Muusikoiden.net
09.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Haastattelujen kuvaus & puheen äänitys
1
the-Antero
19.03.2012 13:25:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitoin tämän myös tuonne AV puolelle mutta eikös tämä mene myös tänne
 
Hei

Työpaikallani järjestetään asiakastapahtumina haastatteluja joita on tarkoitus kuvata. Työkaverit rupesivat pohtimaan että miten tämä toteutetaan käytännössä. Minulla on pieni haju asioista koska bändin kanssa ollaan äänitetty (ei kuitenkaan mitään live videoita olla tehty).

Mikäs olisi kätevin tapa?

Tietysti videokamera ja mikit. Mutta kun on useita mikkejä käytössä. Sanotaan että mikkejä on vaikkapa neljä. Kannattaako video nauhoittaa erikseen ja äöäni koneelle erikseen jossa se myöhemmin liitetään kuvaan? Näin ainakin itse mieltäisin asian.

Mitäpä laitetta sitä sitten tarvitsee?

Tietokoneena löytyy MacBook Pro. Varmaankin tarvitaan ulkoinen äänikortti jossa on tarpeeksi mikkiliitäntöjä (4?). Kannattaako olla firewire vai usb? Onko käytännön eroa?

Sitten mikit? Langattomuus olisi tärkeässä osassa. Millaisia langattomia "normi" mikkejä on olemassa? Vai tuleeko mikkiin erikseen langaton lähetin? Löytyykö myös sellaisia pieniä "solmiomikkejä" langattomana? Nämä olisivat tärkeässä roolissa myös.

Entäpä ohjelma jolla käsitellään ääntä sekä kuvaa? Mikä on helppokäyttöinen jolla saa kunnollista laatua?

Budjetista ei ole hajua joten ehdottakaa hyviä välineitä. Ei kuitenkaan mitään 10k€ tuotteita :)

Suuret kiitokset jo etukäteen.
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
anapena
19.03.2012 13:46:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarviiko ne oikeesti olla langattomia? Jos ihmiset esim. istuu pöydän ääressä, niin ei välttämättä. Onko teillä resursseja tehdä äänitöitä jälkeenpäin? Suoraviivaista olisi äänittää suoraan kameraan, mutta sitten tarvitaan joku äänitystaitoinen...
 
djtremolo
19.03.2012 13:49:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katoppa mallia esim uutisista, siellähän haastattelut hoidetaan yhdellä mikillä, jota vuorotellaan haastattelijan ja haastateltavan välillä. Omasta mielestäni langattomuus ei ole mikään elinehto tuossa hommassa. Jos sen on tarkoitus näyttää videolla haastattelulta, niin miksi sitä piuhaa piilottelemaan? Useampaa mikkiä tarvitset sitten, kun useampi haastateltavista puhuu samaan aikaan, ja siitä taas tulee sellainen kakofonia, ettei yleensä kannata. Parempi että haastattelija jakaa puheenvuorot mikkiä ojentamalla ja samalla huolehtii siitä, että mikin asento ja etäisyys on oikea.
 
Mikkinä toimii joku ihan perusmikki, shure sm58, beta58a esimerkiksi. Jos kuvaatte ulkona, niin kunnollinen tuulisuoja tarvitaan. Onko kamerassa mikkietuasteellinen XLR-tulo? Jos on, niin voit pärjätä ilman etuastetta.
 
Haluat todennäköisesti niin että ympäristön äänet kuuluvat sopivasti? Se kannattaa ottaa stereoparilla omille raidoilleen, jos mahdollista. Saat sitten jälkieditissä lisättyä sitä tarpeeksi.
 
Veikkaisin, että riittävän hyvä jälki saavutetaan esim H4n tallentimella + haastattelumikillä. Kameralla on hyvä tallettaa sen oman mikin ääni synkkausta varten, että saat sitten lopulta venyteltyä irtotallentimelta tulevan äänen kohdilleen kuvan kanssa.
 
Itse äänittäisin haastattelun yhtenä pätkänä ja sitten jälkeenpäin pätkisin sen puhujan mukaan eri raidoille ja näille sitten puhujakohtaiset säädöt. Vaihdoksissa sitten voi tehdä cross-faden raitojen välille, jotta erilaiset säädöt (dynamiikka+eq) tulevat voimaan limittäin eikä kohina katkea kokonaan vaihdon aikana.
 
No juu, sun tarve voi olla eri, mutta tää nyt on yksi tapa hoitaa asia.
 
If I seem super human, I have been misunderstood.
the-Antero
19.03.2012 13:51:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Tarviiko ne oikeesti olla langattomia? Jos ihmiset esim. istuu pöydän ääressä, niin ei välttämättä. Onko teillä resursseja tehdä äänitöitä jälkeenpäin? Suoraviivaista olisi äänittää suoraan kameraan, mutta sitten tarvitaan joku äänitystaitoinen...
 
Samaa sanoin tuosta langattomuudesta, mutta kun osan mikeistä pitää olla langattomia. Yhtä tai kahta mikkiä käytetään niin että sitä voi kierrättää yleisön joukossa ja he saavat kommentoida.
 
Joo, samaa mieltä olen että kameraan suoraan olisi helpointa mutta onnistuuko se kuinka monella mikillä? Ja mitä siihen tarvitaan väliin?
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
-septimisti-
19.03.2012 14:15:44 (muokattu 19.03.2012 14:36:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, samaa mieltä olen että kameraan suoraan olisi helpointa mutta onnistuuko se kuinka monella mikillä? Ja mitä siihen tarvitaan väliin?
 
Onnistuu käytännössä kuinka monella tahansa. Mikseri.
 
Mutta jotta ko. produktion toteuttajien sekä editoijan hermot säästyisivät, niin kannattaa suosiolla tallentaa ääni ja kuva erikseen, kun vaatimukset tosiaan ovat tuollaiset. Muutenhan käytännössä siihen mikserin ja kameran väliin tarvitaan joku langaton yhteys tai sitten piuha. Ja käytännössä valmis miksaus pitää tehdä livenä.
 
Olettaen, että laitteet toimii, niin se ääni ja video tarvitsee synkata vain kertaalleen hommaa editoidessa. Se ei ole kovin kummoinen homma eikä mikään. Eikä käytännössä muutenkaan, kunhan sen kameran oman mikin tökkää referenssiksi tallennuksen ajaksi päälle.
 
Corelin VideoStudio Pro on hinnastaan huolimatta varsin asiallinen editointisofta. Äänen lopullisen hienosäädön voi vääntää hyvin jossain erillisessäkin ohjelmassa.
 
Mut kun kyse on tämmöisestä operaatiosta, niin nopeasti ajateltuna kaikkein järkevimmältä tuntuisi hoitaa homman tekemään joku ulkopuolinen ammattikaveri. Niin laadun kuin kustannustenkin kannalta. Se on sitten sijoitus lähinnä tulevaisuuteen, jos joku / joitakin työntekijöitä laitetaan laittamaan työaikaansa näiden hommien oppimiseen ja yritys & erehdys -mallilla tekemiseen ja hankitaan vielä kamatkin käyttöön.
 
EDIT: Onko tilaisuus muuten millainen noin muuten luonteeltaan? ajetaanko esim ne yleisömikit PA:han samalla? Muussa tapauksessa ne langattomat voisi korvata vaikka jollain Zoom-tyyppisillä kompakteilla kannettavilla nauhureillla. Moisilla vempeleillä voi hyvinkin olla käyttöä missä tahansa lafkassa muutenkin.
 
EDIT: Tuossahan oli djtremololta erittäin asiallinen näkemys tuosta äänipuolesta kun tarkemmin luki. unohda mun sanomiset!
 
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
the-Antero
19.03.2012 14:37:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilaisuudet vaihtelevat. Periaatteessa kaava on seuraava
 
Haastattelija
 
Haastateltava
 
Yleisöä 20-100 henkilöä
 
Ja itse henk. koht. olen sitä mieltä että työpaikka yrittää haukata aivan liian isoa kakkua tässä, mutta lupasin selvitellä asiaa :)
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
djtremolo
19.03.2012 15:39:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mut kun kyse on tämmöisestä operaatiosta, niin nopeasti ajateltuna kaikkein järkevimmältä tuntuisi hoitaa homman tekemään joku ulkopuolinen ammattikaveri.
 
Komppaan. Kun kyse on firman tilaisuudesta, voisi kuvitella että asian kerralla onnistuminen on tärkeää maineen puolesta.
 
Toi yleisön paikallaolo vaatii siis jonkunlaisen PA:n, mikä taas tekee äänityksestä haasteellisemman.
 
Jos tilaisuuksia tulee paljon, niin voisit ekan kerran ottaa oppimisen kannalta ja merkata muistiin mitä tarvitaan -> seuraava samanlainen setti onkin sitten helpompi kasata kun on joku mallisuoritus nähtynä. Lähtökohtaisesti kuvaus ja äänentoistosta huolehtiminen vaatii enemmän kuin yhden ihmisen. Ja todennäköisesti enemmän kuin yhden kameran, jos haluaa vähän vaihdella kuvakulmia.
 
Hyviä langattomia on toki, mutta vastaavalla laadulla hinta on kovempi. Kannattaa vuokrata kalusto jos ette aio kovin ahkerasti keikkailla.
 
Istuuko haastateltavat jossakin paneelipöydän ääressä? Jokaiselle oma mikki lienee poissuljettu hinnan takia, joten olisko yksi kapulamikki haastattelijalle ja haastateltaville esim 1 per 5 haastateltavaa? Jos haastateltavat tekevät vähän yhteistyötä, niin lähin mikki saadaan uudelle puhujalle kohtuullisen vaivattomasti kunhan juontaja antaa puheenvuoron ja mekanismi sovitaan ennakkoon.
 
Jos aiot jälkityöstää jokaiselle puhujalle omat säädöt, niin sulla pitäisi olla mikkien määrää vastaava määrä talletuskanavia. Jos ajat ne mikserin läpi PA-ääneksi ja talletat sen, niin jälkityöstölle ei jää mahdollisuuksia. Mutta sekin voi olla ihan käyttökelpoinen ratkaisu, jos miksaaja on tilanteen tasalla ja hoitaa äänentasot ja -sävyt kuntoon jo pelipaikalla.
 
Jälkieditointiin kuluva aika kasvaa mikkien määrän mukaan (olettaen että et käytä automaattigatea vaan leikkaat raidat käsin jolloin lopputulos on parempi). Se ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä vaan aika mekaanista leikkelyä, joka sujuu nopeasti kunhan pääsee vauhtiin.
 
If I seem super human, I have been misunderstood.
djtremolo
19.03.2012 15:42:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hmm... nyt kun luin uudestaan, niin taisikin olla vain yksi haastattelija+haastateltava? Sitten molemmille oma puhemikki käteen niin johan homma sujuu. Talletus sujuu sitten jonkun stereotallentimen kahdelle kanavalle.
 
If I seem super human, I have been misunderstood.
anapena
19.03.2012 16:40:56 (muokattu 19.03.2012 16:45:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinkahan hyvä lopputuloksesta tarvitsee tulla? Mihin videopätkiä käytetään? Näitä hommiahan monet tekee työkseen, ja oikeasti asiallinen lopputulos vaatii ammattitaitoa, sekä kameran edessä, että takana ja vielä editissä. Ei välttämättä ihan yhden miehen show.
 
Voiskohan joku ihan rahaa vastaan konsultoida teitä tässä? Niinku oikeesti.
 
Äänittämisen filosofia vähän vaihtelee. Jos editointi on minimaalista, niin voisi ajatella vetävänsä kaiken samanlaisena kameran molemmille raidoille. Jos editointi kiinnostaa enempi, niin sitten esimerkiksi kaksi mikkiä voisi kuvatessa panoroida omille raidoilleen, left/right. Tämä mahdollistaa editoidessa niiden erillisen käsittelyn. Loppujen lopuksihan ne pitää panoroida keskelle.
 
Suoraviivaisuuden nimessä suosin kameralle tallentamista, mutta ovat erilliset tallentimet toki joskus välttämättömiä.
 
Esimerkiksi shopshop.fi saitilla Noretron kauppaa tarvittavaa kalustoa ja varmaan Suomilammi ja Kruunuradio tahoillaan myös. Sennheiser Nordic kannattaa tsekata. Samsonilla on mahdottoman somia langattomia tullut markkinoille, EM Nordicilta löytyy.
 
Reissukuvaamisen äänittämiseen löytyy kannettavia kenttämiksereitä, mutta jos yleensä ollaan samoissa tiloissa, niin halvempi pöytämikserikin käynee.
 
Alkuvaiheessa kantapäät voi olla hellinä, mutta niinhän se menee kaikissa hommissa:)
 
the-Antero
19.03.2012 16:50:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jes, kiitos paljon vastauksista. onet ovat hyvin samoilla linjoilla omien ajatusteni kanssa. Editoinnin pitää olla minimalistista. Eli kaippa se idea on että mahdollisimman hyvää mahdollisimman vähällä vaivalla. Joo, tiedän että näin ei tule käymään :D
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
the-Antero
20.03.2012 15:43:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei
 
Langattomista sen verran kysymystä että miten nuo käytännössä toimivat? Niissä on lähetin ja vastaanotin. Ilmeisesti vastaanotin ottaa vain yhtä signaalia sisään? Vai voivatko ottaa useampaa?
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
djtremolo
20.03.2012 20:34:45 (muokattu 20.03.2012 20:49:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Langattomista sen verran kysymystä että miten nuo käytännössä toimivat? Niissä on lähetin ja vastaanotin. Ilmeisesti vastaanotin ottaa vain yhtä signaalia sisään? Vai voivatko ottaa useampaa?
Yksi mikki per vastaanotin, jotakin tämän näköistä:
http://www.thomann.de/fi/sennheiser_ew_135_g3eband.htm
 
Vastaanottimesta sitten xlr-piuhalla mikseriin tai tallentimeen.
 
Edit: useamman mikin kanssa homma toimii niin, että jokaiselle mikille ja siihen kuuluvalle vastaanottimelle varataan uniikki taajuus, joita on käytettävissä "riittävästi". Yleensä mikin ja vastaanottimen saa myös nimetä niin että niiden näytöissä lukee haluamasi nimi. Aika harmittomia pelejä nuo on jos välimatkat on kohtuullisen lyhyitä ja mikkien määrä pysyy pienenä.
 
Nappimikkejä tai instrumenttia varten käytetään sitten tuollaista lähetintä, sama vastaanotin toimii sekä kapulan että vyölähettimen kanssa (ei toki samaan aikaan).
http://www.thomann.de/fi/sennheiser_ew_172_g3eband.htm
 
If I seem super human, I have been misunderstood.
anapena
20.03.2012 21:08:12 (muokattu 20.03.2012 22:19:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olemassa värkkejä, jotka ottavat esim. 2 taikka 4 eri taajuutta vastaan, mutta periaatteessa ne ovat vain samoihin kuoriin tungettuja laitteita. Esimerkkeinä Azden ja Zaxcom. Yleensä siis yksi mikki, yksi lähetin, yksi taajuus, yksi vastaanotin. Voihan sitä samaa taajuutta vastaanottaa useammallakin laitteella, jos tarvitsee. Enpä olekaan kokeillut lähettää samalla taajuudella kahdella lähettimellä...mitähän siitä tulisi? Ehkä huono idea vaikka toimisikin, hankala säädellä mikkien keskinäistä tasoa. Pitäs roplailla tasoja lähettimen päästä, ei kätevää.
 
the-Antero
21.03.2012 09:29:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia näistä. Parhainta m.net ketjua ikinä :) pysyi asiassa ja tuli hyödyllisiä vastauksia.
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Aki
06.04.2012 13:12:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haastattelujen tarve ei ole viikottaista vaan esimerkiksi vain neljä kertaa vuodessa, suosittelen palkkaamaan ammattilaisen hoitamaan tuon. Tulisi kalustokin samalla. Mm. minä teen toiminimelläni tuollaisiakin äänihommia, ja alan firmoja löytyy eri hintaluokissa useita.
 
Tai vaikka ammattilainen ekalla kertaa, ja samalla konsultaatio siitä mitä tarvitsette ja miten homma hoituisi näppärimmin.
 
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti