Muusikoiden.net
07.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: finale 2011
1
ovasma
14.05.2012 16:10:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onko kellään tietoa tämän nuotinnusohjelman ominaisuuksista. olen yrittänyt scannata nuottia joka kyllä onnistuu, jopa siirtymään ohjelmaan. mutta ongelma on että se näkyy ainoastaan ilman tekstiä, ilman nimeä ym. luulisi tämän hintaluokan ohjelman osaavan scannata nuotin sointumerkkeineen nimineen, vai olenko väärässä. eikö sitä ominaisuutta todella ole vai enkö osaa käyttää ohjelmaa.

samulirask
14.05.2012 23:29:34 (muokattu 14.05.2012 23:33:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuottien skannaus ei ole softalle ilmeisesti nykypäivänäkään mikään helppo homma. Itse juuri ja juuri sain skannattua Finalen (Allegro 2005-versio) skannausplugarilla Bachin kaksiäänisiä inventioita, ja niissäkin sattui virheitä. Monimutkaisemmat nuotit olivat lähinnä... mielenkiintoisia.

Saisiko siis kokonaan uusiksi kirjoittamalla nopemmin valmista?
mattim
15.05.2012 06:53:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samulirask: Nuottien skannaus ei ole softalle ilmeisesti nykypäivänäkään mikään helppo homma. Itse juuri ja juuri sain skannattua Finalen (Allegro 2005-versio) skannausplugarilla Bachin kaksiäänisiä inventioita, ja niissäkin sattui virheitä. Monimutkaisemmat nuotit olivat lähinnä... mielenkiintoisia.

Saisiko siis kokonaan uusiksi kirjoittamalla nopemmin valmista?

Tähän passaa vanha viisaus: "Tarvitsetko tällä viikolla vai tehdäänkö tietokoneella ?" ;-)

"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side." -- Hunter S. Thompson
ovasma
15.05.2012 09:44:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tätä minä vähän pelkäsinkin. mikähän siinä on niin vaikeaa näille ohjelmille. luulisi että nuottikuvien ja kirjoitusmerkkien tulkinta olisi ohjelmalle pikkujuttu. kehittämisen varaa näköjään on. olisi vaan niin helppoa scannata koko nuotti kaikkineen sanoineen ja sointumerkkeineen ransponoinnin takia. mutta pitänee tyytyä kirjoittamaan sanat ja soinnut käsin.
toinen juttu olisi vielä. kun on tuo englannin kieli hakusessa niin tietääkö kukaan onko finale 2011:sta saatavana suomenkielistä manuaalia.

Dr Dominant
15.05.2012 11:46:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ymmärtääkseni suomenkielistä manuaalia ei ole tarjolla. Suomi on niin pieni kielialue ja vähän Finalen ostajia että siksi manuaalia ei käännetä suomeksi. Täällä pyörii jonkin verran finale-osaajia, joten kannattaa kysäistä teoriapalstalla 'Finale'-ketjussa. Sieltä löytyy varmaan apua kohtuupian.

Ja tuosta skannaamisesta - softalle on käsittämättömän vaikea pala purtavaksi se, mikä kirjain on harjoituskirjain, mikä on sointumerkki, mikä on laulutekstiä, otsikkoja, sivunumeroita yms. Itse nuotit menee kohtuullisella tarkkuudella kuten jo joku mainitsikin. Siinäkin vaikuttaa paljon se, miten laadukkaasti saa nuotin skannattua ja millä asetuksilla hommaa tekee.

Itse en ole jaksanut vaivautua tekemään skannausreittiä, koska itse olen skannausreittiä nopeampi niin, että paukutan nuotit sisään käsin uuteen Finale-dokumenttiin. Ymmärrän kyllä että kaikki eivät käytä Finalea tuntikausia joka päivä, joten softan käyttönopeus on suhteessa siihen paljonko sen kanssa viettää aikaa ja jos homma on tosi työlästä niin se ei useinkaan ole vaivan arvoista.

"Dr. Dominant, I presume?"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti