai jotain instrumenttia?
 
Tarkoitus on tehdä blues-rock-pohjaista vanhanliiton musiikkia, johon rummut tulisivat virtuaalipohjalta ja kitarat soittaen softan sisään. Ja toki laulua myös äänitettäisiin.
 
Henri Henri Olavi
06.12.2016 22:16:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heikki68: Tarkoitus on tehdä blues-rock-pohjaista vanhanliiton musiikkia, johon rummut tulisivat virtuaalipohjalta ja kitarat soittaen softan sisään. Ja toki laulua myös äänitettäisiin.
 
Logic on todella yksinkertainen ottaa nopeasti haltuun noiden em. kohtien osalta. Siinä on melkoinen paketti rumpusampleja ja oiva rumpukone, joita ei käsittääkseni muista DAWeista löydy läheskään niin kattavasti. Itse teen Ableton Livellä ja Pro Toolsilla.
 
K.F.S. is the Only Law
telescope
07.12.2016 01:43:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Logic on todella yksinkertainen ottaa nopeasti haltuun noiden em. kohtien osalta. Siinä on melkoinen paketti rumpusampleja ja oiva rumpukone, joita ei käsittääkseni muista DAWeista löydy läheskään niin kattavasti. Itse teen Ableton Livellä ja Pro Toolsilla.
 
Tällä noviisilla on selvästikkin windows
 
Henri Henri Olavi
07.12.2016 11:53:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

telescope: Tällä noviisilla on selvästikkin windows
 
En löytänyt mainintaa siitä, joten oletin automaattisesti kyseessä olevan Mac.
 
K.F.S. is the Only Law
Hanuriin
07.12.2016 12:42:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: En löytänyt mainintaa siitä, joten oletin automaattisesti kyseessä olevan Mac.
 
Aika urpo oletus markkinaosuuksia ajatellen.
 
anapena
07.12.2016 13:01:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikä Sonarikaan pyöri OSXssä.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Kalmo
07.12.2016 13:06:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murheellinen (?) fakta on se, että kaikkien DAWien perustoiminnot ovat käytännöllisesti katsoen samanlaiset. Perusäänityksen ja virtuaali-instrumenttien
käyttö toimii peruspiirteiltään samoin kaikissa, eikä joltistakin oppimiskynnystä
oikein mitenkään voi ohittaa.
Esim. SONARin käyttöohjeessa on n. 1800 sivua, mikä antaa käsityksen toimintojen ja mahdollisuuksien määrästä (reference manual pdf).
 
Täytyy olla äänikortti, jonka ajurit toimivat, niin että DAWin raitojen sisääntuloissa näkyy käytettävissä olevat sisääntulot. Äänikortti ja DAW on asetettava käyttämään samaa näytteenottotaajuutta, ja niiden bittisyvyyden pitää synkata. 64 bitin käyttiksessa/DAW-versiossa voi käyttää 32-bitin softia sovitinohjelman avulla (esim. BitBridge), muttei päinvastoin.
 
Usein itse käyttöä (tai sen opettelun aloittamista) hankalampaa onkin juuri käyttöönotto, eli asetusten kohdalleen saaminen. Lähtökohtana sille, että selviää mahdollisimman vähillä harmailla hiuksilla on asiallinen ulkoinen äänikortti. Ne tukevat ASIO-ajureita, jotka pääsääntöisesti toimivat parhaiten. Koneiden sisäiset äänikortit kompastelevat monin tavoin, vaikkei niidenkään käyttö mahdotonta ole.
Mitään erityisen simppeleitä plug'n'play yhdistelmiä ei kuitenkaan ole.
 
Tämänkaltaisia kysymyksiä esittäessä kannattaa aina kertoa, minkälaisella laitekokoonpanolla häärää.
 
Jos olisit 60-70-luvulla astellut kylmiltäsi sisään Abbey Roadin studioon ajatuksena äänittää pari biisia, olisi varmaan jäänyt äänittämättä :o) ? Mikä hyvänsä nykyaikainen DAW sisältää huimasti enemmän toimintoja, kuin missään studiossa tuolloin oli.
 
Olisi kiva tietää, minkätyyppisiin seikkoihin kysyjän ponnistelut noin yleisesti tyssäävät. Kun asetukset ovat löytyneet, niin pääpiirteissään äänitys lähtee aika loogisesti: Mikin tms. plugi äänikorttiin, sisääntulon valinta raidalta, äänitystason säätö äänikortista, mahdollisesti raidan aktivointi äänitykseen (Arm) ja sitten REC ja eikun menoksi.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Hanuriin
07.12.2016 13:12:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo:
Täytyy olla äänikortti, jonka ajurit toimivat, niin että DAWin raitojen sisääntuloissa näkyy käytettävissä olevat sisääntulot. Äänikortti ja DAW on asetettava käyttämään samaa näytteenottotaajuutta, ja niiden bittisyvyyden pitää synkata. 64 bitin käyttiksessa/DAW-versiossa voi käyttää 32-bitin softia sovitinohjelman avulla (esim. BitBridge), muttei päinvastoin.
 
Usein itse käyttöä (tai sen opettelun aloittamista) hankalampaa onkin juuri käyttöönotto, eli asetusten kohdalleen saaminen. Lähtökohtana sille, että selviää mahdollisimman vähillä harmailla hiuksilla on asiallinen ulkoinen äänikortti. Ne tukevat ASIO-ajureita, jotka pääsääntöisesti toimivat parhaiten. Koneiden sisäiset äänikortit kompastelevat monin tavoin, vaikkei niidenkään käyttö mahdotonta ole.
Mitään erityisen simppeleitä plug'n'play yhdistelmiä ei kuitenkaan ole.

 
Vaihtoehtoisesti voit unohtaa tän kaiken ja ostat vaan Macin ja aloitat GarageBandilla ja sit upgreidaat logicciin :) Ja jos pelkät virtuaali-instrumentit riittää, voit aloittaa heti ja halutessasi joku usb-midi-soitin kiinni. Äänittämiseenkin helpoiten pääset kiinni ihan vaan jollain usb-mikillä (=/interfacella).
 
anapena
07.12.2016 15:41:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Vaihtoehtoisesti voit unohtaa tän kaiken ja ostat vaan Macin ja aloitat GarageBandilla ja sit upgreidaat logicciin :) Ja jos pelkät virtuaali-instrumentit riittää, voit aloittaa heti ja halutessasi joku usb-midi-soitin kiinni. Äänittämiseenkin helpoiten pääset kiinni ihan vaan jollain usb-mikillä (=/interfacella).
 
Sama homma jollain Steinbergilla/Sequel/Cubase, lisäksi voit valita Win/Mac. Onko se Sonar sitten jotenkin vaikeampi muka? Presonus, Reaper, Mixcraft?
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Henri Henri Olavi
07.12.2016 15:42:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Aika urpo oletus markkinaosuuksia ajatellen.
 
En ajatellut markkinaosuuksia, vaan henkilön nimimerkkiä. Jos se pitää kutinsa, niin kysyjä on lähes 50-vuotias. Jotenkin aina oletan, että vanhemmat ihmiset käyttävät konetta/käyttistä, jonka kanssa ei tarvitse säätää ylimääräistä. Oletukset ovat toki perkeleestä.
 
K.F.S. is the Only Law
Krice
07.12.2016 15:48:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Presonus Studio One on ollut minusta helpoin niistä mitä olen kokeillut. Se on myös kohtalaisen halpa, jopa Pro-versio.
 
peniskan
08.12.2016 17:04:17 (muokattu 08.12.2016 17:15:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
Rohkaisen sinua Heikki68 jatkamaan valitsemaasi musiikinteko-ohjelmaan tutustumista. Onnistut varmasti äänittämään haluamaasi musaa ihan laadukkaasti harjoittelemalla!
 
Mikäli nimimerkkisi viittaa syntymäikääsi olen käytännössä samanikäinen. Itse hankin ensimmäisen musaohjelman noin pari vuotta sitten. Motiivina oli lähinnä pojan kitaransoittoharrastuksen tukeminen basso - ja rumpupohjia luomalla. Ostin Macin ja valitsin ensimmäiseksi musaohjelmaksi Garagebandin. Rumpusoftana minulla on EzDrummer 2. (Äänikorttina on halpis FocusRite Scarlet 2i2.) Motiivina Mac/Garageabnd valinnalle oli vähäinen vapaa-aika harrastukselle ja asiaa tuntevien tuttavien kokemukset Garabandista (ja Macista) helposti opittavana musaohjelmana.
 
Oma käsitykseni on, ajatusta näytetään tukevan myös tässä ketjussa, että useimmilla softilla "perusäänittäminen" on käytännössä ihan yhtä helppoa. Siksi pohdinta esim. Windows/Mac ympäristöjen ja tukemiensa softien paremmuudesta lienee melko turhaa. Itse olen toki ollut Mac/Garageband ympäristöön tyytyväinen, koska perustoiminnallisuus oli siinä ainakin minulle todella helppoa oppia.
 
Hankin itse juuri Maciin Logic Pro X:n, jossa tavoite on opetella mm. miksausta hieman syvällisemmin. Motiivi siirtyä Garagebandista Logic Pro:hon oli halu kokeilla miksata rumpujen osia erillisillä raidoilla (Garageband tukee käsittääkseni tällä hetkellä vain kahta raitaa).
 
Ehkä yksi olennaisimmista asioista musasoftaa opiskeltaessa - jos koettaa säästää aikaa - on tarvitsemansa tiedon löytäminen mahdollisimman nopeasti. Seuraavilla muutamilla periaatteilla olen onnistunut melkoisen hyvin:
 
1. Selvitä ensin mitä työvaiheita sinun pitäisi oppia (esim. uuden raidan luonti, virtuaalisoftan käyttöönotto musasoftassa jne.)
2. Mieti millä hakusanalla työvaiheeseen liittyvät ohjeet löytyvät manuaalista.
3. Hae ohjetta hakusanalla mieluusti sähköisestä manuaalista, koska tietokoneen search - toiminto on omia käsiä ja päätä nopeampi.
4. Keskity ensin ohjeisiin, joissa kerrotaan yksinkertaisin vaihein (1. Ensi tämä 2. Sitten tämä jne.) miten voit yksittäisen työvaiheen musasoftassa tehdä.
5. Koeta löytää tarvittaessa joku ystävällinen kaveri, joka tuntee äänittämistä ainakin jollakin musasoftalla, ja on valmis auttamaan sinua kädestä pitäen tarvittaessa.
 
Itsekin olen joitakin ohjeistuksia hankkinut myös mm. YouTube tms. videoista. Niiden miinus ajan säästämisen näkökulmasta vain monesti on se, että niissä kerrotaan myös paljon sellaista tietoa, jota itse ei sillä hetkellä tarvitse.
 
Tietysti minkä tahansa musasoftan syvällisempi oppiminen vaatii aikaa ja oppimista yrityksen ja erehdyksen kautta, mutta alkuun ja tyydyttävän pitkälle voi päästä hyvinkin nopeasti!
 
Heguli
08.12.2016 18:57:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen myös hieman varttuneempi, mutta en ole huomannut sillä olevan mitään vaikutusta käytettäviin softiin enkä muuhunkaan. DAW:ien vertailu on myös turhaa, koska kaikilla päästään samankaltaiseen lopputulokseen. PC vs. MAC väännöt on myös niin kuluneita aiheita, että niitä ei jaksa erkkikään.
 
telescope
09.12.2016 00:51:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: En löytänyt mainintaa siitä, joten oletin automaattisesti kyseessä olevan Mac.
 
Oli aika helppo päätellä, koska Sonar
 
Henri Henri Olavi
09.12.2016 10:19:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

telescope: Oli aika helppo päätellä, koska Sonar
 
Ok. Kiva juttu.
 
K.F.S. is the Only Law
terov99
10.12.2016 17:36:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heikki68: Tarkoitus on tehdä blues-rock-pohjaista vanhanliiton musiikkia, johon rummut tulisivat virtuaalipohjalta ja kitarat soittaen softan sisään. Ja toki laulua myös äänitettäisiin.
 
Jos englanninkieli ei ole kynnyskysymys, esim Groove3:lta löytyy videokurssipaketteja, joissa käydään hyvin eri softien perusominaisuuksia läpi. Esim tuolle Sonarille löytyy useita kursseja, en käytä itse kyseistä tuotetta, joten en tiedä sen versioista, mutta peruskäyttöhän näissä on yleensä aika samanlaista kevytversioista järeimpiin.
Noita saa ostaa omaksikin, mutta 15 taalan kuukausimaksu on varmaan järkevämpi (ainakin ennen on voinut ottaa vaikka kuukaudeksi kerrallaan), niin voi katsella muutakin kurssitarjontaa tarpeen mukaan.
 
https://www.groove3.com/cakewalk-sonar-tutorials/SONAR-Explained
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «