Muusikoiden.net
09.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Cubase-konerumpu-juttuja taas kerran
1
Berzerkowitz
03.02.2014 00:54:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiheista cubase ja rumpuraitojen teko olen jo aiemmin höpöttänyt mutta nyt täytyy taas ottaa esille samainen aihe. Eli jokin aikaa sitten aloitin siirtymän toimintatavasta "rummut Hydrogenillä ja loput Garagebandilla" tapaan "mahdollisimman paljon Cubasella". Vaikutti tuo viimeksi mainitun softan drum editor kätevämmältä kuin se avoimen lähdekoodin softa kaikkine "ominaisuuksineen".

Vaan viime aikoina on taas mietityttänyt että onkohan tämä nykyinenkään menettely se paras ja ainoa tapa ne rympuraidat duunata. Siis ihan puhtaasti cubasen drum editorilla olen duunaillut ja siinä on se hauska juttu että ensin sitä yrittää cut&paste-tyylillä saada rumpukompit kopsailtua paikoilleen ja sen jälkeen joko a) tihrustaa suurennuslasin kanssa illasta aamuun että menikö nyt varmasti iskut viivoile ja jos ei niin korjaten vaan tai b) väsähtää kesken ja yrittää kitaroida pomppivan rumpukompin päälle ja kuuntelee myöhemmin kommentteja asiasta. Sen verran olen saanut tiedusteltua asioista paremmin tietäviltä että ainakin jossain Cubasen versiossa pitäisi pystyä tekemään niin että jokaisen rumpukompin kohdalla latoo ne iskut kerran viivoille ja sen jälkeen sanoo että kuinka monta kertaa sitä komppia pitäisi tulla ja ne kopiot sitten menevät automaattisesti viivoille ilman pomppimisia.

Jossain Cubasen uudemmassa versiossa taisi se rumpujuttujen kopiointi mennä jotenkin niin että :

1. tuplaklikkaus rumpuraidasta jotta päästään oikeaan näkymään
2. valitaan se kopioitava juttu tai tehdään se kopioitava rumpujuttu ja valitaan
3. jokin näppäinyhdistelmä(ctrl+k?) ja annetaan kopioiden lkm

no mitä nyt olen kotioloissa yrittänyt Cubasen 6.0.jotain - version kanssa niin en tuolla yllämainitulla tavalla saanut mitään tapahtumaan. Eli pystyykös tuolla vanhemmalla cubasella jotenkin kopsailemaan niitä rumpujuttuja ns. kunnolla vaiko ei?

Joo ja tiedän kyllä että uudempiakin versioita siitä softasta löytyy, se on vaan niin että juuri tällä hetkellä harrastusbudjetti ei anna myöten päivitystä ostaa.

PurpleCandle
03.02.2014 03:42:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Berzerkowitz: Aiheista cubase ja rumpuraitojen teko olen jo aiemmin höpöttänyt mutta nyt täytyy taas ottaa esille samainen aihe. Eli jokin aikaa sitten aloitin siirtymän toimintatavasta "rummut Hydrogenillä ja loput Garagebandilla" tapaan "mahdollisimman paljon Cubasella". Vaikutti tuo viimeksi mainitun softan drum editor kätevämmältä kuin se avoimen lähdekoodin softa kaikkine "ominaisuuksineen".

Vaan viime aikoina on taas mietityttänyt että onkohan tämä nykyinenkään menettely se paras ja ainoa tapa ne rympuraidat duunata. Siis ihan puhtaasti cubasen drum editorilla olen duunaillut ja siinä on se hauska juttu että ensin sitä yrittää cut&paste-tyylillä saada rumpukompit kopsailtua paikoilleen ja sen jälkeen joko a) tihrustaa suurennuslasin kanssa illasta aamuun että menikö nyt varmasti iskut viivoile ja jos ei niin korjaten vaan tai b) väsähtää kesken ja yrittää kitaroida pomppivan rumpukompin päälle ja kuuntelee myöhemmin kommentteja asiasta. Sen verran olen saanut tiedusteltua asioista paremmin tietäviltä että ainakin jossain Cubasen versiossa pitäisi pystyä tekemään niin että jokaisen rumpukompin kohdalla latoo ne iskut kerran viivoille ja sen jälkeen sanoo että kuinka monta kertaa sitä komppia pitäisi tulla ja ne kopiot sitten menevät automaattisesti viivoille ilman pomppimisia.

Jossain Cubasen uudemmassa versiossa taisi se rumpujuttujen kopiointi mennä jotenkin niin että :

1. tuplaklikkaus rumpuraidasta jotta päästään oikeaan näkymään
2. valitaan se kopioitava juttu tai tehdään se kopioitava rumpujuttu ja valitaan
3. jokin näppäinyhdistelmä(ctrl+k?) ja annetaan kopioiden lkm

no mitä nyt olen kotioloissa yrittänyt Cubasen 6.0.jotain - version kanssa niin en tuolla yllämainitulla tavalla saanut mitään tapahtumaan. Eli pystyykös tuolla vanhemmalla cubasella jotenkin kopsailemaan niitä rumpujuttuja ns. kunnolla vaiko ei?

Joo ja tiedän kyllä että uudempiakin versioita siitä softasta löytyy, se on vaan niin että juuri tällä hetkellä harrastusbudjetti ei anna myöten päivitystä ostaa.

Cubasessa on snap to grid nappi jolla kaikki liikuttelut tarttuvat viivoihin kiinni. Löytyy rumpu editor ikkunastakin. Kopionti onnistuu niin etta valitsee kopioitavan palan ja Ctrl+D:tä peräkkäisten kopioden lukumäärän verran. Kopiointi drum editor ikkunassa tapahtuu niin että valitaan kopioitavat iskut ja laitetaan kursori kohtaan johon copiot tulee ja Ctrl+C ja Ctrl+V. Jos gridiin snappaus on päällä niin kursori on automaattisesti gridissä.
Mulla on henk koht cubasessa kylläkin toisinpäin että siirtelen iskuja yksitellen pois gridistä :D

Breathing Black Metal since 1997
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti