Muusikoiden.net
09.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tarvisin apua
1 2
HarjoittelijaPianisti
09.01.2015 21:28:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ite tehtyjä kappaleita. Olen soitellut niitä pianolla (fiilispohjalta) ja haluaisin nyt niistä kappaleista nuotit. Onko sellaista ohjelmaa jolla muuttaa ne nuoteiksi?

KIITOS!

Henri Henri Olavi
09.01.2015 21:32:30

Ei mikään ohjelma sun pianonsoittoa nuoteiksi muuta, mutta jos sulla on jokin toinen kosketinsoitin, jonka saat USB:llä tai MIDI-liitänällä tietokoneeseesi kiinni, niin sellaisia ohjelmia kyllä löytyy, jotka osaavat muuttaa midikomennot nuoteiksi. Tällainen on mm. Sibelius.

Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
HarjoittelijaPianisti
10.01.2015 10:46:06

Henri Henri Olavi: Ei mikään ohjelma sun pianonsoittoa nuoteiksi muuta, mutta jos sulla on jokin toinen kosketinsoitin, jonka saat USB:llä tai MIDI-liitänällä tietokoneeseesi kiinni, niin sellaisia ohjelmia kyllä löytyy, jotka osaavat muuttaa midikomennot nuoteiksi. Tällainen on mm. Sibelius.

MÄ oon siirtänyt ne kappaleet pianosta (sähköpiano) tietokoneelle. Ne on tietokoneella mp3 tiedostoina.

HarjoittelijaPianisti
10.01.2015 10:51:17

Löytyvät myös audacity aup. tiedostoina.

Henri Henri Olavi
10.01.2015 11:41:28

Sä tarvitset jonkun ohjelman, joka ottaa vastaan midikäskyjä. Niistä sä saat sit nuotit. Se ohjelma voi olla joku DAW, kuten Reaper, Logic, Live, tai sitten mainitsemani Sibelius tai Finale, jotka ovat nuotinkirjoitusohjelmia. On olemassa sellainenkin vaihtoehto jolla voi muuttaa (slice) audiota midiksi, mutta se on kivisempi tie.

Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
anapena
10.01.2015 15:13:00

Sun pitäisi tallentaa sähköpianosta ne midikäskyt. Onko siinä pianossa midi-liitäntä perinteisellä midi-liittimellä vai usbllä? Miditieto on ohjaustietoa, että mitä kosketinta painetaan ja kuinka lujaa, ja mitä soundia sillä soitetaan. Midikanavia on yleensä 16, jokaisella kanavalla on yksi soundi, jota soitetaan.
Koeta hahmottaa tämä midiasia ensiksi, mp3 on audiota, siitä ei käytännössä nuotteja saa aikaiseksi ATKta käyttämällä.

Istu ja pala!
juha_p
10.01.2015 16:07:44 (muokattu 10.01.2015 16:21:01)

HarjoittelijaPianisti: MÄ oon siirtänyt ne kappaleet pianosta (sähköpiano) tietokoneelle. Ne on tietokoneella mp3 tiedostoina.

Nuotinnosohjelmat perustuvat yleensä MIDI dataan joten, kuten jo ehdotettukin, tarkistappa aluksi löytyykö sähköpianostasi MIDI-Out liitäntä (nykyisin liitäntä voi olla myös USB pohjainen). Jos löytyy niin tarvitset sopivan kaapelin jonka avulla voit liittää tietokoneeseesi/äänikorttiisi (jos perinteinen MIDI liityntä ja äänikorttisi ei tue MIDIä niin kaupan hyllyltä löytyy myös MIDI->USB kaapeleita (esim: http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … /Roland-UM-ONE-mk2-USB-MIDI-sovitin )). Mikäli pianossasi ei ole MIDI I/O:ta niin kb kontrollerin hankinta edessä... jos et halua virtuaalisella kiipparilla soitella dataa sisään.

Audio datan muunto MIDI dataksi kyllä varmaan onnistuu mutta on todella hankalaa ja pitkäkestoista puuhaa joten se tie kannattaa kyllä unohtaa.

HarjoittelijaPianisti
10.01.2015 16:23:26

No eipä ole sitten toivoa niitä nuoteiksi saada. :(

HarjoittelijaPianisti
10.01.2015 16:25:00 (muokattu 10.01.2015 16:25:19)

Miten nitä käsipelilläkään saa? En oikein hallitse tuota musiikin teoriaa riittävästi. Perusjutut.

juha_p
10.01.2015 17:14:59

HarjoittelijaPianisti: Miten nitä käsipelilläkään saa? En oikein hallitse tuota musiikin teoriaa riittävästi. Perusjutut.

Pitäisi aluksi löytää sopiva nuotinnos ohjelmisto, joka tukee virtuaalista kiipparia. En tunne nykyisiä softia kovinkaan hyvin mutta kannattaa miettiä tarvitsetko softaa muuhunkin kuin pelkästään niiden sävellystesi nuottien esittämiseksi .... Googlettamalla löytyy myös ilmaisia, melko tasokkaitakin softia.
Mikäli valitsemasi softa ei tue sitä virtuaalista kiippari toimintoa niin voit esim. Reaperissa tehdä MIDI tiedostot jotka sitten luet siihen nuotinnossoftaan (Reaperissa on virtuaalinen MIDI keyboard toiminto muttei taida olla score editoria (jos oikein muistan pluginina ilmeisesti löytyy jotain mutta en tiedä miten pelittää).

Kalmo
11.01.2015 12:23:55

Melodyne- niminen ohjelma muuntaa pianon kaltaisen "helpon" audion MIDIksi varsin luotettavasti. Tulos on kuitenkin kunnolla tarkistettava ennen printtausta.

Et vastannut suoraan, mutta pianossasi ei siis ole muita liitäntöjä, kuin audio-lähtö?
Vai miten olet siirtänyt biisit tietokoneelle? Mikrofoniäänityksellä? Jos haluat vastauksia, sinun pitäisi kertoa meille, missä mennään.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Mr. Crowley
11.01.2015 14:02:30 (muokattu 11.01.2015 14:04:08)

HarjoittelijaPianisti: No eipä ole sitten toivoa niitä nuoteiksi saada. :(

Ilmeisesti haluat siis midiksi juuri nuo jutut jotka olet jo soittanut? Tuohon ei ole helppoa tietä. Ehkä Kalmon vinkkaama Melodyne on helpoin. Olen käyttänyt sitä, mutta en tuohon tarkoitukseen, joten en varsinaisesti osaa ottaa helppouteen kantaa.

Jatkossa kun soittelet biisejäsi, kannattaa käyttää sähköpianon midi-ominaisuutta niin kuin edellä monet ovat sanoneet. Voi olla, että sähköpianossasi ei tuota mahdollisuutta ole, mutta kannattaa varmistua asiasta. Siinä saattaa olla myös usb-liitäntä, joka välittää midi-datan tietokoneelle. Midiä käyttämällä on mahdollista varsin vaivattomasti "tehdä soitosta nuotteja".

Kannattaa siis selvittää tuota midiasiaa jatkoa ajatellen. Jos tosiaan kyseessä ovat tietyt audiofilet jotka olet jo äänittänyt, niin sellaista helppoa ratkaisua ei ole. Helpoin lienee se, että soitat uudelleen ja tallennat midi-informaation.

edit. täsmensin ajatustani

se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys
HarjoittelijaPianisti
15.01.2015 11:31:55

Siitä löytyy usb ja aux out ja aux in.... (Digitaalisesta pianostani siis). Olen siirtänyt piuhoilla. Liittänyt tuohon Aux out:iin.. . Kun joku kysyi miten olen siirtänyt.

HarjoittelijaPianisti
15.01.2015 11:34:22

Mr. Crowley: Ilmeisesti haluat siis midiksi juuri nuo jutut jotka olet jo soittanut?

Juu. Niin kai ne pitäis saada. Kun täällä on niin sanottu, että pitää olla mideinä.

HarjoittelijaPianisti
15.01.2015 11:35:44

Löytyi midi.

HarjoittelijaPianisti
15.01.2015 11:35:55

HarjoittelijaPianisti: Löytyi midi.

Pianosta siis.

HarjoittelijaPianisti
15.01.2015 11:45:34

JOs mä jatkossa haluan siirtää mideinä pianosta tietokoneelle niin mihin ohjelmaan mä silloin tallennan. Audacityyn vai johonkin nuotinnusohjelmaan? Vai miten se menee?

anapena
15.01.2015 12:16:13

Kätevintä on tallentaa ne sellaiseen midi-ohjelmaan, jossa on itsessään nuotinnos. Audacityssa ei varmaan ole. Mulla on Digital Performer, joka on aika paljon muutakin. Tori-osastossa joku muuten myi lisenssiä halvalla jokin aika sitten. Se oli muistaakseni seiska, joka on only mac, mutta sen voi päivittää kasiin, joka pelaa myös windowsissa.

Istu ja pala!
HarjoittelijaPianisti
18.01.2015 20:16:56 (muokattu 18.01.2015 20:17:58)

Oisko se tuo "MOTU MIDI Installer" tuolla sivulla http://www.motu.com/download

olevista?

HarjoittelijaPianisti
18.01.2015 20:40:12 (muokattu 18.01.2015 20:45:36)

------------

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti