Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tarkoitus löytää peruskoulukäyttöön soveltuva sopivan simpp
1 2
sebu
15.06.2016 20:56:26 (muokattu 15.06.2016 20:59:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus löytää peruskoulukäyttöön soveltuva sopivan simppeli garageband tyyppinen audio sekvensseri ohjelma, mutta PC:lle. Ikäryhmä on 10-15 vuotiaat.

Looppeja ja softasoittimia sais olla.

Foorumeilta on etsiny tietoa ja mm. tällainen listaus tuli vastaan.
http://en.audiofanzine.com/plugin-s … itorial/articles/the-best-daws.html

Joku LE tai vastaava karsittu versio ois siis hakusessa, että vois äänitellä hyvin yksinkertaisia tuotoksia ja kokeilla softasoittimien soittoa. Ja tuon listan avulla pääseekin lähemmäksi vaihtoehtoja.

Minulla on hieman kehittämisrahaa käytössä, jolla voin hankkia useamman testiin.
Mitä suosittelette kokeilemaan?
 
edit. linkki
 
Antti1
15.06.2016 21:14:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sebu: Minulla on hieman kehittämisrahaa käytössä, jolla voin hankkia useamman testiin.
Mitä suosittelette kokeilemaan?

 
En suosittele mitään tiettyä ohjelmaa, vaan tekemään jonkinlaisen valistuneen ja perustellun päätöksen, sikä sitoutumaan siihen. Ihan vaan sen takia, että kaikilla järkevillä softilla pystyy tekemään kaiken tarpeellisen ja siten vältät turhan rahanmenon. Mä en itse suhtaudu kovinkaan positiivisesti noihin kevytversioihin, koska niissä on niin paljon keinotekoisia rajoitteita käytettävyydessä, mutta kyllä niilläkin tietty toimeen tulee.
 
Useiden softien kahlaamisen sijaan on järkevää ostaa yksi ja vaikka hommata pari oppituntia joltain kokeneelta käyttäjältä. Kyse on kuitenkin loppupeleissä vain siitä, että oppii käyttämään käytössä olevia työkaluja.
sebu
15.06.2016 23:22:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: En suosittele mitään tiettyä ohjelmaa, vaan tekemään jonkinlaisen valistuneen ja perustellun päätöksen, sikä sitoutumaan siihen. Ihan vaan sen takia, että kaikilla järkevillä softilla pystyy tekemään kaiken tarpeellisen ja siten vältät turhan rahanmenon. Mä en itse suhtaudu kovinkaan positiivisesti noihin kevytversioihin, koska niissä on niin paljon keinotekoisia rajoitteita käytettävyydessä, mutta kyllä niilläkin tietty toimeen tulee.
 
Useiden softien kahlaamisen sijaan on järkevää ostaa yksi ja vaikka hommata pari oppituntia joltain kokeneelta käyttäjältä. Kyse on kuitenkin loppupeleissä vain siitä, että oppii käyttämään käytössä olevia työkaluja.

 
Ihan hyviä ja ymmärrettäviä pointteja. Kaikilla saa lopulta aikaan.
 
Kevytversiot ovat kuitenkin myös halvempia ja tarkoitus ei ole saada aikaan samaa, mitä kotistudioissa vaikkapa touhutaan. Tarkoitus on tehdä pienimuotoisia kokeiluja säveltämisessä ja tutustua yleensäkin audiosekvensserimaailmaan. Tutustua käsitteisiin ja kokeilla. Täysversioissa voi olla parempia vireen ja rytminkorjaus/venytys ominaisuuksia. Mut sellaset on jo tässä ympäristössä hienosäätöä.
 
Garageband olisi juuri sopivanlainen, jos se vaan olisi PC:lle. Selkeät näkymät ja sopiva yksinkertaisuus ovat helpommin hahmotettavissa pienemmillekin ja kokemattomille oppilaille.
 
Antti1
15.06.2016 23:27:45 (muokattu 15.06.2016 23:27:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kyse on lopulta vain käyttöliittymästä, niin Reaper on sen mukauttamisen suhteen aivan verraton. Sitä pystyy lähes rajattomasti muokkaamaan haluamansa kaltaiseksi ja valmiita käyttöliittymämodeja löytyy jo aika paljonkin. Se on siis yksinkertaisimmillaan vaikka play, stop, rec, kanavalohko volalla, panoroinnilla, mutella, sololla ja mittarilla. Hyvänä puolena on myös se, että siinä on älytön läjä ominaisuuksia erittäin edulliseen hintaan. Huonona puolena on sitten se, että loopit ja softasynat täytyy hankkia erikseen. Ilmaisetkin käyvät, onhan noita vähän joka lähtöön tarjolla.
sebu
15.06.2016 23:29:14 (muokattu 15.06.2016 23:29:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Jos kyse on lopulta vain käyttöliittymästä, niin Reaper on sen mukauttamisen suhteen aivan verraton. Sitä pystyy lähes rajattomasti muokkaamaan haluamansa kaltaiseksi ja valmiita käyttöliittymämodeja löytyy jo aika paljonkin. Se on siis yksinkertaisimmillaan vaikka play, stop, rec, kanavalohko volalla, panoroinnilla, mutella, sololla ja mittarilla. Hyvänä puolena on myös se, että siinä on älytön läjä ominaisuuksia erittäin edulliseen hintaan. Huonona puolena on sitten se, että loopit ja softasynat täytyy hankkia erikseen. Ilmaisetkin käyvät, onhan noita vähän joka lähtöön tarjolla.
 
Kiitos vinkistä! Täytyy tutustua. Jos saa noin simppeliä käyttöliittymää, niin se helpottais käytännön hommia kovasti!
 
Antti1
15.06.2016 23:32:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sebu: Kiitos vinkistä! Täytyy tutustua. Jos saa noin simppeliä käyttöliittymää, niin se helpottais käytännön hommia kovasti!
 
Onnistuu kyllä, mutta kovinkaan helppoa sen tekeminen ei vieläkään valitettavasti ole.
 
Kannattaa kokeilla, kokeiluversio on täysin rajoittamaton toiminnallisuudeltaan.
juha_p
15.06.2016 23:39:32 (muokattu 15.06.2016 23:42:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sebu:
...
Joku LE tai vastaava karsittu versio ois siis hakusessa, että vois äänitellä hyvin yksinkertaisia tuotoksia ja kokeilla softasoittimien soittoa. Ja tuon listan avulla pääseekin lähemmäksi vaihtoehtoja.
...

 
Eikös LE versiot tule yleensä lisukkeena laittelle (ts. jokaista LE lisenssiä kohti pitää hankkia jokin laite jonka kylkiäisenä LE tulee)?
 
sebu:
...
Kevytversiot ovat kuitenkin myös halvempia ja tarkoitus ei ole saada aikaan samaa, mitä kotistudioissa vaikkapa touhutaan. Tarkoitus on tehdä pienimuotoisia kokeiluja säveltämisessä ja tutustua yleensäkin audiosekvensserimaailmaan. Tutustua käsitteisiin ja kokeilla. Täysversioissa voi olla parempia vireen ja rytminkorjaus/venytys ominaisuuksia. Mut sellaset on jo tässä ympäristössä hienosäätöä.
...

 
Pari kriteeriä rajaamaan softavalintaa:
- onko äänipuoli tarkoitus hoitaa integroidulla äänipiirillä?
- onko MIDI työskentely tarkoitus hoitaa manuaalisesti vai kontrollerilla?
 
Integroidulla äänipiirillä työskennellessä tulee helposti eteen latenssi ongelmat varsinkin MIDI/VSTi hommissa jos reaaliaikaista työskentelyä ja MIDI datan syöttö olisi hyvä olla mahdollista myös suoraan nuottiviivastolle.
 
Edit: BTW, Oppilaitoslisenssit ovat yleensä huomattavasti edullisempia verrattuna tavalliseen lisenssiin.
 
sebu
16.06.2016 09:39:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juha_p: Eikös LE versiot tule yleensä lisukkeena laittelle (ts. jokaista LE lisenssiä kohti pitää hankkia jokin laite jonka kylkiäisenä LE tulee)?
 

 
Pari kriteeriä rajaamaan softavalintaa:
- onko äänipuoli tarkoitus hoitaa integroidulla äänipiirillä?
- onko MIDI työskentely tarkoitus hoitaa manuaalisesti vai kontrollerilla?
 
Integroidulla äänipiirillä työskennellessä tulee helposti eteen latenssi ongelmat varsinkin MIDI/VSTi hommissa jos reaaliaikaista työskentelyä ja MIDI datan syöttö olisi hyvä olla mahdollista myös suoraan nuottiviivastolle.
 
Edit: BTW, Oppilaitoslisenssit ovat yleensä huomattavasti edullisempia verrattuna tavalliseen lisenssiin.

 
Raudasta ja taustasta:
Ipadien mahdollisuuksista huolimatta, joku ipadin garageband tue oikean soittimen soittamista. Lisäksi jakohommat on tehty hankalaksi. Käytännössä läppärikantaa päivitetään useammin ja se on myös halvempaa verrattuna applen tuotteisiin.
 
Siksi:
- Tarkoitus on hankkia aluksi 5-8 kpl usb virralla toimivaa midikiipparia 37 tai 49 koskettimella. Näissä joissakin todella tulee joku le softa tai jotain muuta samplea/soitinta. Esim
http://www.thomann.de/fi/samson_car … ch_rslt_midi+keyboard+usb+49_292421
 
Äänipuoli on lähtökohtaisesti tarkoitus hoitaa läppärin integroidulla piirillä. Ei ulkoisia kortteja, ehkä mahdollisesti voidaan harkita jotain usb mikkiä sellaisille, joiden kohdalla opetusta voi harkita ylöspäin eriytettäväksi.
 
Tilanne on kuitenkin se, että pitäisi pystyä antamaan läppäri ja kiippari oppilaalle matkaan ja oppilas voi tehdä itsenäisesti hommia muuallakin kuin luokassa. Siks kaikki ylimääräinen sälä ei toimi. Kiipparihomma kuitenkin on lähempänä oikeaa soitinta kuin joku kosketusnäyttö. Siten voi samalla myös oppia soittamaan tai harjoitella soittamista sillä.
 
Ja voihan sitä porukalla äänittää luokassa käyttäen behringerin x32 produceria äänikorttina. Ja jokainen voi lisäillä ja miksailla jotain omia juttujaan. Kunhan nyt pääsee tutuksi tähän maailmaan ja saa aikaa jotain pienimuotoista.
 
JPQ
16.06.2016 14:18:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reaperissa meni itsellä hiusten halkomiseksi kun yritin multitimbraalia plugaria käyttöön minusta jotenkin sekava edelleen kunolen yrirttänyt mutta nykyään kun Cubasea testailin niin sekin vaiktutaa selvemmältä. Olen joskus miettinyt PChen paluuta itse musan teossa.(Logic nyt). Ja miksikö no tehokaan mäkin hinta mieletön. ja tietyt hommat jotka mielessä vaatii sitä. Eikä mäkkejä voi päviitellä.
ps. sein minusta joskus haitta että Reaperissa ei ole minkäänlaista nuottinäkyvää jopa aloitus puolella itse tykkään syöttää usein musiikin nuotteina. Johon sitten teen viilailut pianorllilla.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
sebu
16.06.2016 14:58:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kokemuksia Cakewalk music creator 7:sta? Vaikuttaa hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan hyvältä paketilta aloitteleville lapsille.
 
Näyttäs olevan sopiva kattaus softasoittimia, joilla saa perusbiisin kasaan.
https://www.cakewalk.com/Products/Music-Creator/Features
 
juha_p
16.06.2016 15:08:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa kuitenkin tsekata se latenssipuoli jottei hommat mene monimutkaiseksi.
 
Näin testaat helposti:
- lataa ja asenna jokin softa joka tukee näppäimistön käyttöä MIDI kontrollerina ja VST instrumentteja
- lataa ja asenna jokin perus VSTi
- lataa ja asentaa myös asio4all ajuri
 
Lataa VST instrumentti valitsemaasi softaan ja soita sitä eri preseteillä näppäimistön kautta. Saatko mahdollisen viiveen poistettua ASIO buffereiden säädöllä ilman että ääni alkaa säröytymään tai pätkimään (tms.). Arvioi VST instrumenttien käyttötarve / projekti ja testaa sen mukaisesti.
 
www.asio4all.com
http://www.kvraudio.com/product/vsthost-by-hermann-seib (Muistaakseni MIDI datan syöttö näppäimistöltä onnistuu)
http://www.kvraudio.com/plugins/win … st3-plugins/instruments/free/newest
 
sebu
16.06.2016 15:36:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juha_p: Kannattaa kuitenkin tsekata se latenssipuoli jottei hommat mene monimutkaiseksi.
 
Näin testaat helposti:
- lataa ja asenna jokin softa joka tukee näppäimistön käyttöä MIDI kontrollerina ja VST instrumentteja
- lataa ja asenna jokin perus VSTi
- lataa ja asentaa myös asio4all ajuri
 
Lataa VST instrumentti valitsemaasi softaan ja soita sitä eri preseteillä näppäimistön kautta. Saatko mahdollisen viiveen poistettua ASIO buffereiden säädöllä ilman että ääni alkaa säröytymään tai pätkimään (tms.). Arvioi VST instrumenttien käyttötarve / projekti ja testaa sen mukaisesti.
 
www.asio4all.com
http://www.kvraudio.com/product/vsthost-by-hermann-seib (Muistaakseni MIDI datan syöttö näppäimistöltä onnistuu)
http://www.kvraudio.com/plugins/win … st3-plugins/instruments/free/newest

 
Kiitos! Testaan ehdottamallasi tavalla. Useasta softasta näyttää olevan tuo trial-jakso, niin sillähän noita saa sit kokeiltua käytännössä.
 
anapena
16.06.2016 22:58:09 (muokattu 16.06.2016 23:02:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kukaan ei ole maininnut Steinbergin tuotteita. Itse olen tällä hetkellä siinä leirissä. Simppelein, niinku Garageband, on Sequel, jota voi halutessaan päivittää järeämmäksi pitkin Cubase-polkua. Softat toimivat sekä Macilla että Windowsilla, ison talon supportti toimii ja oppilaitosalennukset(educational) ovat olemassa.
Mixcraftia mainostetaan windowsgarageksi, sitä en ole kokeillut.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
sebu
17.06.2016 10:13:05 (muokattu 17.06.2016 11:17:06)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Kukaan ei ole maininnut Steinbergin tuotteita. Itse olen tällä hetkellä siinä leirissä. Simppelein, niinku Garageband, on Sequel, jota voi halutessaan päivittää järeämmäksi pitkin Cubase-polkua. Softat toimivat sekä Macilla että Windowsilla, ison talon supportti toimii ja oppilaitosalennukset(educational) ovat olemassa.
Mixcraftia mainostetaan windowsgarageksi, sitä en ole kokeillut.

 
Mixraft on ihan uus ohjelma mulle. Kattelin tutorialvideota ja siinä on looppien lisäksi song kit looppeja, joissa siis valmiiksi soitettuja tuttuja kiertoja, kuten blues. Vois olla olla aika hyvä ominaisuus tässä mun kouluontekstissa, jossa soittotaito ei riitä monella kovin pitkälle. Sais pohjat nopeesti, johon voi sit ite improta/säveltää melodian ja miksata homman kasaan. Siitä on hyvä jatkaa sit itse.
Kiitoksia vinkistä!
 
Sequel on tullut vastaan itsellä myös. Tämän hetkinen oma lista ohjelmista näyttää tältä:
 
Cubase elements 8
studio one
steinberg sequel
cakewalk sonar
cakewalk music creator reaper
magix musician maker
mixcraft
 
Noista reaper ei oikein tunnu oikealta, ja sonar vaikuttaa myös liian sekavalta pienelle käyttäjälle. Tää mixcraft puolestaan vois olla hyvinkin se juttu, vaikka tulikin ihan puskista.
 
niviman
17.06.2016 21:38:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mixcraftista voi ladata kokeiluversion 14 päiväksi. Itselle se on ollut sopivan yksinkertainen. Aiemmin tein äänityksiä Tascamin digiraiturilla ja piti löytää tietokoneelle ohjelma jota oppii käyttämään nopeasti. Muista äänityssoftista minulla ei ole kokemusta. Tietenkin oppimista on nopeuttanut se, että englannin kieli on hallussa joten opiskelussa on voinut hyödyntää Mixcraftin opetusvideoita.
 
Kitarat ja laulun olen äänittänyt ulkoisen äänikortin kautta mutta midi-koskettimet liitän suoraan tietokoneeseen. Rumpuina käytän Addictive Drumsia mutta varmaan Mixcraftin omillakin rytmeillä pärjää pitkälle.
 
telescope
19.06.2016 00:00:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Kukaan ei ole maininnut Steinbergin tuotteita. Itse olen tällä hetkellä siinä leirissä. Simppelein, niinku Garageband, on Sequel, jota voi halutessaan päivittää järeämmäksi pitkin Cubase-polkua. Softat toimivat sekä Macilla että Windowsilla, ison talon supportti toimii ja oppilaitosalennukset(educational) ovat olemassa.
Mixcraftia mainostetaan windowsgarageksi, sitä en ole kokeillut.

 
Steinbergin tuotteet mielestäni suolaisen hintaisia ja juurikin se päivittely tulee hintoihinsa.
Paljon halvemmalla pääsis kun ostais käytetyn macbookin ja siihen Logicin, tai sitten PC ja Sonar, Studio One tai Bitwig
 
anapena
19.06.2016 12:26:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

telescope: Steinbergin tuotteet mielestäni suolaisen hintaisia ja juurikin se päivittely tulee hintoihinsa.
Paljon halvemmalla pääsis kun ostais käytetyn macbookin ja siihen Logicin, tai sitten PC ja Sonar, Studio One tai Bitwig

 
Eihän ne halpoja ole, yritän kuitenkin nähdä maksamilleni hinnoille perusteita. Aktiivinen asiakastuki, kohtuutoimivat softat ja ilmaiset välipäivitykset.
Itse luontaisena sulovileeninä ostin aikoinaan käytetyn Nuendon ebaysta ja päivittämällä sen säästin melkein puolet uuden normaalihintaan verrattuna.
Pidän plussana sitä, että mulla on asennettuna sekä OSX että Windows-versiot.
Mobiiliäänitykset läppärillä ja miksaukset pöytäkoneella, kyseessä on melkoisen vanhat koneet, aikanaan toki olleet jytkyjä.
Mulla taitaa olla Sequel 1 ylimääräisenä, jos jotakuta kiinnostaa. Ei asennu mun nykykoneisiin.
Samaten löytyy tyhjänpanttina Digital Performer 3-7.
Ja Sonar 1.
Käytetty Apple ja Logic 8 vois olla aika kustannustehokas paketti. Sellaisen kun saa toimimaan, niin ei kannata päivitellä.
Kysyjällä taisi kuitenkin olla oppilaitosmeininki mielessä, silloin kannattaa miettiä siihen sopivaa (joukko)lisenssiä. Applellakin oli sellaisia.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Vessajono
19.06.2016 12:40:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Eihän ne halpoja ole, yritän kuitenkin nähdä maksamilleni hinnoille perusteita. Aktiivinen asiakastuki, kohtuutoimivat softat ja ilmaiset välipäivitykset.
 
Tämäpä. Mä oon vähän kahden vaiheilla tällä hetkellä: tuntuu, että Logic ei oo Applen prioriteettilistalla ihan kärjessä joten pitääkö tässä sitten hypätä Steinbergin tai Presonuksen leiriin, mene ja tiedä.
 
Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
anapena
19.06.2016 17:01:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Tämäpä. Mä oon vähän kahden vaiheilla tällä hetkellä: tuntuu, että Logic ei oo Applen prioriteettilistalla ihan kärjessä joten pitääkö tässä sitten hypätä Steinbergin tai Presonuksen leiriin, mene ja tiedä.
 
Steinberg on nykyään Yamahan haara, eli onko se sitten paljon vai vähän?
Mikähän on Presonuksen prioriteetti nykyään, mikserit, luurit, purkit vai softat? Kaikkihan ne liittyy toisiinsa.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Vessajono
19.06.2016 17:09:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Steinberg on nykyään Yamahan haara, eli onko se sitten paljon vai vähän?
Mikähän on Presonuksen prioriteetti nykyään, mikserit, luurit, purkit vai softat? Kaikkihan ne liittyy toisiinsa.

 
Softaa ja purkkeja ne ainakin eniten tuntuu rummuttavan. Mikserien kanssa ovat tainneet hävitä kilpajuoksun Behkua vastaan.
 
Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «