Muusikoiden.net
06.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Windows 7 64bit ja latenssiongelma (tascam us-122 mk2)
1
Kurvari
20.12.2013 07:24:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelma seuraavanlainen:
Kun tietokoneen ja ohjelman(reaper) käynnistää, sekä laittaa direct monitoring toiminnan päälle raidalle, toimii soitellessa/laulaessa normaalisti n 15min. Sitten jostain tulee aivan järkyttävä latenssi jä ääni särkyy. USB liitintä vaihtaen ongelma poistuu, ja palaa taas 15 minuutin päästä. Taustaohjelmat karsittu minimiin ja koneen muut ääniohjaimet poistettu käytöstä.
Onko kellään kokemusta moisesta ongelmasta?

Grugi
20.12.2013 10:34:12

Kurvari: Ongelma seuraavanlainen:
Kun tietokoneen ja ohjelman(reaper) käynnistää, sekä laittaa direct monitoring toiminnan päälle raidalle, toimii soitellessa/laulaessa normaalisti n 15min. Sitten jostain tulee aivan järkyttävä latenssi jä ääni särkyy. USB liitintä vaihtaen ongelma poistuu, ja palaa taas 15 minuutin päästä. Taustaohjelmat karsittu minimiin ja koneen muut ääniohjaimet poistettu käytöstä.
Onko kellään kokemusta moisesta ongelmasta?

Onhan laitehallinnasta otettu kaikista USB hubeista laitteista virransäästö pois päältä?

The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Haipuma
20.12.2013 10:41:16

Itsellä täsmälleen samat laitteet. Minulla ääni alkaa särkymään ja ilmenee myös pitkää latenssia silloin tällöin satunnaisesti softasynia soitellessa. Ongelma poistuu irrotettaessa usb-piuha ja liitettäessä takaisin.

Olen itse päätellyt, että kyseinen äänikortti tai sen ajurit ovat vaan ihan skeidaa. Jos näin ei ole, otan ilomielin hyviä neuvoja vastaan. Kone on myös optimoitu musakäyttöä varten.

"Älkää soittako enää tätä paskaa, soittakaa jotain hyvää välillä."
juha_p
20.12.2013 11:11:39 (muokattu 20.12.2013 11:13:19)

Mistähän ajurista on kyse (Windows natiivi vai ASIO?)? Itse käyttäisin ASIO -ajuria, joka USB-AUDIO sivuston mukaan on lisensoitu Ploytec GmbH:lta ja on todettu erittäin hyväksi ajuriksi. Kannattaa myös tsekata että ajurin versio on tuore.

Juha

Kurvari
20.12.2013 11:53:22

Grugi: Onhan laitehallinnasta otettu kaikista USB hubeista laitteista virransäästö pois päältä?

Tuotapa ei ole tullut katsottua, kiitos vinkistä :)
Ajurit ovat viimeisintä sorttia ja ASIOlla mennään.

Kurvari
22.12.2013 13:32:38

ei auttanut tuo usb virransyöttö kikka. Pitää kokeilla vielä asio4all ajuria tascamin oman sijaan.

-Q-
22.12.2013 15:31:27

Mitä tuo "laittaa direct monitoring toiminnan päälle raidalle" käytännössä tarkoittaa? Että ylipäänsä laitat raidan monitoroinnin päälle että kuulet mahdollisen softaprosessoinnin? vai onko tämä joku Reaperin spesiaalitoiminto / integraatio rautaan?

Tulee mieleen että jos tuossa Reaperissa on joku kikkailu latenssin minimoimiseksi kun haluaa tallentaessa kuulla prosessoidun signaalin, niin sinä tulee joku bufferi täyteen sen vartin kohdalla. Tai kenties joku tietty plugari tilttaa, ehkä vastaavasta syystä.

Kiertotie tietysti on että käytät sen Tascamin "direct monitoring" toimintoa ja kuuntelet kuivana.

mattim
22.12.2013 17:35:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haipuma: Itsellä täsmälleen samat laitteet. Minulla ääni alkaa särkymään ja ilmenee myös pitkää latenssia silloin tällöin satunnaisesti softasynia soitellessa. Ongelma poistuu irrotettaessa usb-piuha ja liitettäessä takaisin.

Olen itse päätellyt, että kyseinen äänikortti tai sen ajurit ovat vaan ihan skeidaa. Jos näin ei ole, otan ilomielin hyviä neuvoja vastaan. Kone on myös optimoitu musakäyttöä varten.

Puskureita kasvattaisin minä.

.
juha_p
22.12.2013 20:27:03

Usein jää päivittämättä firmware jos ei ole mukana ajuripäivityksen paketissa (. Kannattaa tarkastaa onko viimeisin asennettuna.

Ladattavissa http://tascam.com/product/us-122mkii/downloads/ (otsikon Firmware alla).

Juha

akisetä
29.12.2013 13:53:32

Lainaan tätä ketjua vähän, kun olen samaista Tascamia suunnitellut hankkivani. Joskaan tuo kyseinen ongelma ei kyllä oikein houkuttele. Mulla on tällä hetkellä koneessa vanha m-audion audiophile 2496 -äänikortti (ajurit kunnossa), ja latenssi on järkyttävä. Ja puhun nyt siis viiveestä line-iniin kytkettäessä, midit softasynat yms kyllä toimii kiitettävästi. En ole löytänyt mistään tähän mitään tietoa, aina on joka paikassa kyse latenssista nimenomaan softainstrumenttien kanssa, vaan ei koskaan tämmösestä "line-in"-viiveestä.

Eli kun lyön vaikka kitaran kiinni koneeseen ja soitan, niin käyttökelvottomalla viiveellä se tulee. Kokeilin tämän uuden tietokoneen (win7 64bit, intel i7, 12gt ram) omalla äänipiirilläkin, sama juttu. Ihan sama tunkeeko koneeseen kiinni kitaran, synan, mikin, mitä vaan, aina viive. Ei vaikutusta tuleeko singaali mikserin kautta koneeseen, multiefektin kautta vaiko ihan suoraan, aina sama juttu. En ymmärrä. Vanhalla XP-koneella kaikki toimi niin unelmasti, samalla äänikortilla! Onko tässä kyseessä nyt joku rautapuolen juttu, esim. emolevyssä tai jossain? Vai olenko vaan hypännyt jonkun kohdan yli tässä loputtomassa asetusten suossa?

Mulla on zoom g5 multiefekti kitaralle, jota voi käyttää usb-äänikorttina. Sen kautta voi ainakin kitaraa soitella niin että se kuuluu ilman viivettä koneen kautta, mutta ton zoomin kanssa ei sitten mitään DAWin kanssa nauhoitella. Mulla on Sonar 8, eikä se suostu toistamaan pihaustakaan zoomin kautta, vaikka miten asetuksia hieroo. Jokseenkin ärsyttävä pattitilanne.

V*ttu se on ihan hyvä, ei tarvii aina valittaa!
smoltron
29.12.2013 15:07:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

akisetä: Mulla on tällä hetkellä koneessa vanha m-audion audiophile 2496 -äänikortti (ajurit kunnossa), ja latenssi on järkyttävä.
Delta-sarjan PCI-kortin latenssin pitäisi saada säädettyä vähäisellä kuormalla tuonne noin viiteen millisekuntiin. Minulla ainakin toimii sekä Delta 66 että tuo Audiophile 2496 64:n samplen asetuksilla ilman ongelmia. Veikkaan että koneesi PCI-väylä ei ole yhteensopiva tuon Deltan kanssa.

akisetä
29.12.2013 15:29:21 (muokattu 29.12.2013 15:56:14)

smoltron: Delta-sarjan PCI-kortin latenssin pitäisi saada säädettyä vähäisellä kuormalla tuonne noin viiteen millisekuntiin. Minulla ainakin toimii sekä Delta 66 että tuo Audiophile 2496 64:n samplen asetuksilla ilman ongelmia. Veikkaan että koneesi PCI-väylä ei ole yhteensopiva tuon Deltan kanssa.

Latenssi onkin noin 6ms, softasynien kanssa. Siinä puolessa ei ole mitään vikaa. Mutta nyt olikin kyseessä siis line-in viive. Koneessa on PCIe-väylien lisäksi yksi ihan normi "vanhan ajan" PCI, joten luulisi sen olevan yhteensopiva, kun kortti muuten toimii ok.

Edit. Mulla menee siis midikiippari usb:llä koneeseen, siinä viiveet tuota 6ms.

-Q-
29.12.2013 19:12:24

akisetä: Eli kun lyön vaikka kitaran kiinni koneeseen ja soitan, niin käyttökelvottomalla viiveellä se tulee. Kokeilin tämän uuden tietokoneen (win7 64bit, intel i7, 12gt ram) omalla äänipiirilläkin, sama juttu. Ihan sama tunkeeko koneeseen kiinni kitaran, synan, mikin, mitä vaan, aina viive. Ei vaikutusta tuleeko singaali mikserin kautta koneeseen, multiefektin kautta vaiko ihan suoraan, aina sama juttu. En ymmärrä. Vanhalla XP-koneella kaikki toimi niin unelmasti, samalla äänikortilla! Onko tässä kyseessä nyt joku rautapuolen juttu, esim. emolevyssä tai jossain? Vai olenko vaan hypännyt jonkun kohdan yli tässä loputtomassa asetusten suossa?

Mulla on zoom g5 multiefekti kitaralle, jota voi käyttää usb-äänikorttina. Sen kautta voi ainakin kitaraa soitella niin että se kuuluu ilman viivettä koneen kautta, mutta ton zoomin kanssa ei sitten mitään DAWin kanssa nauhoitella. Mulla on Sonar 8, eikä se suostu toistamaan pihaustakaan zoomin kautta, vaikka miten asetuksia hieroo. Jokseenkin ärsyttävä pattitilanne.

Aina kun askarrellaan tieturipohjaisten äänitysvehkeitten kanssa niin latenssi on pelissä mukana. Kyse on vain siitä että kuinka paljon sitä on ja haittaako se vai ei. Sulla on nyt neljä eri äänikorttia käytössäsi jotka kaikki toimii eri ajurilla ja asetuksilla, ja näinollen myös eri latenssilla.

Sun USB kiipparihan näkyy koneelle äänikorttina ja sen asetukset ilmeisesti on kunnossa kun kerran kaiki toimii.

Zoomi näkyy myös koneelle äänikorttina ja sitä voit käyttää DAWin kanssa siinä kuin muitakin. Äkkiseltään kuulostaa että ongelma nyt kuitenkin on siellä Sonarin input/output määrityksissä ja ehkä ajurin valinnassa. Mitä tarkoittaa "soittaessa ääni kuuluu tietokoneen kautta"? Siis mistä se kuuluu? Kuunteletko sisäänmenevää vaiko DAWista ulostulevaa signaalia? Tallentuuko raidalle jotain?
Jos käytät Zoomia DAWin äänikorttina ja sitämyöten ulostulona, täytyy sun kytkeä kaiuttimesi tai kuulokkeesi siihen jotta koneesta tuleva äänikin kuuluu jostain. Pitäs tietää enemmän sun laitteista ja kytkenöistä jotta voisi antaa tarkempaa ohjetta.

M-Audion kanssa suositan tutustumista Sonarin buffer -asetuksiin latenssin pienentämiseksi. Jos tuolle kortille on W7 yhteensopiva ASIO ajuri niin kyllä sillä pitäisi aika pitkälle päästä. Varmista että säädät juuri tämän äänikortin asetuksia ja laita bufferit niin pieneksi kun voit ilman että ääni alkaa napsua ja ritistä.

akisetä
29.12.2013 21:50:39 (muokattu 29.12.2013 21:54:24)

-Q-

Selitin vähän huonosti ja liian monta asiaa päällekkäin. Olen vain kokeillut äänikorttina tuota zoomia, enkä saanut sitä Sonarissa toimimaan, vaikka noita input/output -määrityksiä rukkailin ja ajureita myös. Zoomin käyttäminen äänikorttina ei ole ollut missään vaiheessa päätarkoitus. On näiden kanssa tullu pelailtua vuosikaudet, mutta nyt on ekan kerran sormi kohtuusyvällä suussa.

Mitenkäs tämän nyt selittäisi... Aloitetaan kamoista, unohtaen tässä kohtaa nyt DAWit ja usb-hässäkät, ja keskittyen alkuperäiseen ongelmaan.

- Tietokone, jossa m-audion 2496 (ajuri: http://www.m-audio.com/index.php?do=support.drivers&f=1225), Logitechin Z4 2.1 kajarit kiinni m-audiossa.
- Zoom G5 kitaramultiefekti joka on kiinni m-audion line-inissä, jota olen käyttänyt kotona reenaillessa biisejä siten, että pistän koneelta biisin soimaan ja soittelen kitaraa zoomin soundeilla siihen päälle. Näin koneelta kuuluu se biisi, ja kitaransoittoni siihen päälle, molemmat tottakai tietokoneen kaiuttimista ---> soittaessa ääni kuuluu tietokoneen kautta.

Tässä kohtaa törmätään ongelmaan: zoomista tuleva kitaran soundi kuuluu noin puolen sekunnin viiveellä tietokoneen kaiuttimista. Tämä on se ainoa juttu mikä ahistaa. Sama viive tapahtui, kun kokeilin huvikseni koneen omaa äänipiiriä. Edit: vanhalla xp-koneella ja tasan samalla systeemillä kaikki toimi aivan täydellisesti. Myös Sonarissa.

Kummassakaan, ei m-audion eikä koneen oman äänipiirin tapauksessa, Sonarin buffer-asetuksien säätö ei vaikuttanut asiaan millään tavalla.

smoltron
29.12.2013 22:26:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan sinulla äänikortti ASIO-moodissa siinä Sonarissa?

akisetä
29.12.2013 22:58:04

smoltron: Onhan sinulla äänikortti ASIO-moodissa siinä Sonarissa?

On. Kaikki on tarkastettu sen miljoona ja yks kertaa läpi.

Krice
29.12.2013 23:22:14

akisetä: Vanhalla XP-koneella kaikki toimi niin unelmasti, samalla äänikortilla!

Oliko vanhassa koneessa sisäistä äänipiiriä? Sehän voi joskus häiritä toisen äänikortin toimintaa.

juha_p
30.12.2013 00:36:50 (muokattu 01.01.2014 20:03:57)

Hmm... tallennetaanko ASIO ajurin latenssi asetus systeemirekisteriin?

Olisiko mahdollista että ASIO ajurin perusasetus on tuo ~500ms (joka on kait melko yleinen valinta) ja se luetaan systeemirekisteristä (on ehkä defaulttina myös koodattuna ajuriin). Kun latenssiasetus muutetaan uutta asetusta ei päästä kirjoittamaan rekisteriin oikein tai ollenkaan (oikeudet puuttuu tai ajuri ei ole täysin 64-bit yhteensopiva rekisteritoimintojen osalta) tai jos kirjoittaa niin sitä ei sitten saada luettua sieltä jolloin default latenssi pysyy aina voimassa (64-bittisen käyttiksen rekisteripolku on hieman eri kuin 32-bittisen). Jos Sonar on 32-bittinen niin se ei välttämättä pysty lukemaan 64-bit käyttiksen systeemirekisteriä oikeasta kohdasta (tämä mahdollinen tilanne tulee eteen silloin jos Sonar jotenkin ohjaa ko. asetusta).

Asian voisi melko helposti varmistaa kokeilemalla korttia 32-bittisessä W7 koneessa softalla jossa ongelman saa toistettua mutta, myös tutkimalla systeemirekisterin muutoksia latenssiarvon muutoksen yhteydessä siis mikäli tiedot sinne kirjoitetaan. Voisi myös tutkia mihin tiedot kirjoitetaan 64-bit käyttiksessä (jos siis tieto sonarin ja ajurin välillä liikkuu systeemireksiterin kautta).

Juha

zekeode
30.12.2013 20:31:48

Onhan DPC Latency Checkerillä kateltu, että kaikki on kunnossa.
http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Muusikon elämä terveellisemmäksi: iHerb alennukset ja kokemuksia - Rouhee Blues - Spotifyn paras blueslista... ...tai aina
akisetä
12.01.2014 15:09:37

Kyllästyin ja hommasin Focusriten Scarlett 2i2. Rupes hommat skulaan, ei minkään valtakunnan ongelmia. M-audioon verrattuna myös äänenlaatuun tuli yllättävä parannus, jota en osannut edes odottaa. Wuhuu!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti