Muusikoiden.net
10.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Studioäänikortti + 5.1 tuki Windowsissa
1
Naq
25.04.2012 16:42:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lukemattomia tunteja googlettaen tulin lopputulokseen, että E-MU 1616m PCIe on ainoa nykyaikainen studioäänikortti, joka tarjoaa myös mahdollisuuden surround-rajapinnalle Windowsin natiivina WAVE-äänilähteenä.
Onko tämä todellakin mahdollista? Ristiriitaista tietoa on kyllä rajusti liikenteessä..

Kotistudio ja harrasteleffateatteri ovat samassa tilassa, enkä haluaisi tehdä mitään kompromisseja äänilähteiden kanssa.
Geneleccejä en suostu integroiduilla äänipiireillä ajamaan.
Johtosekamelskakin olisi mahdoton.
Tietokone toimii ainoana kuva- ja äänilähteenä.

Takakaijuttimet toimivat studiopuolen stereokuunteluna, ASIOn läpi tietty.
Surround-miksausta ei siis ole tarkoitus harrastaa.
E-MUn ominaisuudet, liitäntäkonfiguraatio ja sisään- ja ulostulojen määrä on juurikin optimi käyttööni.

MUTTA:
E-MU alkaa olla kuollut ja kuopattu ja pelottaa lähteä siihen kelkkaan enää, vaikka 1212m onkin palvellut uskollisesti jo vuosikaudet.
Tuo 1616m -malli on poistunut jo useista nettikaupoista, eli ajuritukea Win8:lle on varmaan turha odottaa..

Haluan vaihtoehtoja. Onko niitä? Kertokaas viisaammat..

Naq
25.04.2012 16:53:00 (muokattu 25.04.2012 17:02:18)

Hetihän se tuli tietenkin vastaan:
RME FireFace 400

Sekin kuitenkin poistunut mm. Thomannin valikoimasta.. Vanhaa rautaa?
Hintaluokka on myös vähän liian kova kerrostalo-studioon.. Käytettynä ehkä.

Tuleeko jollakin jotain muuta mieleen, mieluiten E-MUn ~300e -hintaluokassa?

Janzu78
27.04.2012 13:12:52 (muokattu 27.04.2012 13:13:12)

Naq: Hetihän se tuli tietenkin vastaan:
RME FireFace 400

Sekin kuitenkin poistunut mm. Thomannin valikoimasta.. Vanhaa rautaa?
Hintaluokka on myös vähän liian kova kerrostalo-studioon.. Käytettynä ehkä.

Mulla on toi FF400 ja vaikka en surroundiin käytäkään, niin voin suositella. Vakaat ajurit ja hyvin rakennettu laite.

Laita tonne Torille ostoilmoitus. Niitä lähtee ~400 e:llä tällä hetkellä. Kannattaa toki varoa Sami Sinisaloa, Eetu Pakkasta ja kumppaneita (huijareita siis).

http://www.youtube.com/user/kb1629 | http://soundcloud.com/rationalizer
-septimisti-
30.04.2012 10:46:56 (muokattu 30.04.2012 10:47:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Naq: Lukemattomia tunteja googlettaen tulin lopputulokseen, että E-MU 1616m PCIe on ainoa nykyaikainen studioäänikortti, joka tarjoaa myös mahdollisuuden surround-rajapinnalle Windowsin natiivina WAVE-äänilähteenä.
Onko tämä todellakin mahdollista? Ristiriitaista tietoa on kyllä rajusti liikenteessä..

On. 1616:ssa patcmixiin ilmestyy sen wave 1/2:n rinnalle toimivat wave 3/4 ja 5/6. Ja ne ilmestyvät ylimääräisiksi valittaviksi ulosmenoiksi esim. videosoftaan.

MUTTA:
E-MU alkaa olla kuollut ja kuopattu ja pelottaa lähteä siihen kelkkaan enää, vaikka 1212m onkin palvellut uskollisesti jo vuosikaudet.
Tuo 1616m -malli on poistunut jo useista nettikaupoista, eli ajuritukea Win8:lle on varmaan turha odottaa..

Haluan vaihtoehtoja. Onko niitä? Kertokaas viisaammat..

Tuo emun ilmeisen hidas delaaminen on kyllä aika nuija juttu. Seiskassa itselläni on se viimeisin beta-ajuri 98 prosenttisen vakaa. Silloin tällöin iskee se pelätty ja kuuluisa häröpallovaihde silmään, ja saundi alkaa kuulostaa neljä bittiseltä - joka korjautuu vaihtamalla patchmixin näytteenottotaajuutta nopeasti edestakaisin. Tosin se taisi olla jo XP:ssa mukana. Muuten toimii hyvin.

Kasin puolella olen saanut koko perkeleen koneen "nyt ei tapahdu enää mistään mitään" jumiin näytteenottotaajuuksia säätämällä. Todennäköisesti ihan vain itse käyttiksen aikaisen kehitysversion piikkiin.

Noita 1616 kortteja pyörii ihan kiitettävästi käytettyinä. Kyllä mä melkein uskaltaisin tuommoisen vielä hankkia jopa tulevalle windows kasille. Leffakäytössä ja systeemin konffauksessa eri käyttötarkoituksiin se patchmix on yksinkertaisesti hyvä.

Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
Naq
01.05.2012 22:23:02

-septimisti-: On. 1616:ssa patcmixiin ilmestyy sen wave 1/2:n rinnalle toimivat wave 3/4 ja 5/6. Ja ne ilmestyvät ylimääräisiksi valittaviksi ulosmenoiksi esim. videosoftaan.

Juu, tiesin kyllä että E-MU toimii. Onhan mulla jo 1212m käytössä. Kyse oli siitä että onko tosiaan mahdollista että vaihtoehtoiset kortit ovat lähes olemattomissa..

Noita 1616 kortteja pyörii ihan kiitettävästi käytettyinä. Kyllä mä melkein uskaltaisin tuommoisen vielä hankkia jopa tulevalle windows kasille. Leffakäytössä ja systeemin konffauksessa eri käyttötarkoituksiin se patchmix on yksinkertaisesti hyvä.

Eipä ole tullut vielä yhtään näitä PCIe-versioita käytettynä vastaan. Eikös se ole aika uusi malli? Sillä tässä on mentävä, jossei edukasta FF400:sta tule mistään vastaan.
PCIe -mallin ajuritkin varmaan toimivat paremmin kuin gen2:sen betat.

Mitenhän viiveiden säätö onnistuisi parhaiten tuolla setupilla? Delayn käyttäminen 100% wettinä ilman feedbackiä PatchMixissä tuntuu vaikuttavan äänenlaatuun tosi rajusti..

-septimisti-
02.05.2012 07:12:45 (muokattu 02.05.2012 07:20:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Naq: Eipä ole tullut vielä yhtään näitä PCIe-versioita käytettynä vastaan. Eikös se ole aika uusi malli? Sillä tässä on mentävä, jossei edukasta FF400:sta tule mistään vastaan.
PCIe -mallin ajuritkin varmaan toimivat paremmin kuin gen2:sen betat.

Käsittääkseni nuo PCI ja PCIe-korttien ajurit ovat täysin keskenään täysin "identtiset".

Mitenhän viiveiden säätö onnistuisi parhaiten tuolla setupilla? Delayn käyttäminen 100% wettinä ilman feedbackiä PatchMixissä tuntuu vaikuttavan äänenlaatuun tosi rajusti..

Mielenkiintoinen havainto: Patchmixin 100ms stereodelayta käyttämällä äänentaso tippuu tuolla tempulla muutaman desibelin riippumatta viiveen pituuden säädöistä. 1500ms stereodelaylla ei samoilla asetuksilla ainakaan omiin korviini havaittavaa äänenvoimakkuuden pudotusta tapahdu. En ole sen enempää asiaa tutkinut, kovin tarkasti koittanut kuunnella, saati että olisin mittaillut, mutta tosiaan musta kyse on pelkästään äänenvoimakkuuden laskusta eikä varsinaisesti itse äänenlaadusta. Olethan vääntänyt rolloffin varmasti nollille?

Toinen tapa on kierrättää kanavat johonkin ASIO:ta popsivaan sekkariin tms, jolloin käyttöön saa kaikki maailman VST efektit. Ainakin itse käyttämäni PotPlayer antaa säätää audio/video-synkkaa parin millisekunnin pykälin joka suuntaan, jolla voi sitten kompensoida tuosta ylimääräisestä operaatiosta aiheutuvan snadin latenssin. Jostain videosoittimista saattaa tietty löytyä kanavakohtaiset säädöt ihan suoraan.

Kunnon nörtti väsää sitten vielä .bat tiedoston, jota klikauttelemalla avautuu tallennetut sekkarin ja patchmixin presetit sekä videosoitin samalla kertaa.

Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
Naq
02.05.2012 09:41:30

-septimisti-: Käsittääkseni nuo PCI ja PCIe-korttien ajurit ovat täysin keskenään täysin "identtiset".

PCIe-versioille on ihan viralliset ja toimivat ajurit. PCI-versioille vain ne bugiset betat.

Emun ajurisivu kertoo, että:

"This driver is only for the E-MU PCIe Digital Audio System listed above.
DO NOT install this driver for other E-MU PCI audio devices."

Viitaten vain 1212, 0404 ja 1616 PCIe-malleihin.

En ole sen enempää asiaa tutkinut, kovin tarkasti koittanut kuunnella, saati että olisin mittaillut, mutta tosiaan musta kyse on pelkästään äänenvoimakkuuden laskusta eikä varsinaisesti itse äänenlaadusta. Olethan vääntänyt rolloffin varmasti nollille?

Täytyy vielä tutkia tätä; nauhoittaa signaalit sekkariin suoraan PatchMixin kautta ja vertailla siellä.

Toinen tapa on kierrättää kanavat johonkin ASIO:ta popsivaan sekkariin tms, jolloin käyttöön saa kaikki maailman VST efektit. Ainakin itse käyttämäni PotPlayer antaa säätää audio/video-synkkaa parin millisekunnin pykälin joka suuntaan, jolla voi sitten kompensoida tuosta ylimääräisestä operaatiosta aiheutuvan snadin latenssin. Jostain videosoittimista saattaa tietty löytyä kanavakohtaiset säädöt ihan suoraan.

Jep, Bidule kyllä hoitaa homman hienosti, mutta hakusessa käytännöllisempi systeemi.. Voihan olla ettei sellaista olekaan. VLC-soittaa kaiken 5.1 videon ja audion, täytyy vielä sen sisälmyksiin tutustua.

Kunnon nörtti väsää sitten vielä .bat tiedoston, jota klikauttelemalla avautuu tallennetut sekkarin ja patchmixin presetit sekä videosoitin samalla kertaa.

Niimpä juu, täähän jo helpottaa huomattavasti! Tänks.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti