Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko kaikki mac koneet hitaita ja ylihintaisia
1 2 3 4 5 6 7
tender.insanity
05.05.2015 06:16:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on 2011 kasattu kone, jossa rullaa i2500K kellotettuna 4,5ghz ja muistia 8gb. Prossun suhteen ei ole ongelmia ta nikottelua tullut vastaan ja kyllä tuolla isossa maailmassa kerrotaankin, että kyseinen prossu kellotettuna on ihan hyvä vaihtoehto vieläkin. Muistin voisi tuplata, kun isoissa projekteissa välillä nikottelee (yhdessä sessiossa tuli limitti täyteen ja piti jäädyttää joku softasyna).
 
Mutta toi muistin hinta on niin ryöstöhintaista ollut jo jonkin aikaa. Yhdestä 4gb DDR3 palikasta 44e. Silloin kun itse ostelin DDR3:t, oli hinta 20e kappale.
 
CPU
08.05.2015 10:48:52 (muokattu 08.05.2015 10:49:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Mac Minissä on sellainen hieno juttu, että se on täysin äänetön. Samaan pääset PC:llä vasta kun sijoitat sen 600€ passiivivesijäähdytykseen.
 
Ihan yhtä äänetön on meikän i7 pc riggi stokki tuulettimella. Vähän uudemmissa prossuissa kun on integroitu näytönohjain, niin ei tarttee edes sitä erillistä korttia mölyämässä siellä kotelossa.
 
Toinen hyvä juttu on OSX, joka ei päivitä koko ajan ja siinä ei ole viruksia.
 
Useammin päivittyy, kun windows, siis isoja 10.x päivityksiä meinaan. Windowsiahan ei ole pakko päivittää isoa versiota eteenpäin, kun noita vanhempiakin versioita ylläpidetään. OSX:llä tuki loppuu välittömästi, kun uusi 10.x versio tulee ulos, joten jos haluat pitää konetta verkossa, on sitten tietoturva-aukkojen tukkimiseksi pakko päivittää uusimpaan versioon joka sitten aika suurella toden näköisyydellä rikkoo esim. äänikortin ajuri yhteensopivuuden. Näin kävi ainakin Lionin ja Mavericsin kanssa. Enkä kyllä ymmärrä mikä ongelma windowsin päivityksissä noin ylipäätään on? Ne ei riko yhteensopivuutta, eikä aiheuta muutakaan ongelmaa.
 
Niin ja OSX:ssä on kyllä viruksiakin.
 
Jätkän jutut on kyllä tän mäkin ja windowsin suhteen ihan ok 5-10 vuotta vanhaa tietoa.
 
http://www.myspace.com/protectorateindustrial
Krice
08.05.2015 15:29:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CPU: Enkä kyllä ymmärrä mikä ongelma windowsin päivityksissä noin ylipäätään on?
 
Päivityksiä tulee noin viiden päivän välein ja usein kone pitää käynnistää uudelleen (puhumattakaan että päivitysprosessi syö hitosti tehoa). Miten vaikeaa on koodata ne jutut kuntoon kerralla?
 
hallu
08.05.2015 17:54:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CPU: Ihan yhtä äänetön on meikän i7 pc riggi stokki tuulettimella. Vähän uudemmissa prossuissa kun on integroitu näytönohjain, niin ei tarttee edes sitä erillistä korttia mölyämässä siellä kotelossa.
 

 
Useammin päivittyy, kun windows, siis isoja 10.x päivityksiä meinaan. Windowsiahan ei ole pakko päivittää isoa versiota eteenpäin, kun noita vanhempiakin versioita ylläpidetään. OSX:llä tuki loppuu välittömästi, kun uusi 10.x versio tulee ulos, joten jos haluat pitää konetta verkossa, on sitten tietoturva-aukkojen tukkimiseksi pakko päivittää uusimpaan versioon joka sitten aika suurella toden näköisyydellä rikkoo esim. äänikortin ajuri yhteensopivuuden. Näin kävi ainakin Lionin ja Mavericsin kanssa. Enkä kyllä ymmärrä mikä ongelma windowsin päivityksissä noin ylipäätään on? Ne ei riko yhteensopivuutta, eikä aiheuta muutakaan ongelmaa.
 
Niin ja OSX:ssä on kyllä viruksiakin.
 
Jätkän jutut on kyllä tän mäkin ja windowsin suhteen ihan ok 5-10 vuotta vanhaa tietoa.

 
Ei lopu osX:n tuki seuraavan version ilmestymiseen. Puhelimen ja tabletin ylläpito loppuu kyllä mutta vanhoihin osX:iin saa kyllä tietoturvapäivitykset. eikä niitä OsX:iä kyllä tarvtse hetikään kohta päivittää vaan ihan hyvin voi ja kannattaakin käyttää jonkin aikaa vanhaa versiota ennen kuin ohjelmisto ja ajurituki on selvillä.
 
Mitä viruksiin tulee niin haittaohjelmat jotka vaativat pääkäyttäjän salasanon ja pitää asentaa tietokoneeseen paikallisesti eivät ole mitään viruksia. Nyt puhutaan kuitenkin oikeista uhista eikä mistään kuriositeeteista.
 
Olisipa jo kevät
Niq
09.05.2015 14:51:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Päivityksiä tulee noin viiden päivän välein ja usein kone pitää käynnistää uudelleen (puhumattakaan että päivitysprosessi syö hitosti tehoa). Miten vaikeaa on koodata ne jutut kuntoon kerralla?
 
Tirsk. Mikä siinä buuttaamisessa on niin vaikeeta? Win 8.1 käynnistyy SSD-levyltä alle kymmenessä sekunnissa. Eikä sellaisia päivityksiä, että on pakko buutata, tule kuin harvoin.
 
hallu
09.05.2015 18:53:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Tirsk. Mikä siinä buuttaamisessa on niin vaikeeta? Win 8.1 käynnistyy SSD-levyltä alle kymmenessä sekunnissa. Eikä sellaisia päivityksiä, että on pakko buutata, tule kuin harvoin.
 
Kyllä osX pitää myös buutata isompien päivitysten yhteydessä siis käyttiksen tietoturvapäivitykset aika useinkin vaatii uudelleen käynnistyksen. Esimerkiksi windowsissa täysin tuntematon macmurhe on suomenkielisen oikoluvun uudelleen asennus/aktivointi aina välillä käyttispäivitysten yhteydessä kun eipä apple edelleenkään sellaista tarjoa. Lokalisaatio on kautta linja windowsissa laadukkaampaa kuin osX:sä.
 
Pojalla on win8 ja mulla on osX ja kyllä mun mielestä macin päivitysrulianssi on astetta helpompaa kuin windowsissa, mutta ei se windowsista mitään huonoa tee. Mun mielestä jokainen käyttää niitä vehkeitä kun huvittaa ja toisten valintoja on ihan turha repostella. Eikä Macit ole sen kalliimpia kuin windowsitkaan. Kyllä laadukkaasta winkoneesta joutuu maksamaan tonnitolkulla samoin kuin hyvistä mackoneistakin. macilta vaan puuttuu ne kaikkein edullisimmat vaihtoehdot tarjonnasta (tai no ei macminit nyt mitään älyttömnän kalliita ole).
 
Olisipa jo kevät
telescope
10.05.2015 04:05:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoo myös kun Macciin tulee päivityksiä, niin saa olla aina kusi sukassa että mikähän ohjelma lakkaa sillä kertaa toimimasta.
 
Mun ei oo kauheesti tarvinut ite Maccia boottailla, kun se on tehnyt sitä ihan ite kesken musahommien. Onneks Logic Pro tallentelee automaattisesti niin ei oo kyrsiny niin paljoo.
 
Krice: Mac Minissä on sellainen hieno juttu, että se on täysin äänetön. Samaan pääset PC:llä vasta kun sijoitat sen 600€ passiivivesijäähdytykseen.
 
Voisit kanssa lopettaa tämän trollaamisen.
Ei ole Macissakaan passiivivesijäähdytystä, eikä tarvikkaan koska uusia Mac minejä saa vain kuppasilla tuplaydinsuorittimilla, samoja mitä käytetään läppäreissä.
PC:seen saa 30-40€:lla erittäin hiljaisen jäähyn
 
Henri Henri Olavi
10.05.2015 08:27:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

telescope:
Mun ei oo kauheesti tarvinut ite Maccia boottailla, kun se on tehnyt sitä ihan ite kesken musahommien. Onneks Logic Pro tallentelee automaattisesti niin ei oo kyrsiny niin paljoo.

 
Sulla on paska mäkki. Mun mäkki ei ole koskaan bootannut itseään automaattisesti.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Krice
10.05.2015 10:50:35 (muokattu 10.05.2015 10:52:40)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

telescope: PC:seen saa 30-40€:lla erittäin hiljaisen jäähyn
 
Kerro vähän lisää tästä. PC:ssähän on tuulettimia (joista tulee ääntä) yleensä ainakin kolme, virtalähteen, prosessorin ja näytönohjaimen (joissakin näytönohjaimissa on useampi tuuletin). Itselläni on myös kotelotuuletin noiden lisäksi. Miten estän niiden äänet 40 eurolla? Kiinnostaa tietää!
 
telescope
10.05.2015 13:22:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Kerro vähän lisää tästä. PC:ssähän on tuulettimia (joista tulee ääntä) yleensä ainakin kolme, virtalähteen, prosessorin ja näytönohjaimen (joissakin näytönohjaimissa on useampi tuuletin). Itselläni on myös kotelotuuletin noiden lisäksi. Miten estän niiden äänet 40 eurolla? Kiinnostaa tietää!
 
Voisin nyt sanoa että KVG, mutta..
Ei mac minissäkään ole erillistä näytön ohjainta.
Omassa peeceessäni on passiivijäähdytetty virtalähde, jolle tais tulla hintaa n. 100€.
Mutta markkinoilla on ziljoonia normivirtalähteitä 120mm tuulettimella jotka ovat todella hiljaisia.
Jos tarvii kotelotuuletinta, niin ok hiljaisia saa 5-20€
 
Henri Henri Olavi: Sulla on paska mäkki. Mun mäkki ei ole koskaan bootannut itseään automaattisesti.
Jep.. Ihan perus Macbook Pro retina mulla, suht uusilla päivityksillä ja Logicissa käytän pelkästään Applen omia plugareita
 
johanssen
10.05.2015 14:21:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä oon sijoittanut keskusyksikön kokonaan eri tilaan, kuin missä äänittely ja miksaus tapahtuu. Eipä tarvi itkeskellä huminoita eikä hurimoita eikä sijoittaa turhaan hilloja hiljaisiin elementteihin vaan lyödä sisälle tehokkainta rautaa. Jos vaan mahdollista, niin suosittelen.
 
15 vuotta oon tehny PCllä musahommia, eikä päivitykset oo koskaan ollu mikään ongelma. Ja kyllä mie joka toinen vuosi asennan käyttiksen uudestaan puhtaalta pöydältä. Ei se nyt mikään isojuttu oo. Pitäähän sitä autoakin huoltaa. Kyllä sitä nyt vaan pitää vähän vaivaa nähdä sen eteen, että hommat toimii ja leipää tulee pöytään.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
phiit
11.05.2015 11:12:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Tirsk. Mikä siinä buuttaamisessa on niin vaikeeta? Win 8.1 käynnistyy SSD-levyltä alle kymmenessä sekunnissa. Eikä sellaisia päivityksiä, että on pakko buutata, tule kuin harvoin.
 
Pitäsköhän se sotkea taas sormet tähän soppaan mut ei jaksa :D
 
Täytyy kyllä todeta että Win 8.1 on oikeasti ihan hyvä, ne perus Windows lastenjumit ja muut vammaamiset alkaa olla historiaa, eli peruskäytössä ei enää vituta käyttää Windowsia ja tän voi jo julkisesti myöntää. Muuten toki oikeat työt tehdään Macilla hautaan asti :)
 
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
tender.insanity
11.05.2015 11:33:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Muuten toki oikeat työt tehdään Macilla hautaan asti :)
 
Miten oikea työ liittyy musiikin tekemiseen?
 
phiit
11.05.2015 12:58:29 (muokattu 11.05.2015 13:02:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Miten oikea työ liittyy musiikin tekemiseen?
 
Jos se oikea työ sattuu välistä olemaan musiikin tekemistä?
 
Edit: mähän kehuin Windowsia joten ei saa heti teilata :)
 
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
Krice
11.05.2015 14:29:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Täytyy kyllä todeta että Win 8.1 on oikeasti ihan hyvä
 
Sikäli varmaan, että kuulopuheiden perusteella sitä on kehitetty konepellin alta paremmaksi, mutta itselleni suurin syy olla siirtymättä seiskasta kasiin on tietysti se käyttöliittymä, joka on lähinnä tehty tablettien ehdoilla. Minusta Mac on siitä hyvä, että sitä säätämistä on vähemmän, siitä ei vain pääse mihinkään. En ole Mavericksista päivittänyt Yosemiteen, eikä ole haitannut mitään. Se yksi tietoturva-aukkohan on, mutta se vaatii, että joku pääsee kirjoittamaan konsolille tietokoneelta. Ei vaikuta samanlaiselta tietoturva-uhalta kuin esim. se taannoinen Windows-virus, joka iski kun erehdyin menemään väärälle sivustolle internetissä. Windowsissa harmittaa (käyttäisin mieluummin ehkä v-alkuista sanaa) just se epävarmuus, että kone voi räjähtää milloin tahansa mistä tahansa syystä. Työskentelyn kannalta sellainen on ärsyttävää ja vaikka Windowsillakin esim. koodaan, niin se on silti enemmänkin harrastus kuin musiikki, johon suhtaudun ehkä vähän vakavammin.
 
tender.insanity
11.05.2015 14:35:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: esim. se taannoinen Windows-virus, joka iski kun erehdyin menemään väärälle sivustolle internetissä.
 
Kun panettaa, niin silloin ei riskeistä välitetä. Se on vähän kuin baari-illan jälkeen paljaalla vetelemään jotain pubiruusua.
 
phiit
11.05.2015 14:40:06 (muokattu 11.05.2015 14:40:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Sikäli varmaan, että kuulopuheiden perusteella sitä on kehitetty konepellin alta paremmaksi, mutta itselleni suurin syy olla siirtymättä seiskasta kasiin on tietysti se käyttöliittymä, joka on lähinnä tehty tablettien ehdoilla. Minusta Mac on siitä hyvä, että sitä säätämistä on vähemmän, siitä ei vain pääse mihinkään. En ole Mavericksista päivittänyt Yosemiteen, eikä ole haitannut mitään. Se yksi tietoturva-aukkohan on, mutta se vaatii, että joku pääsee kirjoittamaan konsolille tietokoneelta. Ei vaikuta samanlaiselta tietoturva-uhalta kuin esim. se taannoinen Windows-virus, joka iski kun erehdyin menemään väärälle sivustolle internetissä. Windowsissa harmittaa (käyttäisin mieluummin ehkä v-alkuista sanaa) just se epävarmuus, että kone voi räjähtää milloin tahansa mistä tahansa syystä. Työskentelyn kannalta sellainen on ärsyttävää ja vaikka Windowsillakin esim. koodaan, niin se on silti enemmänkin harrastus kuin musiikki, johon suhtaudun ehkä vähän vakavammin.
 
Ei tarvii selitellä :) oon myös Mac ihminen hamaan loppuun asti ja ei Windows vielä pääse lähellekään sitä "viimeistelyä" tai muiden iLaitteiden kanssa samaa yhteiseloa mitä Apple maailmassa on mutta Win 8.1 tuntuu sinänsä jo toimivalta että ne pahimmat lapsuudet ja täysin turhat jumittamiset mitä viel 7:ssakin oli on nyt pikkuhiljaa ohitettu.
 
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
telescope
11.05.2015 15:28:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähemmän mulla on ollut jumittumisia ja kaatuiluja Win 7:ssa kuin Macissä.
En ymmärrä mitä tässä Windowsissa pitäisi "säätää".
Itse en ole ainakaan säätänyt yhtään mitään.
Asentanut Windowsin, ladannut päivitykset, asentanut Cubaset sun muut ohjelmat ja hyvin on pelannut
Itse en Windows 8:iin ole siirtynyt kun ei ole mitään tarvetta, mutta en ymmärrä mitä se 8:n käyttöliittymä ketään haittaisi? Miten se näkyy että onko sulla 8 vai 7 siellä alla, kun käytät Cubasea/ProToolsia yms?
 
Vessajono
11.05.2015 16:12:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Ei tarvii selitellä :) oon myös Mac ihminen hamaan loppuun asti ja ei Windows vielä pääse lähellekään sitä "viimeistelyä" tai muiden iLaitteiden kanssa samaa yhteiseloa mitä Apple maailmassa on mutta Win 8.1 tuntuu sinänsä jo toimivalta että ne pahimmat lapsuudet ja täysin turhat jumittamiset mitä viel 7:ssakin oli on nyt pikkuhiljaa ohitettu.
 
Kyllähän Windows-laitteet pelaa keskenään yhteen ihan nätisti. Sen sijaan eri laitteiden synkkaaminen on ihan yhtä kusista ripulia, oli ne vehkeet mitä tahansa. Mulla oli hetken aikaa tilanne iPad+Windows Phone+Linux ja joku kalenterin jakaminenkin oli jo sellainen riemu että tukka meinas lähteä päästä.
 
Funkånaut: Ratkaisu on helppo: Mene vauvafoorumeille tai Demin sivustolle, ei tää oo mikään pursiseura.
telescope
11.05.2015 16:40:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on muutaman kerran meinannut lähtee tukka päästä, kun on yrittänyt lisätä musiikkia iPhoneen.
Tän Macin roskis systeemi on ihan hanurista, ettei voi poistaa sieltä yksittäisiä tiedostoja.
Macissä usb-tallentimet sekoo jos ne irrottaa klikkaamatta sitä ejectipainiketta.
 
Ostin muuten uuden 1 metrin piuhan iPhoneen Apple storesta, 19€ :D
Kai tässä on sisällä jotain kultakaapelia. 2m olis maksanut 29€
 
Jos MacBookkiinsa haluaa 1 teran SSD:n, niin hintaa tulee 1000€ lisää.
PC puolella saat alle 400€
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «