Muusikoiden.net
05.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: OS X ja Hydrogen
1
Berzerkowitz
20.10.2012 03:19:39 (muokattu 20.10.2012 03:23:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän asti kun olen soolona yrittänyt musaa puuhastella niin rumpuosuuksiin olen käyttänyt pc:llä linux-softaa nimeltään Hydrogen. Sen jälkeen exportoinut joko wav- tai mid-tiedostoiksi ja siirtänyt mac-puolelle. Sen jälkeen wavin tai midin importointi garagebandiin ja kitarat päälle. Olen siis käyttänyt 2 konetta tähän hommaan. Ei kovin kätevää ja parempi järjestely pitäisi vähitellen saada aikaiseksi. Olisi askel parempaan suuntaan jos saisi edes tehtyä ne Hydrogen-hommat mac:illa.

Joten:miten pääsen siihen tilanteeseen että saan mac:iin sen Hydrogenin asentumaan vieläpä siten että se toimisi?

Hain siis jo hydrogenin version 0.9.6 dmg-tiedostona, dmg-tiedoston "sisältä" löytyvä hydrogen kyllä starttaa ja näköjään jonkin metronomintapaisen kuulen mutta kun pitäisi ne varsinaiset rummutkin saada kuulumaan ja lisäksi tietysti jokin sopiva rumpusetti asennettua ja niin edespäin. Jos pitäisi linuxiin asentaa moinen, tietäisin kyllä miten menetellä:"apt-get install hydrogen hydrogen-drumkits" komentorivilta ja that's it mutta OS X ei ole ihan niin tuttu joten joudun nyt kyselemään..

Mac-puolesta sen verra n että mulla on siis käytössä vuosi sitten hankittu macbook pro ja käyttiksenä OS X versio 10.6.8.

Berzerkowitz
20.10.2012 22:24:17

Berzerkowitz: Tähän asti kun olen soolona yrittänyt musaa puuhastella niin rumpuosuuksiin olen käyttänyt pc:llä linux-softaa nimeltään Hydrogen. Sen jälkeen exportoinut joko wav- tai mid-tiedostoiksi ja siirtänyt mac-puolelle. Sen jälkeen wavin tai midin importointi garagebandiin ja kitarat päälle. Olen siis käyttänyt 2 konetta tähän hommaan. Ei kovin kätevää ja parempi järjestely pitäisi vähitellen saada aikaiseksi. Olisi askel parempaan suuntaan jos saisi edes tehtyä ne Hydrogen-hommat mac:illa.

Joten:miten pääsen siihen tilanteeseen että saan mac:iin sen Hydrogenin asentumaan vieläpä siten että se toimisi?

Hain siis jo hydrogenin version 0.9.6 dmg-tiedostona, dmg-tiedoston "sisältä" löytyvä hydrogen kyllä starttaa ja näköjään jonkin metronomintapaisen kuulen mutta kun pitäisi ne varsinaiset rummutkin saada kuulumaan ja lisäksi tietysti jokin sopiva rumpusetti asennettua ja niin edespäin. Jos pitäisi linuxiin asentaa moinen, tietäisin kyllä miten menetellä:"apt-get install hydrogen hydrogen-drumkits" komentorivilta ja that's it mutta OS X ei ole ihan niin tuttu joten joudun nyt kyselemään..

Mac-puolesta sen verra n että mulla on siis käytössä vuosi sitten hankittu macbook pro ja käyttiksenä OS X versio 10.6.8.

Eipä sittenkään mitään. VirtualBox+virtuaalikoneeseen studiobuntu tavallaan ratkaisi tämän ongelman.

duuso
21.10.2012 17:36:14 (muokattu 21.10.2012 17:41:45)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OSX:lle tuo dmg-tiedosto on sama kuin kuin Linuxille komento "apt-get install hydrogen" joten paketti "hydrogen-drumkits" pitäisi vielä asentaa erillisestä paketista OSX:lle.

Ainakin joitain paketteja löytyy täältä:
http://sourceforge.net/projects/hyd … Libraries/Main%20sound%20libraries/

"These libraries can also be downloaded and installed from within Hydrogen. Goto Instruments > Import Library. Hit Update list', select the library you want to install and click the Download and install' button."

Paketteja löytynee lisää sivun http://www.hydrogen-music.org/hcms/node/16 (downloads -> soundlibraries) linkeistä, yllä antamani linkki on tuo "All official Hydrogen drumkits are hosted on SourceForge"; nettisivuilla oli vanha linkki mutta tiedostot löytyivät toisesta kansiosta.

Berzerkowitz
26.10.2012 02:51:30 (muokattu 26.10.2012 02:56:01)

Joo no "virtualboxiin studioubuntu"-ratkaisu osoittautui kätevämmäksi. Mutta täytyy kyllä sanoa ettei tuo Hydrogen ole se kaikkein kätevin softa rumpuraitojen tekemiseen. Esim. tuo korkeintaan 10 pattern:ia per tiedosto-rajoitus hankaloittaa jos on tarkoitus tehdä vitutuksen multihuipennusta kompleksisempaa matskua. Ja se kaatuilukin tympii. Jossain välissä pitäisi siirtyä johonkin parempaan softaan.

Olenkin itse asiassa katsellut tuota cubasea, sen drum editor vaikuttaa kiinnostavalta. Tässä on nyt vain auki semmoinen juttu että pystynkö duunaamaan rumpuraidat kokonaan sillä drum editorilla(tahikka cubasella yleisemmin) ilman mitään mid-tiedostojen tuontia vaiko en?

Ja jos pystyn niin tarkoittaako se sitä että täytyy hommata sähkörummut tai muita midi-vermeitä?

Siitä on siis 15 vuotta kun viimeksi olen oikeita rumpuja soitellut ja lisäksi ehtinyt tuohon Hydrogenin käyttöliittymään tottua niin joudun tämmöisiä kyselemään...
oikeastaan paras ratkaisu olisi se että voisi tilanteesta riippuen joko klikkailla hiirellä iskut oikeisiin kohtiin "nuottiviivastoa" tai soitella midi-vehkeill menemään+korjailla mokat jälkeenpäin, ei olisi pakotettu käyttämään vain yhtä tapaa. Mutta aluksi siis riittäisi että voisi duunailla rumpuraidat ilman midi-vermeitä, "Hydrogen-tavalla". Nyt ompi sellainen tilanne päällä ettei voi uusiin vermeisiin ihan heti investoida...

duuso
06.11.2012 18:09:59 (muokattu 06.11.2012 18:31:28)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Berzerkowitz: Joo no "virtualboxiin studioubuntu"-ratkaisu osoittautui kätevämmäksi. Mutta täytyy kyllä sanoa ettei tuo Hydrogen ole se kaikkein kätevin softa rumpuraitojen tekemiseen. Esim. tuo korkeintaan 10 pattern:ia per tiedosto-rajoitus hankaloittaa jos on tarkoitus tehdä vitutuksen multihuipennusta kompleksisempaa matskua. Ja se kaatuilukin tympii. Jossain välissä pitäisi siirtyä johonkin parempaan softaan.
En tiedä miten Hydrogen tai Cubasen drum editor toimii tuttuni käyttää Cubasea siten että lätkii sampleja timelinelle/projektiin miten tykkää. Tuolloin ei ole mitään rajoitteita mihinkään suuntaan, Hydrogeniakin voisi varmaan myös käyttää samoin?

Olenkin itse asiassa katsellut tuota cubasea, sen drum editor vaikuttaa kiinnostavalta. Tässä on nyt vain auki semmoinen juttu että pystynkö duunaamaan rumpuraidat kokonaan sillä drum editorilla(tahikka cubasella yleisemmin) ilman mitään mid-tiedostojen tuontia vaiko en?
Yleisemmin rumpuja mahdetaan tehdä käyttämällä samplereita DAWin sisällä, ja sampleria ohjataan midillä - kuten cubasen drum editor http://vid.firepixie.com/skitch/Cubase_LE-20090126-071234.jpg . Toimiiko Hydrogen samoin? Tässä midi-ohjatussa toiminnassa lienee omat hyvät puolensa (esimerkiksi on helpompi tehdä muutoksia koko kappaleen rumpukuvioon muuttamalla vain yhtä tahtia).

Mutta siis uskon vahvasti ettei Cubasen drum editoriin tarvitse tuoda midi-tiedostoja, miksi Hydrogeniin tarvitsee? Olettaisin että siellä on (rumpu)sampleri, johon ladataan samplet ja sitten hiirtä käyttäen Hydrogenin midieditoriin (/pianorolliin) piirretään iskut paikoilleen? midi-tiedostojen tuonti on mahdollista jotta voi tuoda muista ohjelmista tai laitteista jo ohjelmoituja sävellyksiä - vai eikö Hydrogenissa ole midieditoria?

Ja jos pystyn niin tarkoittaako se sitä että täytyy hommata sähkörummut tai muita midi-vermeitä?

oikeastaan paras ratkaisu olisi se että voisi tilanteesta riippuen joko klikkailla hiirellä iskut oikeisiin kohtiin "nuottiviivastoa" tai soitella midi-vehkeill menemään+korjailla mokat jälkeenpäin, ei olisi pakotettu käyttämään vain yhtä tapaa. Mutta aluksi siis riittäisi että voisi duunailla rumpuraidat ilman midi-vermeitä, "Hydrogen-tavalla".

Ei tarvitse hankkia. Nakutat hiirellä, ja hommaat vehkeitä jos haluat niillä soittaa, voit korjata tarvittaessa hiirellä jne. eli siis homma toimii juuri niinkuin kuvailit.

Itse olen hiljalleen omaksunut Reaperin ( http://reaper.fm/ ), tuntuu omaan käyttöön ainakin loistavalta alustalta kaikkinensa ja siten voin sitä suositella. Lisenssi maksaa noin 50 euroa, ei kirpaise sen puolesta.

Mukana tulee joitain syntikoita ja efektejä; pohjimmiltaan tuo on kuitenkin DAW jota kannattaa laajentaa VST-plugineillä tarpeen mukaan. Mulle on toistaiseksi riittänyt samplet, Reaperin omat efektit, pari uutta syntikkaa, kompura ja reverb. Reaperissa ei tosin ole vakiona noin kätevää rumpusampleria kuin Cubasessa. Maksullista Poisea on kehuttu, näyttää ainakin samalta kuin Cubasen drum editor. http://www.onesmallclue.com/poise.php
edit: Poise onkin näemmä vain windowsilla kuten myös toinen kehuja kerännyt softa Shortcircuit. Tälläinen template löytyi: http://stash.reaper.fm/v/328/ReaDrums.RTrackTemplate - ehkei ihan niin hieno käyttöliittymä kuin noissa edellämainituissa mutta näyttää toimivan oikein hyvin. Pitääkin testailal tuota enemmän.

Ite lätkin rummut toistaiseksi sampleja liikuttelemalla, en midillä ohjaten. Yhden tahdin samplet voi sitten groupata ja monistaa tarvittaviin kohtiin kappaleen rakennetta luotaessa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti