Muusikoiden.net
05.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pöytäkone musiikin tekoon, kasaukseen vinkkejä max.500e
1
Moyhiss
31.12.2012 14:16:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvitsisin uuden pöytäkoneen kun ei ton läppärin tehot oikeen riitä. Läppärinä on muutaman vuoden vanha Compaq presario cq61. Muuten kone toimii hyvin, mutta projekteissa tulee käytettyä raskaita plugareita (mm. Superior Drummer, Amp sims+ IR's), monia raitoja+muut perus eq:t,kompurat jne jotka vie tehoja. Joten aina joutuu tekemään kompromissejä kun ei jaksa pyörittää. DAW:ina Reaper.

Sellaisen käsityksen olen saanut, että kun itse kokoaa koneen niin saa paremmat osat halvemmalla, kun että ostais jonku valmiskoneen vaikkapa gigantista. Käyttiksenä tällä hetkellä Windows 7 johon oon tottunu niin se vois löytyä uudesta koneesta kanssa. Sitten budjettiin: riittääkö toi 500e oikeasti mihinkään? Olis hyvä jos kaikki osat löytyis luotettavalta suomenkieliseltä sivuilta missä maksut onnistuis vaivattomasti, esim jimms? Siellä ne kokoaa sen koneen sillä muutamalla kympillä niin semmonenkin palvelu pitäis löytyä, itellä ei älli tommoseen riitä :)

Eli jos jollain on aikaa niin vois kasailla mulle jonkun, näyttää eri vaihtoehtoja ja kertoa miks just tää, mitä huonoa mitä hyvää. Koneella ei tule pelailtua kun jotai vanhempia pelejä, niin näytönohjaimena ei tarvi olla mitään hipohipo juttua. Vääntöö pitäis olla. Kiitos!

juki
31.12.2012 16:35:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tom Raww: Sellaisen käsityksen olen saanut, että kun itse kokoaa koneen niin saa paremmat osat halvemmalla, kun että ostais jonku valmiskoneen vaikkapa gigantista. Käyttiksenä tällä hetkellä Windows 7 johon oon tottunu niin se vois löytyä uudesta koneesta kanssa. Sitten budjettiin: riittääkö toi 500e oikeasti mihinkään? Olis hyvä jos kaikki osat löytyis luotettavalta suomenkieliseltä sivuilta missä maksut onnistuis vaivattomasti, esim jimms? Siellä ne kokoaa sen koneen sillä muutamalla kympillä niin semmonenkin palvelu pitäis löytyä, itellä ei älli tommoseen riitä :)

Komppaan ajatusta et komponenteittain itselle suunnitellusta kokoonpanosta saa enemmän rahalle vastinetta marketin X pakettikoneeseen verrattuna. Varsinkin, jos keräilee palikat parhaiden hintojen perusteella eri paikoista ja lyö paketin itse kasaan; muutama audiokone on tullut tällä metodilla kasattua.

Nykyisen koneen kohdalla en kuitenkaan jaksanut nähdä ko. vaivaa vaan hommasin yhdestä paikasta ja uskallan suositella tsekkaamaan paikan (http://www.silentrig.com). Siellä on esimerkkeinä valmiiksi mietittyjä kokoonpanoja ja palikoita/painotuksia voi viilata suuntaan jos toiseen omien tarpeiden pohjalta.

Yksi ominaisuus mitä ei muuten kannata musakoneen ollessa kyseessä unohtaa eli hiljaisuus (->jäähdyttelyratkasut). Väännön ohella ainakin omalla speksilistalla ylhäällä.

Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
RedRain
31.12.2012 17:16:34

Tuo 500€ budjetti on kyllä auttamattoman pieni varsinkin mikäli samaan pakettiin pitää saada vielä näyttö, näppis ja hiiri (ja mahdollisesti myös käyttis).

Valmiita konepakettiehdotuksia voi tutkailla vaikkapa muropaketista osoitteesta http://murobbs.plaza.fi/pc-konepaketit/. Tuolla useimmiten haetaan pelikoneita mutta ne käyvät kyllä speksien puolesta musiikkikoneiksi pienin muutoksin; Näytönohjaimeksi riittää emon tai prosessorin integroitu näyttis jos koneella ei tulla pelaamaan ja mikäli on tarkoitus asentaa 64bit käyttis, kannattaa keskusmuistia olla vähintään 8Gb. Jos ssd-levy mahtuu budjettiin, kannattaa sellainen ehdottomasti hankkia.

Jo mainittu silentrig on tosiaan asiallinen kauppa ja myös budjetin osalta siinä mielessä mukava, että kaiken voi maksaa osamaksulla.

.: http://www.2ndsuicide.com/ :.
Eddie
01.01.2013 14:10:12 (muokattu 01.01.2013 14:14:26)

Kaappaan vähä threadia, kun aihe liippaa vähän omaani! :)

Eli about 800-900€ hintaan pitäisi saada kone kasaan musapuuhia varten. Näyttö, hiiri ja näppis löytyvät jo omasta takaa. Tarkoitukseni olisi siis valita sopivat osat jostain nettikaupasta ja tilata paketti koottuna. Koneista en paljoa tiedä, mutta kuulemma saa rahoilleen paremmin vastinetta kun valitsee koneen osat itse.

Kone tulisi aikalailla pelkästään musakäyttöön, pelata tuskin aion kovinkaan paljoa. Haluisin koneen, jolla pystyisi tekemään musaa sujuvasti monta vuotta. Omissa tuotoksissa tulee käytettyä aika paljon erilaisia äänikirjastoja ( tulevaisuudessa varmaankin vielä enemmänkin), joten aattelin hommata sampleja ja käyttistä varten SSD-kovon. Raitojakin on välillä biiseissäni todella paljon, joten potkua tarvittaisiin. Tarkoituksena olisi pystyä pyörittämään tulevaisuudessa suht raskaitakin samplereita sujuvasti.

Muistiakin varmaan kannattaisi hommata melko paljon, koska käsittääkseni muistin määrä on todella tärkeä sample-hommien kanssa.

Tärkeätä olisi myös se, että konetta voisi päivittää tulevaisuudessa, joten aattelin hommata Win 7 64-bittisen Pro version (tässä taitaa olla muistirajana 192 GB). Noin paljoa muistia en tule todellakaan ikinä tarvitsemaan, mutta Windows 7 Home Premiumin 16 gigan muistirajoitus tuntuu vähän liian pieneltä.

Muistihan taitaa olla nykyään sen verran halpaa, ettei kannata ruveta sen kanssa kitsastelemaan? Kuitenkinteen musaa puolivakavissani, joten haluisin, ettei koneesta loppuisi vääntö heti.

Semmoinen kysymys vielä, että montako muistipaikkaa noissa koneissa on nykyään? Eli kannattaisiko suoraan hankkia noita 8 gb:n muistipalikoita, jos haluaa säilyttää koneen päivitettyvyyden.

Tulipas aika sekava ja pitkä postaus, olisiko jollekin heittää ideoita/kommentteja/korjauksia mun tiedoista? Onko tää kaikki utopiaa mun budjetin rajoissa?

Hyvää uutta vuotta! :)

Ostetaan soittotaito.
-septimisti-
01.01.2013 15:52:48

Laittelin itse itselleni tuossa viikko sitten tilaukseen koneen tuollaisella kohtuullisella 500-600 euron budjetilla (miinus kotelo, perinteinen kiintolevy ja käyttöjärjestelmä). Vanhasta tottomuksesta räväytin AMD-pohjaisen kokoonpanon; FX-6300 ja siihen kylkeen Radeon 7850 näytönohjaimen, jolla pitäisi video- jq 3d-softien ym. (ja uusien pelienkin) toimia varsin näpäkästi. Perus emolevy, ei ihan huonoin 128gb SSD, asiallinen hiljainen virtalähde, muistit, erillinen cooleri prosessorille ja yksi koteloropelli.

Tilailin itse rojut saksasta. Jimmsiin, verkkokauppaan ym. verrattuna säästöä tuli about 100e vaikka miinustettaisiin kokonaisuudessaan kohtuullisen suolaiset 30 euron postikulut. Että ihan vinkkinä, että kannattaa tsekkailla myös ulkomaista tarjontaa jos budjetti on kovin tiukka.

Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
carmake
02.01.2013 13:04:11

Jos löytyy metsästysintoa, niin käytettynäkin kannattaa osia katella. Esim. Muropaketin myydään-osastolta löytyy aika mukavasti tavaraa.

olex_tur
08.01.2013 19:33:55 (muokattu 08.01.2013 23:30:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo on jonkin verran yli viis hunttia, mut saa osarilla.

http://www.netanttila.com/webapp/wc … rtmentId=3231910&categoryId=3231913

Tai

Rekisteröidyt hopeiseen omenaan ja meet sieltä kyseleen esim. jotain G5 Intel Core2 powermacciä tai iMac:ejä saa ihan hyviä tuolla hintaa.

Edit: Tuos mini Mac on vieläpä Firewire800 mikäli sitä tarvii ja Intel 2,5Ghz i5 prossu.

Edit2: Levy-asema tuosta puuttuu mutta ne maksaa 30e verkkokaupas.

There is no business like LOW business.. http://www.youtube.com/watch?v=sMGVvz93_kE
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti