Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Audioraidan tempon muuttaminen Cubasessa..
1
amt50
24.10.2016 16:57:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arvoisat Cubase-ohjelmistojen käyttäjät.. Osaisko joku kertoo miten pystyn muuttamaan audioraidan tempoo.. siis nyt ei kyse ole Cubasen tempon muuttamisesta vaan nimen omaan pelkän valmiin audioraidan tempon muuttamisesta. Minulla olis yks kitararaita joka on soitettu tempolukemissa 110 ja se pitäs saada muutettua 118 ilman että raidan äänimaailma muutuisi laisinkaan. Tosin en ole varma pystyykö Cupasella edes moista tekemään. Mutta jos joku sattuu tietämään niin kerro ihmeessä minullekin..
 
gravehill
24.10.2016 19:22:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuta k.o. raita musical modeen ja muuta tempo.
 
http://www.chaosresearch.net
Heguli
25.10.2016 07:09:31 (muokattu 25.10.2016 07:11:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

- luo Tempo Track
- muuta tempo Transport panelista
- media/open pool window
- avaa Audio-kansio
- laita rastit raitojen kohdalle.
 
Oletus oli, että koko biisin tempo muuttuu, eikä pelkästään kitararaitojen. Vai voiko muuta vaihtoehtoa ollakaan, jos musiikillisesti ajatellaan...
 
Eos
25.10.2016 10:11:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa-a, minkälaiset algoritmit lie Cubasessa käytössä, tuskin kuitenkaan merkittävästi paremmat kuin muissakaan vastaavissa. Väitän helpoimmaksi ja parhaaksi vaihtoehdoksi uuden raidan nauhoituksen oikealla temmolla kun jo yhden BPM:n muutos kuuluu aika selvästi etenkin kielisoittimissa.
 
Jos signaali ei tule midinä, ei tempoa jälkikäteen voi järkevästi muuttaa koska sehän tapahtuu käytännössä venyttämällä tai tiivistämällä, jolloin kunkin äänen sävelkorkeus joko laskee tai nousee. Vai ymmärränkö jotain väärin?
 
gravehill
25.10.2016 19:22:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos signaali ei tule midinä, ei tempoa jälkikäteen voi järkevästi muuttaa koska sehän tapahtuu käytännössä venyttämällä tai tiivistämällä, jolloin kunkin äänen sävelkorkeus joko laskee tai nousee. Vai ymmärränkö jotain väärin?
 
Digitaaliäänen vatkaaminen ei välttämättä vaikuta sävelkorkeuteen. En tunne algoritmiasioita erityisen tarkkaan mutta käsittääkseni nopeutettaessa sieltä tiputetaan välistä yksittäisiä sampleja pois ja hidastettaessa lasketaan uusia sampleja vanhojen väliin.
 
http://www.chaosresearch.net
Henri Henri Olavi
25.10.2016 19:26:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gravehill: Digitaaliäänen vatkaaminen ei välttämättä vaikuta sävelkorkeuteen. En tunne algoritmiasioita erityisen tarkkaan mutta käsittääkseni nopeutettaessa sieltä tiputetaan välistä yksittäisiä sampleja pois ja hidastettaessa lasketaan uusia sampleja vanhojen väliin.
 
Kyllä ne äänitetyssä kitarassa hyvin pian kuuluvat. Eri asia on kuinka paljon ja välittääkö siitä.
 
ehkä jos jos asia ois niin että tekee paljon ainesta siis akia paljon mutta jos antaa pois niin onko se plajon siis ol? -haitaripartio
MustaKissa
25.10.2016 19:54:35 (muokattu 25.10.2016 19:56:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isoin riski audioraidan tempoa vääntäessä moniraitaprojektissa lienee veny/tiivistyksen aiheuttama flangerin tyylinen ei-toivottu efekti soittaessa raitaa venyttämättömien seassa.
 
Ainakin itsellä moinen ongelma oli nykyisen miksausprojektin kanssa kun joutui vähän kitararaitaa venyttämään Reaperissa ja Cubase taitaa käyttää samaa Elastique-algoritmiä.
 
Eos
26.10.2016 15:30:48 (muokattu 26.10.2016 16:32:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gravehill: Digitaaliäänen vatkaaminen ei välttämättä vaikuta sävelkorkeuteen. En tunne algoritmiasioita erityisen tarkkaan mutta käsittääkseni nopeutettaessa sieltä tiputetaan välistä yksittäisiä sampleja pois ja hidastettaessa lasketaan uusia sampleja vanhojen väliin.
 
Juu onhan näitä erilaisia menetelmiä millä ääniraitaa voi manipuloida ja näiden tapaan erilaisia prosessointeja automatisoidusta käsipeliin mutta tosiaan, äkkiä ajateltuna kielisoittimiin ja vaikkapa pianoon tuollaisen soveltaminen tuntuu käytännössä mahdottomalta, etenkin jos päämäärä on saada raita 8 BPM nopeammaksi.
 
Näitä time warp menetelmiä tietysti löytyy joissa juuri tuota yksittäisten äänien paikkaa saa siirreltyä, mutta näkisin vähintäänkin kehnoksi ratkaisuksi, ellei raita sisällä pelkästään palm mutea jossa sointi (transientit?) on käytännössä tapettu millisekuntien tasolle verrattuna vaikkapa usean iskun mittaisiin vibroihin tai bendeihin jne.
 
Riippuu paljolti siitä raidasta, mitä siellä tapahtuu. Tyylikeinonahan tai ns. efektinä nämä prosessoinnit toimii loistavasti ja siihen oma ymmärrys rajoittuu. Täytyypä kokeilla kun mielenkiinto heräsi, Cubasea ei tosin multa löydy.
 
E: Pikaisen kokeilun jälkeen olen itseasiassa hyvin yllättynyt lopputuloksesta. Näemmä mulla oli puurot ja vellit sekaisin kun ajattelin tuota sävelkorkeuden muuttumista ensisijaisena ongelmana joka ei näköjään olennaisesti varsinaiseen venytykseen/kavennukseen liity kun sävelkorkeus säilytetään.
 
Käytin Reaperin oletusasetusta tuohon temmon muuttamiseen ja kokeilin automaattista, sekä käsin ronklaamista eikä näiden välillä merkittävää eroa ollut edes 8 BPM muutoksella. Koska olen hankala, käytin kokeiluun vieläpä stereoraitaa jossa kaksi kitaraa. Varsinaisia ongelmia tuli vasta, kun raidat on tuplattu, tämä ei kuitenkaan ketjun aloittajan tapausta koske.
 
Kyllähän tuosta joku tarkkakorvainen eron huomaa mutta itse taidan lähtä jyrsimään silinteriäni. Hämmentävää on digitaalinen tekniikka.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «