Muusikoiden.net
06.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Eri ohjelmien ristiinkäyttö (Reaper, Logic Pro, Garage Band)
1
rokkijuha
24.11.2014 09:54:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,

Bändin jätkillä on Mac-tietokoneet ja osalla Logic Pro, osalla Garage Band. Minulla on Windows-tietokone, johon käsittääkseni ei saa Logic Prota eikä Garage Bandiä. Sen sijaan latasin nyt koneelleni Reaperin, kun se kai on hyvä.

Tarkoitus olisi tehdä yhdessä musaa niin, että kukin äänittää itse oman instrumenttinsa. Onnistuuko näillä eri ohjelmilla miten kätevästi, ja mitä pitää ymmärtää ottaa huomioon. Missä muodossa pitää tallentaa, pitääkö efektit lisätä aina samalla softalla, yms? Logic ja Garage Band kai käyvät yhteen kuin maksalaatikko ja mansikkahillo, mutta sopiiko Reaper joukkoon yhtä harmonisesti?

Velli
24.11.2014 15:27:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Audiotiedostojahan nuo kaikki äänittävät, eli yksittäisten nauhoitettujen raitojen avaaminen onnistuu ristiin kaikkien ohjelmien välillä. Projektitiedostot ovat asia erikseen. En osaa sanoa Reaperista, mutta ainakin Logicin ja Garagebandin vanhemmissa versioissa homma meni niin, että Garagella tehdyt projektit aukesivat Logicissa, mutta ei toisin päin.

anapena
24.11.2014 18:25:06

Kimppabiiseissä voisi ajatella, että kaikki käyttäisivät Reaperia?

Istu ja pala!
ganesha
24.11.2014 19:00:48

jos pystyy bounsaamaan raidat waveiksi niin sillä ei oo väliä mitä softaa käyttää. itsekin oon duunannut proggiksia missä omat jutut tehny Logicilla ja sit toisella osapuolella ollut Pro Tools ja hyvin onnas.

-Q-
24.11.2014 19:03:27

anapena: Kimppabiiseissä voisi ajatella, että kaikki käyttäisivät Reaperia?

Yleensähän projektitiedostot on sovelluskohtaisia ja aukeavat huonosti ristiin. Tuskin sattumalta. Kannattaa siis kaikkien äänittää samalla softalla ja lähetellä sitä projektia toisilleen niin homma pysyy hanskassa. Lopullisen työstön voi sitten tehdä millä vaan kunhan raidat on ensin saatu tehtyä.

Danko
24.11.2014 23:30:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen ollut tekemässä sessiota jota tehtiin neljässä eri paikassa Logicilla, Pro Toolsilla ja Reaperilla. Audiotiedostojen ohella kiersi midit, jotka sisälsivät tempomuutokset ja markkerit, noista kuulemma Reaper oli ainoa missä ei markkerinimet näkyneet.

"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
rokkijuha
28.11.2014 10:06:56

Kiitos kaikille valaisevista vastauksista! Tuppaa olemaan niin vähän aikaa ja innostusta noiden erilaisten yhteensopivuusongelmien ratkontaan, että on tosi kiva saada jonkinlaiset askelmerkit valmiiksi ennen kuin alkaa hakata omaa päätään seinään.

tender.insanity
28.11.2014 12:45:44 (muokattu 28.11.2014 12:46:30)

Meilläkin kukin käyttää omia ohjelmiaan (Reaper, Sonar, Cubase). Jokainen osaa niitä käyttää sen verran että homma hoituu ja sitten otetaan exporttia wavena kaikille jaettuun Dropbox-kansioon. Ei tartte lähetellä erikseen, vaan valuu suoraan koneille. Sitten vain ottaa kyseisen waven sinne sessioon.

Helppoa kuin mikä. Ja tehokasta.

www.enfarce.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti