Muusikoiden.net
03.12.2016
The Bassbreaker™ Guitar Amplifier Series | Fender® 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pluggareita akustisille soittimille
1
Adelefani97
19.01.2013 12:21:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, mulla on koossa yhtye, jossa on sello, kitara, kontrabasso ja laulu, kaikki akustisia siis. Eilen nauhotettii ekaa demoa mut nyt tarvisin jotain plugineja parantamaan soittimien saundia. Onko suosituksia jostain tietystä ohjelmasta jolla saisin kaikki soittimet mallinnettua? (loimaalaisilta ei kysytä XD)
 
Antti1
19.01.2013 12:25:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saisit mallinnettua kaikki akustiset soittimet, jotka on jo nauhalla? Häh? Mitä sä oikein haluat tehdä? Jos soundi ei oo hyvä, niin nauhoita sitten että kuulostaa hyvältä. Kompressio, eq ja kaiku sit on asia erikseen, ne löytynee ihan mistä tahansa äänitykseen kykenevästä ohjelmasta. Millä laitteistolla ja softalla sä ylipäätään äänität?
 
"Bodybuilding is for men who wax their bodies and traipse around in bikinis. I train." -Henry Rollins
Adelefani97
19.01.2013 12:39:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onks mallintaa väärä termi? No siis nauhalla on kondensaatorimikin kautta nauhotettu hyvin kaikki soittimet jo , mutta haluan jollain pluggareilla vielä parantaa niitten saundia. En halua käyttää cubase vitosen omia kaikuja yms. ku ne on must ihan hirveen kuulosia.
 
Antti1
19.01.2013 12:55:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Adelefani97: Onks mallintaa väärä termi?
 
On. Mallinnuksella voidaan esimerkiksi tarkoittaa plugaria, joka jäljittelee jonkun tietyn kitaravahvistimen soundia. Tai sitten sillä voidaan tarkoittaa vaikka pianoplugaria, joka mallintaa jonkun tietyn pianon soundia, eikä siis ole samplepohjainen.
 
No siis nauhalla on kondensaatorimikin kautta nauhotettu hyvin kaikki soittimet jo , mutta haluan jollain pluggareilla vielä parantaa niitten saundia. En halua käyttää cubase vitosen omia kaikuja yms. ku ne on must ihan hirveen kuulosia.
 
No mitä sä haluat niille raidoille tehdä, jotta niistä tulee paremman kuuloisia? Kerro tarpeet ensin, niin sitten voi auttaa. Osaathan sä varmasti käyttää niitä Cubasen työkaluja kunnolla? Ei niiden pitäisi mitään hirveän kuuloisia olla, vaikkei välttämättä markkinoiden parhaimmistoakaan. Mikä niissä on vikana ja mitä haluaisit olevan eri tavalla?
 
Ennenkaikkea: pistä näytepätkä siitä mitä olet tähän asti saanut aikaiseksi. Se kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa.
 
"Bodybuilding is for men who wax their bodies and traipse around in bikinis. I train." -Henry Rollins
Kalmo
19.01.2013 13:47:38 (muokattu 19.01.2013 13:51:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos aloitit Cubasen efektien kokeilun jollain peruskaiulla (Reverb), niin aloitit juuri siitä, mitä aloittavat äänittelijät luulevat eniten käytettävän, mutta joka helpoiten pilaa kaiken. Reverbiä tulee yleensä käyttää erittäin säästeliäästi, koska se helposti esim. puurouttaa matalimmat äänet.
 
Ovatko kaikki soittimet omilla raidoillaan, vai äänitittekö ryhmänä?
 
Aloittavan äänittäjän on usein hyvin vaikea kuulla ja ymmärtää, millä menetelmillä saa ääntä muokattua haluamaansa suuntaan.
 
EQ (joidenkin äänenkorkeuksien korostus tai vaimennus), kompressio (voimakkaimpien ja hiljaisimpien volyymien tiivistäminen lähemmäs toisiaan), ja ehkä delay (viivekaiku, varovasti käyttäen) ovat varmaan ensisijaisesti tarvitsemasi työkalut. Koko teoksen sijoittaminen halutunlaiseen "kaikutilaan" onnistuu parhaiten hyvällä konvoluutiokaiulla (convolution reverb) joka jäljittelee erilaisten huoneiden akustiikkaa paremmin, kuin mikään plate/hall tms. reverb.
 
Livenä äänitetylle jousistolle varmaankin myös saturaatio, joka "pehmentää" sointiväriä vähän kuin analogilaitteiston/nauhurin suuntaan, voi tehdä hyvää.
Rock-musiikissa kompressio on yksi tärkeimmistä, tässä tapauksessa se voi olla jopa tarpeeton.
 
En tiedä Cubasen efekteistä mitään, mutta jos siitä ei löydy, niin kaikkia em. efektejä löytyy myös ilmaisversioina netistä, ja jos saat jostain käsiisi Computer Music-lehden, sen kansi-DVD:llä on varsin hyvälaatuisia versioita kaikista em. efekteistä.
 
Akustisten jousisoittimien äänityksessä kaikkia efektejä tulee varmaan käyttää hyvin maltillisesti, uskoisin. En ole kokeillut.
 
Sinun täytyy vain kärsivällisesti kokeilla ja harjoitella, sillä yksiselitteisiä yleisohjeita on mahdoton antaa. Monitorikaiuttimiesi laatu ja käyttämäsi studiotila ovat erittäin tärkeässä roolissa.
 
Mielestäni hyvä ohje (useimpien) efektien käyttöön on: Jos ensi kuulemalta huomaat ison eron, on efektiä liikaa.
 
Kokeneemmat forumilaiset voivat varmaan antaa vähän täsmällisemnpää infoa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Adelefani97
19.01.2013 15:37:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksesta. Kaikki soittimet nauhoitettu eri raidoille. Voin laittaa näytteen mut miten saan ladattua sen tänne muusikoiden nettiin?
 
anapena
19.01.2013 16:32:10 (muokattu 19.01.2013 19:33:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisiko joku kokeneempi neuvoa sua ihan käytännössä? Mun mielestä tuo homma kuulostaa aika vaativalta. Toki soundin pitää jo äänittäessä olla sitä mitä haluaa. Cubasen pitäisi sinänsä olla ihan ok alusta mihin vaan hommaan.
Ensimmäisenä plugaripakettina mulla tulee mieleen Motun Masterworks.
Toisena Izotopen Ozone.
Ne eivät ole ilmaisia, todellakaan. Mutta mä olen niistä pitänyt. Ei ne, eivätkä mitkään muutkaan ole heti valmiita. Ruuvata ja pruuvata pitää:)
 
EditafterKalmo: Joo, Ozone voi tosiaan tässä vaiheessa olla vähän liikaa. Sitä voi harkita siinä vaiheessa, kun asiat ennen masterkanavaa ovat hallussa. Valmiista preseteistä voi löytyä mainioitakin lähtökohtia, mutta niiden vaikutus tuppaa olemaan aika iso. Helposti mennään metsään, kun ei oikein tiedä mitä pitäisi säätää...akustismeiningissä pitänee olla aika varovainen.
Sitten, kun aika on kypsä, Ozonen lightversio on aika hyvä!
Alloy voisi tosiaan olla passelimpi, mutta en tiä acoustic-touhussa...PSPstä ei hajuakaan, mutta hyvältä näyttävät!
 
Istu ja pala!
Kalmo
19.01.2013 18:37:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ozonea en tässä yhteydessä ainakaan ensihankinnaksi suosittelisi, vaikkakin se on erinomainen, koska se on lähinnä masterointiin suunniteltu, ja yksittäisillä raidoilla aika raskas. Ennemmin sitten vaikka Izotope Alloy 2 tai etenkin PSP Mixpack. Ozonen suurimmat vahvuudet ovat mielestäni dynamiikkapuolella, ja sen suunnan apuja akustisten jousisoitinten editointiin tarvitaan ymmärtääkseni vähiten (??).
 
Ennenkuin kysyjä on päässyt Cubasen omien ja mahd. muualta hankittujen ilmaisten/edullisten plugarien avulla jyvälle siitä, mitä hän haluaa/tarvitsee, ei mielestäni kannata alkaa latomaan satasia tiskiin.
 
Kysyjälle: Perusasetelma on se, että yksittäisille raidoille laitetaan, jos tarvitsee, sille sopivia plugareita. Kaikki raidat ohjataan sitten Master Bus-raidalle tai vastaavalle (en tiedä Cubasen raitanimityksistä ja reitityksestä), ja sinne laitetaan esim. edellämainitsemani konvoluutiokaiku tai muu kaiku, joka "sijoittaa" ensemblen yhteen akustiseen tilaan. Ei tietenkään ole poissuljettua, etteikö joku/jotkut instrumentit hyötyisi lisäkaiusta omalla raidallaankin. Kompressio tehdään yleensä tarpeen mukaan sekä raidoilla että Masterissa.
 
Hyvin maltillisen saturaation voi yleensä laittaa joka raidalle, mutten osaa sanoa, miten tässä tapauksessa.
 
Minun kirjoituksiani lukiessa pitää huomioida, että olen kyllä ihan kotistudioamatööri, vaikka harrastusvuosia paljon onkin.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Klezberg
19.01.2013 23:20:27 (muokattu 19.01.2013 23:31:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo:
Kysyjälle: Perusasetelma on se, että yksittäisille raidoille laitetaan, jos tarvitsee, sille sopivia plugareita. Kaikki raidat ohjataan sitten Master Bus-raidalle tai vastaavalle (en tiedä Cubasen raitanimityksistä ja reitityksestä), ja sinne laitetaan esim. edellämainitsemani konvoluutiokaiku tai muu kaiku, joka "sijoittaa" ensemblen yhteen akustiseen tilaan. Ei tietenkään ole poissuljettua, etteikö joku/jotkut instrumentit hyötyisi lisäkaiusta omalla raidallaankin. Kompressio tehdään yleensä tarpeen mukaan sekä raidoilla että Masterissa.

 
Kaiku voi olla parempi laittaa omaksi bussikseen, auxiksi, nyt en muista millä nimellä ne Cubasessa kulkee. Silloin voi SEND:illä säätää paljonko kaikua kullekin instrumentille tulee. Bassoon ja rumpuihin ei ehkä kovin paljon jos ollenkaan. Kaiun kannattaa muutenkin olla maltillinen, jokin huone, stage, hall ennemmin kuin church. Sekunnin parin kaikuaika, ei enempää. Kunkin instrumenttiraidan sendeistä säädetään kaiun määrää soitinkohtaisesti. Vähän kaikua ja ääni kovalla kuulostaa olevan lähellä, paljon kaikua ja ääni hiljaa kuulostaa olevan kaukana. Paljon kaikua ja ääni kovalla kuulostaa helposti huonolta. Kaiun kokonaismäärää voi sitten säätää siitä aux-bussista. Jos se kuuluu selvästi, sitä on liikaa ja voi vähentää.
 
Ja Cubasen mukana tulevilla plugareilla pitäisi kyllä päästä alkuun. Ihan turha hankkia muuta, ennenkuin on opetellut käyttämään niitä niin että kuulostaa kelvolliselta.
 
Sinne masterbussiin voi laittaa lievän kompression, ratio luokkaa 2, aika pitkä attack (kokeile vaikka luokkaa 10 - 50 ms) ja release (kokeile luokkaa 50 - 300 ms, luvut tempaistu hatusta) ja threshold niin että kompressio on enimmillään 3 dB.
 
Muita plugareita ei välttämättä tarvita jos pyritään akustisen tyyliseen soundiin ja äänityksisssä on saatu ääni hyvin talteen. Ja sovituksessa eri soittimilla on tilaa. Soittimille mä hakisin miksauksessa tilaa enemmänkin sillä, että sijoittelen ne panoroimalla sopivasti ja säädän niiden voimakkuudet sopivasti. Ja sitten voi käyttää automaatiota, sitä että säätää raitojen voimakkuuksia niin että eri soittimet tulevat esille eri aikaan. Kaiken ei tarvitse kuulua kovaa koko ajan. EQ:lla voi sitten kanssa hakea tilaa ja estää soittimia häiritsemästä toisiaan, mutta nyt en laittaisi sinne yhtään EQ:ta vielä.
 
Kaikuraidalle, siihen auxiin, voisi laittaa kyllä EQ:n. Ja mielellään ennen sitä kaikua, niin että voi tarvittaessa saada sen kaiun selkeämmäksi leikkaamalla matalia, tai jos siinä on liikaa terävyyttä, niin yläpäästäkin voi vähän leikata.
 
Näillä mä lähtisin liikkeelle. Ihan niillä Cubasen plugareilla. Jos ne on kuulostaneet huonolta, niitä on todennäköisesti käytetty väärin, ja todennäköisesti liian kovilla asetuksilla. Kun tuo toimii, niin sitten voi jollekin raidalle laittaa kompressiota antamaan lisätukevuutta, tai pikkuisen delayta, joka esim. voi tehdä kivan säväyksen kaukana taustalla kuuluvalla huilulle (no tässä ei ollut, tuo olikin mun oma juttu).
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
anapena
20.01.2013 12:48:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo ja Klezbergi ovat ihan oikeassa. Voisin kuitenkin vähän taustoittaa omia suosituksiani lisää. Suosikkikompressorejani tällä hetkellä tuntuvat olevan LA-2-pohjaiset emulaatiot. Toimivat hyvin sellaisina yleistasoittajina ja tuhdintajina. Digital Performerin mukana aikoinaan tuli tuo kyseinen Masterworks-setti, joka oli ensimmäinen tuntumani aiheeseen. Sittemmin käytössä oli Liquidmixin versio samasta aiheesta.
 
Nyttemmin äänisoftana on jonkin aikaa ollut Nuendo, johon tuli hankittua Wavesin CLA-kompurat. Ennen hankintaa jopa demottelin muutamaa vaihtoehtoa.
 
Jos mulla ei edelleen olisi Digital Performeria varalla, niin voisin jopa harkita tuon Masterworksin ostamista Nuendoon. Masterworksin kaikki palikat ovat erittäin käyttökelpoisia. Muttamutta, Wavesin kelkkaan tuli lähdettyä ja varsinkin Izotopesta on tullut mulle tosi tärkeä, heiltä Nectar, Ozone, RX ja Trash. EQna tulee käytettyä Ozonen eq-komponenttia, Nuendossa on jostain syystä vähän haalea meininki sillä saralla. Onhan se koko softa vähän harmaanpuoleinen...:)
Ozonea en pidä oikeana masterointivälineenä, ennemminkin se on pirun hyvä plugari, jos pitää saada heti valmista, eli materiaali ei enää ole menossa varsinaiselle masteroijalle.
 
Tämä nyt lirahti vähän sivuun alkuperäisestä aiheesta, mutta tunsin tarvetta kertoilla aiheesta:) Ehkäpä tämä nopeuttaa jonkun muun taivalta, ettei tarvitse kantapään kautta kaikkea hakea.
 
Istu ja pala!
Klezberg
20.01.2013 22:40:03 (muokattu 20.01.2013 22:41:21)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Kalmo ja Klezbergi ovat ihan oikeassa. Voisin kuitenkin vähän taustoittaa omia suosituksiani lisää. Suosikkikompressorejani tällä hetkellä tuntuvat olevan LA-2-pohjaiset emulaatiot. Toimivat hyvin sellaisina yleistasoittajina ja tuhdintajina.
 
Mulla on itselläni samantapainen mieltymys menossa, NI:n VC 2A aika paljon käytössä. Sen kanssa ei ainakaan voi mennä kauheasti pieleen. Mutta ei ehkä kannata sitä satastakaan panna likoon, ennenkuin on vähän käsitystä mitä on tekemässä ja mitä tarvitsee.
 
Kasettineliraiturin aikaan mun ainoa efekti oli kaikulaite, johon sai neliraiturin mikserin säädöistä kutakin raitaa sen verran kuin tarvitsi. EI sitä muuta edes kaivannut. Eikä sitä olisi oikeaan LA2A:han ollut varaa, eikä ole vieläkään.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
CPU
21.01.2013 14:47:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo:
 
Kysyjälle: Perusasetelma on se, että yksittäisille raidoille laitetaan, jos tarvitsee, sille sopivia plugareita. Kaikki raidat ohjataan sitten Master Bus-raidalle tai vastaavalle (en tiedä Cubasen raitanimityksistä ja reitityksestä), ja sinne laitetaan esim. edellämainitsemani konvoluutiokaiku tai muu kaiku, joka "sijoittaa" ensemblen yhteen akustiseen tilaan. Ei tietenkään ole poissuljettua, etteikö joku/jotkut instrumentit hyötyisi lisäkaiusta omalla raidallaankin.

 
Sendeihi ne kaiut. Siistimpää jälkeä tulee lähes poikkeuksetta.
 
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti