Muusikoiden.net
06.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apuvälineitä ja apukeinoja kappaleentekoprosessiin
1 2
JoeHans
11.09.2013 15:42:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heti alkuun todettakoon, että alue voi olla väärä ja moderaattorit voi tarvittaessa siirtää paremmin sopivalle. Teksti on hieman pitkä ja mahdollisesti sekavakin, mutta toivottavasti tämän joku jaksaa plärätä läpi. :) Aiheeseen:
 
Olen pitkään miettinyt, että miten voisin tehostaa tuotteliaisuutta biisien tekemiseen. Oma probleema tuntuu olevan, että yksittäisiä ideoita syntyy läjäpäin, mutta niistä ei monesti tahdo saada kasaan oikein toimivia biisejä erinäisistä syistä. Eräs syy siihen on, että yhden/kahden riffin ideat unohtuvat törkeän helposti, vaikka materiaali olisi aivan potentiaalistakin.
 
Mulla on siis ollut pitkään metodina seuraava:
 
-Alan jammailla/improvisoida itsekseni päätöntä soinnuttelua/riffittelyä/sooloilua
->Tästä yleensä muotoutuu jokin idea, jota alan saman tien äänittämään
->Äänitän Sonarissa pari kitararaitaa (samalla hieman ideaa hioen ja sovitellen)
->Teen rumpuraidan EZdrummerilla
->Jos aikaa ja intoa riittää, niin hieman bassoa/synia/lisää kitararaitaa kehiin
->Idea unohtuu tälle tasolle
 
Tämä on mulle luontainen ja hauska tapa tehdä musiikkia. Kääntöpuolena on se, että ideat monesti jää sille parin riffin ideatasolle ja varsinaisia biisejä syntyy harvoin.
 
Olen sitten miettinyt, että miten ihmeessä pitäisin järkevästi kirjaa näistä ideoista, jotta niihin olisi helpompi palata myöhemmin jatkokehittelyä varten. Eräs ongelma tässä on ollut huonosti nimetyt projektit ja niiden paljous. Tänään keksin mielestäni hyvän idean, jonka haluaisin jakaa muiden m.nettiläisten kanssa ja mahdollisesti saada siihen vielä myös lisää perspektiiviä.
 
Ratkaisu: Word/jokin muu tekstieditori, miksei myös vaikka Excel?
 
Kuulostaa typerän yksinkertaiselta ja ehkä jopa ilmeiseltä, mutta avaanpa ajatusta kuitenkin vielä hieman. Ajattelin alkaa pitämään "biisi-idea-lokitiedostoa" koneella, johon tulisi ainakin seuraavat asiat ylös jokaisesta potentiaalisesta ideasta:
 
-Sonar -tiedoston nimi ja suora linkki projektiin
-Idean pvm
-Tyylilaji
-Tempo
-Sävellaji
-Tahtilaji
-Muita projektiin liittyviä ajatuksia/ideoita
-Muita ideoita/riffejä/tms joita voi hyödyntää
 
Sen verran tämä vaatii ekstravaivaa, että pitää aina ajoittain jaksaa naputella lyhyt raportti tuonne tiedostoon ideoista. Myös vanhojen projektien läpi käyminen tulee olemaan varmasti pieni urakka, mutta uskon sen olevan kyllä varmasti vaivan arvoinen. Lisäksi tiedosto kannattaa varmasti pitää siinä mielessä siistinä, että jos esimerkiksi jokin projekti valmistuu/jotain menee ö-mappiin, niin ne kannattaa tietysti tiedostosta siivoilla.
 
Syntyykö ajatuksia, tai ideoita tästä? Mikä voisi olla sopivin tiedostoformaatti tämän tyyppiselle muistiolle?
Madtheswine
11.09.2013 16:36:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä ketju. Saat plussaa!
 
Tämä on itselläni iso ongelma. Ideoita on vaikka muille jakaa, mutta toteuttamisesta ei tule oikein yhtään mitään. Olen vielä omiin taitoihini nähden todella vaativa ja poistan usein vimmapäissäni kaikki hiemankaan huonolta kuulostavat tuotokset.
 
Olen yleensä lähtenyt siltä pohjalta, että saan jonkun hyvän idean ja alan rakentamaan kappaletta heti sen ympärille kaikkien raitojen osalta. Tässä vain on ongelma se, että usein ideoiden loppuessa kappale lysähtää kuin seinään.
 
Siksi koitan lähestyä kappaleita nykyään yhden raidan kautta. Rakennan mieleisen sointukulun yhdelle soittimelle ja kasvatan siitä mahdollisimman pitkän, lähes kappaleen pituisen pätkän. Vasta tässä vaiheessa siirryn seuraavaan raitaan, joka tukee mahdollisimman paljon ensimmäistä lead raitaa. Sitten vaan pikku hiljaa lisää elementtejä kunnes kappale alkaa kuulostaa oikeasti joltain.
 
Toinen ongelma on ollut musaohjelmien hamstraaminen. Ne kun ovat työkaluja, mutta samalla myös todella kivoja leluja. Kappaleen voi kuitenkin säveltää näin kärjistetysti sanottuna vaikka pelkillä sini-aalloilla. Toinen juttu mikä aiheuttaa häiriötä on efekti-plugareiden lisääminen liian aikaisessa vaiheessa. Tämäkin vie keskittymistä itse sävellysprosessilta.
 
Pointtina se, että ei se sävellystyö nyt niin paljon eroa vanhoista ajoista, mutta tietokonemaailmassa häiriötekijöitä on paljon enemmän. Siksi on tärkeä pystyä sulkemaan ne pois sävellystyön ajaksi tai muuten huomaa nopeasti, kuinka on taas etsinyt sitä hienoimman kuuloista lead-soundia pari tuntia. Ups.
 
JoeHans
12.09.2013 08:27:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä näkökulmia! Minulla on hyvin saman tyyppisiä ongelmia myös, eli inspiraation iskiessä energia ja aika ei kohdistu siihen olennaisimpaan. Toki on älyttömän hauskaa alkaa heti testailemaan eri rumpulooppeja uuden riffin rinnalle, mutta biisi jää monesti sitten sen parin idean tasolle.
 
Olen muutamia kertoja kokeillut tuota lähestymistapaa, että ideat yhdellä instrumentilla ensin mahdollisimman pitkälle. Joskus se toimii ja joskus on vaikea hahmottaa kokonaisuutta muiden sovitusten puuttuessa. Pitää kyllä kokeilla tuota useamminkin.
 
Olis hienoa, jos useampi innostuisi kokeilemaan tuota "projektipäiväkirjaa" niin saataisiin hieman otosta eri kokemuksista. Itse ajattelin alkaa pitämään sitä heti, mutta vanhojen juttujen läpi käymisessä toki menee aikaa.
 
Sellainen juttu vielä, että olennaiseen keskittymisen kannalta on myös hyvä tehdä mahdollisimman valmiit templatet projekteille ja raidoille. Monelle tämäkin on varmaan itsestään selvyys, mutta tajusin juuri eilen, etten ollut jaksanut luoda uusia templateja sen jälkeen, kun nykyisen PC:n kasasin lähes kaks vuotta sitten. :D Asian korjasin illasta ja eihän tuohon kovin kauaa aikaa uponnut parin templaten luomisessa.
tender.insanity
12.09.2013 08:53:12 (muokattu 12.09.2013 09:46:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä teen todella paljon musiikkia aina miten aika riittää. Käytän säveltelyyn ja ideoihin kitaraa ja (naurakaa vain) Guitar Pro 5 -ohjelmaa. Monesti sävellän myös täysin ilman kitaraa.
 
Kun Guitar Prota olen vuosia käyttänyt niin käyttö on todella nopeaa ja sulavaa. Kun mieleen tulee joku riffi tai soitellessa keksii, niin lyön sen saman tien Guitar Prolle ja tallennan. Ei unohdu siis. Jos aikaa/kiinnostusta on, kirjoittelen sinne mukaan bassoraitaa, rumpua ja synaa. Tällaisia riffin, biisin ja melodioiden raakileita on monta sataa koneellani.
 
Sitten kun jotain riffiä/juttua työstää, niin tulee mieleen että "tähänhän voisi sopia se ja se riffi perään", eli copypastea vaan toisesta tiedostosta.
 
Onhan tuo General Midi -soundeilla teko hassunhauskaa, mutta lähden siitä, että jos jutun saa midinä kuulostamaan kivalta ja hyvältä, niin se kuulostaa helvetin hyvältä softasynilla ja oikeasti soitettuna.
 
Välillä on hiljaisia kausia ja välillä tulee tehtyä kymmentä biisiä samaan aikaan. Fiiliksestä kiinni.
 
Tässä esimerkkinä tällainen nopea nauhoitus vuoden takaa. Instrumentaalimusaa Steve Vai tyyliin. Lead kitaran idea oli kitaralla soiteltu ja sitten sen kirjoittelin Guitar Prohon. Sitten vain aloin ilman kitaraa tekemään kaikkea siihen ympärille ja tässä lopputulos. Soolotkin on kirjoitettu Guitar Proolla ilman kitaraa.
 
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5738957/Gorilla%20Hideout.mp3
 
Ja vielä semmoinen juttu, että oman hankaluutensa hommaan tuo se, että välillä säveltää ilman kitaraa sellaisia juttuja, että nauhoittaessa menee sormi suuhun. Helppo niitä nuotteja on sinne softaan lätkiä, mutta ne oisi ihan hyvä osata soittaakin :D
 
Ja Guitar Prota käytän myös siksi, että kaikki informaatio on siellä. Sävellajit, tempot, nuotit, tabulatuurit, tahtilajit, kaikki. Ja mididatana helppo tehdä niillä mitä lystää. Tiedostoon voi tekstinä lisätä kaiken lisäinformaation, eli vaikka jonkun kitarapresetin efektin parametrit tms. Sanatkin yleensä laitan sinne talteen. Ja yksi tiedosto vie 4-100kB tilaa. Ikinä en lähde siihen, että nauhoittelen ideoita. Koneellani haluan pitää muutakin kuin jotain turhanpäiväisiä waveja. Biisit nauhoitan vasta kun ovat valmiita.
 
Rummutkin luonnistuu Guitar Prolla nopeasti. Edellä oleva kappale kirjoitettuna GP:llä:
https://dl.dropboxusercontent.com/u … 8957/Gorilla%20Hideout%20Rummut.pdf
 
Krice
12.09.2013 10:47:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoeHans: Tämä on mulle luontainen ja hauska tapa tehdä musiikkia. Kääntöpuolena on se, että ideat monesti jää sille parin riffin ideatasolle ja varsinaisia biisejä syntyy harvoin.
 
Kyseessä on varmaan ihan tietoinen valinta. Jos haluat tehdä kappaleita niin tulet tekemään niitä etkä pelkkiä riffejä.
 
JoeHans
12.09.2013 12:33:51 (muokattu 12.09.2013 13:37:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämän keskustelun on tarkoitus avata siitä, miten tuon tyyppisestä tuotteliaisuudesta saisi valjastettu parhaiten tehot irti isompien kokonaisuuksien luomiseen. Jotenkin epäilen, että aika harva varmaan tekee kokonaisia biisejä, tai ainakaan hyviä sellaisia yhdeltä istumalta.
 
Krice: Kyseessä on varmaan ihan tietoinen valinta. Jos haluat tehdä kappaleita niin tulet tekemään niitä etkä pelkkiä riffejä.
 
Tuohan on hieman sama kuin sanoisi, että jos haluaa tehdä hyvän levyn, niin tekee hyvän levyn eikä biisejä. :-D
filtteri
12.09.2013 17:21:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä ongelmana on, ettei sävellykselle ole asettanut tavoitetta. Jos säveltää mielikuvien tai tavoitteiden (eli käytännössä määrittelee / asettaa rajoitteita sille mitä on tekemässä) perusteella, niin homma on helpompaa. Esim. riffien toisiinsa liittäminen on vaikeaa, jos ei ole mielikuvaa tai ajatusta siitä, mitä riffi itse asiassa tarkoittaa. Jos kriteerinä on pelkästään se, et jokin kuulostaa hyvälle, valinnan mahdollisuuksia on erittäin paljon, ja haarukointi on vaikeaa. Valmiiseen tarinaan (vaikka satu) on yleensä suhteellisesti helppo säveltää, koska tavoite ei koko ajan vaihtele (tai et se on tieodossa), ja voit koko ajan vertailla valmisteilla olevaa sävellystä tarinaan.
 
Inspiroituneena säveltäminen on yleensä helpointa, mutta inspiraation ohitettua samaan tunnelmaan voi olla vaikeaa palata. On tietenkin luonnollista, et esim. iloisena iloisien sävellyksien tunnelmiin on helpompi palata kuin surullisena (näin naiivisti), tai löytää näihin yhtymäkohtia. Itse harvoin palaan vanhoihin sävellyksiin juuri autenttisen tunteen puuttumisen takia, ja koska yleensä vanhaan tunnelmaan palautuminen vaatii paljon henkisiä voimavaroja (mielikuivien kautta hakemista ja tunnelmointia) ja aikaa.
 
Tärkeintä on siis omasta mielestäni kuitenkin tavoite / päämäärä ja se, et on emotionallisesti sidoksissa siihen mitä tekee. Jos tekee riffin pohjalta, niin yritä ymmärtää, miksi pidät siitä ja minkälaiseen ympäristöön se sopii. Jos ei ole tavoittelemassa jotain maailmaa mullistavaa ideaa, niin yleensä se mitä haet, on osa jotain yleisesti käytössä olevaa rakennetta, johon löytyy suht. johdonmukaiset tavat operoida.
 
Kalmo
12.09.2013 21:56:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan tosi yleinen ongelma.
 
Siinähän se, että luomistyöstä vain 20 % on inspiraatiota, ja loput perspiraatiota.
 
On yksinkertaisesti tehtävä viikko- tai kuukausikaupalla ihan totista työtä sen projektin viimeistelemiseksi.
 
Maailma on täynnä pöytälaatikoita ja kovalevyjä täynnä kuolemattomia ideoita (ja melkein menestyneitä biisintekijöitä).
Ne vain eivät ole olemassa oikeasti, ennenkuin joku tekee ihan silkkaa duunia ja hikoilee niitten loppuunsaattamiseksi.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
JoeHans
13.09.2013 08:55:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikein valideja pointteja yläpuolella. Varmasti monella nämä ongelmat ovat myös vahvasti liitoksissa vapaa-ajan puutteeseen, kun nykyään kaikilla tuntuu olevan krooninen kiire. Pitää kokeilla lähestyä biisintekemistä useammin siltä pohjalta, että kaavailee esimerkiksi heti aluksi rakennetta, yleistä tunnelmaa jne.
phiit
13.09.2013 09:37:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Välillä biisejä / riffejä vaan tulee ja välillä ei millään.. ite oon rutinoitunu nauhottaa ideat heti ja heitän biisin rungot koneelle joita sitte bändin kanssa voidaan testata ja sovittaa tarpeen mukaan, sit vaan sen mukaan pohjaa narulle ja nauhottaa rummut ym jonka jälkeen on vielä mahollista muutella riffejä / rakennetta jos haluaa. Biisejä ei kyllä väkisin voi tehä, kyl se vaan on että niitä joko tulee tai ei. Näin ainaki itellä, mutta nykysin enempi syntyy heti kokonaisia biisin runkoja kuin vaan pelkkiä ideoita.
 
tender.insanity
13.09.2013 10:44:04 (muokattu 13.09.2013 10:45:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monesti auttaa se, että liikkuu pois omalta mukavuusalueeltaan. Tarkoitan, että kitara kourassa tulee usein tehtyä todella samankaltaista jöötiä. Tietty riippuen siitä myös mihin projektiin sitä jöötiä tuuttaa, mutta sen projektin omaista jöötiä, näin vaikeasti sanottuna.
 
- Syna kouraan ja pimputtelemaan jollain erilaisella soundilla - tulee samantien erilaista mutta omanlaista jälkeä.
 
- Nuotinnusohjelma esiin ja alkaa lätkimään nuotteja ja kattoo mitä tapahtuu.
 
- Korttipakka/noppa käyttöön. Nostamasi kortti/nopan silmäluku määrität tarkoittamaan jotain. Esim. heität kaksi noppaa, joista tulee 5 ja 4. Siinä on tahtilaji, 5/4. Heität nopalla heität 5, joka saa vaikka olla E. Heität nopalla sitten 4, joka tarkoittaa vaikka lyydistä moodia. Sitten kortteja nostamaan. Hertta 8-osanuotti, Pata 16-osa, risti 4-osa, ruutu on tauko. Kortin numero tarkoittaa vaikka nuotin/tauon pituutta tai säveltä tai mitä vain. Kuvakortti on pinchharmonic jne. jne. Säännöt saa keksiä itse.
 
Ja jos alkaa vituttamaan, vaihtaa juomapeliksi ja vetää kännit.
 
phiit
13.09.2013 11:15:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pianolla on testattu ja lopputuloksena täyttä p.... pianon soittotaidot kun yltää kahteen sormeen koskettimilla samanaikaisesti niin ideat sen mukasesti aika köyhiä :)
 
tender.insanity
13.09.2013 11:35:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Pianolla on testattu ja lopputuloksena täyttä p.... pianon soittotaidot kun yltää kahteen sormeen koskettimilla samanaikaisesti niin ideat sen mukasesti aika köyhiä :)
 
No sitten sitä pitää harjoitella, eikä kitistä jos ei osaa. Ei tartte molempia käsiä samanaikaisesti, vaan vetää ekaksi toisen käden (vedetään käteen :-p) ja sitten toisen käden.
 
phiit
13.09.2013 11:42:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: No sitten sitä pitää harjoitella, eikä kitistä jos ei osaa. Ei tartte molempia käsiä samanaikaisesti, vaan vetää ekaksi toisen käden (vedetään käteen :-p) ja sitten toisen käden.
 
Mutku ei piano oo se juttu :)
 
tender.insanity
13.09.2013 11:55:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Mutku ei piano oo se juttu :)
 
No sitten fagotti kouraan. Ei se ole oleellinen asia osaako vai ei, vaan että löytyykö itseltä sen verran luovuutta, että saa jotain tehtyä.
 
JoeHans
13.09.2013 12:10:54 (muokattu 13.09.2013 12:11:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Monesti auttaa se, että liikkuu pois omalta mukavuusalueeltaan. Tarkoitan, että kitara kourassa tulee usein tehtyä todella samankaltaista jöötiä..
 
Tuo on aivan totta. Kitaristeilla helpostilähestyttävä kakkosinstrumentti voisi olla vaikkapa basso. Muutaman kerran olen bassolla tehnyt musiikkia ja lopputulokset on olleet jotain aivan erillaista mitä kitara kourassa syntyy. Tämän vuoksi tykkään myös leikkiä midillä, kun mahdollisuudet ovat periaatteessa aika rajattomat. Myös capon ja eri vireiden käyttö virkistää joskus kivasti. :)
phiit
13.09.2013 12:49:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: No sitten fagotti kouraan. Ei se ole oleellinen asia osaako vai ei, vaan että löytyykö itseltä sen verran luovuutta, että saa jotain tehtyä.
 
Ei o myöskään tarvetta, saan kitaralla soitettua ne asiat mitä pään sisällä soi ja se riittää kyllä :)
 
tender.insanity
13.09.2013 13:05:04 (muokattu 13.09.2013 13:05:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Ei o myöskään tarvetta, saan kitaralla soitettua ne asiat mitä pään sisällä soi ja se riittää kyllä :)
 
No joo. Riippuu ihan siitä mitä tekee. Jos tekee vanhan koulukunnan rokkia tai jotain vastaavaa kahden ja puolen soinnun junttimusaa, niin kitara riittää ihan hyvin. Sitten kun kappaleeseen alkaa tehdä muitakin instrumentteja mukaan - synaa, torvisoittokuntaa, kellopeliä ja niin edelleen - niin pitää asiaa funtsia vähän eritavalla kuin kitaralla. Varsinkin jos joskus on toiveena, että joku ne biisit tulevaisuudessa vetäisi oikeilla soittimilla.
 
Sama kun rumpuraitaa tekee, niin funtsii sen niinkuin se oikeasti soitettaisiin, jollei ole löytänyt idästä jotain mutanttirumpalia, jolla on kuusi kättä ja neljä jalkaa.
 
phiit
13.09.2013 13:12:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: No joo. Riippuu ihan siitä mitä tekee. Jos tekee vanhan koulukunnan rokkia tai jotain vastaavaa kahden ja puolen soinnun junttimusaa, niin kitara riittää ihan hyvin. Sitten kun kappaleeseen alkaa tehdä muitakin instrumentteja mukaan - synaa, torvisoittokuntaa, kellopeliä ja niin edelleen - niin pitää asiaa funtsia vähän eritavalla kuin kitaralla. Varsinkin jos joskus on toiveena, että joku ne biisit tulevaisuudessa vetäisi oikeilla soittimilla.
 
Sama kun rumpuraitaa tekee, niin funtsii sen niinkuin se oikeasti soitettaisiin, jollei ole löytänyt idästä jotain mutanttirumpalia, jolla on kuusi kättä ja neljä jalkaa.

 
Totta, tosin synat ja muut koskettimet lähinnä mausteena valmiiseen biisiin, samoin laulumelodiat. Kyseessä kun on riffipohjaista juntti"taidetta". Toki teen biisit sen mukaan kun tunnen/tiedän mihin bändikaverit taipuu, turha yrittää mitään liian kompleksia tavaraa tehdä. Oikeilla soittimilla tietty kaikki soitetaan, ei mitään koneita ikinä (synien lisäksi) kiitos tähän taloon. Rumpalille tietty vapaat kädet studiossa.
 
tender.insanity
13.09.2013 13:26:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Toki teen biisit sen mukaan kun tunnen/tiedän mihin bändikaverit taipuu, turha yrittää mitään liian kompleksia tavaraa tehdä.
 
Totta joo. Mutta mitä itse teen juttuja, niin joskus tosiaan tulee kitaralle tehtyä juttuja, mikä ei sitten olekaan niin helppoa toteuttaa. Siinä sitten nauhoitellaan niin kauan, että menee niinkuin pitää. Käy treenistä ja on mielekkäämpää kuin treenaaminen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti