Muusikoiden.net
10.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: midi kiippari?
1
hallu
11.04.2012 14:16:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, en tiedä näistä mitään joten kysyn. En osaa soittaa pianoa, mutta ajattelin voivani oppia vähän pimputtamaan tämmöistä kiipparia ja katselin nyt sitten niitä tuolla f-musiikissa. Minulla on tietokoneena iMac jossa Logic äänitysohjelma ja lisäksi löytyy ulkoinen äänikortti M-audio fast tarck pro sekä kasa piuhoja ynnä muuta sälää.

Katselin M-audion midikiippareita, koska ne ovat kuulemma markkinoiden edullisimpia sekä suosittuja ja toimivat sekä pc:n että macin kanssa. Oxygen mallissa on vain usb-liitäntä eli se toimii itsessään audio interfacena, mutta Axiom mallissa olisi jo oikeat midiliitännätkin (ja sormipadit rummuille). Keystudio sisältää jo oikean äänikortin ominaisuuksia ja sillä voisi äänittää myös audosignaalia. Nytpä sitten kysynkin, että kuinka merkittävä etu oikea midiliitäntä olisi minun kokoonpanossani tai onko sen puuttumisesta odotettavissa ongelmia jos nyt ihan sitä peruskäyttöä ajatellaan (eli äänitään joku midiraita ja loput ääniraitoina ja koitetaan työstää omaa musiikkia). Toinen kysymys koskee sitä, että noiden kiippareiden hintaan näyttää vaikuttavan aika paljon se, että kuinka paljon niissä on muita säätimiä (eli sormipadit, liukusäätimet ja kiertosäätimet yms. lisäävät sitä hintaa). Mitä iloa noista säätimistä on minun kokoonpanossani? (ts. mitä niillä voi säätää?). Myyjä sanoi, että niiden säätimien toiminnallisuus pitää ohjelmoida erikseen, mutta onko se ohjelmoiminen vaikeaa ja pystyykö niitä säätimiä käyttämään audioraitojen kanssa vai ohjataanko niillä ainoastaan midiraitoja? (tarkoitukseni on saada käsitys kannattaako minun maksaa sellaisista ominaisuuksista, vai ostaisinko silläkin rahalla mieluummin laajemman koskettimiston).

Noita kiippareita on myös muun merkkisiä esimerkiksi kakewalk, joka on pikkuisen kalliimpi vaihtoehto kuin m-audio. Onko yhteensopivuuden kannalta merkitystä minkä merkkisen ostaa? kiiparin mukana tulevalla softalla ei itselleni ole merkitystä koska käytän sitä kuitenkin logicin kanssa ja sen kanssa yhteensopivan kiipparin tarvitsisin.

Toinen juttu mitä olen miettinyt, niin olen tuumaillut, että olisi eri näppärää ohjailla äänityssoftan mikseriä oikealla miksauspöydällä tietokoneruudun asemasta. Onko sellaisia miksausohjaimia olemassa? onko digitaalimikserit semmoisia? olin jossakin vaiheessa aikeissa hankkia erillisen kovalevytallentimen äänitysprojekteja varten, mutta luettuani asiasta tulin siihen tulokseen, että lienee viisaampaa kyhätä kotiäänityksiä tietokoneen ympärille.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
tender.insanity
11.04.2012 14:41:55

Mistään en mitään tiedä, mutta kirjoitellaan nyt jotain.

Niiden sormipädien käyttö rumpuina nyt on aika hanurista. Helpompaa on koskettimilla suoraan soitella rumpuja. Sormipädejä voi vaikka käyttää efektin on/off kytkimenä ja rullauspotikkaa vaikka kaiun levelinä. Eli millä tahansa voit ohjata mitä vain. Ohjelmointi tapahtuu useimmiten niin, että softassa on eri jutuille oppimisfunktio, eli klikkaa sitä ja pyörittää jotain namiskuukkelia, niin sen jutun ohjaaminen tapahtuu sitten sillä.

Myös audioraitojen efektiautomaatiot voit hoitaa nappuloilla. Jos klippiin tahtoo siksakkipanorointia, niin laittaa vain napin ohjaamaan sitä ja päälleäänitys päälle ja pyörittää nappia tahtomallaan tavalla.

Mulla on M-Audio Oxygen 49 3rd Gen http://www.dv247.fi/assets/products/67742_l.jpg ja vaikkapa Sonarin mikseriä ohjailee noilla liu'uilla. Tämmöisellä: http://www.americanmusical.com/ItemImages/Large/23986.jpg voi myös homman hoitaa, jos erillisen tahtoo.

Itse en koe tarpeelliseksi kiipparissani midi-liitäntää, koska USBilla hommat hoituu, eikä kiipparia tarvitsekaan yhdistää kuin tietokoneeseen. Aiemmin mulla oli pienempi kiippari midi liitännöillä ja tuli koitettua kaikkea. Yhdistin kiinni Boss GT-8:iin ja namiskoilla ohjasi GT-8:n wahia ja muita efektiparametrejä. Tuolloin ohjelmointi on vaivalloisempaa tosin.

Hyvä terveys on hitain tapa kuolla.
Klezberg
11.04.2012 16:09:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommasin joulun aikaan Logic Prota varten Axiom 49:n, sille löytyi Hypercontrol-softa jolla ne säätimet sai laakista toimimaan aika hyvin Logicin kanssa. Säätimet toimii, ja hypercontrol on midiin verrattuna kaksisuuntainen, esim kun valitsee Axiomista raidan, raidalle Logicissa annettu nimi näkyy Axiomin näytössä. Eikä tarvinnut alkaa opettaa Logicille Axiomin säätimiä eikä päinvastoin.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
anapena
11.04.2012 21:51:06

Omat kokemukset Roland/Edirol/Cakewalk-kiippareista ovat olleet myönteisiä. M-Audion kanssa on joskus tullut pettymyksiä. Ei tartte välttämättä hankkia toista, jos kerralla hommaa kunnollisen. Useimmat merkit toimivat hyvin useimmissa koneissa, ja usb-liitäntäinen kannattaa ottaa, niin ei tarvitse midi-interfacea. Toki midi-liitäntä kiipparissa on plussaa kaiken varalta...Hieman kannattaa tonkia itseä kiinnostavan kiipparin valmistajan sivuja ja foorumeja yhteensopivuus mielessä.

Skebaristi
12.04.2012 18:05:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Hommasin joulun aikaan Logic Prota varten Axiom 49:n, sille löytyi Hypercontrol-softa jolla ne säätimet sai laakista toimimaan aika hyvin Logicin kanssa. Säätimet toimii, ja hypercontrol on midiin verrattuna kaksisuuntainen, esim kun valitsee Axiomista raidan, raidalle Logicissa annettu nimi näkyy Axiomin näytössä. Eikä tarvinnut alkaa opettaa Logicille Axiomin säätimiä eikä päinvastoin.

Hypercontrol-manuaali antaa ymmärtää, että kyseinen toiminto toimii Axiom Pro:lla. Toimiiko softa kuitenkin myös ihan perustason Axiomilla?

Klezberg
12.04.2012 18:39:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skebaristi: Hypercontrol-manuaali antaa ymmärtää, että kyseinen toiminto toimii Axiom Pro:lla. Toimiiko softa kuitenkin myös ihan perustason Axiomilla?

Joo, itse asiassa mulla on Axiom eikä Pro. Menin jo itse sekaisin noissa. Aloin ihmetellä että manuaalissa oli näytössä enemmän tietoa.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti