Muusikoiden.net
10.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: taajuuksista , sampleista
1 2 3
Bass-dorF
28.12.2012 20:04:18 (muokattu 28.12.2012 20:05:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moi
 
onkohan olemassa ohjelmaa, jolla voisi nauhoittaa sampleja/ja/tai rakentaa haluttuja taajuuksia ja sitten toistaa näitä haluttuina taajuuksina : esim. nauhoittaa mitä tahansa ääntä ja sitten toistaa sitä vaikka 333 herzin taajuudella ?
 
Antti1
28.12.2012 20:05:46 (muokattu 28.12.2012 20:06:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en ihan tajua mitä sä ajat takaa. Jos ja kun mikään ääni ei ole pelkkää yhden taajuuden siniaaltoa, niin miten sä kuvittelet voivasi tiivistää metelin jollekin yhdelle taajuudelle? Tarkoitatko nyt sävelkorkeuden muuttamista, vai taajuuksien filtteröintiä esim. eq:lla?
 
E: Kerro joku tarkka esimerkki siitä mitä sä haluaisit tehdä.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Bass-dorF
28.12.2012 20:26:37 (muokattu 28.12.2012 20:27:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niin siis onko se mahdollista tai siis mikä on se perus yksikkö jota toistetaan esim. 333 herziä?
 
siis jos 333 kertaa sekunnissa toistetaan, niin mikä on se jota toistetaan ja voiko sitä muokata/valita haluamakseen?
 
Antti1
28.12.2012 20:36:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bass-dorF: niin siis onko se mahdollista tai siis mikä on se perus yksikkö jota toistetaan esim. 333 herziä?
 
333Hz on 333Hz, ei sille ole mitään muuta yksikköä. Se on jonkin äänen taajuus. Kaikissa luonnollisissa äänilähteissä on suuri taajuusrypäs, joka erinäisten ominaisuuksien kanssa muodostaa kuullun äänen. Ainoastaan signaaligeneraattoreilla saat aikaiseksi vaikka pelkän puhtaan 333Hz taajuuden.
 
siis jos 333 kertaa sekunnissa toistetaan, niin mikä on se jota toistetaan ja voiko sitä muokata/valita haluamakseen?
 
http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%84%C3%A4ni
 
Mitä sä haluat muokata, miten sä haluat muokata ja miten sä haluat sen valita? Eli edelleen: mitä sä haluat tehdä? Kerro konkreettinen esimerkki. Haluatko vaikka muuntaa linnun viserryksen sävelkorkeutta oktaavilla alaspäin, tai leikata kitaran soinnista alapäät pois?
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Bass-dorF
28.12.2012 20:44:00 (muokattu 28.12.2012 20:48:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: 333Hz on 333Hz, ei sille ole mitään muuta yksikköä. Se on jonkin äänen taajuus. Kaikissa luonnollisissa äänilähteissä on suuri taajuusrypäs, joka erinäisten ominaisuuksien kanssa muodostaa kuullun äänen. Ainoastaan signaaligeneraattoreilla saat aikaiseksi vaikka pelkän puhtaan 333Hz taajuuden.
 

 
mä haluisin nimenomaan signaaligeneraattorin jossa voisi säätää myös sitä taajuutta, joka sitten värähtelee halutun määrän, jä tästä perus taajuudesta, ja taajuushan senkin on oltava kiinnostaisi tietää lisää..
 

 
http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%84%C3%A4ni
 
Mitä sä haluat muokata, miten sä haluat muokata ja miten sä haluat sen valita? Eli edelleen: mitä sä haluat tehdä? Kerro konkreettinen esimerkki. Haluatko vaikka muuntaa linnun viserryksen sävelkorkeutta oktaavilla alaspäin, tai leikata kitaran soinnista alapäät pois?

 
Tarkkaa sovellusta on vielä vaikea sanoa, mut tää on kokeellista ja lähinnä teoriaa vielä et onko mahdollista..tänks anyway!
 
Kalmo
28.12.2012 21:04:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samplerilla voit soittaa mitä tahansa siihen tallennettua ääntä eri sävelkorkeuksilta, mutta eivät ne äänet tietenkään johonkin herzilukuun litisty, koska silloin ne eivät enää olisi samoja ääniä. Jos joku ääni sisältää ääniä 70 herzistä 300 herziin, niin ei sitä ääntä voi toistaa pelkällä 150 herzin suhinalla.
 
Monilla softasyntikoilla voi tuottaa jotain tietyn herziluvun eri aaltomuotoja, mutta eivät ne ole mitään tunnistettavia ääniä, vaan erilaisia suhinoita, surinoita ja vinkunaa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Bass-dorF
28.12.2012 21:22:41 (muokattu 28.12.2012 21:23:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Samplerilla voit soittaa mitä tahansa siihen tallennettua ääntä eri sävelkorkeuksilta, mutta eivät ne äänet tietenkään johonkin herzilukuun litisty, koska silloin ne eivät enää olisi samoja ääniä. Jos joku ääni sisältää ääniä 70 herzistä 300 herziin, niin ei sitä ääntä voi toistaa pelkällä 150 herzin suhinalla.
 

 
Monilla softasyntikoilla voi tuottaa jotain tietyn herziluvun eri aaltomuotoja, mutta eivät ne ole mitään tunnistettavia ääniä, vaan erilaisia suhinoita, surinoita ja vinkunaa.
 

 
tätä mä oikeestaan haenkin et vois tuottaa juurikin noita tietyn taajuuden eri aaltomuotoja(eikös tää oo periaatteessa samaa teoriaa kun digitaalinen mallinnus, eli ilmeisesti tuota aaltomuotoa muuttamalla saadaan erilaista saundia aikaan..)
Tarkotatko softasyntikoilla tietokoneohjelmaa plus tyhjää koskettimistoa? mikähän olisi perusohjelma jolla voisi noita aaltomuotoja muokata?
 
Kalmo
28.12.2012 21:41:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tunne softasynia tarpeeksi voidakseni suositella jotain tiettyä esim. äänisuunnittelun tarpeisiin. Joku muu varmaan osaa antaa vinkkejä.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Bass-dorF
28.12.2012 21:49:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: En tunne softasynia tarpeeksi voidakseni suositella jotain tiettyä esim. äänisuunnittelun tarpeisiin. Joku muu varmaan osaa antaa vinkkejä.
 
Kiitti vastauksesta, kyl täs on jo paljon käsitteitä avautunu!
 
Jaava
29.12.2012 05:06:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ääni on ilmanpaineen (tai mikä se väliaine sitten onkin (vesi tms.)) värähtelyä. Taajuus kertoo, montako värähdystä tapahtuu sekunnissa. Yksi 333 Hz ääni kuulostaa sellaiselta tuuttaukselta. Sitä saa aikaan generaattorilla ihan helposti, mutta kaikki luonnollinen ääni muodostuu monista taajuuksista. Äänen sointivärin määrittävät siinä perustaajuuden lisäksi olevat muut taajuudet. Eli 333Hz:n ääni on aina sitä samaa tuuttausta. Sä et saa linnun viserrystä pelkästään yhdelle taajuudelle.
 
Näitä juttuja voi kokeilla kohtalaisen helposti. Äänitä vaikkapa puhettasi tietokoneelle ja sitten jonkun audioeditorin eq:n ja filttereiden avulla poista siitä taajuuksia. Huomaat miten ääni muuttuu.
 
Äänen korkeutta (perustaajuutta) on kyllä mahdollista muuttaa, vaikka se periaatteessa teknisesti ottaen ei ole mitenkään helppo juttu. Nykyiset softat tekee sen silti ihan kiltisti ilman että käyttäjän tarvitsee ymmärtää siitä paljonkaan.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
mattim
29.12.2012 06:18:31 (muokattu 29.12.2012 06:27:05)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaiveleppa tietoa Mellotroneista ja samplereista. Löytyy ilmaisia VST instrumentteja.
 
Bass-dorF
29.12.2012 11:30:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Ääni on ilmanpaineen (tai mikä se väliaine sitten onkin (vesi tms.)) värähtelyä. Taajuus kertoo, montako värähdystä tapahtuu sekunnissa. Yksi 333 Hz ääni kuulostaa sellaiselta tuuttaukselta. Sitä saa aikaan generaattorilla ihan helposti, mutta kaikki luonnollinen ääni muodostuu monista taajuuksista. Äänen sointivärin määrittävät siinä perustaajuuden lisäksi olevat muut taajuudet. Eli 333Hz:n ääni on aina sitä samaa tuuttausta. Sä et saa linnun viserrystä pelkästään yhdelle taajuudelle.
 
Joo tää taitaa olla luonnossa mahdottomuus, mut luulis nyky ohjelmilla kenties onnistuvan, eli jos otetaan vaikka signaaligeneraattorista 333 hz eli sekunnissa on 333 jaksoa/värähtelyä sitten lähdetään pudottamaan taajuutta 1 hz asti , niin tämä 1 värähdys sekunnissa, mistä se koostuu? ja millähän ohjelmalla ym. voisi sitä muokata?
 
Näitä juttuja voi kokeilla kohtalaisen helposti. Äänitä vaikkapa puhettasi tietokoneelle ja sitten jonkun audioeditorin eq:n ja filttereiden avulla poista siitä taajuuksia. Huomaat miten ääni muuttuu.
 
Tän oon ymmärtäny et mitä hienompi ääni niin sitä enemmän taajuuksia siin on.
 
Äänen korkeutta (perustaajuutta) on kyllä mahdollista muuttaa, vaikka se periaatteessa teknisesti ottaen ei ole mitenkään helppo juttu. Nykyiset softat tekee sen silti ihan kiltisti ilman että käyttäjän tarvitsee ymmärtää siitä paljonkaan.

 
tää on oikeestaan mun toinen kysymys että mikä määrää esim. jokaisen ihmisen erilaisen äänen vaikka korkeus muuttuisi, eli äänessä tuntuisi olevan ainakin 3 - muuttujaa voimakkuus, taajuus ja sit tämä mistä en saa otetta..?
 
Bass-dorF
29.12.2012 11:31:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Kaiveleppa tietoa Mellotroneista ja samplereista. Löytyy ilmaisia VST instrumentteja.
 
Katotaan , Tänks!
 
sami_sumea
29.12.2012 12:22:36 (muokattu 29.12.2012 12:23:14)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bass-dorF: tää on oikeestaan mun toinen kysymys että mikä määrää esim. jokaisen ihmisen erilaisen äänen vaikka korkeus muuttuisi, eli äänessä tuntuisi olevan ainakin 3 - muuttujaa voimakkuus, taajuus ja sit tämä mistä en saa otetta..?
 
Ihmisen äänenmuodostuksessa (yksi) tärkeä ominaisuus on suun ja kurkun alueiden resonointi, se muodostaa ihmiselle ominaisen äänen joka pysyy samankaltaisena vaikka äänenkorkeus muuttuisikin.
 
Nämä resonanssit (formantit) ovat tärkeä osa äänenväriä myös muilla "oikeilla" soittimilla:
 
http://www2.siba.fi/akustiikka/index.php?id=15&la=fi
 
...
 
http://www.soundreel.com
Bass-dorF
29.12.2012 17:34:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sami_sumea: Ihmisen äänenmuodostuksessa (yksi) tärkeä ominaisuus on suun ja kurkun alueiden resonointi, se muodostaa ihmiselle ominaisen äänen joka pysyy samankaltaisena vaikka äänenkorkeus muuttuisikin.
 
Nämä resonanssit (formantit) ovat tärkeä osa äänenväriä myös muilla "oikeilla" soittimilla:
 
http://www2.siba.fi/akustiikka/index.php?id=15&la=fi
 
...

 
hyvä linkki, kiitti!
 
Bass-dorF
29.12.2012 17:54:34 (muokattu 29.12.2012 17:55:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista!
 
sen verran nyt selvinny et tarviisin siis ohjelman jolla vois rakentaa ääniä eli esim. 333 hz perusääni ja sit lisätä siihen kerrannaisia päälle (yläsävelsarjoja)
 
eli onko tää yleinen ominaisuus perus ohjelmissa et voi lisätä haluttuja taajuuksia päällekkäin halutun määrän + mikähän olis hyvä ohjelma?
 
Jaava
29.12.2012 19:41:53 (muokattu 29.12.2012 20:35:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei. Sä et kysymyksistä päätellen vielä ilmeisesti ihan täysin ymmärtänyt.
 
Kaikki ääni koostuu eri taajuuksien kombinaatiosta. Musiikissa äänellä usein on jonkinlainen perustaajuus, jonka havaitsemme äänen korkeutena. Lisäksi sillä on perustaajuuden päälle rakentunut sarja taajuuksia, jotka määrittävät, millainen ääni on. Toinen merkittävästi ääneen vaikuttava asia on voimakkuus ja sen vahtelu. Snare kuulostaa ihan erilaiselta, jos koko attackin poistaa, vaikka taajuudet olisi täsmälleen samat.
 
Jos kaikkia taajuuksia laittaa tasaisesti, saa ns. valkoista kohinaa, joka kuulostaa sellaiselta rumalta terävältä kohinalta.
 
1Hz tai vaikka 0.0001 Hz ääni ei ole millään tavalla erilainen kuin muutkaan taajuudet. Ihminen ei vaan pysty kuulemaan sellaisia (ja okei, 0.0001Hz olisi lähinnä hiljaista edestakaista ilmavirtaa). Käytännössä mikä tahansa äänigeneraattori voi luoda 1Hz:n äänen ja mikä tahansa audioeditori osaa editoida sitä.
Perustaajuuden päälle äänen rakentavaa laitetta usein kutsutaan syntetisaattoriksi ja niitä on käytetty musiikissa jo kymmeniä vuosia.
 
Edit: ja mitä hittoa sä yrität saada aikaan?
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
Bass-dorF
29.12.2012 22:55:46 (muokattu 29.12.2012 22:59:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Okei. Sä et kysymyksistä päätellen vielä ilmeisesti ihan täysin ymmärtänyt.
 
Kaikki ääni koostuu eri taajuuksien kombinaatiosta. Musiikissa äänellä usein on jonkinlainen perustaajuus, jonka havaitsemme äänen korkeutena. Lisäksi sillä on perustaajuuden päälle rakentunut sarja taajuuksia, jotka määrittävät, millainen ääni on. Toinen merkittävästi ääneen vaikuttava asia on voimakkuus ja sen vahtelu. Snare kuulostaa ihan erilaiselta, jos koko attackin poistaa, vaikka taajuudet olisi täsmälleen samat.
 

 
Juu tän mä oon (ehkä..) ymmärtäny, (luonnolliset)äänet muodostuu monista äänistä
 

 
Jos kaikkia taajuuksia laittaa tasaisesti, saa ns. valkoista kohinaa, joka kuulostaa sellaiselta rumalta terävältä kohinalta.
 

 
tänkin vielä ymmärrän..
 

 

 
1Hz tai vaikka 0.0001 Hz ääni ei ole millään tavalla erilainen kuin muutkaan taajuudet.
 
tässä olen samaa mieltä, jos puhutaan samasta äänilähteestä(esim.generaattorista) mut jos ajatellaan esim. 4 hz taajuutta, jonka voi rummuttaa käsillä, niin on erikuuloista rummuttaako pöytään vai sohvaan, eli perusosa(värähdys) vaikuttaa syntyvään ääneen.
 
Ihminen ei vaan pysty kuulemaan sellaisia (ja okei, 0.0001Hz olisi lähinnä hiljaista edestakaista ilmavirtaa). Käytännössä mikä tahansa äänigeneraattori voi luoda 1Hz:n äänen ja mikä tahansa audioeditori osaa editoida sitä.
Perustaajuuden päälle äänen rakentavaa laitetta usein kutsutaan syntetisaattoriksi ja niitä on käytetty musiikissa jo kymmeniä vuosia.
 
No tollasenhan mä sit tarviin, jos nuissa pystyy vapaasti valitsemaan myös perustaajuuden?
 
Edit: ja mitä hittoa sä yrität saada aikaan?

 
musiikkia:) tai sit poimuoktaavivahvistimen aikakoneeseeni..
 
Old Joe
29.12.2012 23:11:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bass-dorF: musiikkia:) tai sit poimuoktaavivahvistimen aikakoneeseeni..
 
Olisit heti sanonut! Sä tarttet sakarakallistuksellisen siniaaltogeneraattorin bufferoituna tajuusjaollisella kompressorilla.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Jaava
30.12.2012 01:21:43 (muokattu 30.12.2012 01:26:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bass-dorF: tässä olen samaa mieltä, jos puhutaan samasta äänilähteestä(esim.generaattorista) mut jos ajatellaan esim. 4 hz taajuutta, jonka voi rummuttaa käsillä, niin on erikuuloista rummuttaako pöytään vai sohvaan, eli perusosa(värähdys) vaikuttaa syntyvään ääneen.
 
Helpottaa lukemista, jos opettelet myös lainaamaan. Tällä foorumilla hakasulkeet aina lainattavan osion ympärille. Väliin ei voi kommentoida, jos ei laita uusia hakasulkeita.
 
Mutta asiaan: Jos ajatellaan neljän hertsin taajuutta, se koostuu tasaisesta siniaaltomuotoisesta värähtelystä. Ajattele niitä matematiikan tunneilla näytettyjä sinifunktioita. KAIKKI puhtaat pelkästään neljän Hz äänet ovat täsmälleen samanlaisia siniaallon muotoisia värähtelyitä eikä äänilähteellä ole asian kanssa minkäänlaista tekemistä. Taputuksesta syntyy ääni, joka ei ole 4 Hz ääni. Samoin siitä sohvasta. Ihminen ei pysty kuulemaan 4Hz värähtelyä, joten on vähän hankala sanoa, miltä se kuulostaisi.
 
Edit: eli sä voit taputtaa 4Hz, mikä on siis neljä kertaa sekunnissa, mutta ilmanpaine värähtelee paljon nopeammin ja sä kuulet jotain ihan muuta.
 
Lueppa tuosta aiheesta syna. Musta tuntuu, että sä tarvitset jonkun vähän laajemman softasynan: http://en.wikipedia.org/wiki/Synthesizer
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti