Muusikoiden.net
06.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Band in a Box
1
JuhaHo
06.02.2013 11:51:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En löytänyt haulla varsinaista aihetta po. ohjelmalle, joten ajattelin kysellä näin. Olen silloin tällöin tehnyt tausta "musiikkia" animaatioihini tuolla ohjelmalla. Tuottamistani pilinöistä on jopa pidetty, mutta itse haluaisin kehittää noita vielä.

Ehkä silmiinpistävin (tai korvinkuultavin) puute valmiissa ääniraidoissa on se, ettei soittimista kuule millä mikäkin ääni on tuotettu lukematta sitä asianomaisen raidan nimesta. Olen ihan aloittelija näissä, joten kysyn heti alkuun tyhmiä. Pitääkö minun hankkia joku plugari parempia instrumentteja varten ja mikä? Kannattaisiko sittenkin jatkokäsitellä "Sävellys" vaikkapa Cubasessa ja hankkia paremmat soittimet sinne. Itse pystyisin oikeastaan soittamaan oikealla soittimella vain bassoraidan.

Kalmo
06.02.2013 12:43:00 (muokattu 06.02.2013 12:44:09)

BiaBin kalleimmassa versiossahan on muistaakseni hirveä määrä aitoja sampleja "Real Track-lisukkeet nimeltään, muistaakseni), eli äänenlaatu ja variaatiomäärät on jotain ihan muuta, kuin karvalakkiversiossa.
Mikähän versio ja miten käytät, jos ei soitinääniä tunnista toisistaan???

Eniten pelivaraa saat, kun viet kaikki soittimet MIDInä Cubaseen tai johonkin muuhun vastaavaan, jossa voit leikkiä softasynilla..

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Klezberg
06.02.2013 14:07:17 (muokattu 06.02.2013 14:10:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: BiaBin kalleimmassa versiossahan on muistaakseni hirveä määrä aitoja sampleja "Real Track-lisukkeet nimeltään, muistaakseni), eli äänenlaatu ja variaatiomäärät on jotain ihan muuta, kuin karvalakkiversiossa.

Mä olen käsittänyt että RealTracks on niinkuin looppeja, että voi kuulostaa realistiselta mutta pelivaraa/joustavuutta ei niin paljon ole.

Mikähän versio ja miten käytät, jos ei soitinääniä tunnista toisistaan???

Voi olla että program changet ei mene perille tai on määritelty väärin, ja syna soittaa kaiken samalla soundilla.

Kyllä sillä mukanatulevalla synallakin pitäisi alkuun päästä, siis soittimet erottaa toisistaan.

Eniten pelivaraa saat, kun viet kaikki soittimet MIDInä Cubaseen tai johonkin muuhun vastaavaan, jossa voit leikkiä softasynilla..

Just näin. Ja kyllä siihen BIAB:iin saa suoraankin softasynia kiinni, ainakin mulla itselläni se ohjaa Garritanin Jazz & Big Bandiä. Bändin kokoonpanon määrittelen JBB:ssä (BIAB:in asetukset eivät vaikuta soittimiin).

PS. Tsekkasin miten tuo mulla menee. Mulla on Mac, ja BIAB lähettää midiä CoreMidin kautta standalone-JBB:lle. Wintoosassa oli erilainen systeemi, en muista tarkemmin.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
JuhaHo
06.02.2013 14:26:21 (muokattu 06.02.2013 14:27:31)

Kiitokset vastauksista,

Tarkistin tuotelaatikosta ja käytössäni on MegaPAK, joka sisältää real tracks materiaalia. Näillä olen korvannut osan raidoista ja ne ovat kuulostaneet ihan hyviltä tähän käyttötarkoitukseen. Haluaisin vähän kehitellä hommaa eteenpäin, joten mieleen tuli mahdollisten plugareiden hankinta. Etenkin puhaltimet kuulostavat kovin synteettisiltä.

Itse kappaleita olen tehnyt siten, että olen lähtenyt liikkeelle jonkin olemassa olevan kappaleen sointupohjalla ja antanut BIAB:in keksiä siihen melodian. Sitten olen kokeillut erilaisia tyylejäjä ja tempoja haluttuun lopputulokseen pääsemiseksi.

Niin ta toimin pelkästään Windows ympäristössä.

Klezberg
06.02.2013 14:39:38 (muokattu 06.02.2013 14:40:13)

Tämmöistä löytyy aiheesta miten nuo Garritanin soundikirjastot toimivat BIAB:in kanssa, myös Windowsissa. Ja mä olen itse käyttänyt BIAB:in kanssa windowsissa tuota Garritanin jazzbändiä. Siinähän on juuri puhaltimia. Eivät ehkä soolona ole parhaita mahdollisia, mutta bändinä toimivat hyvin.

http://www.garritan.com/index.php?o … ntent&view=article&id=144&Itemid=56

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
JuhaHo
06.02.2013 14:49:29

Kiitokset vinkistä,

Ehdottomasti tutustumisen arvoinen tuo Garritan softa.

Klezberg
06.02.2013 15:09:40 (muokattu 06.02.2013 15:10:51)

JuhaHo: Kiitokset vinkistä,

Ehdottomasti tutustumisen arvoinen tuo Garritan softa.

Niin, tää linkki unohtui siitä BIABin ja Garritanin yhteispelistä http://www.pgmusic.com/tutorial_garritan.htm

Ja tuohan näyttää siltä että BIAB tukee VSTi-softasynia.

JPQ
06.02.2013 16:01:11 (muokattu 06.02.2013 16:01:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se muuten harmi kun mäkkiversio ei tue plugareita ainakaan vielä vähän aikaa sitten (tämän vuoden alussa tai ihan viime vuoden lopussa) kun kyselin. Garritanin puhaltimet tuskin parhaita toteutus tavan tuntien (suotimella sävymuutokset) mutta hinnan huomioiden eipä ihmeitä voisi odottakaan. Ja siis suorilta tuosta CoreMidi jutusta en sano sitten mitään.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Klezberg
06.02.2013 16:11:43

JPQ: Se muuten harmi kun mäkkiversio ei tue plugareita ainakaan vielä vähän aikaa sitten (tämän vuoden alussa tai ihan viime vuoden lopussa) kun kyselin. Garritanin puhaltimet tuskin parhaita toteutus tavan tuntien (suotimella sävymuutokset) mutta hinnan huomioiden eipä ihmeitä voisi odottakaan. Ja siis suorilta tuosta CoreMidi jutusta en sano sitten mitään.

Mulla toimii CoreMidin kautta. Avaan Garritanin (Aria Player), avaan BiAB:in ja menoksi. Piti vain tehdä jotain asetuksia BIAB:issa ja Macissä.

JPQ
06.02.2013 17:37:08

Klezberg: Mulla toimii CoreMidin kautta. Avaan Garritanin (Aria Player), avaan BiAB:in ja menoksi. Piti vain tehdä jotain asetuksia BIAB:issa ja Macissä.

Sitähän en kiellä mutta suoratuki uupuu. ps. vaikklen itse olekkaan sitä osastoa säveltäjänä joka tarvii ns jazz and bigband soundeja varsinaisesti se alue jossa ei oikein hyvää vieläkään löydy se yksi unohdetuista johon paneutuneita tahoja vähän.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Intohimo
05.04.2013 11:30:53

Ihmettelen itse tuossa Band in boxissa, että (tää on varmaan taas joku perusjuttu,
mutta en mikään guru näissä), että kun tuon sisään audioraidan (esim piano) ja sitten annan softan tehdä omat schaisselinsa. Noh, sitten kun siirrän nää filut
cubaseen, niin ne tuntuvat olevan eri synkassa kun ne audiot jota cubasessa ovat. Ilmeisesti Midissä ja audio on sit eri taimissa. On siinä Biabissa kyllä joku nappi, jossa höpistään midi-audiosta, mutta en oo siltikään saanut raitaa kohilleen. Homma toimii ainoastaan jos kaikki on midi-forkussa.

ankkiz
18.11.2013 09:48:14

Osaiskohan kukaan jelppiä windows 8:n/biabin kanssa?

"Onko kellään windows 8?
Miten tässä sais toimimaan nuo ikkunoiden skaalaukset kunnolla?

Useissa ohjelmissa kaikki sisältö ei pienene ja suurene suhteessa, kun ikkunaa venyttää. Sisällön koko pysyy ennallaan, mutta ruutu vain pienenee, jolloin jää kaikkea oleellista näkemättä.

Ei voi oikein räpläillä useissa ikkunoissa, vaan pitää kaikkea käyttää fullscreeninä. baskaam.

Bonuskysymys muusikoille:
Jos Band-in-a-box:ista löytyy oma asetus tuolle ikkunan skaalaukselle, niin saapi siitäkin heittää vinkkiä. Siinä tämän ominaisuuden puuttuminen on pahimmillaan."
Rodger
19.11.2013 22:31:29

Käsittämättömän sekava ja täyteen ahdettu käyttöliittymä ao. ohjelmassa. Se pitäisi suunnitella kokonaan uusiksi. Sitä kautta ohjelman potentiaali avautuisi paremmin uusille käyttäjille.

Klezberg
19.11.2013 22:35:42 (muokattu 19.11.2013 22:36:19)

Rodger: Käsittämättömän sekava ja täyteen ahdettu käyttöliittymä ao. ohjelmassa. Se pitäisi suunnitella kokonaan uusiksi. Sitä kautta ohjelman potentiaali avautuisi paremmin uusille käyttäjille.

Se on pysynyt kutakuinkin samana jo yli 20 vuotta. Alkaa olla jo jonkinlainen ennätys. Mä hankin BIAB:in ensimmäisen kerran 1992. Siihen aikaan tuommoiset oli aika tavallisia.

Samaan käyttöliittymään on sitten ajan myötä ahdettu lisää toimintoja sinne tänne.

Toisaalta, eipä ole tarvinnut opetella sen käyttöä uusiksi. Mutta eipä ole kauheasti ollut intoa perehtyä sen uusiin ominaisuuksiinkaan.

Kalmo
20.11.2013 18:58:32

Rodger: Käsittämättömän sekava ja täyteen ahdettu käyttöliittymä ao. ohjelmassa. Se pitäisi suunnitella kokonaan uusiksi. Sitä kautta ohjelman potentiaali avautuisi paremmin uusille käyttäjille.

Totta. Varmaan ala-arvoisin mitä mistään jotakuinkin suositusta, ja vielä maksullisesta, softasta löytyy. Nykyään ei kai 13-vuotiaskaan päästäisi käsistään moista ;o)

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti