Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mac pro vs imac?
1 2
zekeode
05.02.2015 20:37:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Teran SSD levy on niin kallis optio etten pysty mitenkään sellaista ostamaan ja ajattelin että se teran levy olisi hyvä kun tallennustilaa aina tarvitsee ja softatkin on nykyisin melkoisia mammutteja. pitää vielä selvittää mitä eroa on Fucion ja ATA7200 levyillä Fucioninhan saa optiona kaikkiin macceihin.
 
120GB SSD riittää varmasti.
 
Ostat perinteisen ulkoisen kiintolevyn thurderbolt-liitännällle, niin problem solved. Myöhemmin voi sitten siirtyä isompiin ulkoisiin SSD-levyihin
 
Muusikon elämä terveellisemmäksi: iHerb alennukset ja kokemuksia - Rouhee Blues - Spotifyn paras blueslista... ...tai aina
hallu
05.02.2015 21:43:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, kiitos Danko ja Zekeode, huomenna lähden kyselemään tarjouksia että minkälaisella rahalla tuon ihanuuden saisi kasaan ja ehkä lykkään sen äänikortin ostoa siihen kunnes perse kestää ostaa sen thundebold-kortin. Neljä inputtia ja kaksi kuuntelua kuitenkin tarvitsisin (tai ei ole pakko, mutta miksi ei sitten samantien kun kerran korttia uusii).
 
Olisipa jo kevät
hallu
06.02.2015 18:11:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, kävin tänään kaupoilla ja sain varimportista niin hyvän tarjouksen, että kone on nyt sitten ostettu joten case in close:-). Rahasta sen verran, että kaikki meni:-(, mutta nyt ihan maireana voi kuukauden syödä puuroa on meinaan aika eto peli. En ollut edes tajunnut että nämä koneet ovat näin paljon kehittyneet vuodesta 2007:-D. Alan kohta kasaamaan konetta käyttöön, mutta kokeilin sitä vähän kaupassa jo ja totesin sen aika nopeaksi.
 
Vanha kone on alu iMac 24 tuumainen 2,4Ghz dual2core 4Gb DDR2 ja 320Gb hd 7200 rpm osX 10.10 yosmite
 
-> uusi kone alu iMac 27 (joku retina, kuulemmaihan hervoton resoluutio, mutta eihän sitä paljaalla silmällä näe) neliytiminen i5 3,5 Ghz 16Gb DDR3 ja 1Tb fusion kovalevy ja osX 10.10 yosmite.
 
Seuraavaksi ratkomaan äänikorttiongelmaa. Lämpimät kiitokset kaikille kultaakin arvokkaammasta avusta ja kärsivällisyydestä minun suhteeni. Tämä oli minulle todella iso hankinta ja siksi tarvitsin paljon tukea ja neuvoja teiltä mistä en voi tarpeeksi kiittää. Toivon, että tällä koneella pärjää taas vuosia (tuo edellinen iMac oli ainakin pitkäikäinen ja jatkaa elämäänsä vielä meidän makkarissa vaimon telkkarina).
 
Olisipa jo kevät
-Q-
06.02.2015 18:42:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Okei, kävin tänään kaupoilla ja sain varimportista niin hyvän tarjouksen, että kone on nyt sitten ostettu joten case in close:-).
 
Jopas. Tosiaan taisi budjetti hieman venähtää siitä Mac Mini -suunnitelmasta.. :-)
No sillä varmasti pärjää pitkään, hieno homma.
 
hallu
06.02.2015 20:06:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Jopas. Tosiaan taisi budjetti hieman venähtää siitä Mac Mini -suunnitelmasta.. :-)
No sillä varmasti pärjää pitkään, hieno homma.

 
Venähti joo kun mulle kävi vanhanaikaisesti. Tuo koneen uusiminen kun alkoi etenemään, niin kaikki piti taas selvittää ja "jos tämä, niin miksei tuokin" hyrrä lähti pyörimään. Kyllä se kahdeksan gigaa olisi riittänyt sitä keskusmuistia, mutta sain sen toise kahdeksan gigan palikan kaupantekijäisiksi.
 
Tuli ne äänikorttirahatkin nyt törsättyä tähän koneeseen, mutta ajattelin että tällä pitää pärjätä nyt vuosia kuten tulla edelliselläkin alu iMacilla pärjäsin.
 
Olisipa jo kevät
OPJ1974
06.02.2015 21:34:24 (muokattu 06.02.2015 21:38:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Okei, kävin tänään kaupoilla ja sain varimportista niin hyvän tarjouksen, että kone on nyt sitten ostettu joten case in close:-). Rahasta sen verran, että kaikki meni:-(, mutta nyt ihan maireana voi kuukauden syödä puuroa on meinaan aika eto peli. En ollut edes tajunnut että nämä koneet ovat näin paljon kehittyneet vuodesta 2007:-D. Alan kohta kasaamaan konetta käyttöön, mutta kokeilin sitä vähän kaupassa jo ja totesin sen aika nopeaksi.
 
Vanha kone on alu iMac 24 tuumainen 2,4Ghz dual2core 4Gb DDR2 ja 320Gb hd 7200 rpm osX 10.10 yosmite
 
-> uusi kone alu iMac 27 (joku retina, kuulemmaihan hervoton resoluutio, mutta eihän sitä paljaalla silmällä näe) neliytiminen i5 3,5 Ghz 16Gb DDR3 ja 1Tb fusion kovalevy ja osX 10.10 yosmite.
 
Seuraavaksi ratkomaan äänikorttiongelmaa. Lämpimät kiitokset kaikille kultaakin arvokkaammasta avusta ja kärsivällisyydestä minun suhteeni. Tämä oli minulle todella iso hankinta ja siksi tarvitsin paljon tukea ja neuvoja teiltä mistä en voi tarpeeksi kiittää. Toivon, että tällä koneella pärjää taas vuosia (tuo edellinen iMac oli ainakin pitkäikäinen ja jatkaa elämäänsä vielä meidän makkarissa vaimon telkkarina).

 
Mulla on kanssa retina-iMac 27" tuumaa i5/32Gb RAM/1TB Fusion Drive/2Gb näytönohjain. Loistava peli niin päätyöhön (graafinen suunnittelua ja kuvitushommat) kuin näihin musiikkijuttuihinkin. Näytön koko on sentään riittävä miksaus- ja äänitysjuttuihin, ei tartte pipertää ;)
 
Ostit koneen yksityishenkilönä? Sitten kyllä kirpaisee. Itse yrittäjänä saan liisattua laitteet, ei tarvitse kerralla maksaa (ja tyhmäähän se toiminimiyrittäjänä olisikin kasvataa hitokseen yrityksen tasetta).
 
Äänikorttiongelma liittyy olemassa olevaan vai eikö sellaista ole? Itse hankin Focusrite Liquid Saffire 56:n, voin lämpimästi suositella. Firewire, mutta adapterilla saa thunderboltiin kiinni. Noh, tuon hankinnan jälkeen sitten ainakin kaikki rahat on mennyt, jos ei sitä ennen :)
hallu
06.02.2015 22:30:52 (muokattu 06.02.2015 23:03:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OPJ1974: Mulla on kanssa retina-iMac 27" tuumaa i5/32Gb RAM/1TB Fusion Drive/2Gb näytönohjain. Loistava peli ..............
 
Ostit koneen yksityishenkilönä?".............
 
Äänikorttiongelma liittyy olemassa olevaan vai eikö sellaista ole? Itse hankin Focusrite Liquid Saffire 56:n, voin lämpimästi suositella. Firewire, mutta adapterilla saa thunderboltiin kiinni. Noh, tuon hankinnan jälkeen sitten ainakin kaikki rahat on mennyt, jos ei sitä ennen :)

 
No hieno kone se on:-) tuossa se kopioi vanhaa konetta sisuksiinsa lähiverkon yli vielä jonkin aikaa. Pääsee sitten huomenna sitä enemmän testailemaan. Juu yksityishenkilönä ostin sen ja ny vähän mietin, että tuliko ammuttua sittenkin yli. En ole mikään rikas mutta mulla sattui olemaan vähän rahaa päällä jonka käytin nyt sitten tähän koneeseen. Äänikortin kanssa joutuu varmaan vähän pihistelemään, kunnes vaurastun (parisataa pystyisin siihen vielä irroittamaan, mutta sitten syödään ihan oikeasti kaurapuuroa loppukuu).
 
Vanhan äänikortin kanssa ei ole varsinaisesti ongelmaa koska se toimi tuossa vanhassa koneessa ja uskon sen toimivan myös tässä uudessa. Se vain on vähän liian rajoittunut USB kortti M-audio FastTracKPro ja ajattelin että saisi koko signaaliketjun kuntoon kerralla. Focusrite Liquid saffire voi olla vähän tyyris minulle, mutta huomasin verkkokaupassa focusriten saffire pro 24 dsp kortin joka varmasti riittäisi tarpeisiini ja sen hintakin osuisi omalle tontilleni vielä jotenkin. Kävin katsomassa focusriten sivuilta ja siihen olisi ajuritkin yosemitelle ja muutenkin focusrite julisti tukea tb:le firewire sovittimella. Nyt tässä vain pähkäilin, että minkäköhän näköinen johto siihen pitäisi hommata kun kuvissa saffiren FW-pistoke on ihannerinäköinen kuin tämän sovittimeni fw-pistoke??? Minulla on kotona yksi fw-johto jossa on vielä erilaiset pistokkeet noiden kahden kanssa. Olen nyt nähnyt kolme erinäköistä FW-pistoketta ja olen hiukan ymmälläni. Pitänee seuraavaksi alkaa perehtyä näihin FW-johtoihin. Tuntuu vähän, että olen lähtenyt "soitellen sotaan" , mutta kyllä minä tämän haltuun saan, kun olette kaikki minua niin kovasti auttaneet.
 
E: sainkin selvitettyä, että FW-pistokkeita on tosiaankin kolme erilaista eli 4, 6, ja 9 pinninen ja verkkokaupasta löytyy sopivilla pistokkeilla johtoja joka lähtöön eli no problem.
 
Jonkin verran tulee itsellenikin videoeditointia ja kuvantyöstöä harrastukseksi joten varmaan tuo hyvä näyttö on lopulta ihan siunaukseksi sekin.
 
Olisipa jo kevät
Velli
07.02.2015 12:11:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
 
-> uusi kone alu iMac 27 (1Tb fusion kovalevy)

 
Onnea uudelle, nyt on kunnon mylly! Sen verran varoituksen sanaa, että ainakin vuosi/pari sitten käyttäjillä oli kovasti ongelmia fusion driven kanssa nimen omaan audiokäytössä (googlaamalla löytyy juttua vaikka kuinka paljon). En tiedä onko ongelmat saatu ratkaistua uudempiin malleihin, mutta kannattaa testata mahd. pian, että kaikki toimii niin kuin pitääkin äänityshommissa.
 
hallu
07.02.2015 12:31:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli: Onnea uudelle, nyt on kunnon mylly! Sen verran varoituksen sanaa, että ainakin vuosi/pari sitten käyttäjillä oli kovasti ongelmia fusion driven kanssa nimen omaan audiokäytössä (googlaamalla löytyy juttua vaikka kuinka paljon). En tiedä onko ongelmat saatu ratkaistua uudempiin malleihin, mutta kannattaa testata mahd. pian, että kaikki toimii niin kuin pitääkin äänityshommissa.
 
Kiitos, nyt on tietenkin vähän myöhäistä kun pökäleet on jo pöksyssä:-) mutta selvittelen asiaa jos pulmia ilmenee. Jos oikein ymmärsin, niin fusion levy ( tuleekohan se muuten sanasta fuusio) on kaksi levyä jotka näyttäytyy käyttäjälle yhtenä levynä mutta järjestelmä jakaa automaattisesti ohjelmien ajon SSD levylle ja tallentaa tiedostot kovalevylle. Minusta se systeemi kuulosti niin mutkikkaalta että varmasti menee hetki ennenkuin kakki softat oppii sitä käyttämään ja tiedä sitten miten vanhat softat tuollaista levykummajaista, jota järjestelmä yrittää väittää yhdeksi levyksi, ymmärtää. Luotan kyllä Appleen ja aina nämä uudet tekniikat on saatu toimimaan ja sehän juuri on se asia missä Apple on perinteisesti loistanut.
 
Olisipa jo kevät
Klezberg
07.02.2015 13:13:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kiitos, nyt on tietenkin vähän myöhäistä kun pökäleet on jo pöksyssä:-) mutta selvittelen asiaa jos pulmia ilmenee. Jos oikein ymmärsin, niin fusion levy ( tuleekohan se muuten sanasta fuusio) on kaksi levyä jotka näyttäytyy käyttäjälle yhtenä levynä mutta järjestelmä jakaa automaattisesti ohjelmien ajon SSD levylle ja tallentaa tiedostot kovalevylle. Minusta se systeemi kuulosti niin mutkikkaalta että varmasti menee hetki ennenkuin kakki softat oppii sitä käyttämään ja tiedä sitten miten vanhat softat tuollaista levykummajaista, jota järjestelmä yrittää väittää yhdeksi levyksi, ymmärtää. Luotan kyllä Appleen ja aina nämä uudet tekniikat on saatu toimimaan ja sehän juuri on se asia missä Apple on perinteisesti loistanut.
 
Just tuota tuntematta, niin just Macissa/OS X:ssä unix-pohjaisena tuon ei pitäisi olla mitenkään erityisen vaikeaa. Siinähän muutenkin on yksi hakemistopuu (/), jonka eri osat (kuten /Applications ja /Users) voivat sitten sijaita eri levyasemilla.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
-Q-
07.02.2015 18:45:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Minusta se systeemi kuulosti niin mutkikkaalta että varmasti menee hetki ennenkuin kakki softat oppii sitä käyttämään ja tiedä sitten miten vanhat softat tuollaista levykummajaista, jota järjestelmä yrittää väittää yhdeksi levyksi, ymmärtää. Luotan kyllä Appleen ja aina nämä uudet tekniikat on saatu toimimaan ja sehän juuri on se asia missä Apple on perinteisesti loistanut.
 

Ei tässä konseptissa itseasiassa ole mitään erityisen monimutkaista vaikka toteuttava algoritmi voi sitä ollakkin. Levy-arrayt jossa useampi fyysinen levy näkyy yhtenä on ollut ihan arkipäivää kotikoneissakin jo vuosikaudet. Tässä on periaatteessa uutta vain se että levyt on keskenään eri tyyppisiä.
Yksinkertaisesti usein käytetyt tiedostot ja sovellukset pitäisi päätyä sinne SSD osuudelle jotta ovat nopsaan käytettävissä. Asiasta huolehditaan automaagisesti ja sovelluksille tämä ei näy mitenkään. Veikkaisin että Apple ei ole tässäkään kohtaa katsonut tarpeelliseksi että käyttäjä saisi sen kummemmin vaikuttaa toimintoon edes halutessaan. Nämä on niitä Applen ärsyttävämpiä piirteitä jossa he ovat päättäneet jonkinlaisen ratkaisun ja siihen on sopeuduttava. It Just Works! (but maybe not the way you like it..)
 
Minä en niin kovasti pidä ajatuksesta että joku muu päättää missä mun tiedostoni kulloinkin sijaitsevat. Musahommissa voisi kuvitella että ongelmia kenties syntyy siinä kohtaa jos algoritmi päättää siirtää äänitiedostoja kesken äänityksen. Mutta nythän ei tosiaan auta kuin toivoa että keksintö toimii moitteetta :-)
 
Klezberg
07.02.2015 19:15:20 (muokattu 07.02.2015 19:19:09)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-:
Yksinkertaisesti usein käytetyt tiedostot ja sovellukset pitäisi päätyä sinne SSD osuudelle jotta ovat nopsaan käytettävissä. Asiasta huolehditaan automaagisesti ja sovelluksille tämä ei näy mitenkään. Veikkaisin että Apple ei ole tässäkään kohtaa katsonut tarpeelliseksi että käyttäjä saisi sen kummemmin vaikuttaa toimintoon edes halutessaan. Nämä on niitä Applen ärsyttävämpiä piirteitä jossa he ovat päättäneet jonkinlaisen ratkaisun ja siihen on sopeuduttava. It Just Works! (but maybe not the way you like it..)

 
Jaahah jos noin on. Mä ajattelin että olisi ihan yksinkertaisesti unix-tyyliin mountattu eri osia tiedostojärjestelmästä eri levyasemille.
 
RAID:it ja muut on ihan ok, samaten joittenkin linuxien loogiset volyymit, mutta jos vaikkapa samassa hakemistossa olevat eri tiedostot päätyvät käyttötiheyden mukaan eri levyille, niin kyllä mäkin vähän vierastaisin.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
hallu
07.02.2015 19:24:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Ei tässä konseptissa itseasiassa ole mitään erityisen monimutkaista vaikka toteuttava algoritmi voi sitä ollakkin. Levy-arrayt jossa useampi fyysinen levy näkyy yhtenä on ollut ihan arkipäivää kotikoneissakin jo vuosikaudet. Tässä on periaatteessa uutta vain se että levyt on keskenään eri tyyppisiä.
Yksinkertaisesti usein käytetyt tiedostot ja sovellukset pitäisi päätyä sinne SSD osuudelle jotta ovat nopsaan käytettävissä. Asiasta huolehditaan automaagisesti ja sovelluksille tämä ei näy mitenkään. Veikkaisin että Apple ei ole tässäkään kohtaa katsonut tarpeelliseksi että käyttäjä saisi sen kummemmin vaikuttaa toimintoon edes halutessaan. Nämä on niitä Applen ärsyttävämpiä piirteitä jossa he ovat päättäneet jonkinlaisen ratkaisun ja siihen on sopeuduttava. It Just Works! (but maybe not the way you like it..)
 
Minä en niin kovasti pidä ajatuksesta että joku muu päättää missä mun tiedostoni kulloinkin sijaitsevat. Musahommissa voisi kuvitella että ongelmia kenties syntyy siinä kohtaa jos algoritmi päättää siirtää äänitiedostoja kesken äänityksen. Mutta nythän ei tosiaan auta kuin toivoa että keksintö toimii moitteetta :-)

 
Eikö niitä tiedostoja voi laittaa ulkoiselle kovalevylle? käsitin, että TB kovalevyjä käytettäisiin juuri siihen tarkoitukseen, että isoja tiedostoja voisi operoida suoraan ulkoisella elvyllä jolloin ne eivät tulisi ollenkaan fusion-levylle. Ulkoisia levyjä näkyi olevan SSD levyinäkin (sikakalliita vielä) jolloin nopeuden pitäisi riittää.
 
Itse luulin, että fusionlevyn SSD osuudella ajettaisiin ainoastaan ohjelmia ja tiedostot tallennettaisiin aina siihen teran kovolle eikä ollenkaan SSD levylle.
 
Olisipa jo kevät
-Q-
07.02.2015 19:51:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Eikö niitä tiedostoja voi laittaa ulkoiselle kovalevylle? käsitin, että TB kovalevyjä käytettäisiin juuri siihen tarkoitukseen, että isoja tiedostoja voisi operoida suoraan ulkoisella elvyllä jolloin ne eivät tulisi ollenkaan fusion-levylle. Ulkoisia levyjä näkyi olevan SSD levyinäkin (sikakalliita vielä) jolloin nopeuden pitäisi riittää.

 
Nämähän on tietysti kaksi ihan eri asiaa. Se Fusion on mitä on ja toimii niinkuin toimii. Jos tallennat tiedostot jollekkin eri levylle, on se sitten koneen sisä- tai ulkopuolella ja liitännästä riippumatta, ne ovat tuon Fusionin vaikutusalueen ulkopuolella.
 
..Lisätään kuitenkin että koska tuo Fusion Drive konsepti on itseasiassa "vain" softaa niin sellaisen voi luoda myös itse kahdesta levystä. Vaikkapa SSD koneen sisällä ja perinteinen pyörivä levy narun päässä pöydällä. Tämä ei taida olla ihan virallisesti supportoitu ratkaisu, mutta lukemani mukaan mahdollista. Samalla huomasin Applen sivuilla maininnan että sinne pyörivälle levylle voi itseasiassa luoda myös erillisen osion johon laitetut tiedostot ei koskaan päädy SSD:n puolelle:
 
Can I add a partition to the hard disk with Fusion Drive?
Using Disk Utility, you can add one partition to the hard disk on Fusion Drive. Once you add the partition, the "plus" symbol in Disk Utility to add additional partitions will be grayed out. You cannot partition the Flash storage.
 
If I create a hard disk partition is it part of Fusion Drive?
The additional partition is not part of Fusion Drive. The new partition is a separate volume that is physically located on the hard disk drive.
 
hallu
08.02.2015 02:20:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Nämähän on tietysti kaksi ihan eri asiaa. Se Fusion on mitä on ja toimii niinkuin toimii. Jos tallennat tiedostot jollekkin eri levylle, on se sitten koneen sisä- tai ulkopuolella ja liitännästä riippumatta, ne ovat tuon Fusionin vaikutusalueen ulkopuolella.
 
..Lisätään kuitenkin että koska tuo Fusion Drive konsepti on itseasiassa "vain" softaa niin sellaisen voi luoda myös itse kahdesta levystä. Vaikkapa SSD koneen sisällä ja perinteinen pyörivä levy narun päässä pöydällä. Tämä ei taida olla ihan virallisesti supportoitu ratkaisu, mutta lukemani mukaan mahdollista. Samalla huomasin Applen sivuilla maininnan että sinne pyörivälle levylle voi itseasiassa luoda myös erillisen osion johon laitetut tiedostot ei koskaan päädy SSD:n puolelle:
 
Can I add a partition to the hard disk with Fusion Drive?
Using Disk Utility, you can add one partition to the hard disk on Fusion Drive. Once you add the partition, the "plus" symbol in Disk Utility to add additional partitions will be grayed out. You cannot partition the Flash storage.
 
If I create a hard disk partition is it part of Fusion Drive?
The additional partition is not part of Fusion Drive. The new partition is a separate volume that is physically located on the hard disk drive.

 
Okei, enhän minä näistä vehkeistä varsinaisesti mitään tajua kunhan pinnistelen, että osaisin käyttää:-). Nyt on kylläkin paketti kasassa viimeistä piirtoa myöten Logicin päivitin tänään äxään ja hain verkkokaupasta Focusrite Saffire pro 24 äänikortin ja sen toimimaan saaminen ei ollut edes vaikeaa (paitsi että se piti reisteröidä että sai softabundlet joita en kylläkään ladannut kun en tiedä mitä ne on eikä ole hyvää kokemusta noista bundlesoftista). Onhan tuo äänikortti ihan eri maailmasta kuin tuo vanha (tuossa toisessa ketjussa avauduin enemmänkin fiiliksistä). Muutenkin nyt kun olen pikaisia maistiaisia tässä pitkin iltaa ja yötä maistellut, niin huikea pakettihan tämä on tuohon vanhaan verraten:-) polkeisin uuden Logicin käyntiin niin tuntui, että pitää jarrutella mutkissa ettei vedä pöpelikköön heti kättelyssä:-D.
 
Olisipa jo kevät
HateHalon
12.02.2015 14:11:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse otin äänityskoneeseen käyttöön teran ssd:n ja siinä on 32gt ram, i7 3,4 GHz. Kyseessä on Imac mid2011. Mulla tosin on multiboot win7 kanssa, joka rohmuaa oman tilansa terasta ja pyöritän projekteja ssd:lla kunnes saan ne valmiiksi, jolloin arkistoin ulkoiselle.
 
www.halondesign.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «