Muusikoiden.net
10.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Neuvoja aloittelijalle Cakewalkista
1 2 3 4
silhouette
13.03.2013 22:44:57 (muokattu 13.03.2013 22:45:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikka, saisiko neuvoja ja mielipiteitä Sonarin Cakewalk-ohjelmasta? Olen tosiaan ostamassa jotain (edes kohtuullisen) hyvää musiikinteko-ohjelmaa ja kaikki neuvot ja vinkit on tervetulleita. Tässä linkki ohjelmaan mitä olen pitänyt yhtenä vaihtoehtona:

http://www.thomann.de/fi/cakewalk_sonar_x2_studio.htm

Ja vielä yksi kysymys: Minulla on M-audion Fast Track-interface, eli pystyykö sitä käyttämään/hyödyntämään tuossa Cakewalkissa vaiko pitääkö siihen hommata ihan oma joku tietty interface?

Tällaisia mietteitä mielessä. Kiitos.

Aina voi yrittää.
JPQ
14.03.2013 01:28:54

Itse tykkäsin PC aikoinani Sonarista enempi kuin Cubasesta koska pääsin paremmin sisälle mutta nyt kun testaisin mäkissä Cubasea kun olen nyt käytellyt Logicia niin ero alkoi vaikuttaa olemattomalta. ps. tyyli millaista musaa tulet tekemään sanoo jotain.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Arkka
14.03.2013 01:49:04

silhouette: Moikka, saisiko neuvoja ja mielipiteitä Sonarin Cakewalk-ohjelmasta?

Taitaa olla Cakewalk pulju ja Sonar ohjelma. Itse ohjelmasta en osaa sanoa mitään, joskus vuosia sitten viimeksi kokeillut.

JPQ
14.03.2013 03:12:32

Arkka: Taitaa olla Cakewalk pulju ja Sonar ohjelma. Itse ohjelmasta en osaa sanoa mitään, joskus vuosia sitten viimeksi kokeillut.

Kyllä se noin on Cakewalkista ja Sonarista.

ps. vuosia sitten minäkin käytin joskus 2008 kait aika pian lopettamiseni jälkeen tuli mielestäni aika suuria uudistuksia.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
jp8000
14.03.2013 07:30:53

Sonar ei ole audiointerfaceista riippuvainen, esim itsellä presonus firestudio mobile, ja Cakewalk käyttää tutoriaalivideoissaan Octacapture audiointerfacea, enkä ole huomannu ainakaan isompia ongelmia toiminnassa, vaikken samaa interfacea käytäkkään.

"It was totally worth it" -homer simpson in the episode "fraudcast news"
EP
14.03.2013 08:36:17 (muokattu 14.03.2013 08:37:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon myös tykästynyt Sonariin, aika helppo oppia yleisimmät jutut.
Ja siitähän on olemassa myös kevytversioita, ainakin Sonar LE oli joskus, edullinen ja itselle se tuli midikoskettimiston kylkiäisenä.

E: Sonar LE :tä saa näköjään edelleenkin.

Musiikissa nimenomaan laatu ratkaisee, eikä määrä. (Lasse Mårtenson)
silhouette
14.03.2013 11:15:38

Mukavaa saada asiallisia vastauksia ja neuvoja, kiitos siitä! Ja voi olla, että hommaan tuon Cakewalkin Sonarin Ebaystä koska sillä näytti olevan saatavilla kyseistä ohjelmaa suhteellisen halvalla. Kuulisin kuitenkin mielelläni vielä lisää mietteitä tuosta Sonarin LE:stä koska se on reippaasti halvempi kuin täysiversio.

Aina voi yrittää.
Kalmo
14.03.2013 11:18:05

SONAR X1 LE tulee äänikorttien kylkiäisenä. Se on niin rajoitettu, että ennemmin kannattaa mielestäni ostaa vaikka Cakewalk Music Creator, joka on aloittelijalle aika erinomainen valinta. Siitä voi sitten päivitellä ylöspäin. Reaper ja Studio One ovat myös varteenotettavia vaihtoehtoja.

Jos ei ole mitään hajua DAW-työskentelystä, niin SONAR Producer voi olla aika iso pala purtavaksi, jos ei pidä manuaalin (1800 sivua) lueskelusta ja järjestelmällisestä opiskelusta muutenkaan.

Itse olen käyttänyt Cakewalkin tuotteita parikymmentä vuotta. Kun olen yhden softan käyttöön oppinut, en jaksa edes ajatella toisen opettelemista, joten en voi verrata eri softia. Täysmittaisen DAWin kunnolliseen opetteluun menee joka tapauksessa vähintään vuosi, jos tekee paljon töitä sillä, ja pari kolme vuotta, jos käyttö on satunnaista. SONARin forumilla on jatkuvasti kokeneita heavy-usereita ja ammattilaisia, joilta saa paljon neuvoja, ja hekin oppivat vielä uutta.

Olen lopettanut päivittelemisen 8.5 Producer versioon. Se tekee kaiken mitä minä tarvitsen, ja aika paljon enemmänkin. Lähimainkaan kaikkia sen hienouksia en hallitse. X-sarjaan tuli paljon muutoksia aiempiin verraten, ja X2:ssa on ilmeisesti vielä jonkinasteisia lastentauteja, mutta virheetöntä
softaa et löydä mistään.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
silhouette
14.03.2013 11:28:00

Moi Kalmo! Ehdotit Studio Onea. Olisiko tämä sinun mielestä hyvä valinta:

http://www.thomann.de/fi/presonus_studio_one_v2_artist.htm

Ei tuo ole ainakaan hinnalla pilattu, eli jos tuo on hyvä niin voisin hommata sen.

Aina voi yrittää.
Kalmo
14.03.2013 13:39:33 (muokattu 14.03.2013 13:40:20)

Tuosta Studio One Artistista pitää huomata, että se ei tue ulkopuolisia plugareita, ja sitä pidän valtavana rajoituksena. Tarjolla on sadoittain laadukkaita ja tuhansittain jonkinlaisia VST-efektejä, -syntikoita yms. ilmaiseksi, mutta et voi käyttää niitä.
Eli sinun pitäisi ostaa tyyriimpi versio, kuin tuo karvalakkimalli.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
EP
14.03.2013 14:03:15 (muokattu 14.03.2013 14:12:17)

Kalmo: SONAR X1 LE tulee äänikorttien kylkiäisenä. Se on niin rajoitettu..

No niinpä tietenkin, mutta itse tein tolla Sonar LE aikanaan kyllä aikalailla, riippuu mitä tekee?

Itse olen käyttänyt Cakewalkin tuotteita parikymmentä vuotta. Kun olen yhden softan käyttöön oppinut, en jaksa edes ajatella toisen opettelemista..

Sama!

E: Alkuun voi olla aika hukassa kaikkien ominaisuuksien kanssa, itse ainakin olin ja siks toi LE oli alkuun aivan loistava opetteluun ja kun ne perusteet oppii siitä on helppo tarvittaessa siirtyä eri versioihin.

Musiikissa nimenomaan laatu ratkaisee, eikä määrä. (Lasse Mårtenson)
silhouette
14.03.2013 14:05:28

Kalmo: Tuosta Studio One Artistista pitää huomata, että se ei tue ulkopuolisia plugareita, ja sitä pidän valtavana rajoituksena. Tarjolla on sadoittain laadukkaita ja tuhansittain jonkinlaisia VST-efektejä, -syntikoita yms. ilmaiseksi, mutta et voi käyttää niitä.
Eli sinun pitäisi ostaa tyyriimpi versio, kuin tuo karvalakkimalli.
7

Jep, kiitos taas Kalmo, arvostan oikeasti sitä, että jaksat/jaksatte neuvoa! Mutta, mitä mieltä olet, kannattako tälläinen hankkia:

http://viewitem.eim.ebay.fi/CAKEWAL … SEALED-RETAIL-BOX/350625814568/item

Aina voi yrittää.
Kalmo
14.03.2013 18:10:31

silhouette: 7

Jep, kiitos taas Kalmo, arvostan oikeasti sitä, että jaksat/jaksatte neuvoa! Mutta, mitä mieltä olet, kannattako tälläinen hankkia:

http://viewitem.eim.ebay.fi/CAKEWAL … SEALED-RETAIL-BOX/350625814568/item

Aina on pieni riski siitä, että paketti on matkan varrella höyrytelty auki, ohjelma kopsattu ja rekisteröity. Siinä tapauksessa et saa sitä enää rekisteröityä itsellesi, jäät ilman käyttäjätukea ja oikeutta edullisiin versiopäivityksiin, sekä myös jotakuinkin välttämättömiin korjauspäivityksiin, joissa lastentauteja korjaillaan.

Että omalla riskillä...

silhouette
19.03.2013 15:21:57 (muokattu 19.03.2013 15:23:27)

Menin sitten ostamaan Cakewalkin Sonar X2:sen (ja, ostin sen Soitin Lainesta, missä oli erittäin hyvä palvelu, kiitoksia paljon siitä!). Ja, ongelmat alkoi heti. Olen lukenut läpi ja läpi manuaalia, mutta koska se on englanninkielinen, niin en kyllä ymmärrä siitä läheskään kaikkea. Eli, saisko joltain jelppiä ohjelman käyttöön liittyen?

Yksi ongelma mistä voisi aloittaa (olettean, että joku päättää laittaa aikaansa minun neuvomiseen) on se, että: en ole varma tarvitseeko kyseinen ohjelma erillisen Direct-Boxin vaiko pitäisikö kitaroiden toimia pelkästään tuolla M-Audion fast trackilla mikä minulla on?

Aina voi yrittää.
JoeHans
19.03.2013 16:19:25

silhouette: Menin sitten ostamaan Cakewalkin Sonar X2:sen (ja, ostin sen Soitin Lainesta, missä oli erittäin hyvä palvelu, kiitoksia paljon siitä!). Ja, ongelmat alkoi heti. Olen lukenut läpi ja läpi manuaalia, mutta koska se on englanninkielinen, niin en kyllä ymmärrä siitä läheskään kaikkea. Eli, saisko joltain jelppiä ohjelman käyttöön liittyen?

Onnittelut hyvästä valinnasta. Sonar on ainakin itselle ollut helposti lähestyttävä ja varsin pätevä äänityssofta.

Yksi ongelma mistä voisi aloittaa (olettean, että joku päättää laittaa aikaansa minun neuvomiseen) on se, että: en ole varma tarvitseeko kyseinen ohjelma erillisen Direct-Boxin vaiko pitäisikö kitaroiden toimia pelkästään tuolla M-Audion fast trackilla mikä minulla on?

Ei ole ohjelmasta riippuvia seikkoja vaan täysin siitä mitä yrität tehdä (toisin sanottuna Sonar äänittää vain sen, mitä sille syötetään). Kyllä tuolla m-audiollakin varmasti pystyy äänittämään kitaran di-raitaa, jota voi sitten käyttää eri vahvistinplugareissa. Sonarin mukana taisi tulla Amplitubesta jokin kevytversio. Ilmaisplugareita on myös monia, joista ainakin LePoulin plug-init ovat varsin toimivia.
silhouette
19.03.2013 16:32:30 (muokattu 19.03.2013 16:34:30)

JoeHans: Ei ole ohjelmasta riippuvia seikkoja vaan täysin siitä mitä yrität tehdä (toisin sanottuna Sonar äänittää vain sen, mitä sille syötetään). Kyllä tuolla m-audiollakin varmasti pystyy äänittämään kitaran di-raitaa, jota voi sitten käyttää eri vahvistinplugareissa. Sonarin mukana taisi tulla Amplitubesta jokin kevytversio. Ilmaisplugareita on myös monia, joista ainakin LePoulin plug-init ovat varsin toimivia.

Yritän vastata tähän: Sanoit, että homma on riippuvainen siitä mitä yritän ohjelmalla tehdä/saada aikaiseksi. Okei, tässä se on yksinkertaisesti: tarkoituksena olisi saada äänitettyä - ainakin näin aluksi - pelkkää kitaraa, kohtuullisen säröistä, ei kuitenkaan liian säröistä. Ja, ohjelmassa näyttää olevan valmiina ainakin jonkinlainen vahvistinsimulaattori, jossa on esimerkkinä muun muassa Randallin-vahvistimen-mallinnus. Mutta, ongelma on se, että - tyhmä kun olen - niin en saa edes kitaraa kuulumaan kaiuttimistani, kitara kuuluu ainoastaan cleanilla saundilla.

Kiitos JoeHans.

Aina voi yrittää.
Kalmo
19.03.2013 16:34:18 (muokattu 19.03.2013 16:36:03)

Jos Fast-Trackissä on Hi-Z sisäänmeno kitaraa varten, niin ei tarvitse mitään lisukkeita. Kokeilemallahan tuo selviää, minkä verran tasoa löytyy.
Input Echon pitää olla päällä efektin kuulemiseksi. Samalla käy selväksi, onko ajurit ja latenssisäädöt kohdallaan. Jos eivät, ääni tulee pykälän myöhässä.

SONARin käytöstä (tuo edellinenhän ei liity SONARiin, joten ei SONARin käyttöohjeesta voikaan olla apua) on myös paljon videoita Youtubessa. En ole niitä koskaan käyttänyt, joten en tiedä, mitkä ovat parhaita.

Pidä huoli, että sinulla on Fast-Trackiin ajantasainen ASIO-ajuri, ja käytä 24 bitin bittisyvyyttä. Tee kaikessa rauhassa esim. Help tiedostossa olevat tutoriaalit (harjoitustehtävät) älä yritä edetä liian nopeasti. Opettele asia kerrallaan.

Yksi hyvä menetelmä on klikata jokaista nappia ja jokaisen drop-down-ikkunan jokaista kohtaa, ja lukea help-tiedostosta, mitä kyseisestä toiminnosta sanotaan. Jos englanninkieli on hakusessa, niin tokihan se vaatii kärsivällisyyttä, mutta kannattaa.

Ja yksi pikku juttu, joka hämää monia aluksi: SONAR (eikä mikään muukaan DAW) ei voi vaikuttaa äänityssignaalisi voimakkuuteen, vaan sen ratkaisee nimenomaan ja ainoastaan Fast Track siinä vaiheessa, kun signaali menee AD-konvertterin läpi.
Eli et voi säätää äänitystasoja SONARin raitojen säädöistä, vaan pidä ne 0 dB asennossa, ja säädä sitten voimakkuus Fast Trackistä niin, että äänitystaso on jossain -6 - -12 dB:n välillä.

silhouette
19.03.2013 16:53:00 (muokattu 19.03.2013 16:54:05)

Kalmo: Jos Fast-Trackissä on Hi-Z sisäänmeno kitaraa varten, niin ei tarvitse mitään lisukkeita. Kokeilemallahan tuo selviää, minkä verran tasoa löytyy.
Input Echon pitää olla päällä efektin kuulemiseksi. Samalla käy selväksi, onko ajurit ja latenssisäädöt kohdallaan. Jos eivät, ääni tulee pykälän myöhässä.

Fast Trackissä on Hi-Z sisäänmeno. Ja Input Echokin on päällä. Eli, ilmeisesti ajurit ja latenssisäädöt eivät ole kohdallaan, koska ääni tosiaan tulee pykälän myöhässä.

Kalmo: Pidä huoli, että sinulla on Fast-Trackiin ajantasainen ASIO-ajuri, ja käytä 24 bitin bittisyvyyttä. Tee kaikessa rauhassa esim. Help tiedostossa olevat tutoriaalit (harjoitustehtävät) älä yritä edetä liian nopeasti. Opettele asia kerrallaan.
Yksi hyvä menetelmä on klikata jokaista nappia ja jokaisen drop-down-ikkunan jokaista kohtaa, ja lukea help-tiedostosta, mitä kyseisestä toiminnosta sanotaan. Jos englanninkieli on hakusessa, niin tokihan se vaatii kärsivällisyyttä, mutta kannattaa.

Eipä tullut itsellä mieleen, tuo on muuten loistava neuvo, täytyy tehdä noin ja käydä läpi kaikki Help-menun ohjeet ja harjoitustehtävät. En edes tiennyt, että mukana on noita harjoitustehtäviä.

Suuret kiitokset sinullekin, Kalmo. Taas.

Aina voi yrittää.
Kalmo
19.03.2013 20:59:40

Katso Preferences-valikosta mihin ASIO Latency on asetettu. Aiemmissa versioissa perusasetus oli peräti 50 ms, ja sen asetus tuli näkyviin "ASIO Panel" ikonia klikkaamalla, en tiedä X-versioista. 10 ms tai vähemmän on käypä latenssi. Silloin yleensä Roundtrip latenssi on selvästi alle 20 ms.

silhouette
19.03.2013 21:09:09 (muokattu 19.03.2013 21:11:55)

Kalmo: Katso Preferences-valikosta mihin ASIO Latency on asetettu. Aiemmissa versioissa perusasetus oli peräti 50 ms, ja sen asetus tuli näkyviin "ASIO Panel" ikonia klikkaamalla, en tiedä X-versioista. 10 ms tai vähemmän on käypä latenssi. Silloin yleensä Roundtrip latenssi on selvästi alle 20 ms.

5,3 ms. näyttäisi olevan. Onko se jo liian matalalla?

EDIT: tuli muuten vielä mieleen, että tallentuvatko nuo uudet asetukset ohjelmaan, niin, että niitä ei tarvitse säätää uudelleen joka kerta kuin avaa ohjelman?

Aina voi yrittää.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti