Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 88,2 -> 44,1 exporttausongelma
1 2 3
Hateme
29.12.2011 17:55:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äänitin sonarilla 88,2 KHz projektin ja exporttasin sen 44,1 KHz stereoraidaksi, mutta musiikki jää tuplanopeudelle kun sitä toistaa 44,1 synkassa toimivalla media playerilla. Eikö Sonarissa saa exportattua suoraan 88,2 --> 44,1 ilman nopeutusta?

Jos ei saa niin mikä ohjelma olisi kätevä tähän muutokseen?
 
Grugi
29.12.2011 17:58:28 (muokattu 29.12.2011 18:07:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hateme: Äänitin sonarilla 88,2 KHz projektin ja exporttasin sen 44,1 KHz stereoraidaksi, mutta musiikki jää tuplanopeudelle kun sitä toistaa 44,1 synkassa toimivalla media playerilla. Eikö Sonarissa saa exportattua suoraan 88,2 --> 44,1 ilman nopeutusta?

Jos ei saa niin mikä ohjelma olisi kätevä tähän muutokseen?

 
Onko oikeasti joku perustavaa mallia oleva syy miksi käytät ylipäätään 88,2KHz?
 
Jos meinaat nauhotella tuolla 88,2KHz niin kannattaa perehtyä vaikka googlen kautta asiaan ja siihen mitä toimenpiteitä pitää ja kannattaa suoritta kun lähdetään downsämpläämään sitä 44,1KHz, Ditheröinti on hyvä pitää mielessä jos muutat 24bit -> 16bit.
 
Jotenkin en jaksa uskoa että huomaat eroa vaikka nauhoittaisit sillä 44,1KHz mutta kukin tavallaan.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing. [Sokrates]
Hateme
29.12.2011 18:38:40 (muokattu 29.12.2011 18:44:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monet ovat siirtyneet käyttämään isompia taajuuskaistoja saadaakseen miksattua tarkemmalla teoriittisella laskennalla. Vaikka yksittäinen kitara ei kuulostaa yhtään sen erillaisemmalta, mutta kun aletaan summaamaan tyyliin 60 raitaa päällekkäin, kaikkineen miksausautomaatioineen ja ja kaikuineen, kompressoineen niin lopputulos on hiukan puhtaampi ja kuulostaa kirkkaammalta ja avoimemmalta. Sen takia aattelin kokeilla 88,2 Khz kun se lopullisessa bouncaamisessa vaan puolittaa sampleraten 44,1 khz, eikä näin olle tarvi suhteuttaa sampleratea uudestaan niin kuin 96 khz -> 44,1 khz
 
(Voihan tuo olla että olen ymmärtänyt asiat ihan väärinkin.)
 
yhtä hyvin voisit äänittää 256 kbps mp3 äänityksesi kun et huomaa mitään eroa vawiin.
 
Ja asiaan: Jos joku osaa ratkaista ongelman, niin olisin kiitollinen. :)
 
ganesha
29.12.2011 18:45:04 (muokattu 29.12.2011 18:47:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuulostaa siltä että konverttaus on menny päin persettä. itsellä kävi kans Logicin kanssa jotain tuollaista kun yritin konvertoida 44.1:stä 48:iin. Konvertoitu raita ei ollut synkassa.
 
http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/
Grugi
29.12.2011 18:45:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota onko sulla tosiaan tuollaiset projetkit menossa että 60 raitaa ja paljon kaikkea efektiä ja muuta sälää niissä. Jos on niin voisi kuvitella että osaisit jo tämän ongelman ihan itsekkin selvittää :) Ei nyt ole tarkoitus olla ilkeä mutta edelleen uskon että sun tuotoksessa ei ole loppupeleissä eroa vaikka sen 44,1KHz nauhottaisit.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing. [Sokrates]
Hateme
29.12.2011 18:48:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: kuulostaa siltä että konverttaus on menny päin persettä.
 
No mikääs siinä on että sonar ei osaa convertoida sitä oikein, vaan pitää kaikki 88 200 samplea tallessa siinä 44100 konvertoidussa pätkässä ja näin ollen se menee tuplanopeudella?
 
mattim
29.12.2011 18:49:00 (muokattu 29.12.2011 22:07:34)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hateme: Monet ovat siirtyneet käyttämään isompia taajuuskaistoja saadaakseen miksattua tarkemmalla teoriittisella laskennalla. Vaikka yksittäinen kitara ei kuulostaa yhtään sen erillaisemmalta, mutta kun aletaan summaamaan tyyliin 60 raitaa päällekkäin, kaikkineen miksausautomaatioineen ja ja kaikuineen, kompressoineen niin lopputulos on hiukan puhtaampi ja kuulostaa kirkkaammalta ja avoimemmalta. Sen takia aattelin kokeilla 88,2 Khz kun se lopullisessa bouncaamisessa vaan puolittaa sampleraten 44,1 khz, eikä näin olle tarvi suhteuttaa sampleratea uudestaan niin kuin 96 khz -> 44,1 khz
 
(Voihan tuo olla että olen ymmärtänyt asiat ihan väärinkin.)
 
yhtä hyvin voisit äänittää 256 kbps mp3 äänityksesi kun et huomaa mitään eroa vawiin.
 
Ja asiaan: Jos joku osaa ratkaista ongelman, niin olisin kiitollinen. :)

 
Mistä tästä näytteenottotaajuuden kasvattamisen paremmuudesta jatkokäsittelyssä löytää tietoa ? Isomman bittimäärän kyllä ymmärrän ja siitä on tietoakin saatavilla.
 

 
http://www.lavryengineering.com/documents/Sampling_Theory.pdf
 
http://www.lavryengineering.com/
 
Hateme
29.12.2011 18:55:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Tuota onko sulla tosiaan tuollaiset projetkit menossa että 60 raitaa ja paljon kaikkea efektiä ja muuta sälää niissä. Jos on niin voisi kuvitella että osaisit jo tämän ongelman ihan itsekkin selvittää :) Ei nyt ole tarkoitus olla ilkeä mutta edelleen uskon että sun tuotoksessa ei ole loppupeleissä eroa vaikka sen 44,1KHz nauhottaisit.
 
Ja sun väittämä perustuu mielikuvaan minusta ja minkä kysymyksen heitin. Et sä tiedä minkälaisia projekteja mulla on.
 
Ei kannata olettaa vaan ottaa selvää.
 
Kyl mäkin oletan että paskasissa kuteissa oleva kaveri on eksynyt väärästä ovesta sisään jos Audi-kauppaan menee mutta hän saattaakin olla levyseppähitsari-yksityisyrittäjä jolla ei ylimääräisestä rahasta ole pulaa.
 
Ja jos kysyn kysymyksen jota en tiedä niin tekeekö se minusta täysin amatöörin sillä alalla jolta kysymys liippaa?
 
Olen tavannut säveltäjän joka tekee Tiktakille ja Haloo Helsingille musaa, mutta ei osaa nuotteja.
 
VMP!!
 
Hateme
29.12.2011 18:58:22 (muokattu 29.12.2011 19:05:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Mistä tästä näytteenottotaajuuden kasvattamisen paremmuudesta jatkokäsittelyssä löytää tietoa ? Isomman bittimäärän kyllä ymmärrän ja siitä on tietoakin saatavilla.
 
Voi kun muistais. Jostain kirjasta/alan nettisivustoilta. En muista lähteitä. Osa on päättelyäkin. Esim. kuvapuolella isompi resoluutio on aina parempi, kun kuvaa muokataan paljon.
 
edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Sampling_rate aloita tuosta.
 
Mä halusin vaan tietoa mikä mättää tuossa exporttauksessa. Huoh...
 
mattim
29.12.2011 19:05:01 (muokattu 29.12.2011 19:08:25)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hateme: Voi kun muistais. Jostain kirjasta/alan nettisivustoilta. En muista lähteitä. Osa on päättelyäkin. Esim. kuvapuolella isompi resoluutio on aina parempi, kun kuvaa muokataan paljon.
 
Nb.
 
Itse olen asiaan aivan töissäkin törmännyt ja tuosta "ylisämpläämisestä" audion osalta ei muuta paremmuuteen viittaavaa tietoa ole löytynyt kuin myyntimiesten "isompi on parempi" tason kommentteja.
 
Jotain on tuossa sun konversiossa mennyt pilalle, eli tiedoston headeri ja dataosuus eivät ole synkassa. Koitappa tehdä se konversio aivan uuteen kohdetiedostoon. Joskus käyttiksen puskuroinnit eivät päivitä kaikkea ...
 
Hateme
29.12.2011 19:38:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: kuulostaa siltä että konverttaus on menny päin persettä. itsellä kävi kans Logicin kanssa jotain tuollaista kun yritin konvertoida 44.1:stä 48:iin. Konvertoitu raita ei ollut synkassa.
 
Hei ganesha. Saitko logici:in kaa homman toimimaan koskaan, vai aloitko tekemään 44,1 vaan?
 
Jaava
29.12.2011 19:44:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perussääntönä nyqvistin taajuus. Eli tarvitset näytteenottotaajuudeksi 2x ylin mukaan haluttu taajuus. Olettaen, että suodattimet ovat ideaalisia, et tarvitse yhtään enempää missään tilanteessa. Koska suodattimet eivät ole ideaalisia, kannattaa niillä olla pieni tila toiminnalle. Kuitenkaan yli 44.1 kHz ei paranna äänenlaatua missään muualla kuin ultraäänissä.
 
Eli ideaalisten suotimien tapauksessa 22 kHz äänisignaalille on täysin sama onko se samplattu 44.1 kHz taajuudella vaiko 88.2 kHz taajuudella. Informaatiosisältö on tällöin täsmälleen sama.
 
Järjestelmät eivät tietenkään ole ideaalisia, mutta normaalin ihmisen kuulemilla taajuuksilla eroa ei käytännössä kuule.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
Kalmo
29.12.2011 20:12:32 (muokattu 29.12.2011 20:15:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Mistä tästä näytteenottotaajuuden kasvattamisen paremmuudesta jatkokäsittelyssä löytää tietoa ? Isomman bittimäärän kyllä ymmärrän ja siitä on tietoakin saatavilla.
 
Googlesta, Wikipediasta...
 
En ole SONARin forumilla törmännyt tuollaiseen ongelmaaan. Näyttökaappaus voisi selventää tilannetta. Onhan äänikorttisi ja SONAR asetettu käyttämään samaa näytteenottotaajuutta?
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Grugi
29.12.2011 20:28:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hateme: Ja sun väittämä perustuu mielikuvaan minusta ja minkä kysymyksen heitin. Et sä tiedä minkälaisia projekteja mulla on.
 
Ei kannata olettaa vaan ottaa selvää.
 
Kyl mäkin oletan että paskasissa kuteissa oleva kaveri on eksynyt väärästä ovesta sisään jos Audi-kauppaan menee mutta hän saattaakin olla levyseppähitsari-yksityisyrittäjä jolla ei ylimääräisestä rahasta ole pulaa.
 
Ja jos kysyn kysymyksen jota en tiedä niin tekeekö se minusta täysin amatöörin sillä alalla jolta kysymys liippaa?
 
Olen tavannut säveltäjän joka tekee Tiktakille ja Haloo Helsingille musaa, mutta ei osaa nuotteja.
 
VMP!!

 
Elä nyt hernettä vedä hengitysteihin, en minäkään tässä ihan ensikertaa ole näiden kanssa tekemisissä ja ainakin omalla kohdalla ei ole ollut korvinkuultavaa eroa vaikka on nauhoiteltu 88,2KHz tuotoksia jotka ei tosin ole olleet mitään 60 raidan spektaakkeleita. Se että sinun pitäisi tietää miten tuo tehdään johtui vain siitä että heität tuollaisen hypoteettisen kuvauksen jostakin yli 60 raidan projekstista ja ilmeisestikkin netistä lukeneen tai kirjasta olet päätellyt hyotyväsi 88,2KHz sampleratesta nauhoituksissasi. Antaa kuvan siitä että olisit kokeneempikin asiassa mutta toisin taitaa olla. Todellakin sain sellasien kuvan että olet hieman hakoteilla tässä ja vahvistuu se käsitys edelleen. Se että joku säveltää ja ei osaa nuotteja ei oikeastaan liity tähän mitenkään. Toivottavasti saat downmixin toimimaan.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing. [Sokrates]
PwrChordAccent
29.12.2011 20:47:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sinänsä offtopic, mutta voisin osaltani todeta ettei tuo sampleraten kasvattaminen ikävä kyllä kasvata levymyyntiä. Alkup.kysymykseen epäilen syyksi korruptoitunutta projektia tms. Kyllähän joka ammattisoftan pitäisi osata nuo handlata.
 
Ja rupesi hieman hymyilyttämään tuo käsite "60 raidan spektaakkeli" :-D
 
Kohtahan ne alkaa telkkaritkin olla yli 24 tuumaisia vai...
 
Kyllä siitä saa...
CPU
29.12.2011 22:31:44 (muokattu 29.12.2011 22:35:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei nyt jätkät, kuinka monta kertaa se nyt pitää selittää, että ne plugarit toimii paremmin sillä korkeemmalla näytteenottotaajuudella. Helpoiten ton voi todeta testaamalla asia synällä jossa on säädettävä sisäinen samplerate.
 
Toi mainosmiehet sitä ja tätä on siinä mielessä täyttä puppua, että esim. plugareiden sisäisestä oversamplaamisesta ei ole tehty n. 8 vuoteen minkäänlaista numeroa, mutta jostain syystä kaikki noi paremmat plugarit sitä tekee. Miksiköhän jos sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään?
 
Tästä asiasta on läppää gearslutz täynnä ihan oikeiden ammattilaisten toimesta (toisin ku muusikoiden.net:n "ammattilaisten" joihin itsekkin lukeudun), ja siellä vallitsee aika pitkälti konsensus aiheesta. Nimittäin, että se on tarpeellista.
 
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
mattim
29.12.2011 23:15:38 (muokattu 29.12.2011 23:17:43)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CPU: Hei nyt jätkät, kuinka monta kertaa se nyt pitää selittää, että ne plugarit toimii paremmin sillä korkeemmalla näytteenottotaajuudella. Helpoiten ton voi todeta testaamalla asia synällä jossa on säädettävä sisäinen samplerate.
 
Toi mainosmiehet sitä ja tätä on siinä mielessä täyttä puppua, että esim. plugareiden sisäisestä oversamplaamisesta ei ole tehty n. 8 vuoteen minkäänlaista numeroa, mutta jostain syystä kaikki noi paremmat plugarit sitä tekee. Miksiköhän jos sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään?
 
Tästä asiasta on läppää gearslutz täynnä ihan oikeiden ammattilaisten toimesta (toisin ku muusikoiden.net:n "ammattilaisten" joihin itsekkin lukeudun), ja siellä vallitsee aika pitkälti konsensus aiheesta. Nimittäin, että se on tarpeellista.

 
Onko samasta asiasta kyse ? Analogiasignaalin (kitara) muuntaminen digitaaliseksi vs. jo digitoidun signaalin käsittely.
 
Jaava
29.12.2011 23:29:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Onko samasta asiasta kyse ? Analogiasignaalin (kitara) muuntaminen digitaaliseksi vs. jo digitoidun signaalin käsittely.
 
Ei taida olla samasta asiasta kyse.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
Kalmo
30.12.2011 01:51:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ettehän vaan ole poijjaat hukanneet alkuperäistä kysymystä mihinkään...ettehän? :o)
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Johann Onn
30.12.2011 01:53:54 (muokattu 30.12.2011 01:57:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hateme: Eikö Sonarissa saa exportattua suoraan 88,2 --> 44,1 ilman nopeutusta ?
 
Ihme, jos sen manuaalista ei löydy vastausta, jostain "...exporting audio" kohdan alta.
 
Ja kun Sonareita on muutama, niin: Mikä Sonar ? (Edit: Luultavammin 8) / Mikä äänikortti ?.
 
A) Äänikortin ajuri jää "xx-bit / 88200 Hz" tilaan, jolloin xx-bit / 44100 voi ehkä kuulostaa, siltä kuin se nyt kuulostaa ?. Toi voi riippua äänikortin ajureita tai siitä softasta, millä niitä soittaa. B) Reboottaa, koittaa uudestaan ja polttaa biisin / biisit CD(-RW:lle) ja laittaa sen CD- tai DVD-soittimeen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti