Muusikoiden.net
04.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpusofta rumpalille?
1
Bonzzo
03.11.2015 06:09:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjesta

Elikkäs olisi tarve olisi pätevälle rumpusoftalle. Olen palloillut Superior Drummer 2.0 ja Steven Slate Drums softan välillä. EZdrummer2 pudotin pois vaihtoehdoista etenkin, kun tällä hetkellä SD2 näkyy olevan lähes saman hintainen kuin EZd2.

Testasin EZdrummer kakkosen demon reaperillä, enkä päässyt MIDIin käsiksi haluamallani tavalla. Tämä luultavasti johtui omasta osaamattomuudesta.

En siis sävellä biisejä vaan tarvitsisin hyvän työkalun jolla voisin sovittaa ja tuottaa rumpuja. Rummut on päässä ja ne pitäisi saada ulostettua biisien demotustarkoitukseen. Haluaisin tehdä tämän suht. hyvänkuulloisesti ok sampleillä, mutta soundin prosessointi ja hirveä hifistely ei ole tällä hetkellä tärkein asia. Toki mahdollisuus mahdollisimman laajaan käsittelyyn on suotavaa tulevaisuutta ajatellen.

Mukava olisi kuulla kokemusta muilta rumpaleilta, joilla on ollut joskus samantapaisia mietteitä.

Kiitosta jo etukäteen!

Triskal
03.11.2015 11:40:21 (muokattu 03.11.2015 11:56:02)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bonzzo: Testasin EZdrummer kakkosen demon reaperillä, enkä päässyt MIDIin käsiksi haluamallani tavalla. Tämä luultavasti johtui omasta osaamattomuudesta.

MIDI-ulostuksen onnistumattomuus voipi olla myös demorajoitus. Eli ei välttämättä ole sinun osaamattomuuttasi.

Miten täsmälleen tuotat, mitä se tarkoittaa? "Sävellätkö" rumpalille soitettavaa, "soita tollai"? Vai onko kyse soundin tuottamisesta?

Teen itse demorummut SSD4:llä ja piirrän aina hiirellä kaiken. Ostin joskus siitä sellaisen version, jossa oli vain viisi presettiä ja se maksoi muutaman euron. Myöhemmin päivitin Platinumiin, kun sain halvalla. Tykkään siitä, miten voi vain pistää SSD:n kanavaan ja alkaa piirtämään. Reaperin oletus-MIDI-velocity 96 kuulostaa hyvältä, eikä SSD ole kovin raskas.

En ole tehnyt mitään suorituskykymittauksia, mutta perstuntuma on, että esim. Kontakt + Studio Drummer on raskaanpuoleinen verrattuna SSD:hen. Studio Drummerkin on hyvä, mutta melko eri soundinen. Native Instrumentsin rumpukirjastoissa kaikissa kuuluu semmoinen sama soundin perusluonne, jota on vaikea kuvailla. Slatellakin on omanlaisensa. Lisäksi NI:n rummuilla ainakin minun pitää, jos haluan piirrellä yhtä laiskasti kuin SSD:llä, aina kääntää velocity-käyrä lineaarisesta Exp + -asentoon, muuten kuulostaa löysäkätiseltä, eikä lainkaan napakalta.

Kaikki riippuu mistä tykkää. Slaten Platinumin saattaisi saada vielä halveerauksella, jos kiirettä pitää. Halloween-salet on vielä käynnissä. Slatella soundien määrän suhde hintaan on vertaansa vailla.

EZDrummerista ei ole kokemusta käytöstä, mutta sehän taitaa olla yksi maailman käytetyimmistä rumpusamplereista, ellei käytetyin. Mitä olen sillä tehtyä kuullut, soundi ja jälki on aina ollut oikein kelpoa.

Sitten on tietysti vielä Addictive Drums, johon on tullut kaveriksi Addictive Trigger. AD on ihan kehuttu (itse en omista) ja etuna Slateen verrattuna on se, että jos omistaa Addictive Triggerin (jos siis tarvitset sample replacement -osastoa), samat kirjastot käyvät molempiin. Slatelle ne pitää ostaa Triggeriin ja SSD:hen erikseen.

http://simonj.fi | http://etappi.org | kalamies#33 >-)))>
passe
03.11.2015 13:01:57 (muokattu 03.11.2015 13:35:21)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rumpalitaustalla itsekin. Nyt aika kuluu kotistudiossa biisi-ideoita hieroessa. Itselläni on käytössä EZD2. Mulla on se ikuinen dilemma että yleensä tiedän suht tarkkaankin millaiset rumpuraidat biiseihin haluaisin, mutta se tietokoneella rumpuraitojen hierominen ei ajan puutteen ja luonteen piirteiden johdosta vaan yksinkertaisesti nappaa/onnistu. Siksi EZD2. Se on siihen tarkoitukseen just eikä melkein.

Superiorin kanssa homma ajautuisi itselläni hyvin suurella todennäköisyydellä turhauttavaan ja näennäisen tarpeelliseen "custom"-hieromiseen. Siksikin EZD2. To get the job done.

Fillejä käyn välillä muokkaamassa midin kautta. Midiraidalle pääsen ihan normaalisti vaan klikkaamalla rumpuraitaa. Expansion Pack:eja on aina kiva kyttäillä tarjouksista. Black Friday lähestyy...

Se vähä mitä olen asiaa tutkinut/hutkinut on antanut sellaisen käsityksen että SSD on tykätty vaihtoehto, jos puuhastelee vähän kevyemmän ja luomumman matskun kanssa. Jos taas touhu on yhtään moderni metalli painotteista niin sitten Toontrack. Nämä nyt sitten varauksella, mutta tässä käsityksessä olen. Voi olla täyttä potaskaakin, onhan EZD:lle esim. latin-, jazz,- reggae ynnä muut paketit.

E: Keskustelusta innostuneena bongasin Expansion Pack tarjouksia ja ostin 4 pakettia. 107€ yhteensä.

"Ne levyt usein radiossa soivat - tai ne voivat olla muitakin".
Triskal
03.11.2015 13:41:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

passe: Jos taas touhu on yhtään moderni metalli painotteista niin sitten Toontrack. Nämä nyt sitten varauksella, mutta tässä käsityksessä olen. Voi olla täyttä potaskaakin, onhan EZD:lle esim. latin-, jazz,- reggae ynnä muut paketit.

EZDrummerin maine hevitouhuissa taitaa juontaa juurensa Drumkit from Hellistä. SSD:ssä on myös oiva läjä hevikittejä ja NI:n sivuilla on oikein vakuuttavia hevidemoja heidän tuotteistaan. Kaikesta kyllä saa, kun tietää miten :)

http://simonj.fi | http://etappi.org | kalamies#33 >-)))>
passe
03.11.2015 14:38:08

Triskal: EZDrummerin maine hevitouhuissa taitaa juontaa juurensa Drumkit from Hellistä. SSD:ssä on myös oiva läjä hevikittejä ja NI:n sivuilla on oikein vakuuttavia hevidemoja heidän tuotteistaan. Kaikesta kyllä saa, kun tietää miten :)

Näinhän se varmaan on.

Tuosta midistä vielä, Toontrackillä on on joku tällainenkin härpäke:

http://www.toontrack.com/product/ezplayer-pro/

En ole itse tutustunut.

Bonzzo
03.11.2015 19:22:57

Mahtavaa miten nopeasti tänne saa vastausta!! Kiitos

Triskal: Miten täsmälleen tuotat, mitä se tarkoittaa? "Sävellätkö" rumpalille soitettavaa, "soita tollai"? Vai onko kyse soundin tuottamisesta?

Joo eli olen siis itse itse rumpali elikkä rumpuraidat ovat pientä viilausta ja testausta vaille valmiit päässä. Soitellaan sellaista hieman progahtavaa rokkia. Pitäisi saada rummut menemään kitaristeille demotarkoituksessa. Eli sävellän rummut ja tuotan soundillisesti.

Onkos kellään kokemusta tuosta Superior Drummerista? Näkyy olevan t-kaupassa halvennuksessa tällä hetkellä 139e. Ja SSD4 Platinum 88e.

Ja kaikekti toi SSDD4:n kirjasto on alkuun ihan riittävän laaja?

Kiitostaa

passe
04.11.2015 00:40:10 (muokattu 04.11.2015 00:47:14)

Bonzzo: ...Soitellaan sellaista hieman progahtavaa rokkia. Pitäisi saada rummut menemään kitaristeille demotarkoituksessa...

Toontrack julkaisi juuri tänään Progressive-paketin;-) Menee huomenna imutukseen! Niillä on myös juuri nyt tarjous: osta softa - saat yhden expansion paketin kaupan päälle.

EZD2:n Groove finder toimintoon suhtauduin alkuun huvittuneesti, mutta se on osoittautunut yllättävän toimivaksi ominaisuudeksi. Lyhykäisyydessään, siinä näppäillään hiirellä parin tahdin pätkä kompin mallia sisään ja softa etsii kaikista kirjastoista annettua komppia eniten muistuttavat kompit.

Bonzzo
04.11.2015 02:13:58

Toontrack julkaisi juuri tänään Progressive-paketin;-)

Sattuipas somasti :) Joutunee varmaan sit toontrackin maailmaan sukeltamaan kera Superior Drummerin.

Lyhykäisyydessään, siinä näppäillään hiirellä parin tahdin pätkä kompin mallia sisään ja softa etsii kaikista kirjastoista annettua komppia eniten muistuttavat kompit

Juuri tätä "tap and find" toimintoa testasinkin EZd2 demossa ja onhan se oivallinen juuri biisintekijoille jotka tarvitsevat rumpupohjaa. Helppoa ja nopeaa. Lisäksi iskujen määrää voi näppärästi lisätä kullekkin kilkuttimelle. Omaan käyttötarkoitukseen tämä nyt ei ole aivan ideaali, koska eihän ne iskut ja kompit sinne oman vision mukaan automaattisesti tietenkään napsu. Lisäksi demossa en osannut/pystynyt muokkaamaan midikarttaa reaperissa mikä oli raivostuttavaa. Demon sample kirjasto oli myös mielestäni suppea. En tiedä sitten vastaako se kokoversion kirjastoa ilman laajennuksia vai ei.

tender.insanity
04.11.2015 08:10:17

Itse teen aina rummut ihan käsipelillä, niin saa juuri sellaiset kuin tahtoo. Guitar Prolla teen ja alkanut oppia aika rivakalla tahdilla noita tekemään.

Sitten vain vien MIDI fileen DAWiin jossa EZD2 soittaa mitä käsketään. Tässä vaiheessa sitten hienosäätöä, lähinnä velocityn kanssa, sekä vähän näyttää CAL skriptejä ja vaihtelee peltejä jne jne.

Tämmöiseltä näyttää rumpuraita:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5738957/Rumpuja%20esimerkki.png

passe
04.11.2015 10:22:32 (muokattu 04.11.2015 10:52:48)

Tämä oli ihan hyvä EZD2:n ja Addictive Drummer:n vertailu:

https://www.youtube.com/watch?v=tLHcQuCgplg

Ei eihdi paneutumaan nyt kunnolla, mutta äkkiseltään vaikutti että Addictive on nimenomaan säätöhaluisille midipuolella vähän monipuolisempi.

E: Google seuraa selaushistoriaa ja tyrkytti tällaista mainospalkissa:

http://www.thelooploft.com/collecti … e-40-multitrack-drums-master-bundle

Eri kuviot, mutta halapa.

Marzi
18.11.2015 00:30:07 (muokattu 19.11.2015 22:45:09)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EZ2:sta voi käyttää ihan rumpuaivona ja soittaa pannut MIDInä sähkörummuilla sisään. Tarpeeksi lisäpaketteja=soundi löytyy varmasti. Lisäksi voi esim pistää toisen EZ:n puksuttamaan vaikka lisävirvelisamplea tai bassaria ja kaikki raidat (mitä milloinkin paketti sisältää) saa erikseen ulos jos niitä haluaa työstää lisää normaaliin tyyliin DAWin plugareilla. SD2:lla on tehty levy jos toinenkin ja me tehtiin omalla porukalla pannut EZ2/Roland TD-30 -yhdistelmällä. Saatiin MIDIsuoritus talteen (ihmisen kädenjälki on tärkein et rumpuraidat groovaavaa ja hengittää) ja voidaan muokata soundia biisikohtaisesti vaikka miten pitkälle.

Lisäksi EZ2 on tämmöselle tollolle biisintekijäkitaristille paras kaveri ikinä. Ite oon diggaillut eniten Metal Machine, Made Of Metal ja Progressive -lisäosista. Mulle ton myi tää Devinin tollovideo. Näytti niin simppeliltä (ja onkin). Toi softa, ei Devin. :) http://youtu.be/iqJNWzlgPPU

Pari hyvää videota:
http://youtu.be/YEJH3WM6Oz8
http://youtu.be/JnQN3cX4Csc

Tarpeeksi on aivan liian vähän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti