Muusikoiden.net
07.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Raspberry Pi
1
Rosenrotten
26.03.2013 10:28:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En löytänyt haulla aikaisempaa keskustelua tästä aiheesta. Onko porukka väsäillyt tästä musahommiin jotain apuvälinettä? Mielenkiinnosta vois ottaa jonkin projektin työn alle. Kysehän on siis tästä luottokortin kokoisesta tietokoneesta http://www.raspberrypi.org/

Jaava
26.03.2013 20:33:54

Mulla on tommonen kotona mediaserverinä. En ole missään vaiheessa miettinyt sillä musaa tekeväni, mutta ihan mielenkiintoinen ajatus.

Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
Grugi
26.03.2013 21:05:21

Jaa a, saattaa olla että siinä ei puhti piisaa kovinkaan kummoseen mutta mistäs sitä tietää jos ei kokeile. Mediaserverinä toi on ollut ihan hyvä.

The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Old Joe
27.03.2013 00:25:44

Joskus 10v sitten katselin jonkun syntikka pajan sivuja ja siellä oli elektroniikka rakennettu tavallisen AT-emon ympärille. Kyllä tuo R.Pi taitaa tehoissa olla vähintäänkin samaa luokkaa. Muistia voisi kyllä olla vähän enemmän.

Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Jaava
27.03.2013 00:30:44

Tuossahan on nuo gpio pinnit. Mitäköhän kivaa niihin saisi rakennettua?

Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
Klezberg
27.03.2013 10:49:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut pari tuommoista erilaisissa kokeiluissa pari kolme kuukautta. LÄhinnä olen pyörittänyt niitä erilaisina servereinä ilman GUI:ta hyvällä menestyksellä. Webbiserveriä, printteriserveriä, audion striimausta... Paketinhallinnasta löytyy yllättävän hyvin softaa tuoreina versioina. Tuossa käytössä teho riittää vallan mainiosti. Ongelmia on sitten tullut tiedostojärjestelmän korruptoitumisesta tavalla joka ei ollut helposti korjattavissa. Tuon takia kokeilut ovat jääneet tai siirtyneet muuhun rautaan.

Kokeilin hetken aikaa jotain syntikkasoftaa siinä. Midikiippari usb:llä kiinni ja audio ulos. Periaatteessa toimi, mutta hetken soittelun jälkeen alkoi sekoilla. En tutkinut tarkemmin. Sinänsä tuossa pitäisi sekä muisti että mipsit riittää, mutta voi olla että i/o-puoli ja sen pyörittäminen tulee siinä pullonkaulaksi. Sehän on tuossa aivan riisuttu jotta se on saatu niin pieneksi ja halvaksi. USB-liitäntäisen äänikortin kanssa voisi toimia paremmin.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Ikosaedri
06.04.2013 00:18:13

ARM prossut ovat ilmeisesti kehnoja liukuluvuissa, niin ei oikeen softasynat oo toiminu. Voi myös olla käyttäjän vika tosin ;)

Lähinnä nettikoneeksi jumahtanut, jahka sai kevennettyä käyttistä tarpeeksi. Gentoo-linuxi on pitäny jo hetki mokomaan laittaa (jos joskus nousisi tältä koneelta ensin ;P ).

Ukulelehan tunnetusti on se maailman paras soitin.
Ikosaedri
11.04.2013 09:41:46

Jaha, ja pahemmaksi menee. https://lwn.net/Articles/546840/

Noh, pysyttelee tässä kernelissä tällä masiinalla, niin on pieni sauma vielä?

Ukulelehan tunnetusti on se maailman paras soitin.
sami_sumea
11.04.2013 16:38:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ikosaedri: Jaha, ja pahemmaksi menee. https://lwn.net/Articles/546840/

Noh, pysyttelee tässä kernelissä tällä masiinalla, niin on pieni sauma vielä?

Mut eiks tossa oo Arm 11 tms, siinähän on hardwarella toi VFP-tuki?

...

http://www.soundreel.com
mhelin
12.04.2013 11:05:01 (muokattu 12.04.2013 11:05:35)

Ei noi flotarit ole suurin ongelma. Koko rauta aika shittiä, se perustuu käytännössä suljettuun GPU-ytimeen joka toteuttaa aika ison osan I/O:sta ja muustakin (esim. DMA:n). Lisäksi RPi:n linux-versiossa (Raspian) USB keskeytys käyttää FIQ tasoista keskeytystä (sama kuin NMI PC:ssä mikä on tuttu blue screenin yhteydessä) mikä ajaa kaikkien muiden yli. Sinällään se tosin mahdollistaa sen että USB-äänikortin voi saada toimimaan jotenkin, mutta haittaa muuta I/O:ta. Mitään muuta audiotuloa tuossa ei olekaan, tosin I2S:llä voisi periaatteessa liittää ulkoiset muuntimet (full-duplex ajureita ei ole, vain ulostuloa I2S->DAC varten löytyy jonkunlaiset ajurit jotka hädin tuskin toimivat). Joka tapauksessa tuo on yleiskäyttöisenä tietokoneena h-i-d-a-s.

Efektiprossuna sitä voisi ehkä käyttää, latenssit saisi pieneksi jos käyttäisi sitä I2S:n ja ulkoisen muuntimen kanssa, ja ajaisi sitä omaa softaansa ylimmällä prioriteetilla (SCHED_FIFO levelillä, http://lwn.net/Articles/296419/). Tällöin koneessa ei sitten toimisi mikään muu kylläkään (eli näppiksen ja hiiren luku täytyisi koodata itse, samoin näytön päivitys, sekä tietysti itse audiodatan luku ja kirjoitus I2S FIFO:sta johon mahtuu vain 64 sämpleä kerrallaan puskuriin). Tuohon saisi kyllä helposti liitettyä jotain painikkeita ja tavallisen 16-merkkisen 2-rivisen LCD-näytönkin. Samoin kahvinkeittimen ohjauksen ja ajastuksen, sen tyyppisiin hommiin tuo on ihan passeli, samoin kuin pienimuotoiseen serverikäyttöön.

Klezberg
12.04.2013 14:05:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Samoin kahvinkeittimen ohjauksen ja ajastuksen, sen tyyppisiin hommiin tuo on ihan passeli, samoin kuin pienimuotoiseen serverikäyttöön.

Joo, minä käytin tuota jonkun kuukauden serverinä kokeilukäytössä, kun kehittelen uusia juttuja. Sai neitseellisen systeemin ilman virtualisointia tai muuta säätämistä, eikä riskeeraa mitään samalla koneella pyörivää tärkeämpää. Ja apt-getillä löytyi lähes kaikki tarvittavat softat, paljon paremmin kuin vaikka Centos 5:lle jota olen paljon käyttänyt. Pyörittelin noilla hyvällä menestyksellä audiofailien striimausta ja semmoista. Sitten tuli kuitenkin ongelmia, kun tiedostojärjestelmät tahtoi kuraantua muistikortilla eikä niitä oikein saanut korjattuakaan. Myöskään ajatus että eri muistikorteilla voisin pitää snapshotteja varakopioina ja versioina, ei käytännössä ollutkaan niin helppoa, ja nyt siirsin taas nuo touhut isompaan myllyyn jossa sitten virtualisoin tarvittaessa.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Kamart
12.04.2013 15:33:40

Tuolla Raspberry.org on artikkeli Rpi:n kitara yhteistoiminnasta

http://www.raspberrypi.org/archives/tag/guitar

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti