Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Logic Pro 9 ja rapsut lauluraidalla
1 2
Klezberg
10.12.2013 12:56:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Sanoinhan iteki että pieni kaiku / kompura on ok.. ei se estä siltikään etteikö vetäis kuivana edes kokeilumielessä, tekee gutaa ;)
 
No kitarajututhan tässä taisi eniten kiikastaa, kunnes rajasit senkin ulos tuosta. Siis ne missä tietyllä soundilla tai efektillä on selvä yhteys soittotekniikkaan ja/tai fiilikseen.
 
Mä itse äänitän kaiken kuivana, paitsi kitaran sillä soundilla mikä vahvarista tulee. Laulaessa ja puhaltimienkin kanssa tykkään kaiusta monitoroinnissa, siis sen verran että tulee hienohko tilan tuntu. Mutta äänitys toki menee kuivana. Ja tottapuhuen, viimeiset pari vuotta (sen jälkeen kun mikseri jäi välistä) en ole viitsinyt säätää sen verran että saisin monitorointiin sen kaiun. Siis kuivana olen kuunnellut. Mutta en nyt sitä mitenkään erityisen ihanteellisena ole kokenut.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
phiit
10.12.2013 13:09:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: No kitarajututhan tässä taisi eniten kiikastaa, kunnes rajasit senkin ulos tuosta. Siis ne missä tietyllä soundilla tai efektillä on selvä yhteys soittotekniikkaan ja/tai fiilikseen.
 
Mä itse äänitän kaiken kuivana, paitsi kitaran sillä soundilla mikä vahvarista tulee. Laulaessa ja puhaltimienkin kanssa tykkään kaiusta monitoroinnissa, siis sen verran että tulee hienohko tilan tuntu. Mutta äänitys toki menee kuivana. Ja tottapuhuen, viimeiset pari vuotta (sen jälkeen kun mikseri jäi välistä) en ole viitsinyt säätää sen verran että saisin monitorointiin sen kaiun. Siis kuivana olen kuunnellut. Mutta en nyt sitä mitenkään erityisen ihanteellisena ole kokenut.

 
Nyt olemme siis taas kaikki samassa kanootissa? ;) Iteki tosiaan vedän kitarat pelkällä säröllä eikä muuta nauhotettaessa. Sooloissa saattaa olla delay valmiina, riippuu vähän, delay muutenkin vaan mausteena ei niinkään efektinä.
 
Hanuriin
10.12.2013 13:48:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Nyt olemme siis taas kaikki samassa kanootissa? ;) Iteki tosiaan vedän kitarat pelkällä säröllä eikä muuta nauhotettaessa. Sooloissa saattaa olla delay valmiina, riippuu vähän, delay muutenkin vaan mausteena ei niinkään efektinä.
 
Eli vedätkö sä sen kitaran jonkin DAW:ssä olevan mallinnuksen läpi vai mikitetyn vahvarin särösoundin narulle vai kuinka?
 
Kommenteissani mua lähinnä karvasteli kuivana vetämisen ihanuuden ylistys kun mä en ainakaan viitsi käyttää oikeaa vahvaria mikitettynä, koska mallinnusten käyttö on paljon nopeampaa ja helpompaa ja lopputulosta ei sokkotestissä erota käytännössä kukaan.
 
Ja jos nyt sallit jo maltillisen kaiun käytön voksuja äänittäessä niin eipä mulla sitten jää enää mitään hampaankoloon.
 
Haluaisin kuitenkin sanoa vielä sen, että etenkin aloittelijan on helpompi keskittyä itse laulusuoritukseen, kun kaikua (tilavaikutelmaa) on monitoroinnissa sopivasti ja tilanne muistuttaa akustista laulusuoritustilannetta. Ja on se kokeneemmallekin sotaratsulle yleensä mukavampi työskentely-ympäristö.
 
Klezberg
10.12.2013 17:17:21 (muokattu 10.12.2013 17:17:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Eli vedätkö sä sen kitaran jonkin DAW:ssä olevan mallinnuksen läpi vai mikitetyn vahvarin särösoundin narulle vai kuinka?
 
Et kysynyt multa, mutta kuitenkin: mä käytän mallintavaa vahvistinta josta saa audion suoraan DAW:ille mikittämättä. Tämmöiselle ei-varsinaisesti-kitaristille on kätevää kun soitellessa ja äänitellessä pelaa just samat systeemit.
 
Haluaisin kuitenkin sanoa vielä sen, että etenkin aloittelijan on helpompi keskittyä itse laulusuoritukseen, kun kaikua (tilavaikutelmaa) on monitoroinnissa sopivasti ja tilanne muistuttaa akustista laulusuoritustilannetta. Ja on se kokeneemmallekin sotaratsulle yleensä mukavampi työskentely-ympäristö.
 
Kyllä minäkin pidän tästä kiinni, vaikka tätä nykyä mun systeemissä ei ole tuota monitorointikaikua. Kun en viitsi tehdä sitä DAW:issa eikä tällä hetkellä toimi raudassakaan. Laulun lisäksi ainakin poikkihuilua soittaessa kuuntelen mieluusti sopivan kaiun kanssa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
phiit
10.12.2013 21:29:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Eli vedätkö sä sen kitaran jonkin DAW:ssä olevan mallinnuksen läpi vai mikitetyn vahvarin särösoundin narulle vai kuinka?
 
Kommenteissani mua lähinnä karvasteli kuivana vetämisen ihanuuden ylistys kun mä en ainakaan viitsi käyttää oikeaa vahvaria mikitettynä, koska mallinnusten käyttö on paljon nopeampaa ja helpompaa ja lopputulosta ei sokkotestissä erota käytännössä kukaan.
 
Ja jos nyt sallit jo maltillisen kaiun käytön voksuja äänittäessä niin eipä mulla sitten jää enää mitään hampaankoloon.
 
Haluaisin kuitenkin sanoa vielä sen, että etenkin aloittelijan on helpompi keskittyä itse laulusuoritukseen, kun kaikua (tilavaikutelmaa) on monitoroinnissa sopivasti ja tilanne muistuttaa akustista laulusuoritustilannetta. Ja on se kokeneemmallekin sotaratsulle yleensä mukavampi työskentely-ympäristö.

 
Tällä hetkellä iPadista JamUp Pro XT:stä mallinnus ja siitä Logiciin, eli DAW kannalta raakana
 
Klezberg
10.12.2013 23:15:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Tällä hetkellä iPadista JamUp Pro XT:stä mallinnus ja siitä Logiciin, eli DAW kannalta raakana
 
Joo... näissä keskusteluissa voi hämätä sekin puhutaanko DAW:in kannalta kuivana vaiko oikeasti kuivana.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
phiit
11.12.2013 11:16:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Joo... näissä keskusteluissa voi hämätä sekin puhutaanko DAW:in kannalta kuivana vaiko oikeasti kuivana.
 
Erittäin totta!
 
blues guitar
21.01.2014 16:42:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysytääs vaikka täältä. Miten hitossa Logicin fade työkalu toimii?
Kun yritän maalata työkalulla alueen jolle haluan feidauksen, niin siihen tulee teksti "move regions" ja se vain siirtää raidan paikkaa. Ei kovinkaan loogista :(
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
phiit
21.01.2014 21:50:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Kysytääs vaikka täältä. Miten hitossa Logicin fade työkalu toimii?
Kun yritän maalata työkalulla alueen jolle haluan feidauksen, niin siihen tulee teksti "move regions" ja se vain siirtää raidan paikkaa. Ei kovinkaan loogista :(

 
Automaatiolla helpoin.. Saat just niinku haluat
 
Velli
22.01.2014 01:50:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Kysytääs vaikka täältä. Miten hitossa Logicin fade työkalu toimii?
Kun yritän maalata työkalulla alueen jolle haluan feidauksen, niin siihen tulee teksti "move regions" ja se vain siirtää raidan paikkaa. Ei kovinkaan loogista :(

 
Korjatkaa, jos puhun potaskaa, mutta eikö fade toolia pysty käyttämään ainoastaan regionin alussa ja lopussa fade inien ja -outien tekemiseen? Volumeautomaatiolla sitten regionin keskelle. Eli sun täytyy alkaa vetämään fadea regionin ulkopuolelta regionin sisäpuolelle, jotta työkalu toimii oikein.
 
Danko
22.01.2014 01:57:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli: Korjatkaa, jos puhun potaskaa, mutta eikö fade toolia pysty käyttämään ainoastaan regionin alussa ja lopussa fade inien ja -outien tekemiseen? Volumeautomaatiolla sitten regionin keskelle. Eli sun täytyy alkaa vetämään fadea regionin ulkopuolelta regionin sisäpuolelle, jotta työkalu toimii oikein.
 
En oo käyttänyt Logicia vitosen jälkeen, mut jo siinä pystyi tekemään crossfadeja regioneiden välille.
 
Näköjään edelleen. http://documentation.apple.com/en/l … al/Art/S00/S0072_CrossfadeToolE.png
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
blues guitar
22.01.2014 05:29:43 (muokattu 22.01.2014 06:14:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin tuo ongelma liittyy mun tallentamaan raitaan. Toisessa raidassa johon olen tuonut valmiin äänitiedoston (roots taustan), niin siihen onnistun tekemään feidauksen.
 
Niin ja myös erase työkalu poistaa koko raidan kertaklikkaisulla. Tämä tuskin on tarkoitus?
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Klezberg
22.01.2014 09:07:47 (muokattu 22.01.2014 09:10:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar:
Niin ja myös erase työkalu poistaa koko raidan kertaklikkaisulla. Tämä tuskin on tarkoitus?

 
Se poistaa koko regionin. Jos haluat poistaa pienempiä pätkiä, pilko se raita ensin regioneiksi.
 
Fade toimii kyllä crossfadena regionien välillä. Jos sillä yrittää fadeta regionin sisällä, ei mulla ainakaan tapahdu mitään (eikä minusta pidäkään tapahtua).
 
Tuota että raita (ilmeisesti region) siirtyy, en tunnista. Osa työkaluista toimii kyllä niin, että raidan alareunaan tarttuminen siirtää regionin reunaa, varsinainen työkalu sitten toimii vähän ylemmäs tarttumalla. Mutta tuo fade toimii kyllä, ainakin mulla. Niin crossfadena regionien välillä kuin fade-in/outtina regionin reunassa.
 
PS. Ei kai se ole midiraita? Tein kokeeksi tyhjän External Midi -raidan, kokeilin fadea ja noinhan siinä kävi.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Velli
22.01.2014 10:59:27 (muokattu 22.01.2014 11:00:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: En oo käyttänyt Logicia vitosen jälkeen, mut jo siinä pystyi tekemään crossfadeja regioneiden välille.
 
Näköjään edelleen. http://documentation.apple.com/en/l … al/Art/S00/S0072_CrossfadeToolE.png

 
Ach, totta kai se toimii myös cross fadena, hyvä Tarkennus. Kiireessä en ottanut tuota huomioon.
 
WanhaWetäjä
22.01.2014 12:09:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: En oo käyttänyt Logicia vitosen jälkeen, mut jo siinä pystyi tekemään crossfadeja regioneiden välille.
 
Näköjään edelleen. http://documentation.apple.com/en/l … al/Art/S00/S0072_CrossfadeToolE.png

 
http://www.youtube.com/watch?v=-TkOMYezLwY
Jep...tuossa on molemmat fadet varsin selkeesti esitettynä.
 
blues guitar
22.01.2014 15:12:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun tein testimielessä uuden projektin, niin toimi kuin pitikin.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «