Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nyt on sitte XP ja Cubase SX
1
Jabe
23.02.2003 10:19:53 (muokattu 23.02.2003 10:22:31)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisin kaivanut sen threadin tähän kärkeen jossa aiheesta puhuttiin, mutta kuin haku ei ole nyt käytössä .. Joka tapuksessa: päivitin kotipajan PC:n niikuin uhkailin. Kokonaan uusi prosessori ja uusi emolevy. Käyttöjärjestelmässä päädyin Windows XP'hen, ja Cubasen päivitin SX'ksi. Korttikin meni vaihtoon, kun KORG 12120/I'lle ei saanut enää XP -ajureita. Ostin Steinbergin ST 24/96 kortin käytettynä.
 
Ensiksi täytyy haukkua Helsingin musiikki, josta ostin nelisen vuotta sitten n. 20000 markalla studiokamaa. Nyt olisin sitten ottanut tuon softan päivityksen VST:stä SX:ään. En jaksa kertoa koko juttua, mutta lyhyesti sanottuna en saanut sitä softaa sieltä, vaikka lähetin useita sähköpostiviestejä ja soitin useita kertoja .. softaa lupailtiin tilata (vaikka sen pitäisi olla hyllykamaa?), mutta kolmessa viikossa asialle ei saatu tehtyä mitään. Lopulta älysin soittaa maahantuojalle, ja päivityspaketti tuli postiennakkopakettina parissa päivässä. Kiitos Studiotec. Helsingin Musiikin kierrän jatkossa kaukaa. Käsittämätöntä touhua ..
 
Uudesta softasta täytyy sanoa, että hienolta näyttää, mutta opettelemista piisaa. Yhdessä päivässä en vielä päässyt täysin jyvälle muuttuneesta logiikasta. Mutta ehkä se siitä avautuu, kun pari päivää nysvää ..
 
MIDI -kokoonpanossa on vielä konkreettinen ongelma. Mulla on KORG N5 syntsa, jossa on MIDI -interface. Korgista menee siis piuha suoraan PC:n sarjaporttiin. Korgin MIDI outista lähtee midipiuha Roland DR5 rumpukoneeseen, jota käytän soundimodulina. Rumpuraidan sain siis aiemmin toimimaan niin, että midikäskyt menivät "korgin läpi" ja ne soittivat DR5'sta. Nyt saan Korgin N5'sen toimimaan niinkuin ennenkin, mutta tuota DR5'sta en saa pelittämään millään. Rumpumodulin ja syntsan asetukset pitäisi olla ok, ilmeisesti en vielä tajua, mitä mun pitää sehdä SX'ssä ..?
 
Äänikortissakin on vielä joku asetus väärin, se herjaa alussa configuraatiosta jotain, mitä en täysin tajua .. Oh well.
 
Olikohan tällä kirjoituksella joku pointti? No, se ainakin, että sain pajan päivitetty niinkuin uhkasinkin, mutta hommaa tämä teettää. Ja kaikki nysväysaika on pois biisinteosta, soittamisesta ja laulamisesta. Toivottavasti tämä kaikki palkitaan jonain päivänä :-)
 
Säätämis/nysväysterveisin
Jabe
 
EDIT: kirjoitusvirheitä
Soppe
23.02.2003 23:17:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nysvääminen on parasta elämässä.
 
Kaikissa uusissa jutuissa pitää muuten olla näköjään tuo kirjain X, hupaisaa.
 
I will choose a path that's clear, I will choose freewill.
Jabe
24.02.2003 10:21:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikissa uusissa jutuissa pitää muuten olla näköjään tuo kirjain X, hupaisaa.
 
Niin, onko se sexikästä? :-)
 
Kortin audio-ongelma muuten ratkesi, mutta midiasetukset on vielä ihan haturallaan.
PIM
24.02.2003 12:14:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kortin audio-ongelma muuten ratkesi, mutta midiasetukset on vielä ihan haturallaan.
 
Huh, kiva kuulla;)
 
Right now I'm fucking busy, or vice versa..
Jabe
24.02.2003 13:18:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huh, kiva kuulla;)
 
Juu, audiota menee sisään ja tulee ulos :-) Ihan hyvin pelittää.
Notefix
24.02.2003 13:48:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnittelut!

Alussa voipi tuntua vähän vieraalta, mutta äkkiä siihen tottuu.

Mun mielestä pelittää kyllä aivan helvetin hyvin.
 
Jabe
24.02.2003 19:19:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnittelut
 
Kiitos. Nyt se MIDI -ongelmakin ratkesi: olin vaan KORG -ajureita asentaessani luonut useita MIDI -outputteja, jotka olivat kaikki aktiivisena, ja sehän aiheutti sotkun ... deaktivoin turhat, ja nyt pelittää. Myöskin vanhojen biisien drum map'ien latailussa oli vähän häikkää, mutta nyt pelittää.
 
Tein pienen koebiisin tyhjältä pohjalta, ja kaikki toimi ihan ok. Kaksi midiraitaa ja kaksi audioraitaa äänittyivät ja pyörivät sulassa sovussa. Ihan hienoja efektejäkin tuntuu löytyvän. Esim. flangeri sopi testibiisin rytmikitaraan hienosti. Unohdin myöskin testaaamani grungelizerin päälle, ja ihmettelin vähän myöhemmin, että mikä prkl täällä rutisee :-)
 
Käyttöliittymää täytyy kyllä vähän vielä opetella. Tuntuu että mikään ei ole niinkuin ennen :-) Mutta etujakin alkaa jo paljastua uudesta stydeemistä. Kyllä tämä tästä.
Notefix
24.02.2003 20:18:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Tuntuu että mikään ei ole niinkuin ennen :-)


Joo, mm. markkerit on askel taakse päin...Niiden pitäis olla koko ajan ylhäällä, nyt joutuu skrollaamaan. Sitten tempoa ei saa muutettua näppiskomennolla...diggasin tuosta paljon.

Mä tartten duunissa paljon videota ja siinä SX on kyllä aivan liian kranttu ja usein joutuu pyytämään monta kertaa Quicktimen, jota SX suostuu pyörittämään, joskus joutuu menemään vanhaan Cinepakkiin, joka taas näyttää aika pahalta...

Mutta, siellä on paljon hyvää. Tärkein mulle on off-line processing history, joka on aivan HELVETIN kova juttu ja pelastanut paljon. Samoin tämä audiosuite tyyppinen plugin renderöinti highlaitettuun pätkään...säästää prossua paljon..automaatio vetskareilla on myös aivan loistava.

Lisäksi tuo saundaa erittäin hyvältä!
 
Jabe
24.02.2003 20:52:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

off-line processing history
 
Jees - tämä vaikuttaa erittäin hyvältä piirteeltä softassa, jolla tehdään luovaa, kokeilevaa ja monipolvista työtä.
n/a
24.02.2003 22:27:05
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SX tosiaan soundaa paremmalta. En tiedä, mistä johtuu, mutta saan tehtyä sillä paljon avoimemman, selkeämmän ja erottelevamman kuuloista kamaa verrattuna vanhaan VST5.1:een. Voi olla, että siellä on joku sisäinen laskentatarkuus kasvanut, eli ei heitetä niin herkästi bittejä menemään tai jotain.
 
Paljon, paljon ärsyttäviä juttuja siinä myös on. (satunnaisessa järjestyksessä)
- marker-track ei pysy näkyvissä, kun vierittää pystysuunnassa
- clicki (metronomi) tekee aivan käsittämättömiä satunnaisia sooloiluja välillä. Sen lisäksi siinä on säännönmukaisia virheitä: jos alkaa äänittää tempovaihdoksen kohdalta, niin clicki laskee count-inin ihan päin prinkkalaa.
- Värejä ei voi säätää, ei kunnioita Windowsin väriasetuksia eikä mitään... PELKKÄÄ HARMAATA HARMAATA vaan. Harmaatahan musiikin tekemisen pitääkin olla eiks joo.
- Ei saa taustakuvaa.
- Näytön fonttien kokoa ei voi säätää. Tihrusta siinä sitten tekstejä joo.
- Mikserissä ja project-ikkunassa eri tyyppisten kanavien ja raitojen välillä on ihan liian vähän visuaalista eroa. Taas silmät rasittuu.
- Score-editori on aivan pyllystä. (verrattuna vaikka Sibeliukseen) "Professional Score Layouts"... niin varmaan joo, jos on koko vuosi aikaa duunailla sitä.
- Ei dynamic eventtejä! AAAARGH
- Group-kanavien keskinäisen järjestyksen vaihtaminen rikkoo reitityksen... todella, TODELLA idioottia. Tekninen syy, millä tätä on perusteltu, on ihan naurettava! Onko siellä jotain 5-vuotiaita koodaamassa vai??? häh
- Aina joutuu kelaamaan Open- ja Save-dialogeissa koko hakemistopuun läpi, kun typerä softa ei erottele eri paikoista avattuja dialogeja tarpeeksi.
- Eventien väriasetuksia ei pysty siirtämään projektista toiseen!! Ainoa konsti on tallentaa asetukset templateen.
- Ei edelleenkään täyttä plugin-viivekompensointia.
- Groove-kvantisointi käytännössä lähes puuttuu.
- Satunnaisia kaatumisia - SX kerta kaikkiaan vain häviää eli lakkaa olemasta, ilman mitään virheilmoitusta tai edes lokitiedostoa. On käynyt minulle kaksi kertaa, ja siinä on kaksi kertaa liikaa.
- ... en jaksa luetella enempää
 
Näistäkin ärsyttävyyksistä ja virheistä suuri osa on korjattu Nuendo 2.0:ssa... tulee muuten olemaan todella kova softa!! Siis jos se toimii.
 
Kaikenkaikkiaan SX:ssä on keskeneräisen maku. Monet alueet, kuten groove quantize, on ihan juosten kustu, tai jätetty vallan pois, ja mikä parasta ... todennäköisesti ominaisuudet palauttava päivitys on MAKSULLINEN!!!!!! Joopa joo.
 
Kaikesta huolimatta tykkään duunailla SX:llä enemmän kuin Cubase VST 5.1:llä, ja lopputuloskin on paremman kuuloinen.
 
Notefix
25.02.2003 11:43:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Kaikenkaikkiaan SX:ssä on keskeneräisen maku.


Joo, ainahan ne on "kesken"...Mä olen totunut niin kummallisiin systeemeihin, että en jaksa kaikesta kitistä. Aikoinaan analoogilla ja aikakoodeilla yms. pelanneena nykyiset softat ovat aivan helvetin suuri askel eteenpäin. Varsinkin kun käyttö on nopeata ja intuitiivistä.

Ei ole pitkää aikaa(ööö, 20 vuotta?) siitä kun joutui aina aloittamaan biisin alusta, että sai overdubin heitettyä loppuun kun synkka lähti muuten poies...Perkele silloin joutui soittamaan oikein! :)
 
Joni
25.02.2003 13:41:35
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistähän johtuu että mun SX soittaa midinuotit ihan miten sattuu. Midiasetuksissa pitäisi kaikki olla ok. eli jos soitan metronomin mukaan, ilman kvantisointeja vaikka perus hi-hatit, niin kone soittaa takaisin sen ikäänkuin toisessa kvantisoinnissa ja väliin aivan pois kaikesta rytmistä. lisäksi soitto tulee hiukan jäljessä. todella masentavaa, koska vanha Maccini pyörittää midiä mennentullen. olisi hienoa päästä jo audionauhoituksen kimppuun... käyttiksenä on XP ja koneena 1,6ghz PC + edirolin usb 2+2 midi. hhh... auttakaa!
 
Jabe
25.02.2003 14:42:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistähän johtuu että mun SX soittaa midinuotit ihan miten sattuu.
 
Minun ongelmani liittyi SX:n midiasetuksiin. Ratkaisu löytyi Devices -valikon alta. Sieltä korjasin MIDI -inputiksi sen yhden inputin, jota käytän.
 
Mahdotonta sanoa tarkemmin, mikä sinun systeemissäsi mättää. Käy kuitenkin läpi Devices -valikon kaikki MIDIin liittyvät asetukset. Ja jos ei pelitä, niin ala käymään läpi niiden MIDI -laitteiden asetuksia.
Jabe
27.02.2003 14:03:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Notefix, n/a (tai kuka vaan :-)), voitteko jeesata minua parin asian suhteen eteenpäin:
 
1) Miksi en saa drum editorissa controller lane'en mitään näkyviin? Siis esim. midibassoraidassa voin avata yhden controller lanen key editorin alle, ja näen jokaisen nuotin velocity'n tolppana. Mutta rumpueditorissa ei näy mitään tolppia. Miksi?
 
2) 3.7 -versiossa pysyin näppäinkomennoilla kontrolloimaan sisään syötettävän midinuotin voimakkuutta (velocity) step recording -tilassa. Siis esim.: pidin ctrl ja shift pohjassa, klikkasin vaikkapa rumpunuotin gridiin, ja sen velocity oli 60. Vastaavasti pelkkä shift antoi velocityksi 90 (tms.). Nyt en löydä tällaista toimintoa lainkaan, vaan step recording tilassa esim. kaikki rumpuiskut tulevat samalla globaalilla insert velocity -arvolla. Ja kun palataan ongelmaan 1), niin tämä on onkelma :(
 
Iso kiitos ja plussat, jos ehditte neuvomaan.
Notefix
28.02.2003 10:50:27 (muokattu 28.02.2003 20:36:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iso kiitos ja plussat, jos ehditte neuvomaan.

Sorry Jabe, musta ei ole apua. En koskaan käytä drum-tai step-editoria. Yleensä mulla on vaan Score - ja Keyeditti käytössä. Mä olen aika performance-orientoitunut käyttäjä. Yleensä soitan jutut sisään, usein kvantisoimatta, ja tarvittaessa uudelleen, jos ei groovaa. Aika harvoin tulee editoitua. Voi olla vähän vanhanaikainen tapa, mutta toimii mulla :)

Veikkaisin, että tuossakin ongelmassa on kyse siitä, että SX on käytännössä Nuendo, johon ei ole ehditty lisätä läheskään kaikkia VST:n ominaisuuksia, varsinkaan midipuolelta.
 
EDIT: kämmäsin....
 
Jabe
28.02.2003 13:23:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OK. Kiitos enivei, Notefix. Performance-orientoitunut minäkin noin pääosin, mutta joitain rokkibiisien rumpupohjia teen ohjelmoiden (onpahan ainakin jossain time kohdallaan :-))
 
Voi tosiaan olla, että noita kaipaamiani ominaisuuksia ei ole ollenkaan SX'ssä. Mutta ei tämä homma tähän kaadu. Pikkujututkin vaan ärsyttää, kun tottunut johonkin ...
Marzi
01.03.2003 14:19:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäksi tuo saundaa erittäin hyvältä!
 
Samaa mieltä, vaikka se onkin niin paljon kiinni siitä, mitä siellä nauhalla on... :)
 
Mulla on koneena Athlon 2100xp ja sillä tuo SX pyörii komeasti. Ei ole ollut ongelmia vielä kertaakaan ja kone toimii ripeesti.
 
En mä jaksa tosta lähtee muuta kertoon, kyllä te tiedätte. Saakelin monipuolinen ja kaikin puolin käyttökelpoinen audiosofta. Ja onhan se toki paljon muutakin... .:)
 
Niin ja iisi käyttää. Vanhaa VST:tä vahtasin joskus vierestä ja osaan käyttää siltä pohjalta tuotakin. Systeemi kun on aika lailla sama, mun mielestä. Toki käyttöliittymä on erinäköinen, mutta peruslogiikka on aika sama. Liika helppoa. :D
 
Pidän ääntä, olen. http://tommyhill.cjb.net
blackambulance
01.03.2003 15:46:51 (muokattu 01.03.2003 18:22:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljonko muuten maksoi SX päivitys VST:stä, ja mistä saa halvalla?
 
EDIT: lisää... Ja huomaako äänenlaadun parantumisen, jos avaa vanhoja VST-projekteja SX:llä? Pystyykö avaamaan? Olisin kiinnostunut ainakin kokeilemaan tuota, jotkut nimittäin tosiaan kuulostaa vähän tukkoisilta (vaikka vika ei välttämättä täysin ole VST:ssäkään). Olisi helppo parannuskeino siis vanhempiinkin juttuihin silloin...
 
Jabe
01.03.2003 18:25:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljonko muuten maksoi SX päivitys VST:stä, ja mistä saa halvalla?
 
Riippuu vähän mistä versiosta päivittää (siis onko perus VST, Score vai mikä ..). N. 300 euroa maksaa. Maahantuoja on Studiotec. Eri kauppojen välillä ei taida olla paljoa eroja päivityksissä. Ja toisaalta niitä ei saa mistä tahansa kaupasta. Jos oikein ymmärsin, niin esim. Thomannilta saa vain uusia tuotteita, ei päivityksiä.
Jabe
01.03.2003 18:27:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja huomaako äänenlaadun parantumisen, jos avaa vanhoja VST-projekteja SX:llä? Pystyykö avaamaan?
 
Pystyy avaamaan. Omasta mielestäni vanhatkin biisit kuulostaa paremmalta uudessa systeemissä. Toisaalta vaihdoin myös äänikortin, joten on vaikeaa erotella mikä johtuu mistäkin ...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «