Muusikoiden.net
02.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Millaisen Mac Probookin tarvitsen + Sibelius/Pro Tools?
1
saltari
14.08.2015 20:37:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ostamassa 15-tuumaisen Applen Probookin (tai 13, jos se riittäisi tarpeisiini). Olen vuosikymmeniä soitellut ja laulanut, mutta tietokoneella musiikin teko ei ole niin kovin tuttua. Sibelius 7:lla olen tehnyt hieman sovituksia ja Pro Toolsin Express-versiolla rakentanut pari biisiä virtuaali-instrumenteilla (iMac + M-audion KeyStudio).

Nyt haluan käyttää Sibeliusta (7.5) ja varmaankin Pro Toolsin 10 täysversiota (riittävästi virtuaali-instrumentteja/raitoja käytössä) vaativienkin (ainakin minulle) sovitusten tekemiseen sekä musiikin tekemiseen pääasiassa yksin. Vaikka osaan soittaa koskettimia sekä kitaraa ja rumpujakin jonkin verran, niin tarkoitukseni on tehdä Midi-kiipparilla suurin osa raidoista. Ja ilmeisesti tarvitsisin plugareita puhaltimien, rumpujen, jousien ym. tekemiseen.

Plugareista en tiedä yhtään mitään. Tarkoitus on tehdä kaikessa rauhassa laadukkaita kappaleita, sovituksia ja laadukkaita demoja. Ja raitoja pitää olla käytettävissä "paljon".

Tietokone tulee joka tapauksessa olemaan uusi Mac Probook, joten PC-pohjaiset ratkaisut eivät minua kiinnosta. Koska tavoittelen laadukasta jälkeä ja mahdollisuutta käyttää paljon virtuaali-instrumentteja, niin Pro Tools on myös lähes varma valinta. Ja Sibelius ja Pro Tools toimivat nykyään kai hyvin yhteen, joten sekin ehkä puoltaisi tällaista valintaa.

Kysymyksiäni ovat siis:

1) riittäisikö 13 Probookin teho, muisti ja muut ominaisuudet (mm. näyttö ja sen koko) tarpeisiini? (esim. kaksiytiminen Intel i5 2,9 GHz prosessori (Turbo Boost jopa 3,3 GHz), 8 Gt 1866 MHz LPDDR3-muistia, 512 Gt flash-muisti, Intel Irish Graphics 6100 näytönohjain).

Jos tällainen pienempi eli 13 riittäisi, niin ihan hyvä, sillä ko. kone tulee olemaan läppäri muuhunkin käyttöön eli sitä kyllä pidetään mukana siellä sun täällä. Olen toisaalta tullut alustavasti siihen johtopäätökseen, että ei 13 riittäisi, vaan tarvitaan 15, jossa tarpeeksi(=?) muistia ja parempi näyttö Pro Toolsin käyttöä ajatellen (monta ikkunaa auki ja paljon pientä yksityiskohtaa katsottavana, ikänäköäkin on jo ) ajatellen. Alustava valintani olisi siis Probook 15 2,2 GHz (neliytiminen Intel core i7, turboboost 3,4 GHz), 16 Gt 1800 Hz muistia, 256 Gt flash-muisti). Vai olisiko oltava 500 euroa kalliimpi malli, jossa 2,5 GHz (Boostilla 3,7 GHz )sekä 512 Gt muisti? Vai olisiko Thunderbolt-liitännöistä jotain iloa musiikin tekoa ajatellen? (Ulkoinen muisti).

2) Miten plugareiden käyttötarve vaikuttaa koneen/muistin valintaan? Mitkä plugarit olisivat suositeltavia minun tarpeisiini?

3) Onko perusteluni Pro Toolsin valitsemiseksi järkevät? Ellei, niin mitä vaihtoehtoja olisi?

4) Millaisen audio-interfacen tarvitsisin? Suosituksia?

5) Mitä muuta mahdollisesti tarvitsisin välttämättä? (Laitteita/ softaa).

Aika monta kysymystä siis, mutta juuri nyt se peruskysymys on: millaisen Probookin ostaisin?

sepisti
14.08.2015 22:29:31

Minusta kannattaa ostaa niin kallis mäkki, kuin lompakko antaa myöten. Itse hankin juuri 13-tuumaisen MacBook Pron, jossa käytän Logic Pro X:ää. Mun projekteissa raitoja tuskin tulee olemaan 20-30 enempää, joten pienen näytön kanssa tulee jotenkin toimeen. Toisaalta mulla on myös iMac 21", jolla voin tehdä hommia tarvittaessa, joten näkisin, että 15" macBookki on varmaan sun tarpeet huomioiden huomattavasti viisaampi valinta, mikäli kyseessä on sun ainoa kone

Ohjelmista sen verran, että Logic on tosiaan yksi varteen otettava vaihtoehto, mutta jos sä olet tottunut Protoolsiin, niin varmaan kannattaa pysyä siinä. Itselläni ei ko. ohjelmasta ole kokemusta, mutta ainakin itselläni Logicin logiikan opettelu oli aluksi aika työlästä ja on sitä välillä vieläkin.

http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
Vessajono
14.08.2015 22:35:30

Näyttöä ei oikeastaan kannata pitää kriteerinä musahommissa, koska varsinkin jos jollain Sibeliuksella tekee isompaa partsikkaa niin se 15 tuumaakin on joka tapauksessa liian ahdas ja tarttee toisen, isommaan ruudun kaveriksi.

Kampela77: Itsekin jaksoin 15 vuotta ravata salilla ja laskea kilokaloreita, mutta lopulta tajusin, että kaljan juominen alasti ja syöminen mitä huvittaa on paljon hauskempaa. Kuolen sitten kun kuolen.
saltari
15.08.2015 10:10:25

sepisti: Minusta kannattaa ostaa niin kallis mäkki, kuin lompakko antaa myöten. Itse hankin juuri 13-tuumaisen MacBook Pron, jossa käytän Logic Pro X:ää. Mun projekteissa raitoja tuskin tulee olemaan 20-30 enempää, joten pienen näytön kanssa tulee jotenkin toimeen. Toisaalta mulla on myös iMac 21", jolla voin tehdä hommia tarvittaessa, joten näkisin, että 15" macBookki on varmaan sun tarpeet huomioiden huomattavasti viisaampi valinta, mikäli kyseessä on sun ainoa kone

Ohjelmista sen verran, että Logic on tosiaan yksi varteen otettava vaihtoehto, mutta jos sä olet tottunut Protoolsiin, niin varmaan kannattaa pysyä siinä. Itselläni ei ko. ohjelmasta ole kokemusta, mutta ainakin itselläni Logicin logiikan opettelu oli aluksi aika työlästä ja on sitä välillä vieläkin.

Kiitos Sepisti kommenteista!

Kyllä minulla on jo ennestään 4 vuotta vanha iMac (21"), johon on päivitetty juuri keskusmuistiksi 12 Gt. Sillä olen tähän saakka duunaillut. Mutta nyt tarvitsen liikkuvan elämäntilanteeni vuoksi ehdottomasti läppärin. Ja sen vuoksi pohdiskelen tuota näytön koko-asiaa.

Lompakko ei ole rajaton, mutta olen ajatellut, että riittävän hyvä mäkki on kyllä oltava. Raitoja tulee varmaankin käytettyä vähän sen mukaan, paljonko niitä on käytettävissä, mutta kyllä niitä ainakin tuo 30 pitää ehdottomasti olla. Olen kuvitellut, että Logic sinänsä voisi olla ihan järkevä valinta ylipäätään Mäkki-käyttäjälle, ja että se olisi kohtuullisen helppokäyttöinenkin. En voi sanoa olevani tottunut Protoolsiin, kun olen sillä vain muutaman kevyen jutun tehnyt, joten Logic tai jokin muu softa voisi olla kyllä mahdollinen. Mikä Logicissa on tuntunut erityisesti hankalalta?

saltari
15.08.2015 10:21:04

Vessajono: Näyttöä ei oikeastaan kannata pitää kriteerinä musahommissa, koska varsinkin jos jollain Sibeliuksella tekee isompaa partsikkaa niin se 15 tuumaakin on joka tapauksessa liian ahdas ja tarttee toisen, isommaan ruudun kaveriksi.

Kiitos kommentista Vessajono!

Minulla on tosiaan ennestään 21 tuuman iMac, joten siitä kyllä Sibelius-partsikka näkyy kohtuullisen hyvin. Mutta oikeastaan se kysymys tästä asiasta olisikin näin: onko 13 tuuman näytöllä Sibelius-partsikka kerta kaikkiaan liian pieni ja sen vuoksi olisi ehdottomasti oltava liikkuvassa käytössä 15-tuumainen (muualla kuin asuinpaikkakunnalla asuttaessa?).

Mikael
18.08.2015 08:30:43 (muokattu 18.08.2015 13:37:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näytön koon riittävyys kannattaa testata ihan itse.

Mulla on 13" MBP 2,4GHz i5 -prossulla ja 8Gt muistilla. Pro Tools pyörii ihan nätisti isommillakin sessioilla. Tosin mä en käytä juurikaan virtuaali-instrumentteja, jotka tuppaavat haukkaamaan reilusti CPU:n tehoja, joten kuvailemaasi käyttöön suosittelen hankkimaan niin tehokkaan prossun kuin rahkeet riittävät. Mahdollisimman isosta muistista on myös etua.

Softa-instrumentteja lukuunottamatta uskoisin, että pärjäät aika pitkälle Pro Toollssin omilla plugareilla jotka ovat varsin laadukkaita.

Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Pedro de la Helvetto
19.08.2015 00:10:44

Onko sulla jokin erityinen syy käyttää Protoolsia? Työskenteletkö esimerkikisi studioissa joissa sitä käytetään?

Mun mielestä Logic on Protoolsia helppokäyttösempi. Ja halvempi.

Mitä plugareihin tulee, niin kyllähän Logicin mukana tulevilla jo miksailee vaikka mitä. Lisänä logicissa tulee mukana aika hyvät virtuaali-instrumentit ja mittava looppikitjasto.

vexu
21.08.2015 23:49:03 (muokattu 22.08.2015 00:06:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän siihen 13" saa hyvin ulkoisen näytön jos tilaa tarttee ja myös sitä sisäistä resoa voi muutta näppärästi. Itsellä pyörii työn alla juuri oman bändin yli 100-raitaisiksi paisuneet Logic Pro X -demot aivan nätisti pari v vanhalla silloin yläpään 13" rMBP:lla. Toki sample-pohjaisia juttuja on itse tarvinnut vielä aika vähän, mutta plugaria onkin sitten senkin verran enemmän. Audio interfacen suhteen ainakin omasta kokemuksesta sellaista tarvitaan vain jos sisään/ulos pitää saada liveraitaa enemmänkin. Viiveestä ei ole tarvinnut juuri välittää Logicin low latency modessa yksittäisen nauhoituksen aikana.

On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero.
HK
22.08.2015 16:08:46

i7 prosessorilla mielellään, hyperthreading toimii näissä hommissa. Muistia mielellään vähintään se 8Gt.

En lähde windows / apple vääntöön. Samaa rautaa molemmat.

Peltikorva puupäässä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti